The Tournament (2009)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Scott Mann
met Robert Carlyle, Kelly Hu en Ving Rhames

Elke zeven jaar vindt er in een willekeurige stad 'The Tournament' plaats. Dit is een strijd tot de dood tussen de beste 30 huurmoordenaars ter wereld. De laatste persoon die overblijft krijgt een prijs van 10 miljoen dollar en de titel van 's werelds nummer 1. Dit gebeurt allemaal onder het toezicht van een select groepje miljardairs die gokken op een mogelijke uitkomst.

avatar van otherfool
Het Running Man thema in een weinig verheffend sausje. De karakters boeien maar matig en de scenes tussen de miljardairs zien er ronduit onnozel uit. De actie is redelijk, verder laagwaardige pulp.

1,5*.

otherfool schreef:
De karakters boeien maar matig

Daar ga je bij dit soort films natuurlijk ook echt voor zitten.

avatar van otherfool
Toch wel. Dat huurmoordenaars elkaar afmaken interesseert niemand iets, maar als het echte karakters worden (zoals Carlyle of Rhames) gaan we een beetje meeleven. Als het goed gedaan is tenminste.

Je moet het ook niet zo serieus nemen. Dit soort films beoordeel ik sowieso in de eerste plaats op de actie, maar naar mijn mening zitten er genoeg vermakelijke karakters in de film om het een beetje in balans te houden (voor de puristen).

Maar meeleven met karakters..... wanneer is dat goed gedaan in een actiefilm? Kom op man, je bent toch geen wijf.

avatar van Spetie
Een soort van kruising tussen The Running Man, Battle Royale en The Condemned. Het probleem hier is echter wel dat de drie genoemde films allen beter zijn dan The Tournament.

De karakters krijgen in de eerste plaats een matige en slecht uitgewerkte uitdieping. Doe het goed, of doe het niet zou ik hier zeggen. Robert Carlyle speelt een opvallend personage als priester, die in een strijd tussen huurmoordenaars terechtkomt. Hij doet het nog het beste, maar heeft een vrij ondankbare rol. Rhames is echt ontzettend slecht, Hu acteert ook matig, maar is door haar verschijning prettiger om naar te kijken.

Gelukkig weet men de actie nog wel redelijk spectaculair te maken en is men ook niet bevreest om het bloed en de rest hard in beeld te brengen. Het is alleen jammer dat er maar weinig spanning in zit. De actie zelf maakt het allemaal nog wel onderhoudend, maar het is gewoonweg nogal matig uitgewerkt.

leuk concept, maar duidelijk niet van een topniveau.

avatar van Groucho
je bent toch geen wijf?
echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen?
pffft

Slecht uitgevoerde actiefilm met een matige cast, slechte karakters, een belachelijke rol van Carlyle en een knullige uitvoering. Karakters duiken ineens op op locaties waar ze nooit kunnen zijn die irritante Amerikaan op het einde bijvoorbeeld en het verloop is uiterst voorspelbaar, al heb je dat toch wel met dit soort films. Het idee had een vermakelijke film op kunnen leveren, de uitvoering belemmert dit echter.

avatar van El ralpho
Place your bets, ladies and gentlemen!

Ken je het geval van, beter in je hoofd dan iets daadwerkelijk is? Een aantal jaren voor ik met recenseren begon zag ik The tournament. In mijn ogen toen een bijzonder vermakelijke film in de stijl van Condemned, die net zoals deze titel haast uit zijn voegen barstte van de actie. Hoewel ik bij deze herziening nog steeds geen onvoldoende uitdeel, viel het mij bij deze keer wel veel meer op dat we hier te maken hebben met een B-productie. Niet dat dit per definitie slecht hoeft te zijn, integendeel, maar met name qua cameravoering en verhaallijn had het wel wat beter gekund.

Niet dat een verhaallijn in dit soort titels belangrijk is, maar echt storen moet het ook weer niet gaan doen. Zo vond ik de donald duck achtige verhaallijn met een zekere priester niet heel boeiend en ook een beetje matigjes verzonnen en uitgewerkt. Ik moet ook beamen dat zoals otherfool een paar posts boven mij vermeld, de scene's tussen de miljardairs er inderdaad onnozel uitzien. Ook vond ik het jammer dat scene's soms een beetje vluchtig gefilmd (met name de eerste scené op de hotelkamer ) werden waardoor ik niet alles altijd even goed meekreeg. Ook de personages blijven een stuk minder hangen dan in een productie zoals Smokin aces bijvoorbeeld.

Er blijft echter nog genoeg vermakelijke actie over, die boeiend genoeg is om een voldoende te kunnen bemachtigen. De speelduur die nog minder dan 1,5 uur bedraagt maakt het bovendien toegankelijk om even snel een filmpje te pakken. Met het verstand op nul nog steeds redelijk goed toefen maar meer dan een net behaalde 3* ga ik hier niet aan uitdelen. Voornamelijk leuk voor de actiefan, die eigenlijk alles wel slikt.

Geen lange recensie voor nodig, hier bij deze film!

Gewoon je verstand op nul zetten en niet zeiken over verhaallijn etc. Dan zul je wel genieten van deze harde actiefilm.

I promise

avatar van Alexander1900
Redelijk actiefilmpje zonder diepgang. Geen personages die uitgewerkt worden en dat hoeft ook niet. The Tournament is puur bedoeld voor de actie fanaten dus verstand op nul en gaan met die banaan! Helaas zijn de gevechten niet zo goed in beeld gebracht en er is vrijwel tot geen spanning in de film te ontdekken. De eerste helft bevat veel vechtscènes en is dan ook de beste helft. De tweede helft bevat minder actie en wordt er meer gepraat. De priester heeft wel een leuke rol in deze film en vult de tijd totdat het is afgelopen.

Cijfer: 6,5 / 10

avatar van boemboem27
gewoon een redelijk actiefilmpje met een hoop zeer grof bloedvergieten.
zoals ontploffende lichamen,afsnijden van vingers handen etc.
div bekende acteurs die deze film ook niet naar een hoogtepunt konden brengen.
gewoon verstand op nul en maar een keertje kijken dan,maar dan ook maar een keertje