Genre: Avontuur / Historisch
Speelduur: 212 minuten
Alternatieve titels: Ben Hur / Ben-Hur: A Tale of the Christ
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Wyler
Met onder meer: Charlton Heston, Jack Hawkins en Haya Harareet
IMDb beoordeling:
8,1 (269.340)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Ben-Hur
"The entertainment experience of a lifetime!"
Twee oude jeugdvrienden komen na een lange tijd weer tegen over elkaar te staan, de ene is een Joodse Prins (Ben-Hur) en de andere een Romeinse generaal. Ze zijn blij elkaar weer te zien na zo'n lange tijd maar hun verschillende politieke meningen zorgen voor heel wat overlast tussen de twee. Uiteindelijk wordt Ben-Hur als slaaf op de Romeinse galeien gezet en men verwacht dat hij nooit meer terugkeert. Vastbesloten om zijn joodse volk te redden houdt hij vol in het harde leven als slaaf.
Externe links
Acteurs en actrices
Judah Ben-Hur
Messala
Scheich Ildirim
Quintus Arrius
Esther
Miriam
Tirzah
Simonides
Balthasar
Pontius Pilatus
Video's en trailers
Reviews & comments
Savvy
-
- 8 berichten
- 88 stemmen
Geen aantoonbare bronnen, ik zat per slot van rekening niet op een van die boten! Maar er zullen vast wel bronnen op het internet circuleren, alleen heb ik geen zin om die voor jou te gaan zoeken aangezien ik de feiten toch al ken. Verder zal het mij ook een worst wezen of je me gelooft, want ik verander de stem op de film niet, punt uit.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
The practice was different with respect to merchant vessels. Classical Greek and Roman literature suggest the widespread use of slaves on merchant vessels. Demosthenes notes the use of freighters manned by slaves,19 and Julius Caesar comments on the slaughter of "all the slaves and free men down to mere boys" by Pompey's admiral, Bibilus, on capturing one of Caesar's supply ships in 48 B.C.20
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Overigens wel grappig dat je zo'n film dan keihard op zo'n feitje afrekent maar dan wel Gladiator als je favoriete film ooit hebt, maar dat terzijde.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Overigens wel grappig dat je zo'n film dan keihard op zo'n feitje afrekent maar dan wel Gladiator als je favoriete film ooit hebt, maar dat terzijde.
En die zal wel nul komma nul fouten bevatten.. 
Remi
-
- 6720 berichten
- 0 stemmen
Maar er zullen vast wel bronnen op het internet circuleren.
Een film is toch niet slecht omdat sommige dingen niet kloppen... 
Hi-Tek
-
- 666 berichten
- 0 stemmen
Dat kan misschien voor hem zwaar mee tellen in zijn beoordeling. Tegenwordig willen we toch wel dat iets waarheidsgetrouw is en zeker als je geschiedenis studeert dan kan je je daar nou eenmaal aan irriteren. Of ik het er mee eens ben ? nee dat niet, want het is nogal een zware afstraffing, maar het is zeker begrijpelijk.
Hi-Tek
-
- 666 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het niet eens met zo'n zware beoordeling, maar ik begrijp het wel vanuit zijn positie dat hij zich daar aan stoort en zeker als je het waarheidsgetrouw wilt hebben. Hoezo zou ik mij nu tegenspreken dan 
edit: aha nu snap ik die scherpe reactie kosje voelde zich zeker een beetje aangevallen (zie: Lucky Number Slevin) ...
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
.
Ik bedoelde meer dat zijn favoriete film Gladiator natuurlijk net zoveel fouten kent als deze film. Dus dat lijkt me een rare reden.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
.
Ik bedoelde meer dat zijn favoriete film Gladiator natuurlijk net zoveel fouten kent als deze film. Dus dat lijkt me een rare reden.
Meestal ontdek je maar eerst die fouten als ze ergens op het internet gezet worden. Het zijn geen geschiedkundige documentaires, maar ontspannende films. Ben Hur is een geweldige film. Ik heb achteraf ook gezien (op het net gelezen) wat de fouten zijn in de film. Maar toen ik de film zag vielen mij die toch niet op.
Hi-Tek
-
- 666 berichten
- 0 stemmen
@ kos (alweer)
Sorrie, maar ik dacht dat je het over mijn bericht had dat ik mijzelf tegensprak, maar ik verdedig Savvy ook niet alleen is het opzich wel begrijpelijk. Hoezo zo Gladiator vol fouten zitten dan.
Comanchero
-
- 209 berichten
- 0 stemmen
Heb zojuist de hele discussie een beetje nagelezen...beseffen de heren/dames dat het hier om een film gaat? Als in fictie? Als in vermaak?
Als je het namelijk gaat hebben over waarheidsgetrouw in een film,dan hoef je geen enkele film meer te kijken. Het stikt toch allemaal van de fouten.
Braveheart, Pearl Harbor, The ten commandments... allemaal historisch incorrecte films, maar op de als tweede genoemde na genoemde wel de moeite waard.
Net als Ben Hur.
FixX
-
- 622 berichten
- 456 stemmen
hallo we hebben het hier over een film uit 1959
voor die tijd en de tijd van nu is dit 1 van de grootste en beste films allertijden hij heb nie voor niks 11 oscars gewonnen
het is mijn nummer 1
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Versie uit 1925 vond ik al spectaculair: vooral de zeeslag is daar adembenemend. De zeeslag van 1959 vond ik tegenvallen.....na 24 jaar had ik iets meer verwacht. Maar door de mooie 4dvd-box
weet ik dat de opnames van de zeeslag in 1925 veelal met boten op ware grote plaatsvond en dat een schip in de brand vloog en dat de veel figuranten werkelijk moesten vluchten.....tja daar kan deze 1959 versie niet tegen op. Deze Ben-Hur heeft veel te danken aan de 1925 versie. (ook toen al een spectaculaire productie, zo niet spectaculairder...) Het wagenrennen is natuurlijk hier prachtig geperfectioneerd, maar zeker voor sommige shots hebben ze acties van 1925 afgekeken.
En ook het decor van het hippodrome uit 1925 is inspirerend geweest..... Maar het moet, in 1959, overdonderend zijn geweest in de bioscoop: breed beeld wagenrennen in kleur... geweldig! Toch is deze Ben-Hur versie de oude veel "kreatief krediet" verschuldigd. Ook veel andere massa-scénes van de oude versie kunnen, zeker gezien de tijd,
concurreren met deze versie. Ook vond ik het begin van deze Ben-Hur versie, de Wijzen uit het Oosten met de sterrenhemel, zeker gezien het enorme budget, iets te nep! Ook daar is oude versie beter!
Vergeleken met de oude versie is het Christelijk verhaal beter in het avontuur van Ben-Hur verwerkt, alleen op het eind wist men zich waarschijnlijk geen raad wat te doen met de melaatsen: (Dat is in de oude versie eleganter opgelost.) Het is, inderdaad, te melodramatisch en te langdradig. Maar, à là, de Heilige Geest brengt, ironisch genoeg, redding. Het is jammer dat Gore Vidal, of iemand anders niet het hele script herschreven heeft ik heb het idee dat er meer van gemaakt had kunnen worden!
Thuiskomst van een held is immers al een prachtig klassiek thema.... En de dialogen zijn soms wat te vlak.....:
In de oude 1925 versie krijgen de melaatsen, ze zien er trouwens in die versie iets te gaaf uit, krijgen iets extra dramatisch als ze slapende Ben- Hur ontdekken:
"Not a sound, he belongs to the living, we to the death"
Dit drukt precies de dramatische kern van de situatie uit: de "Vallei der melaatsen" was een voorportaal van de dood (de "hel"). Veel zieken werden al snel tot de (gevaarlijke) doden gerekend. (als op bevel vlucht men)
Beter worden was een wonder. (Net als thuiskomen van lange gevaarlijke reis). Overleven was vaak een mirakel!
Het is logisch dat de onbekende oorzaak hiervan aan een opvallende profetische persoonlijkheid werd toegewezen.
In versie 1959 is het gezicht van de messias niet te zien, in de versie van 1925 ligt de nadruk op zijn arm en hand....wat ik symbolischer
vind.
In de 1959 versie lijkt het meer om uiterlijkheden te gaan. Moeder en dochter willen dat Ben-Hur hen niet als melaatsen ziet en herinnert. In oude versie gaat het meer om de herrijzenis
uit de dood, in de 1959 versie meer om een gaaf gezicht, en natuurlijk verlossing van zonden......zo lijkt het tenminste......
MAAR ONDANKS BOVENSTAANDE PIETLUTTIGHEDEN: blijft de film
(1959) een fantastisch epos die de tand des tijds heeft doorstaan.
Van die gulle gastvrije Arabier, prachtige rol, heb ik vooral genoten, zeker toen, onverwacht, de 4 mooie witte paarden zijn tent betraden......een prachtige en ontroerende scéne... die beesten hadden ook elk een oscar verdiend!
Maar...... de liefhebber moet ook de oude versie
zien, die is zeer de moeite waard!
deze versie 4.5 sterren!
tuureluur
-
- 136 berichten
- 0 stemmen
dit is zeker een goede degelijke film zoals wel meer van vroeger tijd. 4,5
basketballerke
-
- 4727 berichten
- 0 stemmen
Een zeer mooie en groots opgezette film en een heel groot spektakel. Niet zo vreemd dat dit zoveel Oscars heeft gewonnen, wat kan hier nou in die tijd tegenop?
Alleen al de sets en kostuums zijn geweldig en zien er mooi uit. Maar de film heeft ook een mooi historisch verhaal, wat mij altijd wel aanspreekt. Alles wordt ook ontzettend mooi in beeld gebracht, en dan vooral de massa scènes. Maar ook andere scènes zien er geweldig uit, met als hoogtepunt natuurlijk de race. Wat daarna komt had totaal niet gehoeven. Het verhaal neemt ineens zo'n andere wending, waarop ik totaal niet op zit te wachten. Ik verwacht spektakel, geen religie gedoe. Dit had wat mij betreft wel ingekort mogen worden, de eindscène daarentegen is wel weer sterk. Daarnaast is de film op momenten ook wel te langdradig en verloopt het acteren niet altijd even goed. Voor nu 4*
fanaat
-
- 287 berichten
- 91 stemmen
Dit is weer echt zo'n film die je of geweldig vind of helemaal niks vind. Ik zelf vind dit de beste klassieker die ik ken, met name de slag van de romeinse galeien tegen de piraten, en het einde. Opzich kan ik de film aan iedereen aanraden maar als je niet gelovig bent denk ik dat de film je niet zo zou boeien. Ik geef deze film vier en een halve ster.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Dat irriteerde me juist aan de film aangezien er niets van klopt. Ik vind de paardenrenscène veel beter, ook aangezien ik zoiets in nog geen enkele andere film heb gezien.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Wat een epos, ik zou hem 4 sterren geven; maar aangezien de laatste stukken zo vreselijk gedubt zijn (het geluid loopt meer dan 1 second voor op het beeld!) 3.5*.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Bij nader inzien ook iets te lang, een verlaging naar 3.0 dus.
starszx
-
- 5 berichten
- 5 stemmen
Ik heb die film wel es gezien, heb em ook thuis. Maar ik kijk deze film nooit in 1 dag ofzo, daar is et veelste lang voor
Octo
-
- 139 berichten
- 351 stemmen
Na Bowling for Columbine gezien te hebben, wil ik geen dvd's met Charlton Heston hebben. Normaal kan ik die zaken goed scheiden maar deze man wil ik gewoon niet meer in beeld zien als een held. Ik kan me Ben Hur herinneren als een spectaculaire film, wellicht is het voor sommigen overdreven, maar ik hoef hem niet meer in mijn collectie!
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
De heer Heston heeft niets verkeerd gedaan, dit is enkel arrogantie van Octo's zijde. Als je dit soort zaken niet naast je kan zetten bij het bekijken van een film, ga dan iets anders doen...
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Ik snap er geen bal van, waarschijnlijk omdat ik Bowling for Columbine niet heb gezien.
Bekijk ook

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Judgment at Nuremberg
Drama / Oorlog, 1961
262 reacties

Papillon
Avontuur / Drama, 1973
351 reacties

Dances with Wolves
Western, 1990
707 reacties

Lawrence of Arabia
Avontuur / Biografie, 1962
596 reacties

Die Brücke
Drama / Oorlog, 1959
199 reacties
Gerelateerde tags
christendommidden-oostengebaseerd op boekromeinse rijkjewish lifejew persecutionjood / joodsmiracleromanprinschariot raceleprosyjerusalemoude romegovernorpolitiekepischliefdevriendenremakewraakreligious conversion gay interestreligieverlossingjudaismhistorical fictiongeweldperiode stukdungeongalley hatredsheikh sea battlejewish familygalley slavefalse inprisonment kindertijd liefdesalvation 1st centuryjesus christfalse imprisonmentjudeasubjugated people gay subtextawestruck
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










