The Tournament (2009)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Scott Mann
met Robert Carlyle, Kelly Hu en Ving Rhames

Elke zeven jaar vindt er in een willekeurige stad 'The Tournament' plaats. Dit is een strijd tot de dood tussen de beste 30 huurmoordenaars ter wereld. De laatste persoon die overblijft krijgt een prijs van 10 miljoen dollar en de titel van 's werelds nummer 1. Dit gebeurt allemaal onder het toezicht van een select groepje miljardairs die gokken op een mogelijke uitkomst.

avatar van Filmkriebel
De film riep soms ook de sfeer van Robert Rodriguez/Tarantino films op, zij het met minder stijl. bvb die erg goede scène waar ze met 9 killers in een tietenbar zitten

avatar van Maximilian
Beledigend.

Twee redelijk uitgerangeerde acteurs spelen mee, Carlyle en Rhames, en beiden onderbouwen met deze film nog eens dunnetjes waarom; Rhames speelt zoals altijd zonder emotie waar hij wel enige emotie moet tonen, en Carlyle heeft een uiterst overbodig personage te vertolken. Scott Mann wilde kennelijk nog wat diepte aan z'n redelijk lege verhaaltje toevoegen, maar dit werkte bij mij averechts.

Zoals gezegd, Carlyle heeft écht een zeldzame kutrol te pakken dit keer. Alcoholistisch schlemielig priestertje moet zien te overleven tussen de zogenaamd beste moordenaars in de wereld. Laat dit gegeven alsjeblieft weg regisseurtje; we willen bloed zien, geen epo over een moordenaar die sympathie krijgt voor een onschuldige sukkel.

Even over die 's werelds beste moordenaars; sommige waren echt te amateuristisch voor woorden! De een schiet lukraak om zich heen en de ander wil terug naar z'n mammie, hallo? Ook het feit dat een van de moordenaars op het geweldige idee komt om even die chip van onder z'n huid te snijden ging er bij mij moeilijk in; zijn al die andere moordenaars zulke mongolen dat ze niet op hetzelfde idee komen?

Ten slotte een eervolle, NOT, vermelding voor die presentator, want die zette zo'n beetje álle cliché's van de Amerikaanse stereotype neer; z'n blik, z'n uitstraling, z'n stem ; niet normaal naar te kijken.

Blijven dus alleen die moorden over. Nou, petje af voor de man van de special effects, want je gelooft toch zelf niet dat Scott Mann die zelf bedacht heeft?

1/5

Raffael77
ockhausen schreef:
Goeie actiefilm, ok ok vrij standaard actie allemaal, maar goed het kijkt gewoon prima weg.

Mee eens.

Tuurlijk hebben we het allemaal wel eens gezien maar toch vermakelijk.

BS
Goede actie, voorspelbaar verhaal.

Ik lees hierboven veel verschil. De een vind het niks, de ander vind hem goed. Ik kwam de film tegen en heb me er eigenlijk gewoon ingestort. Het verhaal is duiderlijk, 30 huurmoordenaars ( en 1 pastor ) vechten 24 uur lang tot er nog maar 1 overblijft.
Das duiderlijk en veel meer krig je eigenlijk ook niet.
Nou ja, een beetje meer maar dat kun je van halverwege de film al aan zien komen.

Dat is ook gelijk het jammere van de film, het verhaal is "ok" maar ook dun en voorspelbaar.
Waarom moeten we de film van gaan kijken? Oh ja, het is een actiefilm met 30 moordende huurmoordenaars! De actie dus

En die is wel goed. Er zit veel actie in de film en daar draait het uiteinderlijk dan toch om. Dat is over het algemeen een beetje grof maar daarom wel zo leuk

Mijn waarderling? Op het eind draait het toch om entertainment en hij heeft mij ( of eigenlijk ons, heb hem met vrienden gekeken ) erg vermaakt. Links en rechts wat humor, veel actie en je hoeft niet na te denken over een verhaal.Prima voor een leuk avondje.
Daarom 3,5*

Heb deze film gisteren zonder het te beseffen voor de 2de keer gezien.
Verander een stadje in groot britanië in een eiland en je hebt de film the condemned.

Enkel de moorden/special effects krijgen van mij een 1.5*.

L0sT_R3B3L
Maximilian schreef:
Beledigend.

Uitgerangeerd ? Carlyle is een super goede acteur man en Rhames is perfect voor zon soort rollen.

oeboentoe schreef:
Heb deze film gisteren zonder het te beseffen voor de 2de keer gezien.

Enkel de moorden/special effects krijgen van mij een 1.5*.

Vond deze persoonlijk stukken beter dan "the comdemned". Daar moest ik trouwens ook aan denken bij het zien van deze film. Verhaal is vrijwel identiek.

avatar van Ché Cliché
Zitten en kijken. Makkelijk verhaal, makkelijk vermaak. Je weet precies wat je wel en wat je niet krijgt.

avatar van Maximilian
L0sT_R3B3L schreef:

Robert Carlyle moet je hebben voor de patserige, onderdeurtjes-rollen zoals in Trainspotting en The Full Monthy. In de 28 days/weeks trilogie speelt hij ook goed, alhoewel hij behalve wat rennen en muteren niet veel hoefde te doen. Ga hem echter alsjeblieft niet gebruiken voor dit soort rollen, want dan werkt zijn kleine magere postuur alleen maar op de zenuwen. Overigens had de rol die hij vertolkt in deze film abrupt geschrapt mogen worden, want het onschuldige-priestertje-die-sympathie-krijgt-van-moordenaar rolletje zat ik totaal niet op te wachten zoals ik al in m'n recensie aangaf.

Wat betreft Ving Rhames vind ik dat je grotendeels gelijk hebt; met zijn postuur en bakkes is hij inderdaad uitermate geschikt voor rollen als in deze film, maar emotie geloofwaardig uitstralen is een aspect waar de man weinig kaas van gegeten heeft. Ook het heel Amerikaans stoer een scene inlopen terwijl iedereen om hem heen aan het schieten is werkte een beetje op de lachspieren, echter dit aspect is niet bepaald op hem af te schuiven, maar op het script, wat natuurlijk weer een staaltje onkunde van de regisseur is. En afgezien van Pulp Fiction en een bijrol in Mission Impossible 3 heeft Ving Rhames in vrij onbekende producties gespeeld.

Eigenlijk gewoon een slechte film.. Met de moorden had het nog iets kunnen worden.. Wanneer er 18 mensen over zijn wordt het vooruit gespoeld en dat is erg jammer. Tot dit moment vond ik het nog een redelijke film.

Verstand op nul actievermaak.
Hard en geweldadig.
Met een enigzins verrassend slot.
Spectaculaire actiescenes.

Leuk tussendoortje

avatar van mcdaktari
Je hebt ergens wel gelijk maar ik heb toch wel genoten van deze film. Ik zie Robert Carlyle zowiezo graag acteren en het was bijna continu actie. Maar een sterk verhaal was het dan wel niet, maar toch ik vond hem toch de moeite daarom stem ik 3 sterren

Ik vond het een goede spannende film. Kom je niet veel tegen dit soort verhalen. Hij had wel nog spannender kunnen geweest zijn.

avatar van Rarara
infantiele domme actiefilm. extreem voorspelbaar

avatar van mrwhite
het is allemaal wat voorspelbaar en eigelijk weet je in het begin al wat er op het einde zal komen desondanks ik het wel nog een film die redelijk wegkijkt met leuke actie scene's.

AHWA
Redelijk.

Actie met redelijk veel bloedspetters en menselijk weefsel dat ontploft. Niet zo heel veel aan verder en helaas voorspelbaar tot op het bot. Desalniettemin heb ik me redelijk goed vermaakt, maar werd het nergens hoogstaand. Op een gegeven moment zie je ook duidelijk een continuiteitsfout met de klok en daar stoor ik me altijd erg aan.

avatar van sofripa
AHWA schreef:
Redelijk.

Niks aan toe te voegen....

avatar van Zmrzlina
Verstand op nul actiefilm

avatar van 606
Leuke non stop actie film met voldoen kogels die in het rond vliegen.
Robert carlyle is weer eens perfect.
Rest doet het ook prima.

3,5 ster

L0sT_R3B3L schreef:

Inderdaad, en die Rhames is in mijn ogen toch een van de leukste actie acteurs van de afgelopen decennia. Hij speelt altijd leuke en goede rollen en alleen al zijn voorkomen vind ik persoonlijk al de moeite waard om naar te kijken...

No noncense actiefilm.

Geen gebrek aan rondvliegende kogels en dito bloed.

Mss soms een beetje overdreven maar in deze supersnelle actie geen probleem. Voor je het weet is het einde daar.

voor de liefhebbers ...

avatar van @quikfit
Lekkere niet nadenk actiefilm,heb ze wel veeel slechter gezien,daarom

3,5 Ster

avatar van benjiq
Geweldige film. De beste actie en geen hersenloze schietfilm, er zit ook nog eens een goed verhaal in. Deze films hebben we nodig.

avatar van Prudh
Een goed verhaal. Da's een goeie. De film ontspoort juist op het zielige excuus van een verhaal. Op verhaal lijken dit soort films nogal prat te gaan, ten nadele van het eindresultaat. Voorspelbare meuk. Ik wil geen verhaal, ik wil actie.

avatar van Filmkriebel
Prudh schreef:
Ik wil geen verhaal, ik wil actie.

en je vindt dat er geen voldoende actie is misschien?

avatar van jeroentjuhhhhh
Wou net zeggen, zit je hier behoorlijk goed hoor

avatar van Prudh
Moet je nagaan als er ipv verhaal nog meer actie in zou zitten. Dan handen we ook niet zo'n lame ass montage sequentietje (a la Rocky) nodig tegen het einde.

avatar van SaNDuTjE
Leuk en vooral vermakkelijke film. Slap verhaal maar genoeg actie om de aandacht er bij te houden. Op de momenten dat er geen actie is en enkel dialoog (vooral tussen Carlisle en Kelly Hu) dan wordt het slaapverwekkend.

Totaal 2.5* voor mij

Eigenlijk gaat het helemaal nergens om maar voor een doordeweekse dag een lekkere onnozele actie film is dit een hele goeie keuze gewoon verstand op nul en kijken.
Kan hem zien in het rijtje Wanted en death Race.
Af en toe wel een beetje warrig heen en weer geflitst met de camera.

avatar van chevy93
Net gezien en is wel een lekkere orginele (!?) actiefilm hoor.
De film is alleen zo chaotisch en dat vind ik jammer.

Het einde was wel goed, ik zag het niet aankomen (alhoewel dat eigenlijk wel had moeten zien).

Ook kwam er af en toe een glimlach op mijn gezicht (vooral bij Miles, de idioot )

Veel diepgang zat er niet in. Ook niet verwacht, maar toch..

Toch heb ik me wel vermaakt, dus een 3,5* lijkt me voldoende

'I'll think I'll have that drink now'