Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 91 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / India / Frankrijk
Geregisseerd door: M. Night Shyamalan
Met onder meer: Mark Wahlberg, Zooey Deschanel en John Leguizamo
IMDb beoordeling:
5,0 (225.960)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 12 juni 2008
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Happening
"We've sensed it. We've seen the signs. Now...it's happening."
Het getrouwde stel Elliot (Mark Wahlberg) en Alma (Zooey Deschanel) moet samen met een groep vreemden vluchten voor een apocalyptische crisis die de wereld dreigt op te slokken. Deze vreselijke gebeurtenis zorgt ervoor dat mensen helemaal doordraaien en zichzelf doden. Veel mensen denken dat het een virus, of zelfs een terroristische aanslag is, maar niemand kan het met zekerheid zeggen. Tot een ietwat excentrieke bioloog met een mogelijke uitleg komt.
Externe links
Acteurs en actrices
Elliot Moore
Alma Moore
Julian
Jess
Mrs. Jones
Josh
Jared
Nursery Owner
Private Auster
Principal
Video's en trailers
Reviews & comments
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Wat een hoop mensen die de bedoeling van de film compleet mislopen. Magere kennis van het Science Fiction genre als je het mij vraagt.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2411 stemmen
RodneyS heeft de film natuurlijk al gezien, dus ik neem aan dat hij wel weet waar die het over heeft. Jij kan er moeilijk over praten, aangezien jij 'm niet hebt gezien.
Ik heb hem niet gezien? Praat voor jezelf, ik heb hem gister voor dat ik poste de film gezien.
@ dutchtuga, leg die betekenis dan maar is uit. Kunnen we ook stellen dat jij een aantal dingen misloopt, en dan maar weinig kennis van films hebt? Weer zon vooroordeel, dit is gewoon geen geweldige film, kan er nog zon mooie bedoeling achter zitten.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Ik heb hem niet gezien? Praat voor jezelf, ik heb hem gister voor dat ik poste de film gezien.
Komt omdat je nog niet hebt gestemd. Dan is het ook niet zo vreemd dat mensen aannemen dat je de film nog niet hebt gezien toch?
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
ik was wel verschoten op dat moment bij die oude vrouw toen ze zei dat hij iets gestolen had juist nadat hij zag dat er een pop in die vrouw haar bed lag
De m&m's vlogen bij mij ook op en neer

Hele bioscoop trouwens, en zoiets vind ik echt prachtig als dat gebeurt in een zaal vol mensen.
RodneyS
-
- 274 berichten
- 2564 stemmen
De natuur die zich verzet tegen de mens? Zo vergezocht vind ik dat niet
Zoals jij het nu brengt vind ik dat idd ook. Maar naar mijn idee was het in de film erg ongeloofwaardig. Kleine groepjes mensen, grote groepen mensen. Een wind die plotseling komt opzetten enz. Dat vond ik erg jammer. Maar inderdaad dit is wel geloofwaardiger dan aliens oid.
RodneyS
-
- 274 berichten
- 2564 stemmen
De m&m's vlogen bij mij ook op en neer 
Hele bioscoop trouwens, en zoiets vind ik echt prachtig als dat gebeurt in een zaal vol mensen.
Haha idd, dat was een mooi stukje. Ik had mijn schoot ook vol met popcorn! 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
@ dutchtuga, leg die betekenis dan maar is uit. Kunnen we ook stellen dat jij een aantal dingen misloopt, en dan maar weinig kennis van films hebt? Weer zon vooroordeel, dit is gewoon geen geweldige film, kan er nog zon mooie bedoeling achter zitten.
Ik loop helemaal niks mis want dit is overduidelijk een B-film en een ode aan de SF film van de jaren vijftig. Houterig acteerwerk en vreemde dialogen werden toen veel gebruikt. Ik bekritiseer vooral dit recensiepuntje van veel mensen.
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Ik loop helemaal niks mis want dit is overduidelijk een B-film en een ode aan de SF film van de jaren vijftig. Houterig acteerwerk en vreemde dialogen werden toen veel gebruikt. Ik bekritiseer vooral dit recensiepuntje van veel mensen.
Jammer alleen dat de film compleet faalt om dit uitgangspunt kenbaar te maken. Nergens is het "overduidelijk" een B-film want de film neemt zich juist veel te serieus. En acteren alsof je in een B-film speelt, is nog altijd anders dan gewoon slecht acteren.
dje-em
-
- 498 berichten
- 7017 stemmen
Hele mooie film, waarin alles aan het eind goed wordt uitgelegd. ook erg mooi dat we dus blijkbaar niet de waarschuwing geluisterd hebben en het dus in Europa ook begint Goed acteerwerk, veel humor, spanning van begin tot eind en "mooie" scenes. Wederom een goede film van M. Night. Hij maakt steeds een andere film, terwijl mensen hetzelfde kunstje verwachten. Dat doet hij niet (door bijvoorbeeld niet mee te doen in deze film, behalve met zijn stem).
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2411 stemmen
Zoals jij het nu brengt vind ik dat idd ook. Maar naar mijn idee was het in de film erg ongeloofwaardig. Kleine groepjes mensen, grote groepen mensen. Een wind die plotseling komt opzetten enz. Dat vond ik erg jammer. Maar inderdaad dit is wel geloofwaardiger dan aliens oid.
Ja daar heb je gelijk in, maar dat zou je ook weer kunnen zien als, grootste dreiging eerst.
@harm, ik had nog niet gestemd omdat ik nog twijfelde.
dje-em
-
- 498 berichten
- 7017 stemmen
deze film heeft uiteraard ook een enorme milieu ondertoon. Daarom vind ik deze film juist zo goed. We weten idd niet wat voor effect we precies hebben. Wat we wel weten is dat global warming gerelateerd is aan species extinction, we weten dat malaria muggen immuun worden door de warmere temperaturen en waarschijnlijk binnen 20 jaar overal ter wereld weer zullen zijn. Of dit allemaal realistisch is met het gras en de bomen de mensheid gaat aanvallen is natuurlijk vrij onwaarschijnlijk, maar dat we een effect hebben is wel degelijk waar. Bovendien, is het steeds kleinere groepje mensen effect hebben ook medisch verklaarbaar: een virus kan immuun worden en zich aanpassen aan de omgeving.
Figo
-
- 124 berichten
- 778 stemmen
The Happening heeft iets weg van een surrealistische nachtmerrie. Het naargeestige sfeertje houdt me nu al een week in z'n greep. Aan een vergelijking met Invasion of the Body Snatchers valt niet te ontsnappen. Ook hier absurde dialogen en koel acteerwerk, wat erg bijdraagt aan het surrealistisch en naargeestig gehalte.
Niet zozeer de film zelf maar het na-effect is beangstigend. Zeer goed uitgewerkt!
ramses2224
-
- 11 berichten
- 58 stemmen
goede film, spannende opbouw, doch na een tijd begint het wat te kwakkelen, vooral het liefdesleven tussen de twee hoofdpersonages zijn te langdradig uitgewerkt. brengt de spanning uit de film.
ik vond dit toch een goede film, beter dan Lady in the water.
het B-film thema vond ik toch wel te ver gaan. de acteerprestaties werken soms wree op de lachspieren, zo dom!!
toch de moeite om te zien.
ockhausen
-
- 166 berichten
- 134 stemmen
ongelovelijk of niet, het is gewoon een ongelovelijke slechte film!
the spies
-
- 132 berichten
- 67 stemmen
Jammer alleen dat de film compleet faalt om dit uitgangspunt kenbaar te maken. Nergens is het "overduidelijk" een B-film want de film neemt zich juist veel te serieus. En acteren alsof je in een B-film speelt, is nog altijd anders dan gewoon slecht acteren.
Ben ik het helemaal mee eens. Ben zelf een sci-fi/50's/B-film liefhebber, maar ik en mijn 'film-vrienden' konden het er echt niet uithalen. Verklaart wel waarom er tot 3 keer over een microfoon in beeld te zien is.
Shyamalan staat bij mij bekend als iemand die kwalitatief hoogstaande films maakt. Je kan zien dat er bloed, zweet en tranen in zitten. Dit daarentegen vind ik echt een wanproduct. Het lijkt wel of ie er totaal geen zin meer in had naar mate de film vorderde. Jammer, wat hij begon zo sterk en het idee is erg goed.
hendrik119
-
- 157 berichten
- 609 stemmen
erg sterke en goede film.
goed acteerwerk van de altijd sterke wahlberg. als je geen 'filmkenner' bent, vind je hier niks aan, anders wel.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Jammer alleen dat de film compleet faalt om dit uitgangspunt kenbaar te maken. Nergens is het "overduidelijk" een B-film want de film neemt zich juist veel te serieus. En acteren alsof je in een B-film speelt, is nog altijd anders dan gewoon slecht acteren.
Neemt zichzelf te serieus? Ik denk dat jij de film veel te serieus neemt. Een film als deze bekijken met wat voorkennis of gevoel voor het 'weirde' maakt het stukken leuker.
Acteerwerk was prima functioneel maar ook hier wordt teveel aandacht aan gegeven door velen. Acteerwerk staat echt op vierde plan bij een film als deze.
kos
-
- 46701 berichten
- 8856 stemmen
als je geen 'filmkenner' bent, vind je hier niks aan, anders wel.
.
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2411 stemmen
erg sterke en goede film.
goed acteerwerk van de altijd sterke wahlberg. als je geen 'filmkenner' bent, vind je hier niks aan, anders wel.
Epische reactie 
Met een gemiddelde score van 2.6 zitten hier dus weinig "filmkenners" 
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
ongelovelijk of niet, het is gewoon een ongelovelijke slechte film!
ongelovelijk!
CineFriendo
-
- 28 berichten
- 5 stemmen
Het lijkt er sterk op dat M. Nicht Shamalama Ding Dong zich niet netjes aan zijn 'zoveel-films-per-jaar-of-wat' quota heeft gehouden en, na stevig gezeur van de studio, er een filmpje uit heeft geperst. Hij hoefde er waarschijnlijk niet eens zijn billetjes bij af te vegen. Grote jongen die M.
Ik citeer M. Light Shakkakahna: 'The Happening is Totally Meant to be Kind of Bad. Did I Not Mention That?' en: 'The No. 1 thing is I want people to say: 'That was a really fun B-movie.''
Leuk en aardig meneertje M. Nippels Shamsebamse, maar dit is niet 'Kind of', het is ronduit beledigend slecht. Inderdaad die microfoons die ik samen met de Spies wist te spotten; dat was nog 't minste, hier is gewoon geen aandacht aan besteed. Ik kon achteraf enkel (ietwat boerenkiespijnerig) lachen om het feit dat ik nog nooit zo'n wanproduct in een bioscoop gezien had. Een uniek moment, dat wel.
'B' film? Kom op zeg.
Ik weet wat 'B' films zijn (en de odes daar aan) , ik ben ermee opgevoed (de enige manier om mijn ADHD te stillen) en dit is alles behalve 'B'. Ook geen 'C' film, nee, zelfs geen 'Z' want dan zou Ed Wood liggen te tollen in zijn graf. Deze film verdient een eigen, nog te verzinnen, laaggelegen letter en is gewoonweg een verspilling van (veel) geld en talent (Wahlberg niet inbegrepen). Ergste natuurlijk is dat het niet de eerste keer dat Sjaboemalamedinglos een flinterdun excuus heeft gebruikt: Lady in the Water en The Village als eerdere slachtoffers.
De film is zo slap als M. Tight's excuses ervoor en Walhberg (Choicemountain?) acteert nog slechter dan een tachtiger die met kinderkorting de dierentuin in wil. Ik heb dat jong nog nooit een fatsoenlijke rol zien spelen. Zelfs zijn rol als slechte porno-acteur (jaja, pleonasme) wist hij soms als een eind hout te verklooien.
Het enige goede in de film is Zooey Deschanel. Daar zou ik elke dag wel een keertje of dertig mee willen trouwen (pim pam petten ook goed).
Iedereen die hier beweert dat de Happening een mooie, typische Schlameloepieloepie, goed gemaakte, enkel door kenners te begrijpen, SciFi-ode-achtige weten-zij-veel-waar-ze-het-over-hebben film is, mogen wat mij betreft met hun plasje naar de dokter, een fataal filmverbod krijgen en/of een litertje purschuim in de luchtpijp. Die filmafabeten hebben zich kennelijk geen van allen gestoord aan een essentieel maar bij deze film volledig ontbrekend element:
DE HAPPENING HEEFT GEEN PLOT!!!
Lees het nog maar een keertje, vooral dit nogal belangrijke stukje:
GEEEEEEEEN PLOOOOOOT!!!
Niet protesteren, niet denken dat je hier wat interessants over terug kan schrijven, nee nee, doe het niet! Handjes netjes met de vingertjes in elkaar op de rug en lees dit:
GEEEEEEHEEEEEEEN PLOOOOOOOHOOOOOOOOT!!!
Slikken die trots. Schrijf het in spiegelbeeld op je voorhoofd en trek er vooral een filmleek-achtig gezicht bij als je het in de spiegel leest want zonder plot; geen verhaal en zonder verhaal; GEEN FILM!!! Stoeptegels koppen als je het daar niet mee eens bent! Hoe kijken jullie films? Nee serieus, vertel 's.
ER IS EEN GROOT VERSCHIL TUSSEN FILM KIJKEN EN FILM ZIEN!!!
Even de Verslappening in een notendop: Mensen gaan dood door iets, men vlucht voor dat iets en dan is het iets weg. (???)
Heb het lef om mij te vertellen dat er meer wordt verteld of (doe het niet) dat er een over het hoofd gezien subplot is. Ik zweer het: ik zoek je hoe dan ook op en secondelijm je oogleden tegen een klein en te rood afgesteld televisietje waar ik alle afleveringen van Q&Q onafgebroken op afspeel. Je bent gewaarschuwd! (voor wie het niet weet: Q&Q is bijna net zo slecht als the Happening)
Deze film had niks te zoeken op mijn geliefde grote doek. Rechtstreeks naar een DVD met wat alternatieve eindes en een karaoke functie was beter geweest.
Oh ja; voor degene die mij hoogst waarschijnlijk compleet verkeerd begrijpen:
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen M. Night Shyamalan. Unbreakable en Sixth Sense zijn geweldige films en met het script voor Stuart Little heeft hij ook iets ontzettend leuks neergezet, maar dit, dit, dit... ...sorry, er kwam een stukje frikandel omhoog, ik, ik... ...dit, dit...
The Happening is gewoon geen film.
3din
-
- 102 berichten
- 216 stemmen
De film kon mij redelijk goed boeien, alleen het einde ben ik niet kapot van, had het gevoel van GEEN einde.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5891 stemmen
Enorme lap tekst.
En nu even gaan zitten, rustig in en uit ademen en straks even buiten een frisse neus halen...
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Naar mijn mening een wazige film. Ik begreep er op het einde niets meer van. Ik kon er maar niet bij dat de bomen iedereen vermoorde behalve de hoofdrolspelers op een gegeven moment.
De zelfmoorden waren zeer shockerend, ik kan normaal gezien wel tegen een stootje. Het einde was dan ook niet echt verrassend.
Niet echt een goede film maar kan ermee door
2,5*
KdB
-
- 37 berichten
- 278 stemmen
Dit is echt DE slechtste film die ik ooit in mijn leven heb gezien..
Ik dacht dat het een grap was ofzo... Op het einde van de film was ik aan het kijken of iemand van kinepolis ons geld kwam terug geven..
Hij kan soms goed acteren, maar in deze film echt niet.. vanaf de eerste scene waar hij zijn mond open deed, zag ik al dat het niets ging worden.. Zo'n uitspraken begrijp ik dus echt niet...
gibbons
-
- 25 berichten
- 309 stemmen
Verspilling van mijn geld, en nog veel erger mijn tijd.
Dit is een gedrocht. Ik ga nu dadelijk alle films die ik ooit de laagste score gegeven heb, een 2 geven. Nu weet ik pas wat een slechte film is.
En noem me geen filmleek omdat ik dit niet weet te appreciëren als een SF-film van de jaren 50 of een B-film. Ik heb mijn nodige portie films gezien, maar als dit representatief is voor desbetreffende genre, dan ben ik blij dat ik er niet meer ervaring mee heb.
kleine PS gericht naar enkelen: dring je mening over een film niet op naar anderen. Ben je een fan van het genre, geef dan goede punten en een leuke recensie. Slaat het niet aan bij de massa, so be it.
the spies
-
- 132 berichten
- 67 stemmen
Aaaahhhhh!!!! Eindelijk medestanders!!! Dat gezwets over dat dit bedoeld is als B-film.....dat zou ik ook zeggen als ik M. Night Bamalamalumu was en dit eindresultaat zou zien in de editingroom (schrijf je dat zo???). Ik zou dan nog es flink achter m'n oren krabben en denken; "wats heppening?"
Sorry, maar ik moet het ff kwijt: Zo slap als deze film, is m'n piemel op z'n slapst nog niet!
der meister
-
- 20 berichten
- 1019 stemmen
Pff had veel meer verwacht van deze film. Slap verhaal, slap geacteerd en voorspelbaar. Dit was een zonde van het geld en de tijd die ik er aan heb gegeven.
2.5*
Het laatste nieuws

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'

Dit is alles wat je moet weten over de komende Netflix-film 'War Machine' van Patrick Hughes

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'
Bekijk ook

Threads
Drama, 1984
58 reacties

East of Eden
Drama, 1955
69 reacties

Klass
Drama, 2007
291 reacties

Rendition
Thriller, 2007
311 reacties

Tian Xia Di Yi Quan
Actie / Drama, 1972
18 reacties

Flammen & Citronen
Thriller / Oorlog, 2008
45 reacties
Gerelateerde tags
zelfmoordman vrouw relatietreenatural disastercrisisparknatuurstrange behavior virusmysteriousunexplainedtoxin anxiousunprecedented
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









