Cloverfield (2008)

Horror / Thriller

geregisseerd door Matt Reeves
met Michael Stahl-David, Mike Vogel en Lizzy Caplan

Een groep jonge mensen organiseert een afscheidsfeestje voor Rob Hawkins, die naar Japan vertrekt. Wanneer er een korte aardbeving gevoeld wordt en er korte tijd later een gigantische explosie plaatsvindt, is het duidelijk dat hun avondje uit er één wordt om nooit te vergeten. Met een videocamera slaagt Hud, één van de jongeren, erin om de diverse taferelen die zich die nacht voordoen, vast te leggen. De beelden tonen onder meer het verloop van een beangstigend chaotische nacht in New York City, waarbij veel slachtoffers vallen.

avatar van Fortune
Alle achtbaan metaforen nagelaten.

Wat wil je nou eigenlijk over dat beest weten?
Dat ie ergens van een of ander planeet komt of de hele tijd in de zee heeft gewacht.
Zijn toch helemaal geen bevredigende antwoorden.

avatar van jeroentjuhhhhh
Dat zeg ik .

avatar van RuudC
Gewoon wat meer dan een dom beest dat door de straten banjert en willekeurig mensen opvreet.

avatar van rep_robert
Denk dat achtergrond informatie het beest niet "slimmer" hadden gemaakt hoor. Daarnaast, het is juist wel lekker zo met die korte speelduur. Al die zooi die jij wilt haalt het tempo uit de film.

avatar van nakada
RuudC schreef:
Om mezelf maar even te quoten:
Ik hoef als kijker geen complete analyse te zien, maar op z'n minst kleine beetjes info om me geprikkeld te houden.
Deze film wil jou hetzelfde laten meemaken als de mensen in het gebied: de ellende begint en je weet niks. Die beetjes info zijn er ook maar gaan in eerste instantie vooral over wat er aan de hand is. Vervolgens krijg je steeds meer info over de gevolgen ( infectie en dood na een beet, de complete verwoesting en dat het monster vrijwel niet te doden is. ) Voordat je van alles te horen krijgt over "hoe kon dit gebeuren" gaan de hoofdpersonen er helaas aan. Veel meer info in die paar uren proppen zou het niet echt geloofwaardiger maken. ( Een soldaat in actie gaat echt niet staan roepen waar zijn vijand geboren is. )
Voor mij dus genoeg info. Wil niet zeggen dat ik niet zou willen weten waar ie vandaan kwam, maar ik heb het totaal niet nodig om van deze film te genieten.

avatar van TragieStar.*
Ik heb deze film gekeken toen ik een jaar of 16 was, en toen had ik echt nog een hele andere kijk op films. Toen was voor mij bijna alleen Titanic het einde

Dat is nu gelukkig veranderd en ik heb de film herkeken en ik moet toegeven, het was toch een hele verbetering. Als nog stoor ik mij een beetje aan de camera maarja, dat zal altijd wel zo blijven. Het waren iig erg mooie beelden, en vrij creepy.

Mijn stem gaat zoiezo omhoog, en ik zal morgen mijn stem geven .

Nu zie ik ook wel dat een 1,5 wel een beetje overdreven is, haha.

avatar van TragieStar.*
Heb mijn stem uiteindelijk toch verhoogd met de helft. Heb me toch zeker meer vermaakt dan vorige keer, maar geef het toch een krap 6je.

Mooie beelden, maar met toch wel een paar irritante momenten zoals de camera. Er is een vaag monster in de stad die iedereen vermoord, en jahoor ze moeten nog steeds de camera bijhouden. Waar slaat dat op. Net alsof je dat in het echt ook doet, dan pleur ik die camera meteen wel weg hoor. En dan gaat die recht voor het monster staan . Gaan ze onder een brug lopen wachten terwijl ze in het ontploffingsgebied zitten, ren dan desnoods weg! Oke, misschien weinig kans, maar je leven hangt er vanaf dan probeer je het toch? En dan vinden ze de camera terug, onder het puin maar hij doet het nog steeds hoor. Erg vreemd. Zelfs het beeld en geluid zijn nog prima in orde.

Het acteerwerk was te doen voor een cast die vrijwel onbekend is. Maar ik heb me vermaakt.
Niet voor nog eens te zien, maar ben blij dat ik het toch nog een kans heb gegeven.

TragieStar.* schreef:

Waarom zou je de camera weg gooien? Je hebt er geen last van en je kan geweldige beelden van dat beest opnemen die New York verwoest.

avatar van TragieStar.*
Het waren trouwens wel erg mooie beelden van iemand die zomaar de camera in zijn handen krijgt gedrukt. Toevallig..

Wat heb je daaraan als het om je eigen leven gaat? Je hebt er geen last van? Nee, je bent wel continu bezig om alles te filmen. Ik kan me niet voorstellen hij zo professioneel was dat hij alles zonder te kijken kon filmen. Het is je eigen leven of de camera en hij koos de camera tja.

En achteraf hadden ze er toch niks aan gehad.

avatar van Fortune
Het leger heeft die camera toch gevonden, dacht ik. Maar van te voren weet je dat nooit of je wel of niet iets aan die beelden hebt gehad.

Het waren eigenlijk ook té mooie beelden van die kerel maar het gaat om de hectiek die te zien is en het is en blijft een film en die moet te volgen zijn.

Maar ik had nergens het idee dat hij een keuze tussen zijn leven of de camera moest maken?

TragieStar.* schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik zou de camera waarsch. ook bij me houden, zodat mocht ik het overleven, ik het perfecte verhaal zou hebben voor oa. de media en familie...

avatar van Starmaster501
Net als sommige 9/11 docu's. Waarin je het avontuur ziet gefilmd door een amataur die gewoon overal door bleef filmen.

avatar van Dennissssss
Aparte film, maar omdat het met een handcamera wordt opgenomen krijg je eigenlijk geen eind, alleen het eind van die groep die we de hele tijd zien. De eerste 17,5 minuut zijn oninteressant en dan ineens schrik je je kapot! De film is erg kort en op het begin na wel boeiend.

puckb96
Goeie sci-fi film in "found footage" stijl.
De acteurs zijn redelijk onbekend maar doen wat mij betreft een prima werkje.
Matt Reeves heeft goed samengewerkt met J.J. Abrams.
Er hangt de hele tijd een spanning in de lucht.
Helaas zijn de eerste 20 minuten sloom en oninteressant, maar daarna gaat het goed...........
......... Ik geef deze film een 4! Prima score toch?

avatar van Imperial Figure
Tijdens het kijken van de film viel de muziek mij ineens erg op, en na het zoeken op youtube kom ik erachter dat het van MOH soundtrack meester Michael Giacchino is.

gmx
Nee, dat was 'm zeer zeker niet voor mij. Misschien ben ik inmiddels te oud voor dit soort films. Ik had gehoopt op wat spanning en gegriezel, maar daar ontbrak het echt TOTAAL aan. Op een gegeven moment zette ik het geluid maar wat harder, hopende op wat meer impact van de 'schrikeffecten', maar ook dat mocht niet baten. Misschien was het het kinderlijke stupide verhaal, het slechte acteerwerk, de neppe CGI (alhoewel, bij vlagen soms ook weer best goed). Ik weet het niet. Het deed me in ieder geval totaal niks. Oh ja, da's niet helemaal, werd wel geirriteerd door dat geschud met die camera. Verder de film echt compleet emotieloos ondergaan, het lot van die hoofdpersonen liet me ook geheel koud en dat kan toch niet de bedoeling zijn bij een film als dit.

Lang geleden dat ik een film ECHT zonde van m'n tijd vond, maar deze had ik echt liever niet gezien.

1 *

avatar van Marcel1971
Ik vond de film, op een x aantal suffe momenten na, vrij spannend. De acteurs zijn mij onbekend maar hun acteer prestaties zijn goed te noemen. De effecten zijn idem goed. Het enige minpunt die ik kan geven is de 'footage style' Dat irritante geschud van de camera. Je moet er maar van houden. Ik niet dus. 3 en halve ster.

avatar van Olifantenstaart
Als je weet wat je op voorhand moet verwachten is dit een steengoede film. Daarom:
- verwacht WEL een typische rampen/monsterfilm met sterke special effects.
- verwacht GEEN diepgaande verhaallijn, verregaande karakterontwikkeling of romantiek.

Dit stuk moet het hebben van de spanning, spanning die het grotendeels haalt uit het cameraperspectief (à la Blair Witch Project). Zulk cameraperspectief is eerder uitzondering dan regel, maar voor rampenfilms zou het naar mijn mening net omgekeerd mogen zijn. De omkadering (tape in een gesloten archief van de Amerikaanse regering) en open einde geven het geheel bovendien een realistische indruk.

Mijn besluit: tien jaar na de bekende Amerikaanse Godzilla-verfilming is men erin geslaagd om een gelijkaardige, maar veel degelijkere verfilming neer te zetten van een New York in totale chaos en paniek.

Hij komt vanavond op Channel 4 (voor degene die deze zender hebben). Ik ga 'm zeker kijken, heb er zoveel over gehoord.

avatar van clockwork72
Zeer indrukwekkende film, zeer indrukwekkend. Beter dan Godzilla. Véél beter.

avatar van Kisje
Wat een prent!! Ik denk dat voor mij, Cloverfield één van de beste sciencefiction/thriller is sinds járen.

Net opnieuw bekeken en hij verveelt voor geen enkele seconde. Oke, sommige dingen zijn misschien wel vreemd ik denk dat als je aan het rennen bent voor je leven terwijl je achterna gezeten wordt door vreemde wezens, je niet continue die camera in je handen houdt maar zulke elementen uit Cloverfield zijn bijzaak en storen me echt niet. Het feit dat het "monster", "alien?" niet echt duidelijk zichtbaar is en niet wordt, vind ik uiterst positief. Het verhoogd voor mij de spanning en het realisme van de film op zich.

Heerlijk intense film en zeker een aanrader!

Wat een vreselijke kutfilm. Die cam bleef maar en bleef maar. Nee, dit is helemaal niks

avatar van nakada
Ja vervelend he, camera's

avatar van schram101
Tja, je moet bij een film als deze natuurlijk niet de camversie kijken

avatar van Dennissssss
Mijn stem voor deze film toch maar is een half puntje omhoog gedaan. De film is echt dagen in mijn hoofd blijven rondspoken. Ik hou ook niet echt van die manier van filmen, maar ik vond hem toch wel echt spannend en goed.

avatar van Kisje
stekman schreef:

Dat soort camerawerk is wel wat vervelend om naar te kijken, maar voor mij persoonlijk gaf dat net een realistische toets aan Cloverfield, het gaf me het gevoel dat ik dáár was... Maar kan wel geloven dat sommigen dit als irritant beschouwen.

avatar van AC1
AC1
De man die het filmde had een statief moeten gebruiken! En was hij niet snob genoeg om een camcorder te kopen met een deftige stabilizer aan boord?

avatar van ibendb
Cloverfield is een speciale film.
Het eerste deel op het feestje is werkelijk doodsaai, maar vanaf de "aardbeving" is, wordt het zenuwslopend spannend. Doordat er wordt gekeken door de ogen van de mensen, wordt het net spannender. De film zakt dan nergens in, en je vraagt je af, hoe gaan ze dit doen? Bv. van gebouw naar gebouw springen. Wel jammer is dat je het monster niet veel ziet en dat je niet weet waar het vandaan komt. Het had voor mij gemogen dat er na de film nog wat uitleg kwam. Zoals van Paranormal Activity.
Een spannende film. 3.5*

avatar van schram101
ibendb schreef:
het had voor mij gemogen dat er na de film nog wat uitleg kwam. Zoals van Paranormal Activity.

Juist dat zou de film stukken minder maken.

avatar van Martijnnn
Ja dat had de film inderdaad wel verpest.