Der Baader Meinhof Komplex (2008)

Alternatieve titel: The Baader Meinhof Complex

Duitsland / Frankrijk / Tsjechië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Uli Edel
met Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu en Johanna Wokalek

Berlijn 1967. Door Amerikaanse anti-oorlog bewegingen geïnspireerde studenten gaan de straat op om te protesteren tijdens het bezoek van de Iraanse Sjah. Het protest wordt echter neergeslagen door de agenten van de Sjah en heeft ingrijpende gevolgen. Vanuit haar huiskamer volgt Ulrike Meinhof (Martina Gedeck) de ontwikkelingen en besluit dat er iets moet gebeuren. Ze komt in contact met de extremistische Andreas Baader (Moritz Bleibtreu) en beide vormen vanaf dat moment de 'Rote Armee Fraktion'.

Fascinerende film. Wel inderdaad een erg gekleurd beeld. Westen decadent en Israel fout etc... Deze terroristen hadden net zo'n gekleurd wereldbeeld als de rechtse pers die ze verafschuwden. Erger nog, En veel onschuldigen gestorven. Ongelooflijk dat het dommere deel van links dit als helden zag. Rode nazi's waren het die een democratische staat aan vielen die zich net een paar decenia de diktatuur achter zich had gelaten.

avatar van Jan met de pet
Goede film, wat heet positief of negatief het geheel heeft nooit een kans op slagen, altijd zijn de gewone mensen vaak de dupe: 3,5

Toch weer een prima Duitse film en tevens een aardige geschiedenisles over de RAF. De film boeide van de eerste tot de laatste minuut en er werd goed in gespeeld door de diverse acteurs. De beelden zagen er overigens ook fraai uit (soms ook het vrouwelijk bloot) en de tijd waarin het verhaal zich afspeelde was zeer goed nagemaakt. Ook trouwens leuk om Bruno Ganz weer eens te zien in een film. Zijn stemverheffingen deden me soms denken aan zijn rol van de Führer.

avatar van DVD-T
De tweede film die ik zag van Edel. Net als Christiane F. is ook Der Baader Meinhof Komplex een erg sterke film.

De Duitse geschiedenis heeft mij altijd al weten te interesseren. Een land wat veel heeft meegemaakt. De geschiedenis van de RAF vind ik nog het meest interessante. De film laat goed zien hoe het allemaal begon en waartoe het in Duitsland allemaal geleid heeft. Edel zet het tijdsbeeld van de zestiger en zeventiger jaren goed in beeld. Een erg goede design en setdressing. Het verhaal vanaf het eerste moment erg boeiend en houd je in zijn greep naar het einde toe. Al duurt de film wel wat te lang en waren sommige momenten niet nodig geweest. Tegen het einde wordt het dan wel iets te langdraderig. Jammer, anders had er zeker een hogere waardering in gezeten. De film is ten eerste een sterke politieke thriller. Het gaat over een groep jonge mensen die zich verzet tegen het kapitalisme en imperialisme in de BRD en de wereld en, vooral de Vietnam oorlog was hen een doorn in het oog. Nu waren er meer mensen tegen deze oorlog en heeft het geleid tot vele demonstraties, die ook vaak uitmonden in geweld. Dit zie je ook in Der Baader Meinhof Komplex, een demonstratie loopt volledig uit de hand, en daarop volgen er (vergelding) acties en politieke spelletjes.

Het moment waarop de RAF (Rote Armee Frakton) wordt opgericht gebeurd heel genuanceerd. Vanaf hier worden er vele aanslagen gepleegd op. De linkse ideeën van de groep worden steeds verder doorgevoerd. De groep veranderd langzamerhand van een groep die hun extreme linkse ideeën aan het volk wil brengen, in een grote terroristische cel met een aantal wel heel zwart witte overtuigingen. Dit doet de film een beetje de das om. De personages worden erg zwart wit in beeld gebracht en kennen weinig uitdieping. Daardoor is het wat moeilijk in de film te komen en er echt in mee te gaan. Je ziet het dan ook gewoon als een terroristische groep waar geen enkele emotie in zit. Ook zitten er zoveel gebeurtenissen en personages in de film dat het soms moeilijk is om je koppie er bij te houden door de vele informatie die je naar je hoofd krijgt geslingerd. Daarin lijkt de film erg veel op bijvoorbeeld JFK of Nixon van Oliver Stone. In die vele gebeurtenissen zie je ook nog wat terug van grotere aanslagen zoals München en de Lufthansa kaping.

Naast dat de film een politieke thriller is, is het ook een actie film. Vele gevechten, schietpartijen en aanslagen komen er aan bod. Edel schuwt hier niet om het zo realistisch en gewelddadig mogelijk in beeld te brengen. De haast docu-achtige beeldvoering helpt hierin zeker mee. Lijkt een beetje op Munich van Spielberg, waarmee de film vele gelijkenissen toont.

De film is dus erg mooie geschoten. Acteerwerk is dik in orde en ook de locaties zijn goed gekozen. De actie ziet er prima uit. Niks op aan te merken.

Door de vele informatie en (zwart/witte, vlakke) personages is het soms moeilijk in de film te komen, maar als je daar een beetje doorheen kan prikken is Der Baader Meinhof Komplex een sterke politieke actiethriller.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ik weet het niet zo goed met deze film... Mooi en zorgvuldig gemaakt, vrij sterk geacteerd en geeft een aardig tijdsbeeld. Tegelijkertijd wordt 'het verhaal' zo breed uitgetrokken dat er nauwelijks ruimte is voor echte diepgang en dat is wel erg jammer want dit is een zeer interessant en potentieel controversieel onderwerp voor een politieke film.

Het leek nu meer een afstandelijke geschiedenisles maar over de echte motieven van dat gezellige hobbyclubje kwam ik nauwelijks iets te weten. Had het denk beter gevonden als de film zich meer gefocust had op een (of twee) toonaangevende leden van de BMG/RAF. Door het regelmatig nogal zwart/wit presenteren van de problematiek is er van enige controverse ook al geen sprake en zodoende haalt de regisseur een beetje de angel uit zijn film.

Het eerste gedeelte van de film vind ik persoonlijk interessanter dan het tweede. De nadruk ligt op de ontstaansgeschiedenis en geeft een aardige kijkje in de tijd en de maatschappij waarin de ideeën van deze aanvankelijk politieke idealisten ontkiemen. Ook de neerwaartse spiraal van politiek activisme naar misdaad en terrorisme is boeiend genoeg om een film mee te vullen. In de tweede helft ligt de nadruk vooral op de rechtszaak van de gevangengenomen RAF-leden en de acties van totaal anonieme en nietszeggende 2e en 3e generatie RAF-leden. Het tempo is dan ook totaal uit de film en het heeft de neiging om wat langdradig te worden

Qua politieke gekleurdheid viel de film me best mee overigens. De fouten en misstanden van de overheid worden zeker niet uit de weg gegaan maar de BMG wordt nu ook niet weggezet als het meest sympathieke groepje jongelui van Duitse bodem.
Munich van Steven Spielberg heeft qua thematiek en aanpak wel wat weg van Der Baader Meinhoff Komplex, alhoewel het daar natuurlijk om de terroristenjagers gaat. Toch vind ik de aanpak van Spielberg beter, hij richt zich meer op een persoon en gaat meer in op ethische kwesties en motivaties.

De film is verder prima kijkbaar, kent een aantal prima uitgewerkte actiescenes en schitterend vrouwelijk (bijna) naakt... Echt dat je er bijna al je politieke overtuigingen spontaan voor overboord zet Vooral Nadja Uhl is een prachtige vrouw zeg.

Twijfel wat tussen de 3 en 3.5* maar omdat de film eigenlijk niet de verwachting inlost en naar mijn smaak te oppervlakkig blijft wordt het een goede 3*. Er zijn betere hedendaagse Duitse films.

avatar van Karl van H.
Geef mij de bovenstaande maar. Het verschil in stijl tussen de voor- en achtergrond vind ik behoorlijk lelijk.

avatar van Earth
Gadver, wie heeft die verschrikkelijke poster er in opgenomen?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb ondertussen al enkele (semi)anarchistische films gezien zoals Der Rote Kakadu en Dreamers. Een genre dat niet slecht is, maar nooit echt topfilms afleverde. Ik had van de Baader Meinhof groep wel vaag iets gehoord, maar ik kon de geschiedenis rond de RAF niet helemaal thuis brengen. Zonder voorkennis dus begonnen aan deze film.

Met als resultaat een zeer prachtig tijdsbeeld die zeer bekende geschiedkundige feiten in het juiste perspectief zet: Che Guevara, moord op Kennedy en Martin Luther King, de aanslag in Munchen, de kaping van Lufthansa, ... De film houdt zich sterk aan de feiten, maar kan toch zorgen voor een boeiend relaas met flitsende duidelijke feiten afgewisseld met spanning en drama zonder melig te worden. Belangrijke discussiepunten waarbij het altijd onzeker is geweest wat er precies gebeurde en de politiek een andere mening had dan de RAF-aanhang, zijn ook niet rechtstreeks in beeld gebracht. Om zo de kijker zelf te laten oordelen en niet direct een stempel te drukken op de film.

Een pareltje dus dat beter is meegevallen dan verwacht. Hier heb ik echt van genoten. Prachtige film!!!

Wie heeft er nou weer een Engelstalige poster neergezet. .

avatar van Knisper
Dat is niet de bedoeling inderdaad. De Duitse poster staat er nu.

avatar van Karl van H.
En die hoort daar ook te blijven

avatar van JDSsmetje
Dit is een politieke film die niet meer doet dan de gebeurtenissen reconstrueren. De film mist namelijk enige diepgang. Het is alsof serieuze oorlogsfilm zonder de uitzichtloosheid ervan. Dit maakt dan weer wel plaats voor een portie spanning, waardoor de film nooit verveeld.

avatar van shockdog
Ik snap niet hoe de RAF zoveel sympathie kweekte bij studenten..

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Het was een beetje in de tijdsgeest natuurlijk.

Kwestie van ervaringen met de andere kant van de medaille, dan ga je je vanzelf afzetten, en de 1 wat extremer dan de ander.

avatar van Mochizuki Rokuro
Madecineman schreef:
Ik weet het niet zo goed met deze film... [...]Twijfel wat tussen de 3 en 3.5* maar omdat de film eigenlijk niet de verwachting inlost en naar mijn smaak te oppervlakkig blijft wordt het een goede 3*.

Dankje Madecineman. Dat scheelt mij eenhoop typwerk en uitleggen wat er schortte aan deze film. Ben het volmonidg met je eens.

Specifiek over deze Duitse periode heb ik ook al meer films gezien. Die beantwoorden meer aan de diepgang en motivering. Baader wordt wel een neergezet als een gevaarlijke gek die ook sympathie en vertrouwen opwekt in zijn omgeving. Lijkt me best prima, maar verder dan de showbinkmet een leren jackie en wat geschiet komen we niet. Baader was ook niet zo sterk een politiek-sociaal brein als de twee dames. Die zijn ook in deze film behoorlijk sterk geportretteerd. Iets dat in het onmetelijk interessantere 'Stammheim' ook goed is uitgewerkt.

De figuur Meinhof kun je in talloze filmportretten verder uitdiepen. Als journaliste, als moeder, als politiek activiste tot RAF-terroriste.

Blijft een zeer intrigerend stuk recente geschiedenis. Beangstigend dichtbij en treffend realistisch. Die fascinatie roept ook deze film weer op. Verder als onderhoudende actiethriller met voldoende actie, ontwikkelingen en een prima tempo. Zeer genietbaar, maar zonder diepgang en met wat goedkope effecten (flashbacks, plichtmatige muziekkeuze etc).

avatar van Mochizuki Rokuro
Toch een halfje verhoogd.

De thematiek is te boeiend, zelfs fascinerend en meeslepend uitgewerkt.

avatar van otherfool
Zeer eens met de review van Madeceniman, die vrijwel al mijn gedachtes over deze film verwoord en er ook nog eens 'mijn' 3 sterren aan verbindt.

Bij vlagen fascinerende geschiedenisles, maar te veel de focus op de actie en niet op uitdieping van de principes of de zeitgeist. Film verwatert ook na de dood van Meinhoff, zonder meer het sterkste karakter in deze film. Toch boeiend om te zien, had met de lengte geen probleem en het is een mooi startpunt me eens in deze materie te verdiepen.

PS Bruno Ganz kan zijn vertolking uit Der Untergang niet geheel van zich afschudden.

avatar van Drs. DAJA
otherfool schreef:

Hoe kom je daar bij? De man staat al sinds midden jaren '70 aan de top van de Duitse filmindustrie en heeft toch echt betere rollen gespeeld dan die van Adolf Hitler.

avatar van otherfool
Luisterend naar zijn stem en intonatie kreeg ik meteen beelden door van de besnorde dictator. Zo kom ik daar bij. Of dat aan mij ligt is een tweede.

avatar van JDSsmetje
otherfool schreef:
Vitus Ongeveer het tegengestelde...

avatar van PolythenePam
Onlangs weer gezien. Het onderwerp is zeer interessant maar toch denk ik dat het verhaal te groot is om in 1 verhaal te vatten. Het is jammer dat Edel er voor gekozen heeft om de periode van de tweede generatie R.A.F mee te nemen in de film. Daardoor wordt het een opeenstapeling van actie waar het verhaal onder lijdt. Liever had ik een verdieping gezien van de karakters.

avatar van IcU
IcU
Ondanks de mooi vormgegeven (actie) scenes kon deze film mij niet bekoren. Dit door dat ik het onderwerp niet al te interessant vond en er te veel klaagzang was richting de politiek. Dit gaat ten koste van het menselijk drama van de vele personages. De film mist diepgang die ik graag had willen zien.

avatar van Al DeNiro
Interessante film over RAF, dat uitgebreid een kijk geeft in de organisatie, hun trainingen/acties en rechtszaken. De historische zwart-wit beelden zijn ook mooi om te zien.

Duitsers maken goede films over hun eigen geschiedenis zoals deze film, Der Untergang, Das Leben der Anderen en Goodby Lenin.

avatar van maerk
Miskoopje.

Niet direct een slechte film, maar er kon veel meer uit gehaald worden. Opzich wel knap gemaakt, vooral de actiescènes zijn sterk, met als hoogtepunt de opstand in het begin. Ook kon ik het gebruik van echte beelden wel waarderen.
Maar het vertellen van een verhaal gaat Edel minder goed af. Het hele gebeuren rond de RAF is interessant, maar de makers proberen te veel te vertellen. Als kijker krijg je erg veel informatie voor je kiezen, waar niet altijd verder op ingegaan wordt. Daarnaast helpt het niet dat de personages alleen maar schreeuwen en alleen maar klootzak konden zijn. Het laatste stuk duurt erg lang en het einde kon me ook niet meer boeien.

3*. Voor een goede film over terreurdaden moet je bij Munich (2005) zijn.

avatar van Jawaddedadde
Lichte tegenvaller.

Te fragmentarisch, te weinig diepgang, te feitelijk gewoon. Vond het erg moeilijk een band te krijgen met één van de RAF-leden, want ze werden amper uitgewerkt en als volstrekte klootzakken afgeschilderd (toch zeker die Andreas Baader, wat een eikel zeg).

Verder boeit de hele geschiedenis me wel hoor, puur op geschiedkundig vlak dus geslaagd. Maar o zo jammer dat een interessant personage als Ulrike Meinhof zo pover wordt uitgewerkt. Zij behoorde blijkbaar tot het betere milieu maar kon in die hoedanigheid toch kritiek uiten, via artikels en columns. Wat was haar motivatie dan om zich aan te sluiten bij een groepje radicale studenten? Ik bedoel, hoe kan zij vrienden worden met Ensslin en Baader, hoe is dat juist tot stand gekomen? Ik miste die overgang een beetje in de film.

't Is zeker geen slechte film, zoals gezegd, een zeer interessante periode en daarbij komt dat de actie zeer mooi is vormgegeven. Ook qua acteerprestaties valt er weinig te klagen. Zelfs de lange speelduur is absoluut geen obstakel, film blijft boeiend. Maar wat mij betreft had er meer ingezeten. Leek nu soms of de regisseur te veel wou vertellen, te veel wou omvatten in z'n film. Beetje jammer.

avatar van Stu-Pot
Ik begrijp wat je bedoelt Jawaddedadde, ik had hetzelfde gevoel ook de eerste keer toen ik de film keek. Toen ik het boek dan achteraf eens gelezen had en Der Baader Meinhof Komplex een herkansing gaf kwam het beter tot zijn eind.

avatar van Jawaddedadde
Ah, is dit de verfilming van een boek?

In ieder geval, kan me voorstellen dat het allemaal wat duidelijker wordt als je wat achtergrond hebt via lectuur over deze periode.