Genre: Drama / Horror
Speelduur: 96 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / België / Verenigd Koninkrijk / Australië
Geregisseerd door: Fabrice du Welz
Met onder meer: Rufus Sewell, Emmanuelle Béart en Julie Dreyfus
IMDb beoordeling:
5,3 (6.235)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 januari 2009
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Vinyan
Janet en Paul zijn hun zoontje kwijtgeraakt tijdens de tsunami. Zes maanden later denkt Janet hem te zien op een video. Paul is aarzelend, maar besluit uiteindelijk samen met Janet op zoek te gaan. Met een koffer vol met geld kopen ze de hulp van de crimineel Thaksin Gao. Hij begeleidt ze en zo begint de zoektocht die via de gevaarlijke Thaise en Burmese wateren naar de jungle leidt. Paul vertrouwt Thaksin Gao echter steeds minder en weet niet meer wat hij met zijn vrouw aanmoet, die steeds meer aan haar emoties ten onder lijkt te gaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Paul Belhmer
Janet Belhmer
Kim
Matthias
Thaksin Gao
Sonchaï
Sara
Boomsong
Boomsong's mom
Bideau
Video's en trailers
Reviews & comments
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Inderdaad, dat klopt. Alleen daar had ik overheen gelezen, zoals ik al zei 
Baldur
-
- 691 berichten
- 3077 stemmen
Bij herziening is er weinig veranderd aan de kijkervaring. Bepaalde details vielen me wat meer op, vrij logisch, maar voor de rest was de ervaring vrijwel hetzelfde. Wel geinig ook om de reacties van anderen op de film te zien. Vinyan greep me iets meer dan de eerste keer, de wanhoop en waanzin kwamen wat beter over dit keer. Alle positieve punten (sfeer en locaties, interessant camerawerk, visueel top, enkele zeer memorabele scènes) die me bij de eerste kijkbeurt opvielen deden me weer goed, maar ik blijf hem ook ietwat te traag vinden. En het einde blijft subliem. 4*
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Alleen tegen die user klopt je opmerking, voor de rest vind ik het nog steeds onzin.
Gast, ik heb het niet over 1 user. Hier zo maar wat top10's van mensen uit dit topic die Vinyan slecht vinden:
http://www.moviemeter.nl/user/64879
http://www.moviemeter.nl/user/83734
http://www.moviemeter.nl/user/14328
http://www.moviemeter.nl/user/58971
En dan pak ik alleen nog maar wat mensen die echt een top10 in hebben gevuld, als je kijkt naar die mensen die dat niet hebben gedaan en naar hun 5 * films kijkt dan wordt de lijst nog veel langer.
Ik snap dat het politiek incorrect is om te generaliseren zoals ik dat deed (precies in de trent van die opmerking van die Bassie waar ik op reageerde), maar er zit toch een hele grote kern van waarheid in. Het is wat ik eerder al zei:
Mensen hechten waarde aan verschillende dingen. De een wil gewoon de standaard kapstok zien waar een film aan opgehangen moet worden (veelal volgens een bepaalde richtlijn uit Hollywood) en vindt de film geweldig als deze zo goed mogelijk deze richtlijnen benadert. De ander heeft juist een hekel aan cliche's. Dezelfde film, de een vind 'm geweldig, de ander zet 'm halverweg af. Kortom, er bestaat niet iets universeels 'uitstekends' uit een film te halen.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Leuk dat je mij er ook bij vermeld als user met zo'n top 10. Alleen vanwege mij The Lord of the Rings, Pulp Fiction en The Matrix?
Ik heb genoeg afwijkende films gezien. Dus afwijkend van de Hollywood maatstaven. Dus bijvoorbeeld Europese of Aziatische films etc. En er zitten genoeg films bij die ik prima kan waarderen en zelfs goed vind. Alleen voor een top 10 notering zijn ze vaak niet goed genoeg. Ok nu kan je stellen dat ze niet helemaal voor mij weggelegd zijn. Ach misschien niet nee, maar daarbij zitten er zoals ik al zei, vaak genoeg films bij die ik dus wel goed vind.
Dat er toevallig wat films in mijn top 10 staan die door 24 van de 25 goed gevonden word, kan ik ook niets aan doen.
Het wil toch niet zeggen dat wanneer je afwijkende films vaak goed vind, je Vinyan dan ook maar goed moet vinden? Nee dat vind jij vast ook niet. Nou dan zijn we klaar.
Ik sta echt wel open voor films als Vinyan, maar ik beschouw deze in de reeks van afwijkende films als een rotte Appel.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Het wil toch niet zeggen dat wanneer je afwijkende films vaak goed vind, je Vinyan dan ook maar goed moet vinden? Nee dat vind jij vast ook niet.
Dat heb ik nergens gezegd inderdaad.
AC/DC
-
- 420 berichten
- 0 stemmen
Ben ik met je eens, JacoBaco. Ieder zijn eigen smaak 
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Ieder zijn eigen smaak
Voor de volledigheid: daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ken ook geen waarde oordeel aan een 'smaak' toe. Ieder z'n ding.
Ik zeg alleen dat als je dat soort films in je top10 hebt staan, de kans vrij groot is dat je Vinyan niet leuk gaat vinden, dus wees dan gewaarschuwd als je 'm gaat kijken.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Dan snap ik nog steeds niet dat je mijn top 10 erbij betrekt.
Je staart je blind op o.a. Lord of the Rings, The Matrix en Pulp Fiction denk ik.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Dan snap ik nog steeds niet dat je mijn top 10 erbij betrekt..
Doet hij ook niet meer, want hij spreekt over een verhoogde kans.
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3127 stemmen
Voor de volledigheid: daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ken ook geen waarde oordeel aan een 'smaak' toe. Ieder z'n ding.
Ik zeg alleen dat als je dat soort films in je top10 hebt staan, de kans vrij groot is dat je Vinyan niet leuk gaat vinden, dus wees dan gewaarschuwd als je 'm gaat kijken.
Ik heb zelf heel wat geprobeerd op filmgebied, maar Vinyan is mij ook niet echt goed bevallen. In het begin had ik ook heel wat top 250 films in mijn top 10. Maar als je buiten de hooggewaardeerde films als bijv. SSR en LOTR niets probeert als Vinyan of zelfs Mulholland Dr., weet je toch ook niet die films je gaan bevallen? Dan kun je net zo goed bij iedere arthouse film of andere films neerzetten, "kijk uit want als je SSR in je top 10 hebt zou dit je slecht kunnen bevalllen"
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Dan kun je net zo goed bij iedere arthouse film of andere films neerzetten, "kijk uit want als je SSR in je top 10 hebt zou dit je slecht kunnen bevalllen"
Hmmm... iets zichtbaarder maken dat dit arthouse is, zou op zich geen verkeerd idee zijn.
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Vinyan als arthousefilm? Dan krijg je weer af te rekenen met een stroom aan fans van de 'hogere cultuur', die er op hun beurt ook weinig mee kunnen.
leach
-
- 37 berichten
- 23 stemmen
dat het gaat vervelen zal voor velen een afknapper zijn, bij mij was het op het randje maar had ook wel even iets van, nu mag het gaan beginnen. Ook de eerste 5 minuten hadden voor mij net iets anders gemogen.
Voor de rest heb ik echt genoten van deze grauwe sfeer en het einde vond ik ook bevredigend en zelfs creepy.
Fabrice Du Welz legt weer een film neer die toch net anders is als de rest.
tijdens het kijken kwam "Appocalypse now Redux" opeens in me op...
4 sterren
Quisto
-
- 86 berichten
- 103 stemmen
geweldig uitziende film, mooie settings- wel hele naive desperate ouders die zich storte in een onmogelijke zoektocht naar hun kind. Hun houding in het verhaal vind ik toch wel een minpuntje want deze hopeloosheid komen in de karakters niet altijd uit de verf..
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Zoals een scheet af en toe lekker kan ruiken, zo is een vage artifarti film af en toe ook zeker geweldig.
4*
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8168 stemmen
Bovengemiddelde film en een aparte kijkervaring, maar zeker eentje die niet verveelde, ondanks dat de film op een paar momenten wat inzakt. De film is op visueel gebied erg sterk en bevat een prachtige cinematografie van de tropische bossen, de meertjes en de neerstromende regen. Erg sterk in beeld gebracht allemaal. Dit zorgt er gelijk voor dat de sfeer van de film ook meer dan goed te noemen is. Twee ouders gaan op zoek naar hun vermiste kind, een op het oog redelijke moeilijke zoektocht, die naarmate de film vordert steeds onmogelijker lijkt te worden. Rufus Sewell is redelijk, maar Emmanuelle Béart acteert erg sterk en op het einde is ze gewoon compleet gestoord geworden. Erg mooi om te zien hoe de complete gekte met die rare mannetjes op het einde heeft toegeslagen. Het laatste kwartier was sowieso erg sterk en geeft het simpele verhaaltje in feite toch een sterke extra lading mee. Boeiende kijkervaring dankzij vooral het sterke einde en de mooie cinematografie.
3,5*
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Net als Calvaire van meneer Du Welz is zijn Vinyan een film waarvan een aantal plaatjes je nog een behoorlijke tijd bijblijven. De eerste keer dat Béart haar zoontje in een visioen ziet was bijvoorbeeld kippenvelverwekkend, zonder twijfel één van de sterkste scènes uit de film. Visueel is de film sowieso erg knap; op cinematografisch vlak is het tot in de puntjes verzorgd en Du Welz schept een bijzondere sfeer. De film begint goed en gaat er tevens uit met een onvergetelijke knaller. Een slot dat bij de meeste kijkers waarschijnlijk wel even blijft hangen.
Enkel jammer dat ik na de opening blijkbaar iets te hoge verwachtingen kreeg. Door de visuele pracht was het prima kijkbaar, maar inhoudelijk deed de daadwerkelijke zoektocht in het middenstuk me maar weinig. Vooral de personages lieten me koud, waardoor het op een bepaalde moment eigenlijk enkel kijken naar geniale shots werd. Ook geen ramp, maar gezien het ijzersterke begin en eind had het wat mij betreft wel ietsjes meer mogen zijn. Desondanks ben ik er redelijk van overtuigd dat de film nog wel gaat groeien. Calvaire waardeer ik inmiddels ook stukken meer dan bij de eerste kijkbeurt en om eerlijk te zijn verwacht ik hetzelfde bij Vinyan.
3,5 sterren.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Wat een strak begin! En wat een koude douche bleek de rest te zijn.
Béart en Sewell zijn bezig op amateurniveau en slagen er totaal niet in om enig diepgang en karakter aan hun personages te geven. Toegegeven, ze werden ook niet echt geholpen door het saaie verhaal. De geeuwen lieten dan ook niet lang op zich wachten.
Vinyan laat zien dat het behoort in de categorie domme blondjes; mooi maar inhoudsloos. Er zitten een paar visueel zeer sterke scènes in, maar veels te weinig om 90 minuten mee te vullen. En als je dat dunne laagje make-up weghaalt, dan blijft er van de schoonheid ook niets over.
Daarnaast is van mijlenver te zien hoe de film zal eindigen met het echtpaar. Hoe bedoel je, een anti-climax... Enfin, leuk om een keer een film te hebben gezien dat gelijk begint met een climax. Die twee sterren zijn dan ook grotendeels daaraan te danken, want de rest is zo geestdodend als wat.
Mutsaers78
-
- 83 berichten
- 100 stemmen
Te weinig horror voor mij om echt tof te zijn. Het eerste uur gebeurde er veel te weinig. Pas bij de eindscene kwam de horror goed naar voren, waarbij het echt freaky werd. Ze hadden dat laatste gedeelte veel langer moeten maken en het eerste gedeelte een stuk korter.
Dan was het echt een prima film geweest. 2,5*
fivipat
-
- 92 berichten
- 104 stemmen
De regisseur heeft zich laten gaan in psychedelische effecten. Waarschijnlijk om gaten in het scenario te verbloemen. Personages waren te vlak. Tja, langdradig bij momenten en rare keuzes in camerstandpunten. Hmm vond ik nog iets goed...
Blijkbaar was ik toch benieuwd hoe het af zou lopen. Heb hem uitgekeken. Dus
2*
l-d
-
- 276 berichten
- 641 stemmen
Zo weer 1,5 uur van ons leven vergald...wat een rot film! werkelijk geen bal aan..
Het verhaal zou leuk kunnen zijn (zie beschrijving) \, het eerste uur van de film gebeurt er zoiezo niks. En het tweede deel gebeuren er dingen, die totaal nutteloos zijn en geen enkele toegevoegde waarde hebben...En dan het einde!!, daar zal ik het maar niet over hebben..bah wat een mislukking!
akira124
-
- 667 berichten
- 3621 stemmen
Raar zo'n hoge score voor zo'n rommelige totaal niet pakkende film. 1,5* voor deze snel te vergeten film.
shaaan-
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
echt joh wat een ballen film!
in de hele film hebben ze bijna niks gezegd en een paar jongetjes wit geschminkt vind ik nou niet echt om bang van te worden!
echt zonde van je tijd!
Phantasm
-
- 7601 berichten
- 7510 stemmen
echt joh wat een ballen film!
in de hele film hebben ze bijna niks gezegd en een paar jongetjes wit geschminkt vind ik nou niet echt om bang van te worden!
echt zonde van je tijd!
Ik ben het roerend met je eens
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het een sterk en sfeervol filmpje. Film weet tal van elementen uit andere films (O.A. Apocalypse Now, Don't Look Now, Emerald Forrest) tot een nieuw en eigen geheel te smeden. Welz weet goed een eenduidige sfeer te scheppen die langzaam grauwer wordt met het verval van de menselijke ziel.
Eind had iets sterker gemogen, maar toch een stevige 4*
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het een sterk en sfeervol filmpje. Film weet tal van elementen uit andere films (O.A. Apocalypse Now, Don't Look Now, Emerald Forrest)
Grappig dat jou die overeenkomst met Emerald Forest ook al opviel 
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Grappig dat jou die overeenkomst met Emerald Forest ook al opviel
Emerald Forest omwille van het "Amazonegevoel"? hmmm. Dan kun je ook de vergelijking doortrekken met Rambo II en Predator...
Het laatste nieuws

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott komt binnenkort naar Netflix

Geprezen biografische sportfilm 'Moneyball' met Brad Pitt verdwijnt binnenkort van Netflix

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'
Bekijk ook

Mute Witness
Thriller, 1994
59 reacties

Alléluia
Drama / Thriller, 2014
96 reacties

Calvaire
Drama / Horror, 2004
491 reacties

Fritt Vilt II
Horror, 2008
66 reacties

The Heart Is Deceitful above All Things
Drama, 2004
55 reacties

Sheitan
Horror / Thriller, 2006
122 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.


