• 8.251.992 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Scott Mann

Met onder meer: Robert Carlyle, Kelly Hu en Ving Rhames

Plot The Tournament

"Every 10 years, the world's greatest assassins gather... Only one will survive."

Elke zeven jaar vindt er in een willekeurige stad 'The Tournament' plaats. Dit is een strijd tot de dood tussen de beste 30 huurmoordenaars ter wereld. De laatste persoon die overblijft krijgt een prijs van 10 miljoen dollar en de titel van 's werelds nummer 1. Dit gebeurt allemaal onder het toezicht van een select groepje miljardairs die gokken op een mogelijke uitkomst.

imageimageimageimageimageimage

Eddy Cusack

Lina Sofia

avatar van otherfool

otherfool

Het Running Man thema in een weinig verheffend sausje. De karakters boeien maar matig en de scenes tussen de miljardairs zien er ronduit onnozel uit. De actie is redelijk, verder laagwaardige pulp.

1,5*.

avatar van Mindreader

Mindreader

otherfool schreef:

De karakters boeien maar matig

Daar ga je bij dit soort films natuurlijk ook echt voor zitten.

avatar van otherfool

otherfool

Toch wel. Dat huurmoordenaars elkaar afmaken interesseert niemand iets, maar als het echte karakters worden (zoals Carlyle of Rhames) gaan we een beetje meeleven. Als het goed gedaan is tenminste.

avatar van Mindreader

Mindreader

Je moet het ook niet zo serieus nemen. Dit soort films beoordeel ik sowieso in de eerste plaats op de actie, maar naar mijn mening zitten er genoeg vermakelijke karakters in de film om het een beetje in balans te houden (voor de puristen).

Maar meeleven met karakters..... wanneer is dat goed gedaan in een actiefilm? Kom op man, je bent toch geen wijf.

avatar van Spetie

Spetie

Een soort van kruising tussen The Running Man, Battle Royale en The Condemned. Het probleem hier is echter wel dat de drie genoemde films allen beter zijn dan The Tournament.

De karakters krijgen in de eerste plaats een matige en slecht uitgewerkte uitdieping. Doe het goed, of doe het niet zou ik hier zeggen. Robert Carlyle speelt een opvallend personage als priester, die in een strijd tussen huurmoordenaars terechtkomt. Hij doet het nog het beste, maar heeft een vrij ondankbare rol. Rhames is echt ontzettend slecht, Hu acteert ook matig, maar is door haar verschijning prettiger om naar te kijken.

Gelukkig weet men de actie nog wel redelijk spectaculair te maken en is men ook niet bevreest om het bloed en de rest hard in beeld te brengen. Het is alleen jammer dat er maar weinig spanning in zit. De actie zelf maakt het allemaal nog wel onderhoudend, maar het is gewoonweg nogal matig uitgewerkt.

avatar van harpastum

harpastum

leuk concept, maar duidelijk niet van een topniveau.

avatar van Groucho

Groucho

je bent toch geen wijf?

echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen?

pffft

avatar van Leno

Leno

Slecht uitgevoerde actiefilm met een matige cast, slechte karakters, een belachelijke rol van Carlyle en een knullige uitvoering. Karakters duiken ineens op op locaties waar ze nooit kunnen zijn die irritante Amerikaan op het einde bijvoorbeeld en het verloop is uiterst voorspelbaar, al heb je dat toch wel met dit soort films. Het idee had een vermakelijke film op kunnen leveren, de uitvoering belemmert dit echter.

avatar van El ralpho

El ralpho

Place your bets, ladies and gentlemen!

Ken je het geval van, beter in je hoofd dan iets daadwerkelijk is? Een aantal jaren voor ik met recenseren begon zag ik The tournament. In mijn ogen toen een bijzonder vermakelijke film in de stijl van Condemned, die net zoals deze titel haast uit zijn voegen barstte van de actie. Hoewel ik bij deze herziening nog steeds geen onvoldoende uitdeel, viel het mij bij deze keer wel veel meer op dat we hier te maken hebben met een B-productie. Niet dat dit per definitie slecht hoeft te zijn, integendeel, maar met name qua cameravoering en verhaallijn had het wel wat beter gekund.

Niet dat een verhaallijn in dit soort titels belangrijk is, maar echt storen moet het ook weer niet gaan doen. Zo vond ik de donald duck achtige verhaallijn met een zekere priester niet heel boeiend en ook een beetje matigjes verzonnen en uitgewerkt. Ik moet ook beamen dat zoals otherfool een paar posts boven mij vermeld, de scene's tussen de miljardairs er inderdaad onnozel uitzien. Ook vond ik het jammer dat scene's soms een beetje vluchtig gefilmd (met name de eerste scené op de hotelkamer ) werden waardoor ik niet alles altijd even goed meekreeg. Ook de personages blijven een stuk minder hangen dan in een productie zoals Smokin aces bijvoorbeeld.

Er blijft echter nog genoeg vermakelijke actie over, die boeiend genoeg is om een voldoende te kunnen bemachtigen. De speelduur die nog minder dan 1,5 uur bedraagt maakt het bovendien toegankelijk om even snel een filmpje te pakken. Met het verstand op nul nog steeds redelijk goed toefen maar meer dan een net behaalde 3* ga ik hier niet aan uitdelen. Voornamelijk leuk voor de actiefan, die eigenlijk alles wel slikt.

avatar van Justice4All

Justice4All

Geen lange recensie voor nodig, hier bij deze film!

Gewoon je verstand op nul zetten en niet zeiken over verhaallijn etc. Dan zul je wel genieten van deze harde actiefilm.

I promise

avatar van Alexander1900

Alexander1900

Redelijk actiefilmpje zonder diepgang. Geen personages die uitgewerkt worden en dat hoeft ook niet. The Tournament is puur bedoeld voor de actie fanaten dus verstand op nul en gaan met die banaan! Helaas zijn de gevechten niet zo goed in beeld gebracht en er is vrijwel tot geen spanning in de film te ontdekken. De eerste helft bevat veel vechtscènes en is dan ook de beste helft. De tweede helft bevat minder actie en wordt er meer gepraat. De priester heeft wel een leuke rol in deze film en vult de tijd totdat het is afgelopen.

Cijfer: 6,5 / 10

avatar van boemboem27

boemboem27

gewoon een redelijk actiefilmpje met een hoop zeer grof bloedvergieten.

zoals ontploffende lichamen,afsnijden van vingers handen etc.

div bekende acteurs die deze film ook niet naar een hoogtepunt konden brengen.

gewoon verstand op nul en maar een keertje kijken dan,maar dan ook maar een keertje

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1994 berichten

The Tournament is een bloedige excessief, explosief, gewelddadige maar ook geweldige actiefilm waar vele actiefilms een puntje aan kunnen zuigen. De actie zit er in vanaf het begin tot het eind en uit zich in extreme martial arts fights, shootouts en autoachtervolging met menig crashing en enorme explosies. Het kan gewoon niet op in deze fantastische actiethriller.Het verhaal stelt niets voor. Maar deze actiefilm zal menig liefhebber van het genre op het puntje van hun stoel laten zitten. Ik heb gisteravond enorm genoten van deze film en ga hem binnenkort zeker weer herzien. Een 4.0

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Harde actiefilm veel schietpartijen, achtervolgingen en explosies.

Ook veel bloed aanwezig, verhaal kennen we wel van films zoals: The Hunt en The Condemned.

Zelfde soort verhaal waarin een soort spel word nagedaan en er een hoofdprijs op iemand staat.

Toch was deze film niet verkeerd, hij verveeld nergens, echt goed is hij ook niet, deze film is dan toch wel extra spannend als blijkt dat de pater hier een grote rol in heeft.

Einde had ik niet echt verwacht.

Dus al met al een vermakelijke harde actiefilm, niet voor de zwakke maag

avatar van Shadowed

Shadowed

Aardig.

Degelijke actiefilm die wel in de categorie valt waarin het concept leuker is dan de film zelf. Het idee van een soort The Hunger Games door een stad heen blijft leuk, en aangezien deze film een stuk eerder uitkwam dan eerdergenoemde titel biedt het ook nog eens de ruimte voor wat creativiteit. Je kan de film namelijk moeilijk een aftreksel noemen van HG.

Jammer genoeg is de afwerking er niet naar. Mann blijft een regisseur die het hart op de juiste plaats heeft, maar te complex nadenkt. Zo'n concept als deze is best simpel, maar net als bij zijn latere films weigert Mann om het ook simplistisch uit te werken. Weer moeten er volstrekt oninteressante personages bij betrokken raken die allemaal tevens een volstrekt oninteressante achtergrond kennen.

Bovendien is het acteerwerk niet best en lijken de meeste castleden er te staan voor diens vechtkunsten. Uiteraard is dit niet onlogisch, want enkelen kunnen elkaar wel degelijk de hersenen intrappen, Scott Adkins bijvoorbeeld. Toevoegingen zoals Carlyle vielen me tegen. Carlyle lijkt er maar weinig zin in te hebben, en dramt zijn dialogen nogal ongemotiveerd op.

Visueel zitten er een aantal stijlvolle scenes tussen, die energiek in beeld gebracht worden. Zeker de achtervolging naarmate het einde vordert is om je vingers bij af te likken. Door de film heen zit ook genoeg actie, maar Mann kan toch niet altijd de kick afleveren. Mede door ondermaats knipwerk en weinig echt "coole" moves of kogels. Vermakelijk is het wel, maar je voelt niet echt een rush, en dat is het voornaamste nadeel van deze film.

Filters zijn verder aardig, en het bloed mag ook zeker vloeien. Het tempo had soms een schop kunnen gebruiken, en ik weet al hoe. Dat kan namelijk gebeuren door al die saaie personages uit de film te gooien, die het tempo vooral afremmen en ervoor zorgen dat je als kijker te lang moet wachten op de actie tussendoor. Er zit genoeg in, maar de pauzes tussendoor zijn vaak volstrekt oninteressant.

Zo is dit vooral een film die een push mist. Misschien tevens een wat speelsere aanpak. Dat alles neemt echter niet weg dat er zeker stijlvolle momenten tussen zitten, een speelduur kent die niet te lang is en op het gebied van visuele kracht best aardig uitgewerkt wordt. Bruut is het soms zeker, origineel ook wel, en vooral best vermakelijk. Jammer genoeg niet geweldig, maar goed. Leuk om eens gezien te hebben voor het concept.