Aanrijding in Moscou (2008)

Alternatieve titel: Moscow, Belgium

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Christophe Van Rompaey
met Barbara Sarafian, Jurgen Delnaet en Johan Heldenbergh

Moscou, een volkswijk in Gent. Matty (41) rijdt tegen een truck aan. Uit de cabine komt Johnny (29) geklauterd. Hij is boos om de deuk in zijn bumper en foetert Matty uit. Maar Matty laat zich niet doen en zet Johnny met een paar raak gekozen bewoordingen op zijn plaats. De truckchauffeur is helemaal onder de indruk. Terwijl Matty bijkomt van haar emoties in een warm bad, komt haar oudste dochter Vera (17) de telefoon brengen. Aan de lijn hangt Johnny die zich excuseert. Maar Matty moet zijn excuses niet. Hij mag naar de maan lopen! Enkele dagen later staat Johnny voor de deur. Hij weet Matty's ingedeukte kofferbak in een handomdraai te repareren. Voor de verbaasde ogen van Matty's kinderen slaan de vonken over tussen Matty en de veel jongere Johnny. Matty's ex-man Werner reageert jaloers. Hij is al vijf maanden van Matty weg en schuift het tekenen van de echtscheidingspapieren steeds voor zich uit.

Vreemde spelling van de titel.

Wellicht een verwijzing naar de wijk Moscou in Gent, in plaats van naar de Russische hoofdstad?

Lijkt me in dit geval wel ja.

Verder geen 'lekkere' titel overigens...

inderdaad, speelt zich af in ledeberg vlakbij Gent.
Super grappige film, vooral door de dialogen in sappig gents !

avatar van Friac
Dit is best een prima film. Ik moet me eraan herinneren om niet op voorhand de reflex te hebben om Belgische mainstreamfilms af te kraken

De trailer maakte dat anders wel knap lastig, want die lijkt gewoon uit te schijnen dat het hier weer om een onnozele Vlaamse komedie zou gaan. Gelukkig is de film toch nog dat ietsje meer, dankzij de mooie muziek van Luc Florizoone (sterk geïnspireerd op Yann Tiersen's soundtrack van Amélie Poulain) en enkele mooie, romantische scènes zoals bijvoorbeeld de scène op het einde waar Matti Johny op zijn gezicht slaat en haar hand bezeert. In plaats van dat Johny in de tegenaanval gaat, grijpt hij haar bij de polsen en kust minzaam haar handen.
En ook al is de humor de typische situatie- en Vlaamse humor: bij momenten blijft ze werken. Onder andere inderdaad dankzij het feit dat bepaalde one-liners en termen in het plat Gents worden uitgesproken, al weet ik verder niet of ik het wel helemaal heb met dit soort 'dialectfilms', waarbij doorheen de hele film in het dialect gesproken wordt. Misschien ben ik toch eerder voorstander van de gewone tussentaal, schipperend tussen het plat dialect en het te gekunstelde AN.

Couch Potato
Ik wil hem dit weekend zeker gaan zien, om volgende redenen;

Ten eerste; Barbara Sarafian is zo'n duizend keer een lekkerder wijf dan alle "Missen" België of Belgian Beauty samen, en straalt ook duizend keer méér erotiek uit;

Ten Tweede; een film die zich in GENT, mijn favoriete stad allertijden, afspeelt, vree wijs maat, ik moet die gezien hebben!

Ok, het zal voor de zogenaamde echte filmkenners en filmkritikasters niet echt als vol aangezien worden, maar hoe lichtgewicht en huppeldepup deze film ook zal wezen; ik wéét nu al dat ik van die Gentse dialogen zal smullen, en daar gaat het me om, natuurlijk!

Een Lokeraar (uit Lokeren dus, want een Lokerenaar dat zegt men nu eenmaal niet!) die GENT een warm hart toedraagt!

Onderhoudende film met aantal komische situaties. Vond het best oké.

Knappe film met knappe onbekende acteurs, goede Gentse dialogen en een pracht van een film meer moet je niet hebben, heb me best vermaakt in de cinema en Barbara Sarafian die ziet er inderdaad ook nog heel oke uit.

Film die het van de humor, en alleen de humor moet hebben.

Wanneer die net na halverwege een beetje vervaagt is het hopen dat het met deze film niet afloopt zoals zovele anderen, die langzaamaan meer en meer een waardig drama proberen worden.

Gelukkig valt dat goed mee en blijft de film tot op het einde grappig. Nogal droge, bitse Vlaamse humor waar ik best mee kan lachen. Pijnlijk en droog en best fijne hoofdrolspeelster. Gelukkig ook hier weer gewoon in dialect en niet dat veredelde Vlaams.

Amusante maat boutlelijk geschoten film. Gelukkig blijft het de hele tijd grappig waardoor dat nooit echt vervelend wordt. Al weerhoudt het de film er ook wel van om echt goed te worden.

avatar van WhoKnowZ
Grappige film. De conversaties in het charmante Gentse dialect zijn fantastisch. Heb me van begin tot eind geamuseerd met deze film. Deze komt in ieder geval op nummer 2 (na Dagen zonder lief) in mijn top 10 Belgische films.

avatar van newG
1 van de beste films die ik de afgelopen jaren gezien heb, en ik heb de afgelopen jaren al heel wat gezien...
Het verhaal was erg boeiend, grappig en misschien toch wel herkenbaar voor de gewone mens.
De erg goeie acteurs konden me de hele tijd boeien (op de oudste dochter na, die kwam wat gemaakt over)
Toch leuk dat de acteurs ook het dialect spreken, dikwijls zie je in een vlaamse serie of in een film mensen in een streek wonen waarbij de acteurs het plaatselijke dialect niet kennen (hoewel ze er zogezegt opgegroeit zijn). Katarakt op VRT is daar een mooi voorbeeld van.
Ik zie net dat de film maar 100min duurt, maar tijdens het kijken had ik totaal geen tijdsbesef.
4* voor deze parel

P.S: volgens mij is die vrouw zo hard in fout met die aanrijding...

Couch Potato
Verdomme, nu heb ik hem nog niet gezien, ik ga dit weekend absoluut, al moet ik in mijn eentje gaan, als ik niemand meekrijg...

Couch Potato
Ha, eindelijk, ik ben hem zaterdag gaan zien met een goede vriend; Dit is een hartverwarmend mooie film. Goede dialogen, prachtig Gents of Gentse accenten, formidabel, goede casting, humorvol en toch ook gevoelig.
Dit is een echte feel-good movie, in de zaal werd regelmatig hard gelachen met Matti's cynische opmerkingen, maar tegelijk was je vol van die prachtvrouw die ze neerzet. En Barbara Sarafian is natuurlijk een mooie vrouw, die blijkbaar nog een zéér mooi lichaam heeft, dat in volle ornaat ook nog te bewonderen is.

Dit is een film die ik beslist nog een tweede en derde keer wil terugzien, dus als dit op dvd uitkomt haal ik de film terug in huis,
Héérlijk filmpje!

****1/2

avatar van Friday the 13 th
twee zinnen die mij altijd zullen bijblijven bij deze film zijn;

- kust de kloete
- brantano is ook een italiaans merk

avatar van newG
mijn onvergetelijke zin

- mamma is ruzie aant maken!

Friday the 13 th schreef:
twee zinnen die mij altijd zullen bijblijven bij deze film zijn;

- kust de kloete
- brantano is ook een italiaans merk

In het Gentse dialect is het wel van kust maain kluuuuuuteu

dus met een grote UU en zeker geen oe, want dat gaat naar dat vreselijke Antwààààrps, het is maar dat U het weet!

avatar van Friday the 13 th
Couch Potato schreef:
In het Gentse dialect is het wel van kust maain kluuuuuuteu

hahahhaa we leren bij, we leren bij.....

avatar van sweet69
ik heb nog nooit zo een slechte film gezien.
Het enigste leuke aan de film is dat het in het gents is

dus ja 0.5 sterren

avatar van Quentin
Al meer dan 100.000 bezoekers voor 'Aanrijding in Moscou'

Vijf weken na de bioscooprelease heeft de romantische komedie 'Aanrijding in Moscou' de gouden kaap van 100.000 bezoekers bereikt. De prent was in zijn vijfde weekend nog steeds nummer drie in Vlaanderen. Al 106.023 mensen gingen intussen naar de film kijken, zo meldt Kinepolis Film Distribution.

'Aanrijding in Moscou' is het speeldebuut van Christophe van Rompaey met Barbara Sarafian, Jurgen Delnaet en Johan Heldenbergh in de hoofdrollen. Het verhaal gaat over de 41-jarige huismoeder Matty (Barbara Sarafian) en de 29-jarige trucker Johnny (Jurgen Delnaet). Ze rijden elkaar aan op het parkeerterrein van een supermarkt en krijgen ruzie over wie nu eigenlijk in fout was.

De film werd geproduceerd door productiehuis A Private View (van 'Man Zkt Vrouw' en 'Verlengd Weekend') en werd geregisseerd door Christophe van Rompaey naar een scenario van Jean-Claude Van Rijckeghem en Pat van Beirs.

(Bron: belga)

Zag laatst de trailer, zag er leuk uit. Wellicht draait ie op het komende NFF, en anders wachten op de dvd.

avatar van super_maske
Een paar heel mooie teksten en goed geacteerd.

2.5

vréé wijs

avatar van barcam
Fantastische film, aanrader.

avatar van latrat
grappig, maar beetje flauw voorgekauwd, vond ik.
Ik kon constant betere moppen maken met de situaties en elke 'plotwending zie je al van ver aankomen.
Ge gaat zien, da lief gaat een meisje zijn... ha. ha. ha. lesbo's

En er was iemand's accent die niet klopte, al ben ik vergeten wiens.

Couch Potato
@ latrat; deze film moet niet persé heel de tijd grappig proberen te zijn, het is eerder tragikomisch, het is eigenlijk best een gevoelige film, zo heb ik hem ervaren, maar ja, ik ben een sentimentele zot.
Daarom genoot ik er ook zo van.

Viel niet tegen, strakke openingsscene. Tragikomisch is een goede omschrijving. Soms wel voorspelbaar, maar de film heeft het hart op de juiste plaats.

avatar van gollumsworld
Mooie film, en goed verhaal.

avatar van pampie
wat heeft in hemelsnaam de titel te maken met de film.??? er zit geen link in naar Moscou of iets dergelijks.
de aanrijding klopt natuurlijk wel.

Moscou = wijk in Gent.

avatar van pampie
o.k. dankjewel. weer wat geleerd.