Aanrijding in Moscou (2008)

Alternatieve titel: Moscow, Belgium

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Christophe Van Rompaey
met Barbara Sarafian, Jurgen Delnaet en Johan Heldenbergh

Moscou, een volkswijk in Gent. Matty (41) rijdt tegen een truck aan. Uit de cabine komt Johnny (29) geklauterd. Hij is boos om de deuk in zijn bumper en foetert Matty uit. Maar Matty laat zich niet doen en zet Johnny met een paar raak gekozen bewoordingen op zijn plaats. De truckchauffeur is helemaal onder de indruk. Terwijl Matty bijkomt van haar emoties in een warm bad, komt haar oudste dochter Vera (17) de telefoon brengen. Aan de lijn hangt Johnny die zich excuseert. Maar Matty moet zijn excuses niet. Hij mag naar de maan lopen! Enkele dagen later staat Johnny voor de deur. Hij weet Matty's ingedeukte kofferbak in een handomdraai te repareren. Voor de verbaasde ogen van Matty's kinderen slaan de vonken over tussen Matty en de veel jongere Johnny. Matty's ex-man Werner reageert jaloers. Hij is al vijf maanden van Matty weg en schuift het tekenen van de echtscheidingspapieren steeds voor zich uit.

avatar van xMilennx
Hm, na de zovele positieve commentaren die ik ervan gehoord had, viel hij mij toch maar tegen eigenlijk.

Het leek mij zo'n Vlaamse film die je absoluut gezien moet hebben, maar zowel het verhaal als de personages stonden mij toch niet zo aan als verwacht.
En de humor? Eerlijk gezegd heb ik toch al veel grappigere Vlaamse films/series gezien hoor.

Wel vond ik dat Gents-gesprokene inderdaad wel leuk. Redelijk plat, maar toch nog verstaanbaar.
En eens iets anders dan altijd Antwerps, dat op onze tv toch meestal overheersend is.
Al ben ik zelf wel een trotse Antwerpenaar hoor.

Maar goed, terug naar de film; hij kon mij uiteindelijk op alle vlakken dus nét niet raken, en die Johnny-kerel zou ik zelf toch niet in mijn buurt willen hebben eigenlijk...
Daarom vond ik het einde ook niet zo leuk, toen Matty om onbegrijpelijke redenen alsnog voor hem koos.

avatar van Marvinleeaday
Bijzonder plesant filmke, echt leuk dat accent (vooral in het engels). Goed gespeeld drama, met een vleugje humor. Jammer van het vele gegodver.
Wat duidelijk wordt is eigenlijk alleen dat je dus echt geen hoogte van vrouwen kunt krijgen,
hooguit een centimeter of 18............

avatar van K. V.
Deze gisteren eens bekeken en vond het ook een goeie film. Inderdaad vaak wel grappig en ook wel herkenbaar (realistisch). De onbekende hoofdrolspeelster speelde erg overtuigend, net als de rest van de cast eigenlijk.
Door de erg lovende reacties had 'k misschien nog iets meer verwacht, maar hij is zeker het bekijken waard als hij op tv passeert.

avatar van missl
Een mooi verhaal van de Zuiderburen. Komt best wel veel drama in voor en er gebeuren best heftige dingen maar deze dingen worden allemaal redelijk makkelijk gebracht en met een grapje waardoor het toch allemaal luchtig blijft. Heerlijk taaltje ook al was ik wel blij dat er ondertiteling bij zat.

avatar van RuudC
Wederom een uitstekende film van Belgische bodem. Sfeervol gebracht, maar bovenal heeft het iets te bieden. Als ik de link mag leggen naar onze eigen cinema, dan ben ik vooral blij dat de Belgen ons tenminste geen simpele pulp voorschotelen. Aanrijding in Moscou is in de eerste plaats een romantisch getinte drama, maar komt daarbij vaak erg cynisch uit de hoek. Dat blijkt vooral uit de dialogen die in veel gevallen erg dynamisch zijn. Prachtig hoe vaak de toon ervan verandert, zonder dat het karikaturaal wordt. Er zitten evenveel ontroerende als humoristische scenes in, waarbij het (laatste) avondmaal zonder twijfel het hoogtepunt is. Alle opgelopen spanningen komen tot een onvergetelijke uitbarsting. De hoofdpersonages mogen dan wel alledaagse mensen zijn, maar hun verhalen zijn dat niet.

avatar van booyo
Zo dan, wat een aangename verassing. Die Belgen blijven me verbazen op cultureel vlak. Wat een goede muziek en films komen er van onze buren vandaan! Uiterst sfeervolle prent dit: de subtiele humor, dialogen in plat Gents, de prachtig uitgewerkte personages en dito muziek. Een lach en een traan, mijn complimenten.

avatar van MizKriz
Fijne film.
Leuk Gents dialect (ben zelf van Aalst)
verhaal zelf vond ik wat te langdradig en niet vast genoeg.
Zij (Matty) wacht op haar man terwijl de man aant feesten is op een ander,
beetje onlogisch.
Maar ik vond het wel een leuke film om te kijken

België timmert op filmgebied de laatste vijf jaar behoorlijk aan de weg. 'Aanrijding in Moscou' is een leuke romantische komedie, net even anders, met echte personages (hardwerkende herkenbare mensen) die met beide benen op de grond staan. Een simpel, sociaal realistisch verhaal, uit het leven gegrepen, met ontroerende, dramatische en komische elementen en Stadsdeel Moscou (Gent), met passerende treinen, is nou niet de bepaald de leukste plaats op aarde die je je voor kunt stellen. Een film met een hart en een excellente cast.

Sfeervolle romcom over het lief en leed van eenvoudige, alledaagse mensen, die met vallen en opstaan op zoek zijn naar een beetje geluk. In weerwil van de dramatiek op sommige momenten, houdt regisseur Van Rompaey het allemaal heel erg luchtig. Dat én de mooie karaktertekeningen maken dit tot een heel aangename verrassing. Niet in de laatste plaats trouwens door de voortreffelijke rollen van Barbara Sarafian en Jurgen Delnaet.
Een prima film.

avatar van stipstap
Een hartveroverende mooi Vlaamse film De verliefdheid tussen de twee hoofdrolspelers is zo schattig en lief, dat ik helemaal in elkaar zwijmelde bij het zien van deze film.

Op een of andere manier deed de puurheid van deze film mij aan Juno denken ook zo een kick ass goede film!

Een die Barbara wat een geweldige actrice, petje af!

Ik vond de film helaas wat tegenvallen, ik heb de afgelopen tijd meerdere belgische pareltjes gezien maar deze film was het niet voor mij.
Ik kon niet echt meeleven met de film, het deed me allemaal niks wat er gebeurde... ik voelde de romantiek niet en er had ook wat meer humor ingemogen....
had beter gekunt, tegenvaller dus

avatar van Toontje G
Super!

avatar van stefan dias
Hier is niets, of toch heel weinig, geforceerds aan. En dat is een pluim. Saraffian maakt haar rol als door sores wat verlepte schoonheid volledig waar. Heldenbergh is perfect gecast als lul waar je op zou willen kloppen. En Delnaet is top!

maar ook ik vraag me af wat het zou kunnen worden tussen die twee.

avatar van Ricardan
Erg puur en realistisch weergegeven. Het is ook typisch zo'n vrouw die ik alle liefde en geluk zou gunnen.... De kinderen spelen hun rol zeer naturel.
Het verhaal is van alledaagse werkelijkheid...

Film kent zeker goede - grappige - momenten, maar maakt iets teveel sprongen en heeft een té cliché einde. Barbare doet het wel bijzonder puik hier... 3*

avatar van ZenZin
leuke film zonder onzin en met veel zin, geen moment verveeld !

avatar van schnoetsz
Mooi klein filmpje.

avatar van JoeCabot
Fijn filmpje. Voelt vooral erg authentiek aan. En dat is best knap, want dit soort TV-films gaan al snel voor een makkelijk verteerbare soap-stijl.

Aanrijding in Moscou gooit het gelukkig over een andere boeg. De film zit vol geweldige discussies, maar rust niet op conflict. Geen goed versus slecht dus. Alles wordt gerelativeerd. Ieder personage is ook gewoon charmant op zijn of haar manier, ondanks de kleine kantjes.

De acteurs leveren prima werk af. Goed dat ze de vrijheid krijgen om hun ding te doen in het plat Gents, en niet in een tussentaal.

Het evenwicht tussen komedie en drama blijft mooi bewaard over de hele speelduur. Het komt nooit zwaarmoedig over, maar het wordt ook nergens ridicuul. De film zit verder vol leuke details die het geheel opfleuren. De DJ in het volkscafé bijvoorbeeld, wat een fantastisch figuur

Het blijft uiteraard een low-budget gebeuren. Sfeervol, maar audiovisueel nergens bijzonder. Toch 3,5* voor het scenario en acteerwerk!

avatar van HousseGroove
Super film echt lachen met de dialogen, heb de film al 3 keer gezien en blijf maar lachen.
"Weet je hoe ze een lekstok noemen in het italiaans?" "Een lekka lekka" geweldige fragment en geacteerd.
Van mij mogen er meer komen!

Ge moet een beetje vertrouwd zijn met de Gentse volksmentaliteit om de film naar waarde te schatten en alhoewel ik aanvankelijk een beetje last had met het gezicht van Sarafian is dit werk beslist een meevaller. Er wordt een eerlijk beeld opgehangen van wat leeft in de volkswijken en duidelijk gemaakt hoe klein de mens is met al zijn tekortkomingen en zwakheden.
Uiteindelijk apprecieer ik dit, in al zijn eenvoud, meer dan "Loft" als Belgisch product.

avatar van Phantasm
Prima Belgische film die het bekijken waard is, er wordt ook prima geacteerd.

avatar van Malibu Stacy
Grappig filmpje, zeker het kijken waard. Leuke aan dit soort Belgische films is dat ze (in vergelijking met Nederlandse films) niet plat en ordinair zijn.

avatar van ehgeahrev
Geweldige film van eigen culturele bodem. Moet iedereen gezien hebben.

avatar van Ted Kerkjes
Vooral het taalgebruik vond ik geweldig. Een soort mengeling van Nederlands, Vlaams en een klein beetje Duits.
Verder was het acteerwerk prima, het verhaal goed en ook de muziek is erg mooi.

Echt een aanrader!

avatar van Mike 1984
K. V. schreef:
. De onbekende hoofdrolspeelster speelde erg overtuigend, net als de rest van de cast eigenlijk..

Onbekend? Helemaal niet hoor. Ze kwam toen al regelmatig op tv, én op de radio. Vrijwel alle acteurs uit de film (uitgezonderd de twee jongste kinderen) zijn bekend, de ene al wat meer dan de andere...

avatar van Mike 1984
Leuke film met weliswaar een mager verhaal, maar toch zeer herkenbaar in het dagelijkse leven. Ook zeer plezant om eindelijk een Gentse productie te zien waar effectief ook de streektaal word gesproken. We kennen in Belgie ondermeer "flikken" en "code 37", die ook plaatsvinden in Gent maar je hoort enkel Antwerps praten...
Verder blinkt Barbara Sarafian uit, en de dialogen zijn "vree wijs" zoals ze bij ons in Gent zeggen.
4 sterren.

Mama zitte gij in bad?
Nee, ik laat mij masseren door ne grote neger.

avatar van TornadoEF5
Iemand die weet waar ik deze kan kopen (voor een normale prijs?). Ik zou hem graag nog eens willen zien, en hij mag wel in mijn collectie.

'Terug in de auto, mama is ruzie aant maken!'

Denk niet dat ik overdrijf als dit toch één van de populairste Vlaamse films is van de afgelopen 10 jaar. Het slaat aan bij een groot publiek en verveelt niet na 2 of 3 keer te hebben gezien. Het is grappig, gevat en realistisch zonder ordinair te worden. Ben geen fan van het plat Gents maar het paste volledig hierin. Knappe vrouw is die Barbara Sarafian. De cast spreekt misschien minder aan op het eerste zicht (de meeste waren ook niet echt gekend op dat moment) maar ze spelen wel overtuigend. Algemeen een innemende film die leuk wegkijkt en je kriebels geeft om eens zot te doen.

avatar van Rafasol
SillyBilly23 schreef:
Ben geen fan van het plat Gents maar het paste volledig hierin.

Lol, dit is totaal geen plat Gents. Dit is 'gekuist' Gents (verkavelingsvlaams) zoals we zeggen.
Je kan horen dat ze van Gent zijn natuurlijk, maar komt nog niet in de buurt van plat Gents.

Voorbeeldje, de bekendste zin:
"In Ledeberg zeggen ze 'kust mijn kloten'".

In plat Gents zou dat klinken: "In Ledebirg zegge ze 'kust maan kluute'".

Net zoals 'zeer leuk' in het plat Gents 'vrie waas' is, maar deze generatie 'vre wijs' zal zeggen.

Deze generaties spreken over het algemeen tussentaal/verkavelingsvlaams, de taal die je sprak op de speelplaats. Een mengeling tussen AN, dialect enzovoort. Het echte dialect zouden ze niet meer toelaten. Je kan van de meeste mensen natuurlijk wel horen welke invloeden er zijn en van welke streek/stad ze afkomstig zijn.

Is niet enkel in Gent zo natuurlijk, een "platte" Antwerpenaar (oudere) zal zeggen: 'Aantwaarpe', de jeugd 'Antwirpe'.

Ben zelf 31j oud en ben één van de weinige die nog echt mijn dialect kan. Maar er zijn weinig gelegenheden waar ik het bij gebruik, normaal ook tussentaal. Maar Gents is ook het moeilijkste dialect, iemand die niet van hier is, valt direct door de mand, men kan het niet nabootsen. Terwijl iedereen wel een beetje Limburgs, West-Vlaams of Limburgs kan nabekken.

Dit geheel terzijde.

avatar van RuudC
Kust maan kluute

Dat vind ik serieus gaaf klinken.

avatar van Pepino
Die Amélie Poulain muziek was wat vreemd, maar over het algemeen een vrij genietbare film

goeie film

avatar van Fisico
Aanrijding in Moskou blijft een erg genietbare film. Elke keer ik hem opnieuw zie, blijft hij boeien, verveelt hij niet. Ik ken Ledeberg vrij goed. Ben van het Gentse, student geweest in Gent en steeds via Ledeberg Gent ingetrokken. Ook nu ga ik nog geregeld naar Gent, vooral als ik naar de bioscoop ga. Niet de mooiste regio van Gent, dit Ledeberg, maar een typische randgemeente waarbij alle verkeer (station Sint-Pieters of treindepot in Merelbeke) en autosnelwegen (E17 en de binnenring R4) elkaar kruisen.

Aanrijding in Moskou is zo'n film die een beetje van alles heeft. Ondanks het eenvoudige en voorspelbare verhaal een perfecte mix tussen humor, romantiek en drama. Matty, een sloor zoals ze zeggen, verbitterd en alleen achterblijvend met 3 opgroeiende kinderen op een klein appartementje nadat haar man haar heeft ingeruild voor een jonger exemplaar, vindt bij Johnny het lichtvonkje dat ze momenteel mist in haar leven.

De film kent een aantal geweldige dialogen en leuke discussies die nooit over het randje gaan. Ook het Gentse accent is geweldig. Geen volbloed Gents inderdaad, maar voor een breder publiek juist op maat om naar te luisteren. Fijne rol van Sarafian die hiermee doorgebroken is in Vlaanderen. En Anemone Valcke is alleen maar knapper geworden. Ook Delnaet en Heldenbergh doen het goed. Een film met wat nostalgie voor mij. Jammer dat de tramhalte Moskou (voorlopig) uit roulatie is gegaan, tram 4 zelf rijdt gelukkig wel nog.