Genre: Drama / Horror
Speelduur: 114 minuten
Alternatieve titel: Let the Right One In
Oorsprong:
Zweden
Geregisseerd door: Tomas Alfredson
Met onder meer: Kåre Hedebrant, Lina Leandersson en Per Ragnar
IMDb beoordeling:
7,8 (238.609)
Gesproken taal: Zweeds
Releasedatum: 23 april 2009
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Låt den Rätte Komma In
"Eli is 12 years old. She’s been 12 for over 200 years and she just moved in next door."
Oskar is een 12-jarig jongetje, dat continu wordt geplaagd door twee bullebakken. Op een dag maakt Oskar kennis met zijn nieuwe buurmeisje en de twee worden vrienden. Sinds ze naast Oskar en zijn familie is komen wonen, sterven plotseling een hoop mensen, maar niemand weet waarom, behalve Oskar, die een geheim van zijn buurmeisje kent.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Xen0n
-
- 732 berichten
- 859 stemmen
Bij een horror is dat eigenlijk wel wat ik verwacht, gore, schrikmomenten e.d. Dit lijkt mij niet echt een horror...
Je moet je inderdaad kunnen inleven, dat was bij mij niet erg gelukt. Het jongetje vond ik maar een raar personage hebbe eigenlijk, en het acteren was nou ook niet echt om over te spreken. Dat is wel nodig, om het goed over te brengen.
Van dit soort films moet je echt houden, ik vond er niks aan... Ik denk niet dat je dit als horror kunt bestempelen.
amaz0ne
-
- 128 berichten
- 0 stemmen
wie zegt dat dit een horror films is?
Dit is een drama.
Bla
-
- 769 berichten
- 2146 stemmen
Bijzondere film, zoveel is zeker. Zelden een film gezien, die pure horrorelementen weet te verweven met jeugdelelementen, waardoor de film soms overkomt als kinderfilm, maar vijf minuten later dit dan vaak weer hard ontkracht. De sfeer van de film is erg sterk. Het verhaal wordt op een rustige manier verteld, met typische eighties muziek, sterke en vooral ook zeer stijlvolle shots bij met name de moorden die plaatsvinden. De kinderen spelen ook wel goed, al steekt het meisje er duidelijk bovenuit. De film zakt hier en daar helaas een klein beetje in, maar gelukkig duurt dit vaak maar even en heb ik toch groetendeels best wel genoten van de film.
3,5*
Ben het hier mee eens. Wilde 3* geven maar de film krijgt een halve extra voor de laatste scene in het zwembad.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7246 stemmen
Mooi filmpje, had er alleen iets meer van verwacht. De band tussen Oskar en Eli wordt prachtig weergeven en deed me bij vlagen zelfs een beetje denken aan dat andere Zweedse filmpje van tien jaar terug, de twee hebben dan ook een prima chemie en spelen beide met veel overtuiging. Het horror plotje daarintegen was voor mij meer bijzaak, alhoewel het kwa sfeer, spanning en op visueel gebied verder wel op een redelijk hoog niveau lag allemaal.
3,5 sterren
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Prachtig en sfeervol drama over twee kinderen. De ene twaalf, de ander al wat langer ongeveer twaalf. De jongen vechtend met zichzelf en met zijn scholieren, op zoek naar zijn identiteit. Het meisje op haar manier ook vechtend met haar identiteit. En zo vinden deze twee elkaar. Een onmogelijke relatie, maar beiden vinden onuitgesproken acceptatie in de ander.
De kijker op zijn beurt wordt ook gevraagd de voorgeschotelde feiten gewoon te accepteren en te genieten van de sfeervolle, rustige beelden. Deze ondersteund door klassieke strijkers, gitaar en piano. Daarnaast wordt je ook af en toe getrakteerd op wat lugubere uitspattingen. Deze zijn echter zeldzaam en worden vrij ingetogen gebracht, zodat de aangename flow in de film behouden blijft.
De close-up shots op de gezichten van Eli en Oskar vond ik werkelijk geweldig. Vooral de shots van de triestige Eli met de "etensresten" rond haar mond sprongen er voor mij uit. Zeer fraai. Mede dankzij uitstekend acteerwerk.
Erg mooi drama. Ik denk dat iedere kijker wel wordt verrast , doordat je wat anders voorgeschoteld krijgt dan de plotjes doen vermoeden. Bij mij werkt dat vaak positief. Hoop echter niet dat het te vaak verkeerd publiek zal trekken.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Zeer goede recensies over deze film gelezen, maar helaas mijn maag is te zwak. Na 20 minuten had ik al een kotsmisselijk gevoel. Dus ondanks de geroemde prachtige, kille beelden, het knappe geluid en het sterk doorvoeld acteerwerk, ben ik maar afgenokt.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Dus ondanks de geroemde prachtige, kille beelden, het knappe geluid en het sterk doorvoeld acteerwerk.
... waar je het tevens mee eens was?
bateman
-
- 47 berichten
- 43 stemmen
Mooie film, goede mix van drama en horror. Sterk verfilmd en de juiste sfeer weten te benaderen. Zeker aanrader om een keer te kijken.
vcrrr
-
- 205 berichten
- 855 stemmen
Zeer goede recensies over deze film gelezen, maar helaas mijn maag is te zwak. Na 20 minuten had ik al een kotsmisselijk gevoel. Dus ondanks de geroemde prachtige, kille beelden, het knappe geluid en het sterk doorvoeld acteerwerk, ben ik maar afgenokt.
Beetje jammer dat je omwille van jouw zwakke maag een film een slechte beoordeling geeft. ...
Xen0n
-
- 732 berichten
- 859 stemmen
Misselijk van de saaiheid misschien... Of van de spanning die er niet in zat 
Fryce
-
- 1099 berichten
- 2337 stemmen
Bijna alle Zweedse films die ik zie zijn goeie films. Net als Deense films trouwens. Deze vind ik ook prima te doen. Misschien iets te langdradig, maar dat kan ook aan de stemming waarin ik was tijdens het kijken liggen. De sfeer zit er in ieder geval goed in. Ik hou wel van het rauwe wat deze film heeft, alhoewel er wel wat meer in beeld gebracht mocht worden.
J8R
-
- 42 berichten
- 52 stemmen
Sorry, maar kon deze film absoluut niet waarderen.. Zoals Xenon al zei ontbrak het simpelweg aan spanning.. Er gebeurde gewoon niks, hing geen dreiging in de lucht.. Veel scenes waarvan ik dacht: wat voegt dit toe? Nee, hoopte eigenlijk op een lekker spannende film, maar dit was drie keer niks
Xen0n
-
- 732 berichten
- 859 stemmen
Eindelijk iemand die het met me eens is. Ik kan niet inzien wat iedereen zo goed vind aan deze film...
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Eindelijk iemand die het met me eens is. Ik kan niet inzien wat iedereen zo goed vind aan deze film...
Bekijk hem nog eens over een jaar of tien of herlees eens alle userberichten.
Xen0n
-
- 732 berichten
- 859 stemmen
Bekijk hem nog eens over een jaar of tien of herlees eens alle userberichten.
Ik zie niet in wat dat voor verschil zal maken, het is gewoon spanningsloos. Een saaie, langdradige bloederige thriller.
Het is niet dat een film altijd heel erg spannend moet zijn, alleen dit was nog droger dan een gemiddeld drama.
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Xenon,
Het was niet de bedoeling om er een spannende film van te maken. Probeer het gewoon eens met een andere bril te bekijken en vergeet de gewone vampierenfilms. In de film worden er menselijke eigenschappen aan het vampiermeisje gegeven, en de jongen is voor haar de enige manier om te kunnen overleven. En ook omgekeerd. Er is een soort wisselwerking tussen hen, waardoor ze bijna niet zonder elkaar kunnen leven. Alle andere scènes vulden dit gewoon aan, ook de moorden. .
J8R
-
- 42 berichten
- 52 stemmen
Xenon,
Het was niet de bedoeling om er een spannende film van te maken. Probeer het gewoon eens met een andere bril te bekijken en vergeet de gewone vampierenfilms. In de film worden er menselijke eigenschappen aan het vampiermeisje gegeven, en de jongen is voor haar de enige manier om te kunnen overleven. En ook omgekeerd. Er is een soort wisselwerking tussen hen, waardoor ze bijna niet zonder elkaar kunnen leven. Alle andere scènes vulden dit gewoon aan, ook de moorden. .
Hey Filmkriebel,
Je reactie is niet direct op mij gericht, maar ik zit denk ik wel ongeveer op dezelfde lijn als Xenon

Ik zette de film op met het idee dat het een echte horror film zou worden. Veel spannende momenten, constant een dreigend sfeertje en uiteraard een bijzondere rol voor de gepeste jongen.. ik zag al snel dat dit zeker niet het geval was.. En afgezien van de acteerprestaties is de film dan toch totaal niet geworden wat ik ervan gehoopt (en gedacht) had.. Dan is de film voor mij dus een flinke tegenvaller..
Eerlijk gezegd heb ik niet het vermogen om dan 'een andere bril' op te zetten en op een andere manier van de film te genieten.. Vind ik knap als je op die manier dan een film toch kunt waarderen, maar dat is voor mij niet echt weggelegd.. Vandaar mijn uitermate lage waardering.. Ik denk zomaar dat Xenon een beetje hetzelfde had, maar daar kan ik niet over oordelen
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
@J8R
Kan ik begrijpen. Als je op zoek was naar een horrorfilm, dan was dit een slechte keuze. Horror is echt heeeeeeeeeeeeeel slecht gekozen als genre voor deze film. Maar waar trek je de grens hé?
J8R
-
- 42 berichten
- 52 stemmen
@J8R
Kan ik begrijpen. Als je op zoek was naar een horrorfilm, dan was dit een slechte keuze. Horror is echt heeeeeeeeeeeeeel slecht gekozen als genre voor deze film. Maar waar trek je de grens hé?
Je hebt gelijk, dit is idd absoluut geen horrorfilm, terwijl dat een van mijn favoriete genres is. Ik heb me in de filmkeuze toch wat laten leiden door de trailer, die ik ook behoorlijk 'horror-achtig' over vind komen.. Hoe dan ook, absoluut niet mijn film dit, maar dat mag gelukkig.. Op naar de volgende 
Xen0n
-
- 732 berichten
- 859 stemmen
Hey Filmkriebel,
Je reactie is niet direct op mij gericht, maar ik zit denk ik wel ongeveer op dezelfde lijn als Xenon 
Ik zette de film op met het idee dat het een echte horror film zou worden. Veel spannende momenten, constant een dreigend sfeertje en uiteraard een bijzondere rol voor de gepeste jongen.. ik zag al snel dat dit zeker niet het geval was.. En afgezien van de acteerprestaties is de film dan toch totaal niet geworden wat ik ervan gehoopt (en gedacht) had.. Dan is de film voor mij dus een flinke tegenvaller..
Eerlijk gezegd heb ik niet het vermogen om dan 'een andere bril' op te zetten en op een andere manier van de film te genieten.. Vind ik knap als je op die manier dan een film toch kunt waarderen, maar dat is voor mij niet echt weggelegd.. Vandaar mijn uitermate lage waardering.. Ik denk zomaar dat Xenon een beetje hetzelfde had, maar daar kan ik niet over oordelen
Ik had inderdaad precies hetzelfde gevoel, ik vond het eigenlijk heel jammer. Normaal heb ik niet zo'n probleem om de film op een andere manier te bekijken, maar met deze kon ik gewoon niks. Ik heb niet in kunnen zien wat nou eigenlijk het punt was van de film. Als dat het geval is, dan zit je te kijken naar iets wat helemaal niet boeiend is. (daar hoeft het natuurlijk niet persé spannend, schrikachtig voor te zijn ofzo)
vcrrr
-
- 205 berichten
- 855 stemmen
Drama en romantiek met een vleugje 'horror'.
Zo moet deze film gezien worden en daarin is deze erg geslaagd.
deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
Je hebt gelijk, dit is idd absoluut geen horrorfilm
Dit is wel degelijk een horrorfilm. Misschien hebben films als final destination, the grudge en slither het horrorgenre verneukt, want in deze film komt het genre Horror pas echt tot z'n recht.
Horror is Drama
J8R
-
- 42 berichten
- 52 stemmen
Dit is wel degelijk een horrorfilm. Misschien hebben films als final destination, the grudge en slither het horrorgenre verneukt, want in deze film komt het genre Horror pas echt tot z'n recht.
Horror is Drama
Horror is het Latijnse woord voor angst. In de kunst en cultuur omvat het begrip "horror(story)" onder andere het griezelverhaal en de griezelroman, een verhaal of roman waarbij het de bedoeling is de lezer door het oproepen van (persoonlijke) angsten te amuseren (wikipedia) 
Als je van deze omschrijving uitgaat (waar ik het persoonlijk mee eens ben) vind ik het absoluut geen horror. Ik associeer horror voor mezelf dan ook altijd met angst.. Hier staat: voor de lezer, maar dat kan voor de kijker natuurlijk net zo goed gelden
Alles is drama, als je t zo bekijkt 
Denk trouwens dat iedereen zo zijn eigen visie heeft op een bepaald genre, ik heb deze film in ieder geval niet beleefd als een horrorfilm
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Dit is wel degelijk een horrorfilm. Misschien hebben films als final destination, the grudge en slither het horrorgenre verneukt, want in deze film komt het genre Horror pas echt tot z'n recht.
Horror is Drama
Wat een onzin.
deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
Misschien is je inlevingsvermogen te klein. Kijk naar de horrorfilms van vroeger (Murnau, Hitchcock, Argento) en je begrijpt wat ik bedoel.
De beste horrorfilms zitten vol emotie en drama, dat maakt de gruwelijkheid los en de realisme vegroot.
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Mm ja, nu begrijp ik wat je bedoelt. Horror is voor mij een modern verschijnsel. Ik zou zeggen dat de horror pas op het einde van de jaren '60 begin jaren '70 opgedoken is met enkele zogenaamde cultklassiekers zoals "Night of the Living Dead" en "Texas Chainsaw Massacre", die bepaalde grenzen verlegd hebben, en als doel hadden, zoals J8R zegt, om angst op te wekken. Je kan van deze film hier moeilijk zeggen dat hij voor veel afgrijzen zorgt.
Vroeger sprak men over "griezelfilms" en inderdaad, het berustte toen allemaal meer op acteerwerk dan op special effects.
Gerelateerd nieuws

Wie het laatste lacht wordt niet afgeslacht: Een greep uit wraakhorror

Vijf goed beoordeelde horrorfilms/thrillers met kinderen in de hoofdrol

Zweedse horrorfilm 'Låt den Rätte Komma In' morgen op BBC Two

Serie rondom Zweedse horrorfilm 'Låt den Rätte Komma In' vindt eerste acteurs
Bekijk ook

El Laberinto del Fauno
Fantasy / Drama, 2006
1.334 reacties

Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
555 reacties

Voces Inocentes
Drama / Oorlog, 2004
24 reacties

Män Som Hatar Kvinnor
Thriller / Mystery, 2009
589 reacties

Gegen die Wand
Drama / Romantiek, 2004
273 reacties

Ang-ma-reul Bo-at-da
Misdaad / Thriller, 2010
304 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








