Der Baader Meinhof Komplex (2008)

Alternatieve titel: The Baader Meinhof Complex

Duitsland / Frankrijk / Tsjechië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Uli Edel
met Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu en Johanna Wokalek

Berlijn 1967. Door Amerikaanse anti-oorlog bewegingen geïnspireerde studenten gaan de straat op om te protesteren tijdens het bezoek van de Iraanse Sjah. Het protest wordt echter neergeslagen door de agenten van de Sjah en heeft ingrijpende gevolgen. Vanuit haar huiskamer volgt Ulrike Meinhof (Martina Gedeck) de ontwikkelingen en besluit dat er iets moet gebeuren. Ze komt in contact met de extremistische Andreas Baader (Moritz Bleibtreu) en beide vormen vanaf dat moment de 'Rote Armee Fraktion'.

shockdog schreef:
Ik snap niet hoe de RAF zoveel sympathie kweekte bij studenten..

Ik wel. Als er nu weer een generatie "RAF: part deux" op zou staan, zou ik me daar eigenlijk meteen bij aansluiten. In de film wordt goed uitgegeven hoe machteloos de opstandelingen waren; ze plegen weliswaar aanslagen, maar ze kregen eigenlijk geen kansen om hun idealen te verwezenlijken (nu hoefde dat ook niet per se, maar er werd helemaal niet naar hun geluisterd.)

Kijk naar nu, rechts viert hoogtij en het land wordt naar de knoppen geholpen. Op de hoogstnoodzakelijke dingen (onderwijs, zorg en kunst) wordt bezuinigd, terwijl minder belangrijke dingen (defensie, koningshuis, EU) eigenlijk in de doofpot worden gestopt.

Ik hoop van ganser harte dat over een half jaar Rutte I valt en er een Cohen I of Halsema I of Pechtold I aan de macht zal komen.

Oef, dit slaat niet op de film.

Goed uitgewerkte personen, goede standplaatsgebondenheid, chronologisch uitgewerkt. Gewoon goed.

Jawaddedadde schreef:
Maar o zo jammer dat een interessant personage als Ulrike Meinhof zo pover wordt uitgewerkt.

I agree.

avatar van fappie
Bovengemiddelde film met goed acteerwerk en een sterk onderwerp.

avatar van Aapje81
Een knappe film die heel sterk een tijdsperiode weergeeft. Het acteerwerk is uitstekend. Het tempo zit er goed in en de inhoudelijke thematiek gaat niet verloren. De indrukwekkendste scene was het moment dat Child in Time van Deep Purple werd ingezet.

Goed

avatar van Casus Belli
Schitterend gemaakte film dat zeer goed de tijdsgeest en het radicaliseringsproces schetst van die periode. Ook mooi hoe de linken tussen de RAF en de Palestijnse terreurbeweging (de PLO vermoed ik) gelegd werden.

Nadeel is dat deze film een periode en een verhaal wil vatten in een beperkte tijdspanne wat niet meer dan normaal is natuurlijk, maar je ziet wel dat er hier en daar de hoekjes worden afgelopen. Zoals al aangehaald op dit forum mocht het karakter van Meinhof wat beter worden uitgewerkt. Maar door de band genomen is het dus een erg waarheidsgetrouwe en realistisch neergezette film.

avatar van Filmkriebel
SHIT! weer gemist.

Ik zou die film heel graag zien, maar ja, tussen een leuk terrasje en een leuke film op TV toch voor het terrasje gekozen.

Een confronterende keiharde film die een goed en scherp beeld geeft van het links-extremisme en terrorisme (RAF) in Duitsland in de jaren 70 en 80 en de overheid die er keer op keer achteraan holt. Van begin tot eind boeiend, ook door de sterke cast van deze prent.

avatar van Al DeNiro
Gisteren weer eens bekeken en het blijft een goede film én documentaire omdat we ook veel feiten en zwart-wit beelden uit de jaren 70 te zien krijgen.

Ik begrijp ook wel waarom RAF sympathie kreeg.

Er was een onterechte oorlog aan de gang in Vietnam, Israel werd blind gesteund en rechten & vrijheden van arbeiders, studenten, journalisten en links-denkende mensen werden beperkt.

Niemand durfde een kritische geluid te laten horen en dat deed RAF dus wel.

Het is alleen jammer dat ze aanslagen pleegden, al waren die volgens mij niet gericht op burgers, maar politie, leger, politici, banken enz.

avatar van riefenstahl
Het meeste is hier boven al gezegd; goede film, goede cast maar vanwege de onsympathieke (om niet te zeggen gestoorde-) hoofdpersonen wel wat moeilijk om ''in'' de film te komen. Niet meeslepend, wel boeiend dus.
Een extra pluim wat mij betreft voor de realistische actie scenes, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren ( TBS ) .

avatar van SnakeDoc
Dat de Duitsers ook best aardige filmpjes kunnen maken bewijzen ze wederom met deze misdaad/drama. Verhaal steekt goed in elkaar en er wordt ontzettend overtuigend gespeeld. Na Nordwand had ik me voor genomen liever geen film meer te kijken met Johanna Wokalek, maar hier deedt ze het eigenlijk uitstekend.
De special effects (met name explosies) zien er niet altijd even mooi uit, maar daar zal ik niet tezwaar aan tillen.

Gewoon een ontzettend goede film met een zeer interessant en voor mij wat onbekend onderwerp!

Deze film houdt voor mij een beetje het midden tussen een lange aflevering van Derrick en een geschiedenisles. Het resultaat is boeiend en vooral als geschiedenisles geslaagd.

Als docu-fictie vond ik het jammer dat er gekozen is voor een nogal gedistantieerd perspectief, de neutrale blik van een grijze vogelvlucht. Het was ongetwijfeld aangrijpender geweest als er gekozen was voor het contrasteren van de meer intieme interne gezichtspunten van beide kanten; nu is het eigenlijk al na een half uur voor de kijker onmogelijk zich in te leven in de absurde geweldsdaden. Pas aan het eind van de film wordt in een aantal scenes wel een suggestie gedaan; de groepsdynamiek, een retorisch gebruik van het begrip 'het volk' in een klassiek dualistisch denken, dat biedt beide meer verklaringswaarde dan de toestand van mensen in de derde wereld die in het begin van de film geschetst wordt.

Alles bij elkaar genomen een mooie film, maar het was aardig als de objectieve onzinnigheid van de terreuractiefs nog meer als subjectief zinnig en zinnelijk voor de kijker toegankelijk waren gemaakt -- dat iets waanzin is, is immers altijd met name een oordeel van buiten.

avatar van YoG
YoG
Obe schreef:

Daar hebben ze 'democratie' voor uitgevonden, zodat je geen onschuldige mensen hoeft om te brengen.

avatar van Filmkriebel
Deze film stond al een hele poos op mijn wishlist. Het verhaal van de RAF is erg gekend. Zij noemden zich zelf extreem-linkse revolutionairen, iedereen noemde hen ordinaire terroristen. En dat waren ze ook. Politiek geïnspireerde figuren die uit frustratie hun stem lieten horen met wapens in een erg troebele periode. Opmerkelijk dat daarna nog een tweede en derde generatie terroristen de fakkel hebben overgenomen.. Het is allemaal wat veel van hetzelfde. In plaats van deze figuren uit te diepen wordt de ene terroristische actie aan de andere gebreid. Een leuke nuance was de volgende : Meinhof, die haar naam aan de groep heeft gegeven wordt afgeschilders als iemand die er altijd bij heeft willen horen maar nooit echt een significante rol speelde, terwijl Gudrun Ensslin als één van de kernfiguren werd belicht . Zo leer ik ook nog eens iets bij. Over hun achtergronden en karakters wordt weinig ingegaan. Het lijken allemaal dezelfde licht ontvlambare revolutionaire types. Geen slechte film, maar mist toch een zekere uitdieping en is teveel een collage van hun verschillende wapenfeiten. Voor mij had het nog beter kunnen zijn.
Over de acteurs geen slecht woord : vooral Bleibtrau als Wokalek zitten beiden goed in hun rol.

Ik ben het redelijk eens met de consensus. Technisch goed, er gebeurt genoeg en het kijkt gemakkelijk weg. De personages zijn het probleem. Totaal niet uitgewerkt en volledig oninteressant. Een stel grote kinderen. Ik weet niet of dat het punt is dat Edel wilde maken, maar dat is hoe dan ook kort door de bocht. Het interessantste personages was Meiner, maar dat komt ook al niet echt uit de verf. En zo is de film dus slechts half gelukt. Ik geef toch 3,5 sterren omdat de film voorbij vloog en bij vlagen toch wel erg krachtig is. Maar dat er meer in gezeten had is evident.

avatar van BeKOS
degelijk! goed! ontluisterd. voorbeeld hoe misschien goede idealen misbruikt kunnen worden om te vechten tegen een overmacht. terrorsisme faalt wanneer het tegen burgers gebruikt wordt. hoewel soms geweld tegen mensen voorstelbaar is heeft het totaal geen zin. het is een spiraal die van kwaad tot erger leidt met als gevolg dat de oorspronkelijke doelstelling uit het oog word verloren. en uiteindelijk er alleen verliezers zijn. er is maar 1 manier om de overheid, elite, regime aan te pakken. val het geld aan.

en Moritz Bleibtreu is een leuke acteur om na te kijken wanneer de de duitse taal machtig bent. heeft nog een aantal fims gemaakt die zeer goed te kijken valt. "das expiriment" bijvoorbeeld.

YoG schreef:

Makkelijk toch? Scheelt een hoop leed

Weet je zeker dat democratie zoveel goeds heeft gebracht?

Of laat ik het anders zeggen. Bij democratie is het uiteindelijk naar mijn mening niet mogelijk om iedereen tevreden te stellen, omdat iedereen iets anders wil. En met een kleine schare aan volksvertegenwoordigers die uiteindelijk allemaal uit persoonlijke overweging handelen, valt het helemaal tegen.
Het is voor mij onbegonnen werk om hierin de hele financiële 'crisis' te betrekken, maar het draait me allemaal net iets te veel om geld.

avatar van Casus Belli

5,0[permalink] geplaatst op 19 november 2011, 11:37 uur
YoG schreef:

Makkelijk toch? Scheelt een hoop leed

Weet je zeker dat democratie zoveel goeds heeft gebracht?

Uiteindelijk is het zoals Churchill zei de minst slecht van allemaal. Regeringsvormen genoeg gaande van dictatuur tot theocratie, aristocratie tot oligarchie en vanalles daartussen. Veel hangt ook af van de invulling van het begrip uiteraard. Persoonlijk heb ik liever een indirecte representatieve meerpartijendemocratie dan bv het systeem dat ze in de Angelsaksische wereld hanteren. Volgens mij is daar het opportunisme een pak groter dan hier.

WOW ! na lang op de "must see" lijst te hebben gestaan, gisteren eindelijk gezien en geen moment spijt van gehad. Filmtechnisch zat het allemaal wel snor maar waar ik vooral van onder de indruk raakte, was het waargebeurde verhaal.

Anno 2011 is het amper te bevatten dat in de zeventiger jaren, goed opgeleide blonde dollies uit middenstandsgezinnen, in bovendien een nuchtere en economisch zeer welvarende samenleving als West-Duitsland, hun leven verkwanselden door met AK-47's banken te beroven, agenten neer te schieten, kortom terreur te zaaien, uit solidariteit voor onderdrukte Derde Wereld landen ?! Lijkt wel een grap.

Zelf ben ik opgegroeid in een milieu waarin linkse activisten werden afgeschilderd als losers die een achterlijke utopie nastreven. Begrijpelijkerwijs ben ik hierdoor beïnvloed. Hoewel mijn mening niet is veranderd na het zien van deze film ( wist eigenlijk heel weinig van de RAF), heeft de film wel enig respect losgeweekt voor hen, die zelfs in zeer uitzichtloze situaties, met totale opoffering en niets schuwend, in een bepaald politiek ideaal kunnen blijven geloven. De zin,onzin en/of doel, verder buiten beschouwing gelaten...

avatar van LimeLou
Prima film, die in het laatste uur helaas een beetje minder wordt. De acteurs doen het goed, maar het verhaal wordt weinig interessant gebracht en blijft vooral erg objectief en kil. Dit kille werkt dan wel weer in de cinematografie, want die was behoorlijk mooi in de film, lekker grijs en grauw.

Niet zo goed als ik dacht, maar nog steeds een prima misdaadfilm die beter begint dan het eindigt.

avatar van Insignificance
Heftige en energieke geschiedenis, immer geradeaus en in hoog tempo. Dat laatste heeft als voordeel dat je je niet zo hoeft te storen aan het constant driftige, opgefokte gedrag van veel van de terroristen, maar zo valt er nog wel eens iets tussen wal en schip en van de personages blijft ondertussen niet veel over. Dat wreekt zich ook in het tweede deel wanneer de kopstukken inmiddels vastzitten en Edel ineens wel wat tijd heeft om ze onder de loep te nemen.

Te laat om op dat vlak nog echt iets te bewerkstelligen en de keren dat Bruno Ganz zijn wijsheden mag deponeren zijn en blijven aan de flauwe kant. Uiteindelijk blijft het meest interessante aspect toch die geschiedenis. De tijd, de RAF, wat het zoal uitspookte, het meedogenloze, enzovoort. Wat dat betreft zijn de archiefbeelden van toegevoegde waarde en is het ondanks een de forse speelduur nergens een logge film. Ook niet echt groots, maar wel degelijk interessant.

avatar van RuudC
Ik kan wel eens met jaloezie naar dit soort films kijken. Prachtig om te zien is het hoe hele volksstammen in opstand komen tegen onrecht en oneerlijke verdeling van rjikdommen. Tegenwoordig zijn mensen toch erg ingedut en ongeïnteresseerd wanneer het gaat om het leed in de wereld. Daarom kan ik wel met bewondering kijken naar wat Assange met Wikileaks uitspookt, al is het maar weinig vergeleken met de roerige jaren zestig. Ik had er eigenlijk niet eens bij stilgestaan dat de grootste demonstraties uit de jaren zestig tegen de oorlog in Vietnam waren. Toen ik deze film keek, lag ik in mijn hotelkamer in Hanoi en had ik in het prachtige Vietnam al enkele fascinerende musea bezocht over de oorlog.

Der Baader Meinhoff Komplex richt zich dus op de Rote Armee Fraktion. Een clubje met het hart op de juiste plaats, maar de verkeerde middelen gebruiken om hun doel te halen. De film handelt over het ontstaan en het einde van de eerste generatie. De kopstukken komen duidelijk aan bod, al ben ik het eens met de kritieken dat men niet echt op de achtergronden ingaat. De film is een keurige van-begin-naar-eindvertelling. Ik had toch graag iets meer van de kopstukken zelf gezien. Gezichten krijgen we wel te zien en dat levert een aantal erg sterke scenes op. Mooi om te zien dat ook Rudi Dutschke aandacht krijgt.

Net als bij Der Untergang vind ik het knap dat de filmmaker de ‘badguys’ in een gunstiger daglicht wil stellen. Ondanks hun daden blijven Baader en Meinhoff & co. mensen die een betere wereld voor ogen hadden. Uli Edel bewijst ook weer dat de meest verschrikkelijke dingen gebeuren met de beste intenties. Er zitten ook erg leuke scenes in, zoals in het Palestijnse trainingskamp. Leuk, die botsingen tussen de kinderen van de seksuele revolutie en de conservatieve moslims. In elk geval wordt hier een eerlijker beeld geschetst dan de geschiedenisboekjes doen. De kijker wordt duidelijk voor keuzes gesteld wat betreft sympathieën.

De creme de la creme van Duitse cinema is aanwezig. Veel topacteurs dus en daarom is het genieten van Moritz Bleibtreu, Johanna Wokalek, Martina Gedeck en Bruno Ganz. Tegen het einde zakt de film wel wat in, maar over de hele linie scoort Der Baader Meinhof Komplex een dikke voldoende. Aanrader voor wie geïnteresseerd is in de RAF en de roerige jaren zestig.

avatar van SPT
SPT
Sterk portret van een links-extremistische terroristische organisatie. Hij blijft bovendien behoorlijk dicht bij de feiten, voorzover ik dat kan beoordelen. Het tempo ligt hoog in de film, en ondanks dat hij bijna 2 1/2 uur duurt verveelt hij geen moment. Het uitstekende acteerwerk draagd daar uiteraard ook aan bij.

RuudC schreef:

Al DeNiro schreef:
Ik begrijp ook wel waarom RAF sympathie kreeg.

Het verbaasd me dat er anno nu nog steeds mensen zijn die zo denken. Hoewel in de jaren '70 nog salonfähig, dacht ik dat tegenwoordig toch wel bekend was hoeveel ellende links extremistische regimes bij het in de praktijk brengen van hun gedachtengoed hebben veroorzaakt. Niet in de laatste plaats door de ongelijke verdeling van welvaart eerder te versterken (doordat een geheel verkeerd begrip van hoe een economie werkt resulteerde in een sterk verarmde bevolking), met miljoenen hongersdoden als gevolg. Daarnaast natuurlijk de ontelbare slachtoffers van de terreur van deze organisaties die hun tegenstanders liever met geweld bestrijden dan met woorden.

avatar van RuudC
Nu trek je mijn uitspraak wel uit zijn verband. Ik keur nergens de daden van de RAF goed.

avatar van Arnhemmer
RuudC schreef:
Nou RuudC, dan zal ik het maar voor je "rechttrekken".

Meneer Bungel
JeanMaurice schreef:
Ook weet ik nu pas dat Ulrike Meinhof nooit een schot heeft gelost, ze is puur veroordeeld op het schrijven van de verklaringen.
Reconquista schreef:
Dat klopt inderdaad en dat weet eigenlijk, behalve "freaks zoals jij en ik" niemand.
Wat ik dan niet begrijp is waarom Meinhof tijdens de rechtszaak door haar ''collega's'' verweten wordt arbeiders te hebben vermoord met een (of meerdere) bomaanslag(en)? Dan kan je geen schot gelost hebben... of kwam bij precies die aanslagen niemand om? En dan nog zou het 'stom geluk' zijn dat zij niemand vermoord heeft.

Verder kende ik deze geschiedenis nauwelijks (de naam van de groep en een aantal feiten slechts), en is deze film voor een onbenul als ikzelf dus een zeer welkome aanvulling. In een razend tempo wordt het verhaal uit de doeken gedaan, waarbij ik na afloop nog wel meer had willen weten - dat moet ik nu zelf maar opzoeken dan, maar een flinke miniserie had er zeker ingezeten, waarbij een aantal personages dieper uitgewerkt hadden kunnen worden. Nu blijft een sterke film over die an sich absoluut niet teleurstelt, zij het wel flink leunend op de spannende, actievolle kant.

De settings en aankleding waren prima verzorgd, het acteerwerk bovengemiddeld en hier en daar wil Edel de kijker nog iets meer meegeven over terrorisme en ongepaste verering. Ik wist vooraf echt niet wat te verwachten, maar het is me 100% meegevallen.

Dikke 3,5*.

avatar van Spetie
Ik kan me goed vinden in de meningen van sommigen hier, die het een goed gemaakte film vinden, met een interessant verhaal, dat over het algeheel gezien qua personages nogal oppervlakkig blijft. Het verhaal rondom Baader Meinhof was me trouwens totaal onbekend, maar is blijkbaar toch wel een belangrijk stukje Duitse geschiedenis.

Visueel ziet het er allemaal vrij goed uit en ondanks de lange tijdsduur zit er ook geen moment van verveling tussen. Ondanks dat er vrij goed acteert wordt, blijven de belangrijkste personages nogal aan de oppervlakte zweven. Hierdoor kreeg ik nooit echt enige feeling met ze. Wel moet gezegd worden, dat ze ondanks hun terreuraanslagen vrij sympathiek weten over te komen. Daarnaast is het tijdsbeeld dat in der Baader Meinhof Complex wordt geschetst gewoonweg erg goed. Qua kleding e.d. waan je je echt in de jaren zeventig.

Ik moet wel zeggen dat de rechtszaak in de tweede helft net wat minder boeiend is, dan het ontstaan en de voortgang van de beweging in de eerste helft. Er zitten een aantal goede actiescènes in, en over de gehele linie gezien is de regie gewoon goed. Maar toch heb ik nergens het gevoel van wow van een goede film. Het is goed gemaakt, het kijkt lekker weg en is nergens echt slecht. Door de zekere mate van oppervlakkigheid blijft dit lesje in Duitse geschiedenis echter op een kleine drieënhalve sterren steken.

avatar van missl
Niet interessant, oppervlakkig en zakt na een uur totaal in. Jammer.

avatar van Capablanca
Spannende film, goed tijdsbeeld, uitstekende muziek. Kortom, een geslaagde film over een donkere periode uit de West-Duitse geschiedenis. Vond het zelf bij het deel over het Midden-Oosten iets inzakken, maar verder erg onderhoudend.

avatar van frolijve
Sterke film, gezien tijdens de DOK woche in Leipzig in 2010

Arnhemmer schreef:
Nou RuudC, dan zal ik het maar voor je "rechttrekken".

Ik zie dit nu pas, maar is het nou echt zo moeilijk om iets dat je leest, ook te begrijpen?