The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

4,21

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
178 minuten / 208 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.

3568 BERICHTEN 92 MENINGEN

justforuse
Samen met die andere twee delen een vervelend lang epos dat maar duurt en duurt en steeds in herhaling valt en volledig leunt op de computereffecten. Saaie karikaturale hoofdrolspelers, slaapverwekkende 'grootse' gevechten en een overdaad aan eindes maken het tot een eens-maar-nooit-weer belevenis.

avatar van filmfan0511
the lord of the rings: the fellowship of the ring

Na de drie Hobbit-delen onlangs bekeken te hebben, leek het me weer eens tijd om aan de trilogie der trilogieën te beginnen. Het voordeel hieraan is dat je na the battle of the five armies eigenlijk probleemloos kan verdergaan met deze, omdat het goed op elkaar aansluit. Maar nu over the fellowship of the ring. Ik heb werkelijk maar 1 woord voor deze film: perfect! Van het begin tot het einde is het gewoon puur genieten, zeker de extended edition die nog een halfuur langer duurt en vele malen beter is dan de biosversie. Het tempo gaat een beetje omlaag, maar er komen zoveel mooie scenes voor in de plaats en het geheel voelt completer.

Dit eerste deel biedt van alle delen het meest variatie: de proloog met Sauron, the Shire, Rivendell en alle andere plaatsen waar het gezelschap langskomt. Je raakt haast betoverd van alle pracht en praal die Jackson op je af laat komen en het mooiste daaraan is, is dat heel erg veel op locatie is gefilmd en dat er grotendeels echte sets zijn. Het gevoel dat Middle-Earth ooit echt bestaan heeft is in dit deel het grootst, je gelooft gewoon in deze wereld. Dit i.t.t. bij the hobbit en vooral battle of the five armies, waar de CGI er bijna vanaf druipt. The lotr is veel geloofwaardiger en gewoon mooier gemaakt, want dit prefereer ik toch ver boven green screens. Visueel is alles tot in de puntjes in orde. Vooral de scènes in Moria zijn uitzonderlijk mooi vormgegeven.

Het verhaal wordt mooi gestart. De proloog maakt al meteen de situatie duidelijk en daarna wordt het verhaal rustig door Jackson verteld. Geen gehaast, voor alles wordt de tijd genomen. uit het boek worden de juiste dingen weggelaten en de juiste zaken worden aangepast door Jackson. De personages zijn natuurlijk ook een niet te missen onderdeel van dit meesterwerk. Elk karakter heeft iets geweldigs rond zich hangen, niemand valt uit de toon. De acteurs zijn dan ook op hun beste bezig: Ian Mckellen, Elijah Wood, Viggo Mortensen en Sean Bean zijn maar een paar van de velen die het geweldig doen. Vooral Mckellen imponeert als tovenaar Gandalf. Verder heeft Howard Shore prachtige muziek gemaakt hiervoor, het vormt de kers op de taart.

The fellowship of the rings is een van de beste films dat ik ooit heb gezien. Zowat alle factoren die een film succesvol kunnen maken zijn hier perfect. Of dit het beste deel is van de drie, nee, dat denk ik niet. Hoewel het eigenlijk geen drie aparte delen zijn, maar 1 groot geheel.

Holy moly, wat een hoge scores! Ik vind deze film best vermakelijk, maar zeker niet 5 sterren. Er zijn films die origineler zijn of me meer geraakt hebben. Wat moeten die dan als score krijgen? Ik ben deze trilogie nu (opnieuw) aan het herbekijken. Waarschijnlijk is dit het beste deel omdat er redelijk wat balans in zit. De overige delen gaan ten onder aan het spektakel. Maar goed, eerst nog maar eens kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
December is de laatste 3 jaar dankzij The Hobbit films weer Middle-Earth maand. En na het zien van de laatste Hobbit film had ik enorm de behoefte om The Lord of the Rings weer eens terug te zien. Ditmaal in bluray, uiteraard de extended editions. Lange zitten, maar het is het meer dan waard.

Waar ik vroeger The Fellowship veruit de minste vond, vind ik 'm al jaren misschien wel de meest sfeervolle. De heerlijk trage opbouw, het gezellige leven in The Shire, de opbouw naar een groots epos...het weet vreselijk te boeien. The Hobbit films mogen de veters van deze trilogie niet strikken, ook al zijn ze meer dan vermakelijk. Maar LOTR is episch, groots, overdonderend en emotioneel enorm pakkend. Met deze groep reisgenoten leefde ik wel mee, itt de andere trilogie waar de personages veel vlakker zijn. Ook erg leuk dat The Hobbit een hoop verwijzingen kent naar The Fellowship of the ring. Zo was ik vergeten dat Bilbo zijn boek ''There and back again'' heette, zoals de derde Hobbit film dan ook oorspronkelijk zou gaan heten. Je merkt goed dat de 3 Hobbit films naadloos aansluiten op deze film.

Nouja, verder heb ik alles in het verleden al wel gezegd over deze film. Het is gewoon 5* waard, zoals alle 3 de delen. Die score zal ik denk ik nooit meer verlagen. Dit zijn tijdloze klassiekers.
Alleen al door de soundtrack, waardoor ik zelfs met een kleine brok in de keel naar de aftiteling zat te luisteren. Machtig.

avatar van Beffrey28
justforuse schreef:

Leunt op de computereffecten ja? Vandaar ook de oscar voor beste make up...ik denk dat je in de war bent met de Hobbit?

Schitterende verfilming!

avatar van davidz352
Wat een verschil met de Hobbit in kleurgebruik en CGI. Wat zijn die films ongelooflijk lelijk in vergelijking met LOTR.

Destijds gezien in de bioscoop, alle drie de delen. Ik kwam de bioscoop uit en zei: wat een k*tfilm zeg! Mijn ex kwaad maar sorry, dit zijn echt mijn films niet... Zoals al eerder genoemd door iemand, theatraal geacteerd, teveel CGI. 2.5* voor de mooie beelden maar echt niet meer!

avatar van anne J
Wauw, wauw, wauw, wauw, wauw, wauw.

Ik kon het niet meer langer uitstellen, ik moest gewoon The Lord of the Rings opnieuw bekijken, na ze al een aantal jaar niet meer te hebben gezien. Ik wilde eigenlijk wachten om ze samen te kijken met een vriend (die zie ik pas in februari en ik wacht al enkele maanden), maar ik kon het gewoonweg niet meer aan. Dus ik dacht: met hem kijk ik toch de gewone versies, dan kan ik zelf gewoon alvast nog eens de extended kijken!

En wat is het een heerlijke terugkeer naar dit eerste deel geweest. Vandaag volgt deel twee en morgen denk ik deel drie.
Zelfs na al die ontelbare keren dat ik de films heb gezien - zij het de gewone versies in de bioscoopmarathons, zij het de extended versies los of in marathons - deze films blijven me kippenvel geven en blijven me verbazen over hoe hoog de standaard is qua camerawerk, editing, production design, muziek, etc.
De spanning wordt werkelijk geniaal opgebouwd en blijft geniaal, met een prachtige pacing en constante afwisseling tussen spanning en rust en telkens weer de opbouw naar nieuwe spanning. Het maakt niet uit hoe vaak ik het al heb gezien, maar de scenes met de Ringwraiths in de Shire, Bree en the wild, de scenes in Moria of de scenes met de Uruk-Hai op het eind - ik ga gewoon weer naar het puntje van die stoel.

Wat een cadeau zal het zijn om ze over enkele weken nog eens te kunnen kijken. Helaas dan niet de extended versies, maar ik ben ook wel weer benieuwd naar de gewone versies eigenlijk. Want die heb ik werkelijk al jaren niet meer gezien. Acht jaar al ongeveer geloof ik.

Prachtig eerste deel, as ever. Snel door naar de volgende twee.

avatar van Timothyvdmeer
herzien maar wat kan ik er nu nog aan toevoegen dan dat dit voor mij de ultieme filmreeks is.
In 1 woord geweldig. De liefde voor het verhaal straalt er vanaf.

avatar van IH88
Net weer even gekeken. Het blijft de ultieme filmreeks. Wat me blijft opvallen (naast het script, acteerprestaties, schitterende beelden en landschap;)) is de geweldige muziek. Op naar The Two Towers!

avatar van sean-penn
Simpelweg, Ongelooflijk mooi !

Groot is mijn dank aan mijn ouders die voorlazen uit de boeken van Tolkien toen ik nog met een onschuldige en met een zekere naïeve blik, de wereld zag. Enig vorm van censuur werd toegepast want m'n tere jonge ziel mocht niet teveel worden gevuld met monsters, orcs en andere demonische gedrochten. De kennismaking met fantasy heeft voor een rijk verbeeldingsvermogen bezorgd en vaak zat en zit ik te dagdromen over Midden Aarde. Soms positief zoals bij ellenlange vergadering en soms pakt het negatief uit. " Waar zijn de melk en eieren? had je gisteren gevraagd of je het kon meenemen na werk " Zei mijn vriendin verontwaardigd. Mijn leven bestaat voor een flink deel uit excuses maken en avondritjes naar de supermarkt, met dank aan Tolkien.

Peter Jackson heeft aan mijn verwachtingspatroon ruimschoots voldaan. Al had ik een andere beeld voor ogen, Aragorn leek op mezelf, de orcs identicifeerde ik met de bullebakken op school en Sauron was m'n leraar Duits, voor het merendeel was het spot on en soms zelfs beter. De geest en sfeer van een werkelijk prachtig boek wordt magistraal verfilmd. Alle lof voor Fran Walsh en Peter Jackson, eigenlijk voor iedereen die aan de films hebben meegewerkt, voor het tot leven brengen van Middle Earth op het witte doek.

Zo heb ik enkele jeugdhelden. Mensen die ter inspiratie hebben gediend en het leven draaglijk en mooier maken. J.R.R Tolkien is er zo één. Hij was niet een medicus die een medicijn voor kanker had gevonden of een ingenieur die een antwoord had voor onze energie probleem. Hij gaf ons een nieuw continent. Een continent bewoond met de meest opmerkelijke figuren en wezens. Een wereld waar ik graag naar toe ga om even uit de werkelijkheid te ontsnappen.

Mooi stuk Sean!

avatar van sean-penn
bedankt Roger Thornhill
Werd ook eens tijd om een stukje te schrijven want het staat op 1 in mijn top 10

avatar van Roger Thornhill
Ja maar juist over zúlke films vind ik het het moeilijkst om iets te schrijven: álles wat aan zo'n film mooi is moet erin, maar tegelijkertijd moet het stuk leesbaar blijven -- ik geloof dat ik over meer dan de helft van de films uit mijn top-10 nog geen bericht heb geplaatst... (Wèl over The fellowship trouwens -- die staat ook in míjn top-10.)

avatar van dvdcrusher
Eerste deel van een meeslepend epos. De film staat bol van special efffects en het verhaal zelf doet je goesting krijgen om steeds opnieuw de hele serie te bekijken. Een van de beste films aller tijden en nog steeds wordt de reeks films uitgebreid onder meer met The Hobbitfilms zonder dat er veel aan kwaliteit wordt ingeboet. Een must see voor iedere filmliefhebber. 5 sterren

avatar van sateck

Nog helemaal niks van John Ronald Reuel Tolkien gezien, zowel de LOTR als The Hobbit. Wat raden jullie aan? Waar zal ik als eerst mee beginnen?

avatar van nakada
Ik zou bij de Hobbit beginnen. En dan voortdurend in het achterhoofd houden dat het steeds beter wordt met The return of the king als hoogtepunt

avatar van Roger Thornhill
Lijkt me een uitstekend advies. (Inderdaad wel blijven volhouden hè!)

sateck schreef:

Als je geen van de zes films hebt gezien zou ik de chronologische volgorde nemen: de 3 Hobbit films en daarna de LOTR. En dan zeker niet vergeten dat de Hobbit films nog niet de helft zo goed zijn als LOTR. Dus laat je niet afschrikken als je je eerst een beetje teleurgesteld voelt. Of wees blij als je ze erg goed vind, want dan wordt het nog veel beter.

avatar van VincentL
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zou het niet zozeer 'niet de helft zo goed' noemen, ze zijn vooral anders. Qua opzet, niveau, structuur, verhaal (uiteraard), toon. Een compleet andere trilogie is het die, vooral op het einde, verwevingen heeft met The Lord of the Rings.

VincentL schreef:

En voor minstens de helft maar zo goed dus

Zelfde wereld, veelal dezelfde personages, maar nooit qua niveau ook maar in de buurt van LOTR. Denk alleen al aan de effecten in LOTR en de vele green screens in the Hobbit.

avatar van horizons
Met the hobbit beginnen. Dan gaat het tenminste van slecht naar uitstekend.

Geweldige filmreeks. Ik en mijn vriend kunnen er geen genoeg van krijgen. Het verhaal is erg orgineel, en er is heel veel moeite en tijd in gestopt. Het idee dat Tolkien zelf de talen, het land en stambomen in de boeken heeft ontwikkelt, hij had zo veel fantasie.
Het enige in deze film waar ik me soms wat aan stoor, is dat Frodo zo veel zijn lijdensweg laat zien. Deel 3 is wel erg dramatisch op sommige stukken. Maar behalve dat, verder super!

avatar van IH88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Tsja, daar zit je dan op een regenachtige zaterdagavond. Wat gaan we doen? Op naar de videotheek (ja, het is zolang geleden). Er was niet zoveel keus dus ik pakte een film over Middle Earth met Hobbits, Orks, Tovenaren en Elven. Ik weet nog dat ik de term “Harry Potter wannabe” gebruikte (wat achteraf gezien nergens op slaat, maar oké). Wist ik veel dat uitgerekend deze Harry Potter wannabe mijn favoriete film ooit zou worden. Een film waarvan ik met trots kan zeggen dat hij op één staat in mijn top 10.

Peter Jackson weet de wereld die Tolkien zo schitterend beschrijft in zijn boeken tot leven te wekken op een manier die grenst aan het onbeschrijflijke. Rivendell, The Shire, Mount Doom, the Mines of Moria etc. Middle Earth is een schitterende plaats om drie uur lang te vertoeven. Je leeft mee met personages die namen hebben als Frodo, Sam, Legolas, Gandalf, Gimli, Aragorn, Arwen, Boromir en vele anderen. Jackson kiest voor een rustige opbouw en neemt zijn tijd om de personages te introduceren en een gezicht te geven alvorens de spanning op te voeren. Dit werkt fantastisch. Als Frodo de last van de ring voelt, voelen wij met hem mee en als de groep opgesloten zit in de Mines of Moria en moet vechten tegen een grote groep Orks, dan vechten wij vanuit onze luie stoel met hen mee.

Een recensie van de Fellowship is niet volledig zonder het te hebben over de schitterende soundtrack. Het ene moment kippenvel, het andere moment meegesleept worden als de groep weer moet vluchten. De soundtrack weet op de goede momenten de juiste snaar te raken. En als dan de eindcredits beginnen en de schitterende muziek wordt ingezet, dan kan je niet anders dan overmand worden door allerlei emoties omdat je jezelf net drie uur lang in Middle Earth hebt ondergedompeld en het was heerlijk. Het goede nieuws? Er zijn nog twee delen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mooie review. Zo heb ik het ook ervaren. Eerst terughoudend geweest tegenover deze films en daarna er een ongelofelijke fan van geworden. 3 van de mooiste films ooit gemaakt.

Ik vind trouwens wel 1 ding vreemd op Moviemeter. Ik zit eens te kijken naar de stemmen bij de 3 films:

Deel 1: 9766 stemmen
Deel 2: 8693 stemmen
Deel 3: 9794 stemmen

Er zijn dus ruim 1000 stemmers die alleen deel 1 en 3 hebben gekeken? Je kijkt toch de gehele trilogie? Of alleen deel 1, waarna je merkt dat het niks voor jou is?

Rare stemverhouding.

avatar van tbouwh
Helemaal mee eens, maar er zijn denk ik zat mensen die slechts een deel gezien hebben. Dan Is de eerste film sowieso logisch, en de 3e Is denk ik grof genomen het best gewaardeerd (Qua Oscarnominaties etc.) zo'n tweede film valt daar dan toch een beetje tegen weg, maar komaan, een beetje filmliefhebber kijkt ze alledrie (en vaak, in mijn geval )

avatar van Brave-Neo
Ajax&Litmanen1 schreef:

Deel 1: 9766 stemmen
Deel 2: 8693 stemmen
Deel 3: 9794 stemmen

Rare stemverhouding.

Inderdaad een rare stemverhouding; ik was benieuwd hoe dat op IMDb zat en daar zie je procentueel een nog net iets groter verschil :

Deel 1: 1113807 stemmen
Deel 2: 981442 stemmen
Deel 3: 1089324 stemmen

Hier is dus deel 1 vaker gewaardeerd dan deel 3 maar deel 2 ook duidelijk minder dan 1 en 3.
Misschien eens vergelijken hoe dit er uit ziet bij andere triliogien uitziet ( Aliens, The Bourne reeeks ); misschien is er een trend te zien

Brave-Neo schreef:

Deel 1: 1113807 stemmen
Deel 2: 981442 stemmen
Deel 3: 1089324 stemmen

Wel opvallend dat deel 2 ook op IMDB minder gekeken is. Alsof mensen wel de introductie wilden en voor de lol ook maar het einde hebben gekeken, maar het niet boeiend vonden hoe het middengedeelte verliep. Ik snap er helemaal niks van.

(ook nog omdat je dan by far de mooiste veldslag ooit mist, Helms Deep)

avatar van Roger Thornhill
Ik zit eigenlijk de hele tijd te wachten op een (hopelijk verklarend) bericht van zo'n gebruiker die inderdaad wel op deel 1 (en misschien ook 3) maar niet op 2 heeft gestemd... Wie?

(Of natuurlijk: "Wát? Is er ook een tussenliggende film? O, nou snap ik waarom ik van The return of the king geen bal begreep!")