The Road (2009)

Drama / Thriller

geregisseerd door John Hillcoat
met Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee en Charlize Theron

Een man en zijn zoontje doorkruisen een verwoest Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige dat hen rest is te overleven en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.

"Kom hier" & "Ik kom je halen"? Wat wil je nou dan?

Anyway, ik sta wel achter je standpunt dat The Road een goeie film is. Het is voor mij geen pareltje van de bovenste plank, maar wel een bovengemiddelde en anders-dan-andere film waar ik m'n tijd in elk geval niet aan verspilt heb.

avatar van Psolitsa
Hahaha ja u got me. ik weet ook niet echt wat ik bedoelde
Ondertussen weet iedereen wat ik van deze film vind, dus ik ga mezelf niet herhalen. Ik bedoelde: kom hier dan. haha

avatar van Jesse93
Vond het een goeie film. 3.5
Ik bleef geïnteresseerd door de hele film heen.
Bijna geen actie. Was niet zo erg, want het was voor de rest een erg goed en emotioneel verhaal.

avatar van rotem
Vage film. Sprint van links naar rechts. Wel toevallig dat ze zo nu en dan precies vinden wat ze nodig hebben. Zoals ontsmettingsmiddel, tape als verband etc...

Het hele doel van de reis blijft redelijk onduidelijk. Wat is er gebeurt en waarom is er een 2-strijd tussen goed en slecht?

De film is wel mooi geschoten en de relatie tussen vader en zoon emotioneel in beeld gebracht. Waarom brengt moeder Theron het zich er zo makkelijk van af?

avatar van barcam
Langdradig op sommige momenten oersaai en een disney einde.
Totaal niet wat ik er van verwacht had.
Wel zeer mooie post apocalyps beelden.
De betere film in dit genre vind ik "Carriers".

Goeie film , wel wat deprimerend . Goed geacteerd en mooi gefilmd

Depri...ja dat vond ik ook , maar zeer goed gespeeld. vaag verhaal..wel een drama van de bovenste plank. vooral het acteerwerk en de omgeving zijn een fantastische combi..

Er wordt goed geacteerd in deze film. Maar het is wel een film waar je in een bepaalde stemming voor moet zijn. Ik had niet gelezen waar hij over ging en ging de film gewoon kijken, maar dan valt hij toch wel even tegen eigenlijk. Ik had meer actie of spanning gehoopt te zien. Ik vond hem soms ook langdradig worden. Ik vond het met momenten wel een heel aangrijpende film.
Kortom verre van slecht, eigenlijk gewoon goed, maar je moet er zin in hebben..

Tabossi schreef:

1. Omdat er weinig gebeurt
2. Omdat er geen karakteruitdieping is
3. Omdat de gebeurtenissen op zichzelf staan en zo 'bij de haren erbij' lijken getrokken
4. Omdat er bijna geen verhaal zit
9. Omdat de trailer een goedkoop lokketje is, die totaal niet de lading dekt
10. Omdat het gewoon een oersaaie, overgewaardeerde film is

Eens

avatar van Filmkriebel
Wanneer het leven slechts nog een herinnering is

Bijzonder deprimerende film van Hillcoat, ondersteund door een krachtige asgrauwe sfeer en passende muziek van Nick Cave. De meeste post-apocalyptische films hebben iets van een spannend avontuur. De werkelijkheid zou er wel eens meer als The Road kunnen uitzien. Een sombere, grijze wereld in verval, met ronddolende mensen, die hopeloos op zoek zijn naar zin in hun leven, en zich vastklampend aan wat er hen nog rest aan menselijkheid. Zo ook de man en zijn zoon. Het is een strijd om in leven te blijven : eten zoeken, verwilderde kannibalen vermijden en niemand vertrouwen. De man leert zijn zoon overleven in deze desolaatheid, terwijl zijn herinneringen vaak afdwalen naar het verleden.

Het doet er niet toe dat er geen of weinig verhaal in zit. Dit is niet het punt hier. Het is meer een "what if" film. Wat gebeurt er met mensen als ze niet meer kunnen voldoen aan de basisbehoeftes? Geen dak meer boven het hoofd, bijna geen voedsel meer, kleren vol gaten, geen veiligheid en gezondheidszorg meer? Dan doet een mens zoals in The Road : verderleven met herinneringen aan hoe het ooit was, vechten om mens te blijven, een verscherpt overlevingsinstinct ontwikkelen en een weg blijven bewandelen, ergens naartoe, met de hoop dat er iets op het einde te vinden is. Ik heb alvast een traantje gelaten op het einde en als een film dat kan doen bij mij, dan is ie ook voor mij erg goed.

hele mooie ontroerende film.
Voor de mensen die iets ala Die hard verwachten, laat deze parel dan maar aan je voorbij gaan.
Ik was onder de indruk.

Wat ik niet snap, waarom volgden die mensen hun de hele tijd, waarom legden ze geen contact ?
En waarom misten die mensen een duim ?

angel-eyes18
Wandeling van vader en zoon,tussen goed en kwaad en leven en dood in een compleet verwoeste wereld door een natuurramp.

Dit zal waarschijnlijk als een boodschap gelden , de mens aan het einde van zijn Latijn.
Zwaar deprimerende film....
Het is wel iets wat zou kunnen gebeuren..zucht..

Het laat me achter met veel vragen en wellicht was dat de bedoeling.

Het verschil tussen goed en slecht bedoelen ze waarschijnlijk wel of geen kanibaal

En het doel van de reis...tsjhaa waar ga je heen als je land verwoest is door een natuurramp of oorlog?

rotem schreef:

Het laat me achter met veel vragen en wellicht was dat de bedoeling.

Dat verschil tussen goed en slecht is het verschil tussen de dwalers die hun menselijkheid (het vuur) al kwijt zijn (waarbij naar de kannibalen verwezen wordt) en degenen die het nog niet kwijt zijn. Het kannibalisme geldt als de scheidingslijn, omdat de mens niet meer als mens bekeken wordt, maar als voedsel.

De moeder kon het psychologisch niet aan om in een wereld te leven zonder toekomst en pleegde zelfmoord

Juneau_
rotem schreef:

Het hele doel van de reis blijft redelijk onduidelijk.

Het doel van de reis is naar het zuiden trekken, hopend op in ieder geval een beter klimaat.

avatar van HarmJanStegenga
Sterke film. De beklemmende, sombere sfeer en de prachtig geschoten plaatjes van de verwoeste landschappen zorgen voor een uitstekend fundament.

Een bij vlagen erg aangrijpende overlevingsstrijd, waar niemand te vertrouwen is en de 'gore' bijpersonages het soms lekker beangstigend maken. Een meeslepend verhaal, met een aantal erg indrukwekkende scénes. Zo vond ik o.a. het moment dat ze die mensen in die kelder vinden erg goed. Mortensen zet een sterke acteerprestatie neer en ook McPhee doet goed mee. Voor de rest vond ik de kleine rol van Duvall erg leuk.

Visueel dik in orde, prima bijpassende muziek en ik vond het tempo precies goed. Een mooi einde, al deed het me net te weinig om echt geraakt te worden.

Waarom hadden bepaalde mensen geen duimen en waarom zou je in een wereld waar je moet overleven beslissen om een man met zijn zoontje te volgen ?

Coop schreef:
Waarom hadden bepaalde mensen geen duimen

Omdat ze zo'n honger hadden dat ze die eraf hebben gebeten...

avatar van Noodless
Een verhaal dat toch heel wat onduidelijkheden heeft en zich net als de twee hoofdpersonages naar het einde sleept. Wel mooie beelden en de sfeer is passend gebracht. Maar als kijker blijf je de hele film afvragen wat de bedoeling van de reis is. Overleven ? Waarom ?
Het wordt naar het einde toe ook wat saaier omdat het steeds hetzelfde is. Er gebeurt te weinig. Het einde vind ik ook wat zwakjes, want daar kun je ook vragen bij stellen. Dus voor mij geen aangrijpend verhaal, wel een geslaagde overlevingsstrijd gedompeld in een zeer sombere sfeer die gecombineerd wordt met knappe geschoten verwoeste landschappen. 6/10

avatar van xaid
toppertje

avatar van SaNDuTjE
Mooie grauwe film die met de isolate shots en het goede acteerwerk een depressieve sfeer over weet te brengen op de kijker. Het is vooral een drama met wat thrillerelementen, verwacht dus geen film die bol staat van de spanning.

Doordat het tempo laag ligt en er niet zo heel veel gebeurd weet de film je net niet helemaal mee te sleuren.
Wellicht hadden de 'spannende scenes' wat beter opgebouwd moet worden zodat ze een groter contrast zouden zijn met de rest van de film.

De vader en zoon relatie die samen proberen te overleven is mooi in beeld gebracht en prima geacteerd. Vooral Viggo Mortensen is goed voor deze rol gecast. Charlize Theron heeft een klein rolletje maar weet deze toch overtuigend neer te zetten.

Goede film die door z'n sfeer blijft hangen. Het kijken waard naar mijn mening.

saaiste film ooit.

Jasper72
Jor123 schreef:
saaiste film ooit.

Uitleg?

avatar van Curly1985
best goede film. verhaal is opzich goed, acteerwerk is prima en een paar spannende momenten.
Helaas was de film toch ietwat saai om te kijken. De grauwe beelden hielpen hier zeker aan mee.

avatar van Zero_Sunshine
Een erg goede film die ook de apocalyptische sfeer goed wist weer te geven.
Het enige wat ik niet echt snapte was, die familie op het einde, die bleek de jongen en zijn vader al een tijdje aan het volgen geweest.
Waarom maakten die dan niet eerder contact?
Zoals bijvoorbeeld toen in die schuilkelder, ik veronderstel dat het die familie was met die hond toen.

En dat van die duimen had ik nog geeneens opgemerkt om eerlijk te zijn.
En op het i'net vind ik daar ook niet een bepaalde verklaring voor, dus ik heb niet echt een idee waarom dat zo is.

avatar van dikkop
Goed gespeeld door de acteurs, maar een erg slecht verhaal en uitwerking. Trage NED 3 film...

avatar van pieter_kerkhof
Ik vind het toch wat onbegrijpelijk dat sommige mensen deze film als saai bestempelen. De beklemmende sfeer in een mooi vormgegeven post-apocalyptische fictiewereld en het sterke ingetogen acteerwerk van Viggo Mortensen en - complimenten - Kodi Smith-McPhee maken de film meer dan het bekijken waard (al geef ik toe dat het einde wat tegenvalt).

Desondanks verwacht ik dat de film zeker in rating zal stijgen na de bioscooprelease.

avatar van danuz
Ondanks dat ik graag wat dingen anders gezien had - zo vond ik de flashbacks wat typisch, kon ook de muziek wat minder sentimenteel - weet Hillcoat hier een redelijk grimmige, bedrukkende en ontroerende film van te maken. Echt zo'n verhaal trouwens waarvan ik ga fantaseren wat andere filmmakers ermee zouden doen. Hoe luguber zou de film zijn onder Fabrice Du Welz's regie, hoe zwartgallig onder die van Konstantin Lopushansky? Hillcoat maakt er vooral een Amerikaanse film van, vol sentiment en uiteindelijk ook hoopval (edoch wrang). Maar wel eentje die me bij zal blijven, mede dankzij Mortensens uitstraling, die toch wel (on)geknipt is voor zo'n rol.

avatar van mrwhite
ik hou wel van dit soort films een beetje het soort tempo zoals de Straight Story, The (1999)

iedereen heeft het hier over het feit dat het verhaal flinter dun is en dat er weinig of nx gebeurd kheb dan nog veel liever zo'n soort film dan bvb "avatar"
ik heb er zeker van begin tot eind in e film gezeten en dat is wat telt.
deze blijft me zeker bij.

avatar van tal1b
Het was niet zozeer een depri film.
dit is 'n trage, maar zeer goed gespeeld.
Ook is ie open waar ik persoonlijk wel van hou.
Je weet niet exact wat ervoor en wat erna gaat gebeuren.
Mooi open eind, wat je wel ff tot het nadenken zet.
ik vind het 'n 4 waard.
Ga hm zeker nog 'n keer kijken.

avatar van Hectometerpaal
Echt een topfilm. HJS legt in mijn ogen erg goed uit wat deze film zo mooi/sterk maakt.

3,5 is voor mij wel veel te laag.