Der Baader Meinhof Komplex (2008)

Alternatieve titel: The Baader Meinhof Complex

Duitsland / Frankrijk / Tsjechië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Uli Edel
met Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu en Johanna Wokalek

Berlijn 1967. Door Amerikaanse anti-oorlog bewegingen geïnspireerde studenten gaan de straat op om te protesteren tijdens het bezoek van de Iraanse Sjah. Het protest wordt echter neergeslagen door de agenten van de Sjah en heeft ingrijpende gevolgen. Vanuit haar huiskamer volgt Ulrike Meinhof (Martina Gedeck) de ontwikkelingen en besluit dat er iets moet gebeuren. Ze komt in contact met de extremistische Andreas Baader (Moritz Bleibtreu) en beide vormen vanaf dat moment de 'Rote Armee Fraktion'.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Materiaal voor een geweldige film, maar de regisseur maakt me er niet gerust op.

avatar van Mochizuki Rokuro
starbright boy schreef:

Nee inderdaad. En teddybeer Bleibtreu als Baader? Gelukkig Stammheim nog steeds op de DVD staan.

avatar van Drs. DAJA
Uli Christiane F. Edel niet? Lijkt me juist interresant. Zolang het eerlijke, rauwe tragedies zijn kan Edel zijn deprimerende stijl er prima in kwijt. Ik kijk juist vanwege Edel's naam enorm uit naar deze titel.

avatar van Drs. DAJA
Scenario van Bernd Eichinger, Bruno "Der Untergang" Ganz, Moritz "Das Experiment" Bleibtreu, Martina "Das Leben Der Anderen" Gedeck en een zeer veel belovende trailer: YouTube - DER BAADER MEINHOF KOMPLEX trailer

Ik heb zo'n voorgevoel dat dit de terugkeer van Edel kan gaan worden en dé Duitse film van het jaar.

avatar van Montorsi
Klinkt hoopgevend dit. Duitse cinema is wat mij betreft de laatste 10 jaar gegroeid als de beste van Europa, en dit lijkt weer een toppertje te worden.

Betere trailer

Veelbelovend.

avatar van Epitaph
Een must see voor mij. Kwam vroeger erg veel in Duitsland weet nog dat bij de douane en raststette's van die R.A.F. opsporingsposters hingen.

avatar van stephan73
Ziet er inderdaad erg interessant uit!

avatar van Drs. DAJA
De premiere in Munchen scheen zeer positieve reacties te hebben gekregen. Minuten lange stilte en enthusiaste overlevenden van de gebeurtenissen. De film schijnt zo perfect de tijd neer te zetten dat het zelfs de Duitse inzending voor de oscars is.

avatar van Quentin
Hoorde anders net op de ZDF dat de meningen verdeeld zijn in Duitsland. Ik ben in ieder geval erg benieuwd.

avatar van MuteMath
Ik ben benieuwd. Ik wil deze film zeker zien

avatar van Mochizuki Rokuro
Werd weer getriggerd door de 'R' in Fraktion van Rote Armee Fraktion. Om het voor eens en voor altijd te weten maar eens nagezocht. Ik dacht altijd dat het Faktion was (naar: factie=een militante groepering) en dat het altijd maar weer verkeerd gebruikt werd. De bronnen op internet spreken elkaar ook tegen, maar de Duitse wikipedia houdt het op Fraktion. Goed Fraktion dus dan maar.

Ook wel leuk op die Duitse wiki site is dat er al heel wat films over dit onderwerp gemaakt zijn. Fassbinder deed er lekker aan mee, typisch een onderwerp voor hem. Heb het altijd een fascinerend stuk van recente geschiedenis gevonden: Duitsland in de Jaren 70.

Hier een overzicht van de films:
1978 – Deutschland im Herbst (D), verschiedene Kurzfilme und -Reportagen von elf Regisseuren, Regie: Rainer Werner Fassbinder, Volker Schlöndorff, Alexander Kluge, Edgar Reitz u. a.
1979 – Die dritte Generation (D), Groteske, Regie: Rainer Werner Fassbinder
1981 – Die bleierne Zeit (D), Spielfilm, Regie: Margarethe von Trotta
1986 – Stammheim (D), Doku-Drama, Regie: Reinhard Hauff, Drehbuch: Stefan Aust
1992 – Der Herbst der Terroristen (D), Spiegel TV-Doku, Regie: Stefan Aust
1997 – Todesspiel (D), Doku-Drama, Regie: Heinrich Breloer
1997 – Im Fadenkreuz – Deutschland & die RAF (D), fünf Dokumentarfilme von verschiedenen Regisseuren
2000 – Die innere Sicherheit (D), Spielfilm, Regie: Christian Petzold
2000 – Die Stille nach dem Schuss (D), Spielfilm, Regie: Volker Schlöndorff
2000 – Das Phantom (D), Spielfilm, Regie: Dennis Gansel
2001 – Black Box BRD (D), Dokumentarfilm, Regie: Andres Veiel
2002 – Baader-Meinhof: In Love with Terror (Großbritannien), Dokumentarfilm, Regie: Ben Lewis
2002 – Baader (D), Spielfilm, Regie: Christopher Roth
2003 – Starbuck Holger Meins (D), Dokumentarfilm, Regie: Gerd Conradt
2003 – Stockholm 75 (SWE), Dokumentarfilm, Regie: David Aronowitsch
2003 – Andreas Baader – Der Staatsfeind (D), Dokumentarfilm, Regie: Klaus Stern
2005 – Ein deutscher Terrorist (NL), Dokumentarfilm, über den Ex-Terroristen Hans-Joachim Klein
2006 – Ulrike Meinhof – Wege in den Terror (D), Dokumentarfilm (60 Min.), Portrait über Ulrike Meinhof, gesendet von den ARD am 31. August 2006
2007 – Die RAF (D), zweiteiliger Dokumentarfilm, Der Krieg der Bürgerkinder und Der Herbst des Terrors von Stefan Aust und Helmar Büchel, ARD, 09./10. September 2007
2008 – Der Baader Meinhof Komplex (D), Spielfilm, Drama, Regie: Uli Edel

Film afgelopen Donderdag gezien in Duitsland. RAF was actief toen ik net geboren was, dus wat dat betreft ver van mijn bed. Ik was gewoon nieuwsgierig en moet zeggen dat de film en de sfeer die erin gecreerd wordt me erg gepakt heeft en erg goed neergezet is door de crew. De rollen van Baader en Ensslin zijn het beste neergezet vond ik. Al met al komt het geheel realistisch over zoals het toendertijd (ongeveer) geweest moet zijn en maakt het door de bezetting, het verhaal en de gebeurtenissen zeker de moeite van de 2,5 uur ziten waard. 4* van mij.

avatar van JeanMaurice
Erg sterke film alweer van Duitse bodem. Geweldig geacteerd en wat mij nog het meeste aansprak is de enigszins objectieve benadering. De gewelddadigheid van beide kanten wordt goed belicht, dus zowel van de staat als van de RAF.

klute89
Ik ben erg benieuwd naar deze film! De trailer ziet er veel belovend uit!

Ik heb "Der Baader Meinhof Komplex" afgelopen weekend gezien in het Eden-Palast te Aken, een stad die voor mij op fietsafstand ligt (de Nederlandse premiere van de film is pas op 20 november). De film is erg vakkundig gemaakt, met oog voor detail, onder leiding van producent Bernd Eichinger (o.a. bekend van Der Untergang en Elementarteilchen) en de voormalige hoofdredacteur van Der Spiegel, Stefan Aust, een autoriteit op het gebied van de RAF. De film zit chronologisch goed in elkaar en laat zien hoe het een aantal studenten en jongeren langzaam radicaliseert aan het eind van de jaren zestig, o.a. onder invloed van de bekende studentenleider – in de film overigens uitstekend vertolkt - Rudi Dutschke, op wie een aanslag wordt gepleegd door een communistenhater. Als gevolg hiervan begint een kleine groep, onder leiding van de predikantendochter Gudrun Ensslin en Andreas Baader (die in de film nogal overkomt als een heethoofd en playboy) met aanslagen op o.a. een warenhuis en Axel Springer Verlag, de uitgever van het gehate tabloid Bild-Zeitung. Ulrike Meinhof (gespeeld door Martina Gedeck), een gerespecteerde journaliste en moeder van twee dochters, raakt geïntrigeerd en wordt langzaam betrokken bij de activiteiten van de groep. Na een succesvolle bevrijding van Andreas Baader, waarbij ze actief betrokken is, wordt ze definitief gedwongen om te kiezen voor de groep. De groep gaat vervolgens naar een opleidingskamp van de PLO in Jordanië, wat tot de eerste scheuringen in de groep leidt. Nadat de groep terugkeert in Duitsland, begint een hele reeks van overvallen en aanslagen, die door een nogal radeloze Duitse overheid wordt beantwoord met harde en innovatieve opsporingsmethoden (“Rasterfahndung”) . De acties van de Baader-Meinhof groep verdelen de Duitse samenleving in de jaren zeventig tot op het bot en ik vind het verbazingwekkend dat de RAF in die tijd een tamelijk grote aanhang had. De hongerdood van RAF-lid Holger Meins leidt tot een verdere verscherping van de acties, o.a. de bezetting van de West-Duitse ambassade in Stockholm. De film geeft de gevangenschap en het proces van de drie kopstukken Baader, Ensslin en Meinhof in een speciaal gebouwde vleugel van de Stammheim-gevangenis realistisch weer en laat goed zien dat de gevangen RAF-leden erg innovatief waren en dat de bewaking zo lek was als een mandje. Het hoogtepunt van de acties is in 1977, met de kidnap van Hans-Martin Schleyer en de kaping van een Lufthansa-toestel. Deze climax komt in de film wat minder goed uit de verf, want zowel de kidnap en de kaping worden vluchtig behandeld. De rol van RAF-lid Brigitte Mohnhaupt (gespeeld door Nadja Uhl) wordt m.i. ook onderbelicht, want zij was in die jaren het echte brein achter de RAF. Het is trouwens fascinerend om te zien dat vrouwen de drijvende kracht waren in de uiterst gewelddadige RAF.

Eindoordeel:
Der Baader Meinhof Komplex is een film die van het ontwapenende begin op het eiland Sylt in 1967 tot het gewelddadig einde op de Frans-Belgische grens in 1977 weet te boeien en een realistisch beeld geeft van de tussenliggende tijd. Persoonlijk had ik graag gezien dat een aantal zaken beter zouden zijn belicht, zoals de aantrekkingskracht van de RAF en haar vermogen om steeds nieuwe terreurcellen te formeren en de relatie van de RAF tot de DDR en de Stasi. Er wordt ook geen aandacht geschonken aan de verdere acties van de RAF, die tot in de jaren negentig zullen duren, maar het het is begrijpelijk dat de makers zich hebben gefocust op de kopstukken Baader, Ensslin en Meinhof. Het is m.i. ook een redelijk vlotte film, maar 150 minuten is misschien toch te lang voor actie-aficionados en mensen die lijden aan een korte spanningsboog. Enige achtergrondkennis van de moderne Duitse geschiedenis komt misschien wel van pas om enkele details in de film beter te begrijpen.

camielc schreef:

Gezien de tijdgeest van toen kan ik me daar toch wel iets bij voorstellen. Ofschoon ik dat geweld en die aanslagen natuurlijk veroordeel kan ik nog steeds wel begrijpen wat hun beweegredenen waren. Ik vind ook dat de Duitse overheid veel geweld gebruikte, misschien als een soort van paniekreactie maar dat daar ook sprake was van geweld moge duidelijk zijn.Dat laat de film ook goed zien.

Vanuit een helikopter visie zou je misschien kunnen zeggen dat de RAF een stel fanatieke jonge idealisten waren die niet langer het monopolie op geweld van de overheid aangestuurd door het grootkapitaal dulden en het "recht" om geweld te gebruiken in eigen handen nam. Daarbij gestimuleerd door een nietsontziende drang af te rekenen met een (kapitalistisch) systeem dat uitbuiting en armoede in stand houdt om zichzelf te rechtvaardigen. Vergeet ook niet dat vele ex-nazis na de oorlog in Duitsland gewoon weer belangrijke posities betrokken in de politiek en bij justitie. Ook dit was een motief van de RAF dat volgens mij ook onderbelicht blijft in de film.

Een verdomd goeie trailer. Zag er imposant uit in de bioscoop...

avatar van brucecampbell
Naar deze film kijk ik enorm uit!!

avatar van Straniero
Ik vond 'zeker niet zo goed als hierboven wordt gezegd. De film draait vooral om de actie en stopt zo ontzettend veel in de 150 minuten (die daardoor zelfs nog te weinig lijken) dat er van een uiteindelijk verhaal maar bar weinig overblijft. De motivatie van de RAF-leden, de tijdsgeest, de emotionele ontwikkelingen van de betrokkenen en eigenlijk de échte diepgang ontbreken. Het lijkt meer op een spectaculair in beeld gebrachte (grove) reconstructie van een reeks gebeurtenissen - dat van een grote afstand is geobserveerd - dan een betrokken en genuanceerd tijdsportret. En het onderwerp had wel wat meer verdiend.

avatar van Straniero
Moritz Bleibtreu is overigens wel heel goed en de montage en beelden zijn ook in orde. Wel jammer van die bombastische en clichématige muziek die bij vlagen nogal ongepast aandoet.

Straniero schreef:
. De motivatie van de RAF-leden, de tijdsgeest, de emotionele ontwikkelingen van de betrokkenen en eigenlijk de échte diepgang ontbreken..

Daar ben ik het wel mee eens. Ik zei in een eerder commentaar dat het geheel objectief in beeld is gebracht. Ik zou het nu eerder realistisch en rauw willen noemen. Het is duidelijk dat de film is gemaakt vanuit een huidige visie op activisme, uit die tijd en in het algemeen. Het blijft interessant te zien hoe activisme kan uitmonden in radicaliteit.

avatar van Blood Duster
Geweldige verfilming over het RAF gebeuren.

Maar juist omdat de verfilming zeer goed is, en een authentieke weergave tracht neer te zetten; komt hij ook wel langdradig over en soms saai.

Neemt niet weg dat deze film je wel fascineert omdat het een stukje historie onder de loep neemt die men niet vaak terug ziet....

Dus ondanks het kleine minpuntje toch een *4.0*

Deze film in Berlijn gezien. zonder ondertiteling, dus begreep er vrij weinig van. Hij komt binnenkort dus in Nederlandse bioscopen, dus ga hem waarschijnlijk herzien. Daarna breng ik mijn stem uit.

avatar van Statiegeld
Ik vond hem niet zo heel goed. Al moet ik wel zeggen dat ik 19 ben en ik nog nooit gehoord had van het RAF en mijn ouders deze film wel helemaal geweldig vonden.

De film komt in ieder geval goed op gang. De opkomst van de beweging is in ieder geval leuk om te zien. Op de helft van de film dacht ik echt dat mijn beoordeling naar de 4* zou gaan maar aan het einde zakt de film enorm in. De harde kern zit dan in een of andere inrichting en reageren in de rechtzaal en in het halletje op gebeurtenissen van buitenaf. De figuren buiten de gevangenis (tweede en derde generatie) konden me ook niet veel boeien. Het achterliggende beeld over de RAF werd er ook wel heel erg ingestampt het laatste uur. Jammer. Ik was ook echt blij dat de film afgelopen was.

Wel even Bob Dylan aan het einde, dat is dan wel een pluspunt

Ik hou het op een magere voldoende: 3*

avatar van ArcovandenBroek
Zeker een hele goede film. Het waren geen lieverdjes in de jaren '70 en deze film laat dat eens goed zien. Veel terroristische aanslagen, mooie actiescenes, goed geacteerd en ik stoorde me gelukkig geen seconde aan het -soms- schreeuwerige Duits.

avatar van Redlop
De film laat een beeld zien van een groep bevlogen idealisten die naar de wapens zijn gaan grijpen en hun doel voorbij gelopen zijn. Het Komplex slaat, denk ik, op de dunne scheidslijn tussen politieke idealisten en terroristen, maar ook het Duitse Na-oorlogse -komplex. Duurde iets te lang om steeds de aandacht vast te houden. 3,5*

avatar van Montorsi
Prima verfilming. Mooie gelegenheid om wat meer van de geschiedenis te weten te komen. Absoluut ook geen spectaculair goede drama, maar zeker onderhoudend en ondanks de speelduur prima vol te houden.

avatar van SmuttWars
Ik heb een R.A.F. T-shirt...doe hem mooi aan in de bios..kijken hoe mensen aanstoot gaan geven..whahaha