Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Ghost Town (2008)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door David Koepp
met Ricky Gervais, Téa Leoni en Greg Kinnear

Als Bertram Pincus (Ricky Gervais) sterft, maar na zeven minuten wordt gereanimeerd, blijkt hij als hij weer wakker wordt over de gave te beschikken om geesten te zien. Een van hen (Greg Kinnear) probeert hem te strikken om het nieuwe huwelijk van zijn weduwe (Téa Leoni) te beëindigen.

avatar van lykathea
Leuke komedie hoor, alhoewel 'ie tegen 't eind een beetje sappy werd.

De uitzonderlijke timing van Gervais en z'n gortdroge kop maken wat deze film toch bij de leukere komedies van het jaar schaart.

De rol als cynische tandarts is op z'n lijf geschreven, en juist die inslag, het beroep doen op zo'n pessimistisch mannetje maakt wat deze film in elk geval leuker maakt dan soort gelijke films.

Ook is de chemie tussen Leoni en Gervais vrij goed aanwezig en speelt Kinnear (de geest) gelukkig een bescheiden rol.

avatar van Zandkuiken
Ricky Gervais is een van m'n allergrootste helden en dus was ik erg benieuwd naar z'n Hollywood-uitstapje Ghost Town. En hoewel deze film het standaard verloop kent van een romantische komedie, weet Gervais er toch weer iets van te maken. Maar het is allemaal wat te light en te lief om het niveau te halen van The Office of Extras. Niettemin geinig en een film die Please Be Patient With Me van Wilco op de soundtrack heeft staan, kan sowieso rekenen op mijn sympathie!

avatar van Justinx
Binnen een korte tijd heb ik erg veel respect gekregen voor Ricky Gervais. De manier waarop hij acteert, zijn verschijning; hij heeft iets speciaals. Met hoge verwachtingen van hem begon ik dan ook met het kijken van deze nieuwe film. Al vrijwel direct zie je dat Gervais totaal niet past bij de andere gecaste acteurs als pakweg Téa Leoni en diens huidige en ex-man in de film, die allen toch wel een hele andere sociale klas vertegenwoordigen dan Gervais' personage Bertram Pincus. En dat maakt al meteen het contrast van deze film duidelijk: Een slobberige tandarts niet niet te veel geeft om zijn uiterlijke verschijning (hij mag graag rondlopen in zijn werkkleding) en die probeert aan te pappen met de beeldschone en standvastige Glen (Téa Leoni). Dat de film enorm veel humor kan bevatten met dit contrast, mag je dan wel verwachten. Evenals overigens het verhaal dat 'vast wel goed gaat aflopen'.

Dat de film nog heel anders gaat lopen, had niemand in de eerste instantie kunnen verwachten. Het eerste uur van de film brengt ons namelijk niets meer of minder dan een komische 'niets-aan-de-hand'-film. De ontmoeting van tandarts Pincus met Gwen loopt in het begin zoals verwacht niet lekker, maar lijkt het steeds beter te klikken. In zoverre niet verrassend, maar wel erg komisch. Weinig heb ik bij momenten zo kunnen lachen. Een kokhalsende Gervais, onaangename gesprekken over de penis van een mummie en veel meer dan dat geven de lachspieren geen rust.

Was het niet voor het laaste half uur dat deze film gigantisch omdraait. Het verhaal ontwikkelt zich in een drama waarin alles mogelijk is en waar dat einde misschien helemaal niet zo goed afloopt als dat je in de eerste instantie had verwacht. Het vervolg geeft ons een aantal golven waarin je het ene moment denkt een prachtig einde te krijgen, maar dat het andere moment je die gedachte gruwelijk afneemt. Wel drie of vier verschillende eindes krijg je voor je kiezen die uiteindelijk leiden tot het echte einde. Daar ligt absoluut de kracht achter deze film.

Het totaalplaatje laat een humoristische semi-drama zien, die erg de moeite waard is om te zien. En of het einde nou zo fijn afloopt als gedacht? Daar moet je de film zelf maar voor zien.

avatar van wwelover
Concept is niet origineel en de film is behoorlijk cliché. Toch is het een prima film om naar te kijken, tenminste voor tussendoor is het wel te doen. Het is allemaal erg voorspelbaar, maar dat kun je wel verwachten van te voren bij dit soort films. De muziek vond ik wel geweldig, een paar hele mooie liedjes. Binnenkort maar even opzoeken. Het acteerwerk is leuk, maar niet bijzonder. Wel leuk om Billy Campbell van The 4400 weer eens te zien.

avatar van OlafK
Aardig tussendoortje. Als komedie is Ghost Town echter niet volledig geslaagd.

Vooropgesteld: wat heeft die Ricky Gervais toch een heerlijke rotkop! Die gozer straalt één en al irritantie uit; geweldige acteur! En ook hier is zijn rol bij vlagen echt heerlijk om naar te kijken,

Het probleem zit hem in de woorden 'bij vlagen'. Ghost Town is namelijk een uitermate vermakelijke film, maar weet zijn niveau niet altijd goed vast te houden. Het begin is erg sterk, maar gedurende de film, zakt deze ook steeds meer weg. Jammer, want er had wat dat betreft meer in gezeten. 2,5 ster.

avatar van tukkerstein
Saaie film, script boeit niet en is voorspelbaar en de personages zijn irritant. Ricky Gervais vind ik een bloedirritante acteur, en in deze film is hij nog een graadje erger, wat ongelooflijk ongrappig is deze man in de rol van een overdreven negatieve oude kerel. Keek verder toch wel lekker weg, en het einde is leuk en maakt de film verder een beetje belachelijk.

avatar van Observator
Erg grappige komedie. En dat hebben m'n huisgenoten waarschijnlijk ook gehoord... Moet je wel van Gervais houden.

Geen vunzigheid, geen makkelijke grappen. Gewoon "normale" mensen, droge karakters. Jammer dat de film af en toe wat inzakt, voor een komedie dat ook niets meer wil wil zijn dan een komedie met drama elementje, waar niets mis mee is. Verliest daardoor net wat niveau, wat een Darjeeling Limited (wat ik nog steeds een van de betere Amerikaanse pure komedies vind) wel weet vast te houden en daardoor uniek in zijn soort is, en verzandt daardoor net te veel in clichés.

Maar entertainend genoeg, heb me bijzonder goed vermaakt. Bizarre irritant/grappige scène met die vrouwelijke chirurg, waar ze hem niet laat uitpraten. Sterke timing.

avatar van DonOswaldo
Lekkere droge komedie!

Uiteraard vaak erg voorspelbaar, maar daar gaat het me hier niet zo om. De grappen waren wel leuk, alleen naarmate de film groeide werden de grappen steeds minder, wat me nogal teleurstelde.

Qua acteerwerk is het oké, maar ook niet meer. Moet wel zeggen dat Ricky Gervais de perfecte look heeft, voor iemand die een enorme klootzak is/moet spelen.

Ik vind het wel mooi hoe ze ondanks het weinige fysieke contact in de film (behalve de mond-op-mond beademing ) ze toch een romantische teint aan de film hebben kunnen geven. Het einde hadden ze er weliswaar wat meer 'input' in mogen leggen.

avatar van DiKKe_OsCaR
Bovengemiddelde romantische komedie. Zeker een paar leuke, droge en goede grappen. Ik heb in ieder geval een paar keer lekker moeten lachen, en dat gebeurt me te weinig bij films. Cliché einde, maar dat maakt bij een film als dit toch helemaal niets uit!

Goede 3,5*.

Heb deze film eind december vorig jaar bekeken en toen vond ik er maar bitter weinig aan. Maar vandaag heb ik hem herzien (ze zenden hem namelijk regelmatig uit op film 1) en toen beviel hij mij een stuk beter. Eerlijk gezegd vond ik hem best leuk. Ricky Gervais was best aardig (natuurlijk is hij in de serie "The Office" veel leuker) en ik heb ook nu regelmatig moeten lachen om hem. En de door mij afgezeikte Téa Leoni was niet eens zo slecht in deze film. Ik heb zelfs op het einde toen Pincus de geesten ging helpen een traantje moeten wegpinken. Ik zal zal daarom mijn punten verhogen van een 1 naar 3 want de film kijkt zich best goed weg.

avatar van Fran
Ik moest wel erg lachen om deze film. Lekkere droge humor zat er in. Het is eigenlijk een tijd geleden dat ik zo gelachen heb om een komedie. Ricky Gervais is zeker een humoristische acteur,

Het romantische gedeelte zit er wel bij maar komt niet echt uit de verf. Ik voelde meer een vriendschappelijke klik tussen de twee hoofdpersonen dan dat er een romance zou bloeien tussen de twee. Volgens mij was dat ook niet echt de opzet in deze film en ging het puur om de humor.

Het meer serieuzere boodschap achter deze film geeft deze komedie toch iets extra's en bijzonders. Hoe hij de overleden mensen uiteindelijk toch helpt en de lessen die hij daaruit leert vond ik ook wel een mooi verhaallijn.

avatar van Aapje81
Hele leuke film. Vooral in het eerste deel heb ik best kunnen lachen en het acteerwerk is best goed maar over zijn geheel genomen stijgt dit niet boven de middelmaat uit. Desondanks is het wel de moeite om een poging te wagen want af en toe lachen lukt hier wel mee.

Redelijk.

avatar van Justinw
Redelijk,

Niet echt een super komedie. Te standaard op veel gebieden. Beetje rom/com achtig. De cast doet het opzich aardig. Gervais en Kinnear doen het gewoon goed. Tay Leoni is altijd wel leuk om naar te kijken.

Maar de humor was niet altijd super. Wat te makkelijk allemaal. Zaten wel leuke dingen in maar nooit echt krom gelegen.

Desalniettemin blijft dit makkelijk wegkijken, en is gewoon leuk voor 1 keer.

Wat je leuk of goed vind is een persoonlijke zaak. Het IS een goede of het IS een slechte film als iemands persoonlijke mening vind ik aanmatigend. Jouw eigen belevenis telt. Ik heb genoten van Ghost Town. Vond het een frisse film met goede en verrassende dialogen en prima acteerwerk. De humor stond me aan. Had nog nooit van Gervais gehoord maar ga zeker meer van hem bekijken.

In vond deze film goed in elkaar zitten qua uitwerking en opbouw én een aardige (diepzinnige en waardevolle) boodschap hebben.
De humor is apart en veelal droog, subtiel, niet platvloers, met af en toe doordenkertjes. De scene waarin de tandarts met zijn arts spreekt en probeert de waarheid te achterhalen vind ik echt geniaal in elkaar zitten en tevens een flinke steek onder water geven.
Absurde dingen, zoals het gedoe en het gekeuvel rondom (het gebit van) de mummy vond ik ook erg grappig. Alles komt op een leuke manier bij elkaar.
De karakters komen dichtbij, zijn menselijk en vol met onvolkomenheden. De situaties waarin ze terechtkomen (of over zich afroepen ) ontwikkelen zich soepel. De opbouw hierin is uitstekend gedaan en geloofwaardig.
Voor mij was het een hele leuke film en een ruime 3.5 waard.

avatar van rep_robert
Vooral de eerste drie kwartier is erg leuk en zijn de droge, cynische opmerkingen van Gervais een lust voor het oog. Ook Kristin Wiig is erg leuk als kurkdroge chirurg, op dit soort momenten hoef je de film gelukkig ook niet serieus te nemen.
Het is blijkbaar lastig om de gehele film grappig te zijn, want het tweede gedeelte ontaard in een simpele romcom waarin de verassing verdwijnt en het vooral op de sentimentele tour gaat.

avatar van moviemafketel
Ik heb soms echt dubbel gelegen. Gervais vind ik dan ook een briljant Komedie-acteur. Wat hij met zijn loser-kop overbrengt is meesterlijk. Het stukje met de hond haha, classic !
Verder is het een voorspelbaar romkommetje, maar het wordt nergens ergerlijk. Een komische variant op The Sixth Sense. Prima om eens gezien te hebben.

avatar van Bottleneck
Weinig aan toe te voegen, Gervais is altijd geweldig. Jammer dat hij niet aan het script heeft geschreven anders was het ongetwijfeld scherper en grappiger geweest. Desondanks een leuk filmpje met een paar grappige uitschieters.

avatar van Roger Thornhill
Misschien dat veel mensen Ricky Gervais al kennen vanuit The office (hoewel dat voor verrassend veel mensen hier ook níét zo blijkt te zijn), maar zelf ben ik in ieder geval blij dat ik die serie indertijd geheel links heb laten liggen, want zo was hij voor mij nog een geheel "frisse" verschijning. En dat blijkt voor mij zeer goed te hebben gewerkt, getuige het grote aantal malen dat ik heb moeten lachen, bijvoorbeeld om zijn hilarische geïrriteerde reacties op de standaardvragen bij zijn opname in het ziekenhuis. Hoewel hij een in de anale fase vastgeroeste eikel is vind ik hem niet onaangenaam om naar te kijken, en terwijl Greg Kinnear en Téa Leoni geen van beiden favoriete acteurs van mij zijn doen ze het hier uitstekend, dus hun "driehoeksverhouding" komt prachtig uit de verf, en ook de bijrollen vallen niet uit de toon (zoals in de scène waarin Gervais van de chirurg over het verloop van zijn narcose hoort). Een geweldig leuke film waarvan de voorspelbaarheid van het einde me echt totaal niets uitmaakte.

Jaren geleden keer gezien, en gewaardeerd met vier sterren. Gisteren nog eens bekeken en destijds iets te hoog ingezet, eigenlijk. Niettemin heel redelijke film, als je er voor in de stemming bent(zoal ik blijkbaar de eerste keer) zelfs behoorlijk goed. Romantische komedie met Gervais in een mooi ingetogen en doeltreffende hoofdrol als een tandarts die ook al dead people ziet. Leoni, niet de allebeste actrice, is hier heel aborable en geloofwaardig. Greg Kinnear levert de beste acteerprestatie in een moeilijke rol, vergelijkbaar met die van Richard Dreyfuss in Always, maar in tegenstelling tot hem toen treft Kinnear hier wel de juiste toon. Al met al geen film van de schaterlach maar meer van de voldane glimlach. Iets te moralistisch misschien, maar toch prettig om te zien, zeker met de kerst in aantocht.

avatar van frolunda
Sterk tussendoortje dat het vooral moet hebben van de goede acteerprestaties.Vond zowel Gervais als Leoni het erg goed doen.Ben niet zo'n fan van Kinnear maar ook hij vulde zijn rol naar behoren in.
Het verhaal bood verder niet al te veel verrassingen maar was onderhoudend genoeg om de aandacht constant vast te houden.
Gewoon een leuke film die op het einde zelfs nog wist te ontroeren.

avatar van Alathir
Prima film. Niet echt geweldig grappig, maar moest 1x behoorlijk hard lachen en vaak glimlachen. Qua komedie is het dus best geslaagd. De ontwikkeling van het personage dat Ricky Gervais speelt is wat minder geloofwaardig. Het einde is namelijk hartverwarmend wat je aan het begin niet zou verwachten. Zo zie je dus maar dat de grootste klootzakken ook ergens diep vanbinnen toch een bepaalde goedheid met zich meedragen.

Matig.

Probleem is dat Gervais als uberBrit gewoon niet echt thuishoort in de setting. Een érg Amerikaanse cast in een érg Amerikaanse stad, vaak ook érg Amerikaanse humor, met daarin Gervais die er af en toe een beetje verloren bijloopt. En dan bedoel ik niet enkel z'n personage.

Vooral de comedy heeft daaronder te leiden. Leuk wanneer Gervais lekker in zichzelf bezig is, met z'n typisch lachje, z'n gemompel en z'n creepy tandjesgrijns. Maar samen met de andere acteurs is het een stuk minder leuk, het wat meligere einde maakt het er absoluut niet beter op.

Maar slecht is het ook weer niet, daarvoor staat Gervais wel genoeg in de schijnwerpers en is z'n personage ook leuk genoeg. Een redelijk vermakelijk filmpje verder, hoewel het begin duidelijk beter is dan het einde. Typisch aangezien de balans comedy/drama weer compleet verkeerd zit en het drama niet echt werkt.

avatar van Nicolage Rico
Het verhaal rammelt meer dan een een loszittend spatbord van een fiets die over een grindweg rijdt. Maar al met al heb ik me wel vermaakt, mede door het personage dat Ricky Gervais vertolkt. Geen geweldige acteur, wel een fijne komiek - met een goede timing en delivery.

Gemiste kans dat de makers niet meer moeite hebben genomen om betere redenen te verzinnen waardoor de doden nog op aarde waren. De redenen waar ze nu, na weinig denkwerk, voor hebben gekozen zijn knullig, ongeloofwaardig en behoorlijk suf.

Mooie vrouw toch, die Téa Leoni. In 2008 althans.