The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 178 minuten / 208 minuten (extended edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling: 8,9 (1.998.467)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 december 2001
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via HBO Max
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
"One ring to rule them all"
Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,9 / 1998467)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (BoekMeter)
- Game (GamesMeter)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Koop op iTunes voor € 7,99
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Boromir
Sam
Bilbo
Pippin
Merry
Saruman
Arwen
Reviews & comments
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Verdient een Vette plek in de top 250.
In deze film zit alles! Beetje humor , beetje avontuur , beetje angst.
Echt geweldig! Ga binnenkort echt de delen op dvd proberen te krijgen.
5*****
Wezze
-
- 339 berichten
- 549 stemmen
Efteling? Bedoel je dat je lieve elfjes zag dansen en vermaakte mensen, met slechte kleine trolletjes die rara lachjes hadden en erg dom waren? Daar draaid deze film beslist niet om.
Ik bedoel dat ik deze film te sprookjes-achtig vind, ik heb niet zoveel met fantasiewezens zoals elven, dwergen en tovenaars. Dit is dan ook totaal niet mijn filmgenre, maar desondanks vond ik het toch wel een aardige film om naar te kijken. Maar een topfilm kan ik dit niet vinden, snap het wel dat de meeste mensen dit wel vinden, maar smaken verschillen he..
Khd
-
- 87 berichten
- 112 stemmen
Na het vier keer gezien te hebben, kom ik tot de conclusie dat LOTR tot de categorie behoort van de beste film van alle tijden.
Aangezien ik de drie delen als één beschouw, krijgen ze van mij alle drie 5 sterren.
Ik heb erover gepeinsd, maar na drie a vier x gezien te hebben waarbij ik absoluut niet verveeld heb, lijkt miijn eindoordeel niets anders dan vanzelfsprekend.
JTV-kijker
-
- 1062 berichten
- 1900 stemmen
Verdient een Vette plek in de top 250.
In deze film zit alles! Beetje humor , beetje avontuur , beetje angst.
Echt geweldig! Ga binnenkort echt de delen op dvd proberen te krijgen.
5*****
kheb alle 3 de special editions voor 60 euro in de eurosport zien liggen(wel een België) na nieuwjaar ga ik die zeker kopen want ik heb alleen nog maar de gewonen versies die ik heel goedkoop had opgepakt , limewire moet je niet proberen, de kans dat je alleen al geluid hoort is zeer klein
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Ik heb met Kerst weer de trilogie gekeken met de extra scenes en de daarbij speciaal gemaakte muziek. (ongelooflijk hoe veel fantasie Tolkien had)
Ik vind het knap hoe Jackson het boek op film weet weer te geven.
Er wordt sterk geacteerd door de gehele cast en de vecht scenes zijn legendarisch. Ook zijn filmshots die het diverse landschap van Nieuw-Zeeland weergeven erg mooi.
Het boek blijft beter, maar dit is toch ook een klein meesterwerk.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3151 stemmen
Ik zag een stukje van deze film op de Duitser. Daar werd flink in geknipt. Boromir raakt nu al na één pijl dodelijk gewond en nadat Merry en Pippin meegenomen worden vindt Aragorn Boromir onmiddellijk en hoeft hij niet eerst met Lurtz af te rekenen.
Er gaat nogal wat van de bedoeling van bepaalde scènes verloren door dit soort grappen.
SilverGun
-
- 1150 berichten
- 818 stemmen
Vanwege hun rommeligheid? Ken weinig films waarin de actie slechter in beeld is gebracht eigenlijk. Chaotisch camerawerk kan het positieve effect hebben dat de kijker wordt meegesleurd in de hectiek van het moment, mits goed toegepast (de Bourne films bijv.). Maar in LotR gaat men zodanig over de top dat er vaak niets interessants meer te zien is en krijg je sterk de indruk dat het slechts aanwezig is om gebrekkige choreografie te verbloemen.
ILDIB
-
- 2946 berichten
- 2301 stemmen
numero 1 is het compleetst vind ik, de andere zijn teveel gezever tussen goed en kwaad en worden helaas grotendeels verpest door te veel tovenaarsgebeuren...
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ik zag een stukje van deze film op de Duitser.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Je ziet een LOTR op Duitsland en dan is ie ook meteen verknipt. En nagesynchroniseerd natuurlijk. Ik probeerde een aantal vooroordelen te verklaren in één enkele emoticon, voor de duidelijkheid .
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Vanwege hun rommeligheid? Ken weinig films waarin de actie slechter in beeld is gebracht eigenlijk. Chaotisch camerawerk kan het positieve effect hebben dat de kijker wordt meegesleurd in de hectiek van het moment, mits goed toegepast (de Bourne films bijv.). Maar in LotR gaat men zodanig over de top dat er vaak niets interessants meer te zien is en krijg je sterk de indruk dat het slechts aanwezig is om gebrekkige choreografie te verbloemen.
Ik was juist onder de indruk, maar goed meningen verschillen. (o.a. de stukken met de paarden zijn erg mooi in beeld gebracht)
MaxB52
-
- 139 berichten
- 0 stemmen
Te langdradig. Ongeloofwaardig en rommelig. Mooie beelden dat wel. Blijft een beetje kinderachtig allemaal. 3 sterren max. Snap niet waarom mensen dit tot een meesterwerk dopen.
leidsehoodie
-
- 506 berichten
- 412 stemmen
Te langdradig. Ongeloofwaardig en rommelig. Mooie beelden dat wel. Blijft een beetje kinderachtig allemaal. 3 sterren max. Snap niet waarom mensen dit tot een meesterwerk dopen.
Ongeloofwaardig? In welke zin? Omdat er gandalf een rare naam is? Of omdat lopende bomen helemaal niet bestaan?
Ik vind zowel de film als het boek juist geloofwaardig, terwijl ik normaal niks van die elfen en trollen rommel moet hebben.
Jakke0071
-
- 108 berichten
- 492 stemmen
Heel de film , mooii gedaan , goed verhaal enzo...maar deze films behoren totaal niet tot mijn genre net als eigenlijk te Star Wars films
berrege
-
- 54 berichten
- 225 stemmen
Heb deze film gisteren pas voor het eerst gezien. Beetje langdradig, maar wat een schitterend camerawerk en acteerprestaties! Top!
Kijk al uit naar deel 2
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Te langdradig. Ongeloofwaardig en rommelig. Mooie beelden dat wel. Blijft een beetje kinderachtig allemaal. 3 sterren max. Snap niet waarom mensen dit tot een meesterwerk dopen.
Ik snap je argument ongeloofwaardig niet helemaal, aangezien deze film het kaartje "fantasie" draagt. Natuurlijk bestaan er geen elfen en lopende bomen...
En hoezo vind je het kinderachtig?
Verder kan ik er wel inkomen dat het misschien wat langdradig is.
MaxB52
-
- 139 berichten
- 0 stemmen
Ik snap je argument ongeloofwaardig niet helemaal, aangezien deze film het kaartje "fantasie" draagt. Natuurlijk bestaan er geen elfen en lopende bomen...
En hoezo vind je het kinderachtig?
Verder kan ik er wel inkomen dat het misschien wat langdradig is.
Ik vind het thema fantasie sowieso vaak kinderachtig/ongeloofwaardig, maar dat zal wel aan mijn interpretatie liggen. Het zijn mijn films gewoon niet.
Maar ook vanuit een objectief oogpunt zie ik hier geen meesterwerk in.
JohnWilliams
-
- 7503 berichten
- 934 stemmen
Géén meesterwerk? Ik vind dit echt een prachtig kunstwerk wat die Jackson heeft gemaakt. Met al die prachtige steden de mooie kostuums muziek...gewoon echt in één woord: Prachtig.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Geen meesterwerk nee. Ik ben bezig met een herziening (extended) en ik moet alleen Return of the King nog. Ik denk er zelfs over, om mijn 3,5* naar beneden bij te stellen. Het is aardig tijdsverdrijf, maar de trilogie kent voor mij al 4 dikke nadelen:
-veel lelijke CGI (en wat een tegenstelling vormt dat met het schitterende natuurlijke landschap)
-vreselijke humor, werkt echt op geen enkel moment.
-te weinig karakteruitdieping. Die uitdieping maakt plaats voor ontelbare plotontwikkelingen.
-het drama dat er wel in zit, voelt fake aan en de muziek in die scenes maakt het haast cheesy. Vooral in de scenes tussen Sam en Frodo.
Maar het kijkt wel weg...
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Geen meesterwerk nee. Ik ben bezig met een herziening (extended) en ik moet alleen Return of the King nog. Ik denk er zelfs over, om mijn 3,5* naar beneden bij te stellen. Het is aardig tijdsverdrijf, maar de trilogie kent voor mij al 4 dikke nadelen:
-veel lelijke CGI (en wat een tegenstelling vormt dat met het schitterende natuurlijke landschap)
-vreselijke humor, werkt echt op geen enkel moment.
-te weinig karakteruitdieping. Die uitdieping maakt plaats voor ontelbare plotontwikkelingen.
-het drama dat er wel in zit, voelt fake aan en de muziek in die scenes maakt het haast cheesy. Vooral in de scenes tussen Sam en Frodo.
Maar het kijkt wel weg...
De humor werkte voor mij erg goed.
Ik vind de drama niet echt fake aanvoelen. Ik geef toe dat de scenes tussen Sam en Frodo misschien wat nichterig overkomen, maar het zijn gewoon allerbeste vrienden die door dik en dun elkaar steunen.
moviegeaaaaaaakk
-
- 4 berichten
- 8 stemmen
gewoon MASTERLIJKE film!
dit is het beste verhaal van alle 3. daarom denk ik ook de leukste.
maar ze waren alle 3 een meesterwerk.
Jammer dat er geen 4,5enz komt, ik had nog wel wat meer willen zien van dit soort films!
*****natuurlijk!
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het thema fantasie sowieso vaak kinderachtig/ongeloofwaardig, maar dat zal wel aan mijn interpretatie liggen. Het zijn mijn films gewoon niet.
Maar ook vanuit een objectief oogpunt zie ik hier geen meesterwerk in.
Geheel mee eens, het zal mij dan ook benieuwen hoe dit de tand des tijds gaat doorstaan.. als tijdelijke opleving van een hoop ouwe kwaad-goed moraliteit en de leuke gadgets van de peecee of als een overthetop kitscherig vehikel waar critici hun handen liever niet aan branden. Voor mij is het helder dat films als Godfather (om maar een klassieker zijpad te bewandelen) op allerlei niveau's veel meer te bieden hebben dan dit en ook vooral voor een iets volwassener publiek. Maar misschien blijven we wel allemaal eeuwig kind na LOTR
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Geheel mee eens, het zal mij dan ook benieuwen hoe dit de tand des tijds gaat doorstaan.. als tijdelijke opleving van een hoop ouwe kwaad-goed moraliteit en de leuke gadgets van de peecee of als een overthetop kitscherig vehikel waar critici hun handen liever niet aan branden. Voor mij is het helder dat films als Godfather (om maar een klassieker zijpad te bewandelen) op allerlei niveau's veel meer te bieden hebben dan dit en ook vooral voor een iets volwassener publiek. Maar misschien blijven we wel allemaal eeuwig kind na LOTR
Er is niks mis met een jeugdige geest
En ik ben het met je eens dat The Godfather > LOTR, maar ik vind ze beide in hun soort toppers.
lennox
-
- 212 berichten
- 81 stemmen
Een tovenaar, een elf, hobbits,... Buiten het feit dat hij fantastisch gemaakt is, is dit eigenlijk gewoon een kinderverhaal...
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Een kinderverhaal???
Haha ik dacht hetzelfde, lekker om je kinderen naar Baulrog, Orks, Smeagol en andere creaturen te laten kijken
JohnWilliams
-
- 7503 berichten
- 934 stemmen
Als je dit al een kinderverhaal vind wat moet jij dan wel niet van films denken zoals de Aristokatten en Sneeuwitje...overigens vind ik ze niet zo kinderachtig maar best leuk maar vergeleken met dit is het lichtelijk een beetje kinderlijk misschien.
JTV-kijker
-
- 1062 berichten
- 1900 stemmen
Een tovenaar, een elf, hobbits,... Buiten het feit dat hij fantastisch gemaakt is, is dit eigenlijk gewoon een kinderverhaal...
ben eens beniewd als jij kinder van ongeveer 8-10 jaar hebt die hier zonder angst zouden naar kijken
omdat het een sprookje is wilt het nog niet zeggen dat het daarom direct voor kinderen is.... maar langs de andere kant was het 1ste verhaal de hobbit wel voor zijn kinderen bedoelt maar die waren toen toch wel al wat ouder dan 10 denk ik
Pre- en sequels
The Lord of the Rings: The Return of the King
2003
5.906 reacties
The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.516 reacties
Gerelateerd nieuws
Het iconische eerste deel uit de 'Lord of the Rings'-reeks vanavond op televisie
Opnames 'The Rings of Power' zwaar onder vuur: 'Iedereen maakt zich zorgen'
Fanfictie-auteur klaagt Amazon en Tolkien Estate aan, claimt dat ze ideeën voor 'The Rings of Power' van hem hebben gestolen
Elijah Wood 'verrast' door plannen voor nieuwe 'Lord of the Rings'-films: "Hopelijk gemaakt met 'eerbied' voor Tolkien"
Bekijk ook
The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.365 reacties
The Godfather
Misdaad, 1972
3.375 reacties
Pulp Fiction
Misdaad, 1994
4.941 reacties
Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.100 reacties
The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.906 reacties
Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.480 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitverlies van geliefdegebaseerd op boekrivierbergminemazemagiefireworkskasteelvulkaanpowerbirthday partyoorlogoomverslavingvoortvluchtigestrijdgewelddoodblizzardtovenaarreisringlive action and animationsword and sorcerymiddle-earthmiddle-earth
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.