Taken (2008)

Frankrijk / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Pierre Morel
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

Bryan (Liam Neeson) is een overbezorgde vader, die gescheiden is van zijn vrouw (Famke Janssen). Als zijn dochter naar Parijs wil staat hij dit met tegenzin toe. Als ze dan in handen komt van vrouwenhandelaren, reist hij naar Parijs af om haar te zoeken, waarbij zijn bij de Geheime Dienst opgedane ervaring goed van pas komt...

avatar van Ceeda7
Net herzien.
Een van de betere actiethrillers van de laatste jaren met rauwe tint en degelijke acteerprestaties.
Soms tikkeltje ongeloofwaardig, maar dat is bij elke film.

Toch hoort deze film niet bij de 250 beste op MM.

avatar van quintein
Gisteren gezien,mede op aanraden van de eigenaresse van de videotheek.
Wat deze film in de top 250 doet is mij tevens een raadsel want alhoewel het niet echt slecht begint, begon ik me toch al licht te irriteren vanaf het moment dat Bryan in het vliegtuig zit.
Schrijven over het verloop van de film en uitgebreide details laat ik maar even achterwege,maar we krijgen voornamelijk schietscenes te zien waarbij onze actieheld nergens word geraakt als hij het opneemt tegen 10 man[gok ik].,ook bij de vechtscens zijn een paar man geen enkel probleem.
Zowaar word hij toch nog even gevangengenomen en vastgebonden,maar natuurlijk brak hij weer los en vermoorde zijn belagers[met de handboeien nog om zelfs.

Natuurlijk moet je dit soort fims niet gaan bekijken om het waarheidsgehalte,[alhoewel het wel waarheid is dat dit soort afschuwelijke dingen gebeuren]maar de actie is toch echt te veel aangedikt en alhoewel ik verder niks ken van Neeson vond ik hier alvast maar een matige acteur

avatar van hannes64
Ja, zo`n leuke quote uit de film.
Een kippenvelscene.

avatar van centurion81
Af en toe vergezocht maar lekkere actiethriller die in een noodvaart doordendert. Deed me denken aan Running Scared.

avatar van sacha77
Heerlijke wraak film. De duistere setting doet de film realistischer overkomen desondangs er af en toe belachelijke dingen gebeuren.
Aanrader voor mensen die 'death wish' nu wel gezien hebben en aan iets nieuws in dit genre toe zijn.

avatar van riefenstahl
sacha77 schreef:

Kijk, daar heb ik wat aan; dat is nog eens een duidelijke beschrijving cq aanbeveling; weet ik wat ik kan verwachten, ben benieuwd!

casualjaantje
Goede trailer. Ga hem vanavond zeker kijken.

avatar van 606
Na herziening op tv verhoog ik naar 5 sterren.
Het is toch wel op en top vette wraak film

avatar van boozebelly
Film zit vol verrassingen...(Not...)
Bij ieder gevecht zit je vol spanning op het puntje van je stoel te kijken of papa het er wel levend vanaf zal brengen...(Not...)
Ik zat ook constant vol spanning te kijken of hij ondanks alle moeite & gevechten zijn dochter uiteindelijk wel zou kunnen redden... (Not...)

Het hoge gemiddelde hier is ook compleet van de pot gerukt.

Toch kijkt de film best vlot weg, maar kom op zeg.... dit is echt niet goed te noemen. Ben ook enorm nieuwsgierig naar een inhoudelijke argumentatie van een liefhebber van deze film.

boozebelly schreef:
Film zit vol verrassingen...(Not...)

Het hoge gemiddelde hier is ook compleet van de pot gerukt.

ijselmeervogels had beter struisvogel kunnen zijn gezien je avatar.
En smaken verschillen nou eenmaal.
Maar jij ligt je 2,5 eigenlijk niet toe als alleen maar met onzin.

avatar van wibro
Nadat ik de afgelopen dagen wat oscargenomineerde films heb bekeken heb ik mij vanavond maar eens gewaagd aan deze actiethriller. Wel, ik kan je nu al vast zeggen dat als ik een lijstje samen zou moeten stellen van de tien meest ongeloofwaardige films aller tijden, dan zal deze film er zeker in staan. Een ex-CIA agent die in zijn eentje de hele pinose van Parijs opruimt, geweldig zeg. Superman in actie. En waaruit bestaat de pinose. Uiteraard uit Albanezen en natuurlijk Arabieren - Ik ga er maar even van uit dat die sjeik een Arabier is. Voor de rest zijn alle jonge meiden zo naïef dat ze de eerste de beste geloven die hun een taxiritje aanbiedt. Ja, aan mijn hoela. Neen, dit is wel echt makkelijk scoren van deze regisseur. Maar goed, het is hem wel gelukt. De film staat op positie 202 van de MM top 250. Voor mij echter hoort deze film thuis in de flop 250 en daarmee heb ik alles over deze film gezegd..

wibro schreef:
Nadat ik de afgelopen dagen wat oscargenomineerde films heb bekeken heb ik mij vanavond maar eens gewaagd aan deze actiethriller. Wel, ik kan je nu al vast zeggen dat als ik een lijstje op zou moeten stellen van de tien meest ongeloofwaardige films aller tijden, dan zal deze film er zeker ook in staan. Een ex-CIA agent die in zijn eentje de hele pinose van Parijs opruimt, geweldig zeg. Superman in actie. En waaruit bestaat de pinose. Uiteraard uit Albanezen en natuurlijk Arabieren - Ik ga er maar even van uit dat die sjeik een Arabier is. Voor de rest zijn alle jonge meiden zo naïef dat ze de eerste de beste geloven die hun een taxiritje aanbiedt. Tja, aan mijn hoela. Neen, dit is wel echt makkelijk scoren van deze regisseur. Maar goed, het is hem wel gelukt. De film staat op positie 202 van de MM top 250. Voor mij echter hoort deze film thuis in de flop 250.

Wat een uitleg alleen maar ongeloofwaardig is wat ik eruit haal, kom op joh.
Wat bazel je nou jonge meiden zijn vaker blijkt, snel te beïnvloeden.
Hoe vaak gebeurd het hier in Nederland niet met Loverboys, ga je dan ook zeggen dat het ongeloofwaardig is ?

avatar van foxyboy
Dat ik deze film nog niet gezien had... wow, erg goed.
Wat kunnen sommigen toch ontzettend zeuren over alles en nog wat. Geniet gewoon van de moeie acties! prima film !!

boozebelly schreef:
Doodsimpel wraakfilmpje. Zo voorspelbaar als FC Barcelona vs. ijselmeervogels en zo hol als een lege koektrommel..

Voldoende.
Prima actiefilmpje maar alles behalve een hoog vlieger en echt een belachelijk hoog gemiddelde. Nu heb ik niks tegen ongeloofwaardige helden(daden) maar dan moet de film zichzelf niet zo serieus nemen, helaas denkt Taken iets nieuws of goeds op de markt te zetten, wat totaal niet werkt. Allereerst een belachelijk slecht geacteerde dochter, ik weet niet wie de makers heeft verteld dat 17jarige meisjes als een imbeciel gaan springen, ELKE keer als ze in beeld zijn, maar ik vond het hooguit irritant. Leek een beetje of ze een stereotype wilde neerzetten die opeens, tot verrassing van de kijker, iets heel ergs mee maakt. Nee, de film wekt alles behalve emotie of realisme op. Enigszins jammer, maar ik kan prima de knop omzetten om alsnog vermaakt te worden. Daarin is de film prima te doen, het kijkt heerlijk weg, bevat genoeg actie en door het lekkere tempo en de prima tijdsduur is het ook zo uitgekeken. Liam speelt zijn rol sterk als overbezorgde genegeerde vader die alles voor zijn prinsesje doet. Daarnaast ziet de film erook niet heel bijzonder uit, belangrijke gebeurtenissen worden d.m.v. camera bewegingen misleid zodat we niet veel echte actie te zien krijgen, wel mooi samenspel met audio.
Vermakelijke film maar verdiend alles behalve een plaats in deze top 250, toch wel een dikke misser van moviemeter als je het mij vraagt.
krappe 3 sterren

avatar van 606

Ipv die emoticon te plaatsen kan je beter gewoon uitleggen wat je niet goed vond.
Want alleen ongeloofwaardig gebruiken komt ongeloofwaardig over.
Neem voorbeeld aan JesseOwnt die doet het goed.

avatar van Jessen0wnt
Ik denk dat het ook te maken heeft omdat deze film (belachelijk) hoog in de top staat. Verbaasd me sowieso dat deze film in ook maar een enkele top staat, maar dat terzijde. Je verwacht tenminste wel wat diepgang of iets ''extras'' aangezien hij zo hoog zit bij sommige mensen. Maar ik zie echt geen druppel originaliteit.

Jessen0wnt schreef:

Moet elke film dan origineel zijn en geloofwaardig om hoge score te bemachtigen.
Er zijn zat dingen in deze film die goed genoeg zijn om goede score te krijgen.

606 schreef:
ijselmeervogels had beter struisvogel kunnen zijn gezien je avatar.
En smaken verschillen nou eenmaal.
Maar jij ligt je 2,5 eigenlijk niet toe als alleen maar met onzin.

Nee, de inhoud spat wel van jouw recensie af...

606 schreef:
Na herziening op tv verhoog ik naar 5 sterren.
Het is toch wel op en top vette wraak film

boozebelly schreef:
Nee, de inhoud spat wel van jouw recensie af...

Staat duidelijk bij dat het herziening is dus 2de recensie.

NightSpirit
Het is gewoon een knap staaltje werk. Anderhalf uur heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten, en dat is echt lang geleden. Dan ook nog weer es een ouderwets goed einde i.p.v al die mislukte pogingen om dit te omzeilen! Gewoon 1 van de beste actiefilms die ik ooit gezien heb......

606 schreef:

Er zijn zat dingen in deze film die goed genoeg zijn om goede score te krijgen.

Nee, maar naar mijn mening hebben films in deze top toch wel altijd iets extra's of dit nu gaat over diepgang, originaliteit of dat de film bijvoorbeeld ergens in uit blinkt zoals cast, audiovisueel, dialogen enz. Kan in deze film niet zo veel ontdekken afgezien van dat dit puur vermaak is.

606 schreef:

Want alleen ongeloofwaardig gebruiken komt ongeloofwaardig over.
Neem voorbeeld aan JesseOwnt die doet het goed.

Goed, ik herhaal het nog een keer. Een ex CIA agent die in zijn eentje de hele vrouwenhandel pinose van Parijs om zeep helpt beschouw ik als uiterst ongeloofwaardig. Zeker als het de intentie was van de regisseur om over die vrouwenhandel een serieuze film te maken. Want zo kwam die film wel bij mij over. Bovendien vond ik de film ook zo voorspelbaar als maar zijn kan.
Maar goed, ik heb deze film bekeken omdat hij in de top 250 staat. Anders had ik denk ik hem aan mij voorbij laten gaan.

avatar van Jessen0wnt
Maar 606, moet iemand je dan echt uitleggen wat ze zo ongeloofwaardig vinden aan deze film? Dat kan je toch zelf ook wel bedenken. Prima dat je dit goed vind, kan ik me best voorstellen en aangezien het gemiddelde ben je niet de enigste, maar... Het lijkt me vrij duidelijk wat aan deze film ongeloofwaardig is (de hele film ) en niet iedereen trekt dit.

avatar van mikey
Domme onzin is erg opgeleukt door Neeson. Je snapt wel waar Neeson mee bezig is en dat is zoveel mogelijk kills maken... Leuke 'revenche/ commando' flick!
Maar weet het nivoo van Darkman niet te halen.

606 schreef:
Staat duidelijk bij dat het herziening is dus 2de recensie.

Heb al je recensies gelezen, maar alsnog amper meer inhoud kunnen ontdekken die je wel van ons verlangt...
Uit al je berichten maak ik gewoon op dat je dit een 'coole' wraakfilm vind en that's it in feite...
Als dat voor jou genoeg is voor 5,0*, dan is dat prima... ik zie graag wat meer kwaliteiten in een film voordat ik hem als absolute top kan bestempelen.

casualjaantje
Het is de angst van iedere ouder; je kind gaat op vakantie met vrienden en wordt tijdens die reis gekidnapped en vervolgens verkocht om in de prostitutie te gaan werken. Die angst hebben ze in deze thriller goed uitgewerkt met vooral in het begin veel spanning, dat gedurende de film wordt gecombineerd met drama en een flinke portie actie.

Geslaagd.

wat een ongelofelijke goede actiefilm !!!!!!!!!!!!!!!!!! Echt een paar keer kippenvel gehad. De beste in haar soort 5*

avatar van riefenstahl
Ja, het schijnt dat je deze film of geweldig vindt of helemaal niks; ik vond 'm erg goed.
Heerlijk hoe Neeson - in sterke rol - in mooi gechoreografeerde gevechten het geteisem afmaakt, ik ging er helemaal in mee (en da's lang geleden dat mij dat gebeurde). Famke Janssen was zoals altijd ook overtuigend; wat een allround actrice is zij toch.
Deze film heeft gewoon iets en degenen die dat niet zien en/of voelen kunnen 'm niet waarderen, net zoals Death Wish in de seventies soortgelijke reacties kreeg; Sacha77 refereerde hierboven aan die Bronson-klassieker en deze film heeft daar inderdaad een hoop van weg: een moderne Death Wish, zo moet je 'm zien én beleven.
Een topper!