Rambo: First Blood Part II (1985)
Genre: Actie
Speelduur: 94 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: George P. Cosmatos
Met onder meer: Sylvester Stallone, Richard Crenna en Charles Napier
IMDb beoordeling:
6,5 (194.265)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 1 augustus 1985
On Demand:
Vanaf 1 februari op Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Rambo: First Blood Part II
"What most people call hell, he calls home."
Ex-Green Beret en Vietnamveteraan John Rambo zit inmiddels al drie jaar vast in een kamp waar hij zware arbeid moet verrichten als straf voor de gebeurtenissen uit 'First Blood'. Zijn voormalige kolonel Trautman komt hem opzoeken met een aanbod: of nog vijf jaar zware arbeid, of een missie in Vietnam om een aantal Amerikaanse krijgsgevangenen te lokaliseren. John kiest voor het tweede. Hij komt onder commando te staan van Murdock, een man die niet het beste met John voorheeft...
Externe links
Acteurs en actrices
John J. Rambo
Col. Samuel Trautman
Marshall Murdock
Lt. Col. Podovsky
Co Bao
Ericson
Capt Vinh
Banks
Capt. Vinh
Sgt. Yushin
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom er net achter dat ik niet de enige ben....
Voor iedereen die aan de impact van Rambo 2 twijfelt:
http://homepage.newschool.edu/~wilder/Rambo/HTMLFILES/substancevstylerambo.html
Rambo became almost an instant icon during the summer of its release, elevated to the highest levels when President Ronald Reagan, upon the release of 39 American hostages in June 1985 said, "After seeing 'Rambo' last night, I know what to do next time this happens." Several months later, pleading for tax reform, Reagan said, "Let me tell you, in the spirit of Rambo, we're going to win this thing." These extraordinary references by an American president attest to the power and ubiquity of the Rambo phenomenon....
....Why should US raids on Libya be any more real to us than the adventures of Rambo? The "Contragate" revelations of late 1986 made these questions even more pertinent and Desert Storm was the perfect realization of the infotainment war. Ronald Reagan may have been the first president to make foreign policy decisions based upon the movies, but he was not the last.
The dangers here are obvious, not the least of which portends debasement of any sort of critical faculties. Sylvester Stallone did not, of course, create the mediated culture he so cannily exploited. Much less was he responsible for the blurred genres that came to characterize his prime decade. Even so, by portraying the betrayed veteran/victim with fraudulent hyperbole, Stallone himself became a betrayer, contributing in no small measure to the jingoism of the Gulf War that shortly followed.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Na dik 10 jaar eindelijk weer eens gezien.
Toch wel de beste rambo. De mooie omgeving van Vietnam, een woeste en doelbewuste Rambo en een vermakelijk verhaaltje. De film kijkt heerlijk weg en Rambo blijft natuurlijk de ultiem actieheld, onuitputtelijk die vent. 
4*
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Over de zogenaamde invloed van Rambo II op het militaire zelfbewustzijn van Amerika (zie de post van Reinbo hierboven) heb ik zo mijn twijfels. Sterker nog, ik denk dat het eerder omgekeerd is. Deze film is zowat in elk opzicht een uitwas van de mediacultuur van de jaren '80 (die bij nader inzicht nog nauwelijks veranderd is): lompe moraaltjes, politieke opvattingen verpakt in sloganvorm, gestileerd geweld, gênant misprijzen voor andere culturen en karikaturale man-vrouwverhoudingen. De enige reden waarom het vrouwelijke hoofdpersonage het bijvoorbeeld nog zo lang heeft uitgehouden, is omdat het scenario van de hand van James Cameron is, een van de weinige regisseurs/scenaristen die al sinds de vroege jaren '80 een boontje heeft voor sterke vrouwenrollen.
Wat betreft het politieke tijdsbeeld van toen is Rambo II nog wel een interessante film (naast het feit dat ik stiekem ook wel genoten heb van de schaamteloze hoeveelheid ontploffingen en kratten afgevuurde munitie), maar als vervolg op het uitstekende First Blood gaat de film helaas volledig de mist in.
De meest interessante aspecten van het Rambo-personage blijven onaangeroerd, en de schamele persoonlijke momenten verdwijnen in de zee van actie. Stallone bewees zich in het eerste deel (net als in de Rocky-cyclus) als prima acteur, maar in dit deel heeft hij op acteervlak weinig om handen. De rest van de cast vaart er niet veel beter bij, met als absolute dieptepunt de rol van Steven Berkoff als Podovsky. Als hij op basis van zijn uiterlijk niet had verraden dat hij een Russisch militair was, had ik het waarschijnlijk niet geloofd. Met zijn belachelijke accent klikt hij eerder als een Nazi dan als een Rus.
Maar toch, ondanks het wat bedenkelijke niveau (om nog maar te zwijgen over te tenenkrommende powerballad tijdens de eindgeneriek) heb ik er toch best van genoten. Want hoe je het ook draait of keert: entertainend is het natuurlijk wel.
2.5 sterren.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
lompe moraaltjes, politieke opvattingen verpakt in sloganvorm, gestileerd geweld, gênant misprijzen voor andere culturen en karikaturale man-vrouwverhoudingen.

Mooie recensie verder.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Over de zogenaamde invloed van Rambo II op het militaire zelfbewustzijn van Amerika (zie de post van Reinbo hierboven) heb ik zo mijn twijfels. Sterker nog, ik denk dat het eerder omgekeerd is.
Niet waar, maar wellicht had je erbij moeten zijn om het te geloven.
Daarnaast is er, als je me niet geloofd, nog dit artikel over de invloed van Rambo 2.
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
't Is niet omdat iemand er een lang artikel over schrijft, dat ik het er daarom mee eens moet zijn. 
Het is inderdaad zo dat Reagan zich liet ontvallen dat hij na het zien van Rambo II "wist hoe hij voortaan gijzelingen moest beëindigen", maar om dat meteen door te trekken naar het ontstaan van een nieuw politiek beleid, vind ik een beetje ver gaan.
De persoon van Rambo (en de dingen waar hij voor staat) is immers een exponent de Amerikaanse waarden en gedragingen die al langer bestonden. In deze film werden al die elementen gewoon samengevoegd tot een icoon, een vleesgeworden ideologie waar veel Amerikanen zich blijkbaar in konden vinden.
De invloed van Rambo op de popcultuur is niet te onderschatten; zijn daadwerkelijke invloed op de Amerikaanse politiek erg twijfelachtig. In elk geval niet meer dan Star Wars... 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Voordat Rambo 2 uitkwam was het vooral schaamte wat bij de Amerikanen bovenkwam als het over Vietnam ging. Die gedragingen waar jij het over hebt waren al 15 jaar onderdrukt en kwamen pas door Rambo weer een beetje bovendrijven.
Rambo 2 gaf ze alsnog een soort van overwinning en een hernieuwd zelfvertrouwen, etc.
Ken verder ook geen enkele blockbuster die zo ver doordrong in de psyché van de maatschappij.
Je opmerking over Star Wars is leuk, maar klopt niet helemaal. Het systeem dat ze zo noemde had niets met de zaterdagmiddag popcorn sfeer van die films te maken
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
reinbo, met alle respect maar het verwondert me een beetje dat iemand de 2e deel het mooiste vind, terwijl ik de eerste mooier vind (en qua op punten bij imdb en moviemeter) Heeft het gewoon met Vietnam te maken wat je aanspreekt?
Btw, ik ben eens gaan kijken bij John Rambo en daar geef je geen commentaar meer de laatste tijd
Beetje negatief over deel 4?
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Je opmerking over Star Wars is leuk, maar klopt niet helemaal. Het systeem dat ze zo noemden had niets met de zaterdagmiddag popcorn sfeer van die films te maken
My point exacty...
Verder ben ik het trouwens niet met je eens, maar dat geeft natuurlijk niks. Even goede vrienden hoor. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik doelde op de Star Wars films, niet op Rambo. iI toch veel meer zaterdagavond entertainment.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
reinbo, met alle respect maar het verwondert me een beetje dat iemand de 2e deel het mooiste vind, terwijl ik de eerste mooier vind (en qua op punten bij imdb en moviemeter) Heeft het gewoon met Vietnam te maken wat je aanspreekt?
Btw, ik ben eens gaan kijken bij John Rambo en daar geef je geen commentaar meer de laatste tijd
Beetje negatief over deel 4?
Rambo 2 was voor mij (en ik denk uberhaupt) de eerste testosteron gedreven uber action flick. 1 was ook er goed, maar bij twee gingen alle remmen los. Hangend aan het vliegtuig.
De film kent geen overbodige frame, binnen 10 minuten zitten we in Vietnam en de actie (en muziek) is geweldig. Bij deze film zit ik gewoon (nog steeds) af en toe te juichen. Go Rambo Go!
Bij Rambo 4 sprak het Straw dogs plot mij erg aan, maar nu ze iedere keer met een nieuw scenario komen waarbij Rambo weer in het oosten zit (en jongeren bij zich heeft) spreekt het mij veel minder aan. Ik zie wel wat het wordt.
Wassup !
-
- 580 berichten
- 365 stemmen
Heel slap vervolg tegenover deel nr.1. Maarja... zo gaat dat met sequels
. Voor die paar leuke actie-scènes toch nog 2** verdiend.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Heel slap vervolg tegenover deel nr.1. Maarja... zo gaat dat met sequels
. Voor die paar leuke actie-scènes toch nog 2** verdiend.
Ik kan je alleen maar gelijk geven. Dit vervolg trok op niets. Zelfs RAMBO III vond ik beter.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Geen probleem dat jullie dat vinden hoor, maar mocht het nu nog eens onderbouwd zijn met argumenten en voorbeelden waar de film zoal de fout ingaat zou het veel interessanter zijn voor iedereen dan deze reeks ontoebelichte verwijten.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Wel djelle, bij verschillende films kan ik goede argumenten bedenken, maar bij deze helaas niet. Maar ik wil wel mijn best doen: RAMBO II is alleen maar actie, en dat is hersenloze pulp, als je het mij vraagt. Het enige wat ik goed vind aan de film is de rol van Richard Crenna als de 'generaal'. Die man vind ik ontzettend knap, met name dan in WAIT UNTIL DARK. Och, ik heb veel traantjes gelaten, ik vind (bepaalde) oudere mannen zo verschrikkelijk knap! Het erge is dat ie een aantal jaren geleden overleden is... Maar in elk geval, RAMBO II is enkel actie of gesprekken over actie, en dat vind ik dus niets waard. Vandaar is mijn 1 ster voor deze film nog veel.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
RAMBO II is alleen maar actie, en dat is hersenloze pulp, als je het mij vraagt.
Dus je bent eigenlijk gewoon geen liefhebber van dit soort over the top actiefilmpjes in het algemeen als ik het goed begrijp?
Nu, dan vind ik het jammer dat je het genre niet wat meer krediet geeft. Okee, het zijn geen films waar je iets nuttigs zal van bijleren, maar dat is dan ook de bedoeling niet. Sommige films zijn nu eenmaal gemaakt om mensen te amuseren (heel wat zelfs). En in dit geval is de funfactor te halen uit ondermeer de lompheid (het is allemaal zo overdreven dat het grappig wordt), de sfeer, de oneliners, het fantasiegehalte en al zeker de actiescene's op zich.
Maar als je gewoon geen enkel plezier kan halen uit dat soort dingen dan is dat ook natuurlijk zo. In elk ander geval zou ik je aanraden je kijk daarop eens van een andere invalshoek te proberen benaderen (film mag best ook gewoon nietszeggend leuk zijn), en zien wat het geeft wanneer ze je een herkansing gunt.
In elk geval bedankt voor de toelichting. 
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2596 stemmen
Je uitleg in mijn achterhoofd houdend vind ik het raar dat je deel 3 sterker vind.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Ow, nou OK dan. Laat mij beginnen met te zeggen dat ik alle RAMBO-films dwaas en ridicuul vind, omdat die films zich enkel focussen op actie en niet op emotie. Deel III vind ik het beste omdat dat deel zich afspeelt in een land waar momenteel nog altijd oorlog is. Wegens het kleine beetje realisme dat de film daarmee bevat, vind ik het dan ook een stuk beter als de vorige twee.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2596 stemmen
Dus Rambo III is realistischer, omdat de oorlog in Vietnam niet door is gegaan tot op de dag van vandaag?
bvonk
-
- 184 berichten
- 842 stemmen
blijft leuk om te zien. niet zo goed als 1 maar veel beter dan 3.
4.0
Torrez
-
- 43 berichten
- 154 stemmen
echte actie!
maar toch zit er niet echt een bepaalde sfeer aan!
een 2,5
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Toch wat teleurstellend vervolg. De film ademt non stop actie uit maar wil op momenten teveel de richting op van het eerste deel. Het werkte in First Blood maar hier leek het of de regisseur niet wist wat hij wou. Blijft toch een vermakelijk filmpje.
3*
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
toen "wijf, breng me een een blikje bier" roepen tegen je vrouw nog geen misdaad was en het bloed van de lelijke afganen, russen, fransen, amerikaanse maffiabazen of ander gespuis nog openlijk mocht vloeien op het witte scherm en dat alles nog normaal leek.
Toen iedere vent nog droomde van een grote truck op z'n oprit en een ranch met 150 koeien en een hut in the middle of nowhere met perfecte TV aansluiting en in z'n droom over washinton square loopt met vulcan mini guns om den Osama omver te knallen...
En nog steeds leeft dit voort...
Het hoesje alleen al... Hier schreef men geschiedenis. 
DragQueen
-
- 3224 berichten
- 4069 stemmen
Een lekker vervolg, met een vermakelijk verhaal en de nodige actie. john rambo is weer lekker op dreef in deze film. mooie beelden van vietnam, wat een goede locatie vormt voor de film. sly kan bij mij niet kapot, dus die doet het uiteraard weer goed als veteraan, die toch weer aan de bak moet. naar mijn mening wel iets minder als het voorgaande deel. maar daarnaast heb ik me toch altijd kostelijk vermaakt met de film. de ook terugkerende richard crenna is natuurlijk altijd een meerwaarde in de reeks. ik geef de film 4 sterren.
Usual Suspect
-
- 395 berichten
- 0 stemmen
Ik verbaast me er toch over dat deze klassiekers hier zo weinig krijgen.
Natuurlijk is het allemaal simpel en ongeloofwaardig (één iemand die een heel kamp vermoord) maar Sly zet zijn rol zo overtuigend neer, en de film bevat zoveel actie dat het mij niks intresseert.
3***
Pre- en sequels

Rambo: Last Blood
2019
648 reacties

Rambo
2008
1.913 reacties

Rambo III
1988
336 reacties

First Blood
1982
914 reacties
Gerelateerd nieuws

Opvolger van Sylvester Stallone: Noah Centineo speelt Rambo in nieuwe prequel

Sylvester Stallone ziet mogelijke opvolger voor zich: 'Misschien is hij te knap om Rambo te zijn'
Bekijk ook

Kozure Ôkami: Oya no Kokoro Ko no Kokoro
Actie / Avontuur, 1972
11 reacties

Huo Zhe
Drama, 1994
21 reacties

Blade Runner
Sciencefiction / Thriller, 1982
2.424 reacties

The Untouchables
Misdaad / Drama, 1987
714 reacties

Rocky
Drama / Sport, 1976
641 reacties

Yangguang Puzhao
Misdaad / Drama, 2019
27 reacties
Gerelateerde tags
vietnam veteraanhelikoptersubmachine gungevangenekrijgsgevangeneliberation of prisonersliberationleechvietnamvietnamese oorlogjachtmachinegunons legerwoudfotografieregeringoorlogvervolgwraakmartelensoldaatexplosiebow and arrowexploding bodyagentrussian armyelectrical torture denunciation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










