The Tournament (2009)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Scott Mann
met Robert Carlyle, Kelly Hu en Ving Rhames

Elke zeven jaar vindt er in een willekeurige stad 'The Tournament' plaats. Dit is een strijd tot de dood tussen de beste 30 huurmoordenaars ter wereld. De laatste persoon die overblijft krijgt een prijs van 10 miljoen dollar en de titel van 's werelds nummer 1. Dit gebeurt allemaal onder het toezicht van een select groepje miljardairs die gokken op een mogelijke uitkomst.

avatar van Filmkriebel
Non stop bloody action

Met non stop bedoel ik : geen moment pauze. De actie is er van begin tot het eind.
Met bloody bedoel ik : op het rand van het gore af. Het bloed spat rijkelijk rond en de ledematen vallen er af. Niet voor niks de opener op het Screamfest Horror Festival eergisteren.
Met action bedoel ik : echte actie. Dit is geen film die de pretentie heeft om een actiefilm te zijn, zoals Hitman, en die er dan niks van bakt. Nee, dit is rasechte actie. De vele onwaarschijnlijkheden vergat ik snel; dit is niet het soort films waar ik logica in zoek.

Wel een redelijk zwakke rol voor Robert Carlyle, een prima acteur nochtans. Hij wordt toevallig betrokken in het hele gebeuren en zorgt nu en dan voor een humoristische noot maar meestal is hij zielig als sidekick van Kelly Hu. Ook het schokkerige camerawerk zorgde vaak voor chaotische vechtscènes, maar over het algemeen vond ik dit een best te pruimen actiefilm.

Best een aardige film vond ik. Geen topper, maar kijkt lekker weg. Daarom heb ik hem ook 3 sterren gegeven.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geweldig.

Met dit soort films moet je niet op de geloofwaarigheid letten, dit is puur vermaak. Heerlijke non-stop actie, gewoon even 90minuten alle remmen los.

Er word ook niet terug gehouden met wat bloed, het is allemaal gewoon lekker hard en dat is tof.
Heel veel actie, maar ook heel wat slim bedachte scenes, zaten wat originele acties tussen en dat is knap.

Al met al niet hoogstaand maar zeker meer dan alleen vermakelijk, het slappe verhaal past hier perfect bij.

Prima actie misdaad film. Het verhaal is vrij simpel, de actie is vet en regelmatig keihard en er zitten ook regelmatig grappige momenten in. Verder zitten er leuke verschillende figuren in, vooral Ian Somerhalder als Miles Slater vond ik geweldig. De film begint vrijwel direct met een korte introductie van het toernooi en daarna is het gewoon een rollercoaster van actie en geweld. Er wordt overigens best leuk in geacteerd door de verschillende karakters. Het einde was best voorspelbaar maar wel goed. Gewoon een prima actie film

avatar van Maximilian
Beledigend.

Twee redelijk uitgerangeerde acteurs spelen mee, Carlyle en Rhames, en beiden onderbouwen met deze film nog eens dunnetjes waarom; Rhames speelt zoals altijd zonder emotie waar hij wel enige emotie moet tonen, en Carlyle heeft een uiterst overbodig personage te vertolken. Scott Mann wilde kennelijk nog wat diepte aan z'n redelijk lege verhaaltje toevoegen, maar dit werkte bij mij averechts.

Zoals gezegd, Carlyle heeft écht een zeldzame kutrol te pakken dit keer. Alcoholistisch schlemielig priestertje moet zien te overleven tussen de zogenaamd beste moordenaars in de wereld. Laat dit gegeven alsjeblieft weg regisseurtje; we willen bloed zien, geen epo over een moordenaar die sympathie krijgt voor een onschuldige sukkel.

Even over die 's werelds beste moordenaars; sommige waren echt te amateuristisch voor woorden! De een schiet lukraak om zich heen en de ander wil terug naar z'n mammie, hallo? Ook het feit dat een van de moordenaars op het geweldige idee komt om even die chip van onder z'n huid te snijden ging er bij mij moeilijk in; zijn al die andere moordenaars zulke mongolen dat ze niet op hetzelfde idee komen?

Ten slotte een eervolle, NOT, vermelding voor die presentator, want die zette zo'n beetje álle cliché's van de Amerikaanse stereotype neer; z'n blik, z'n uitstraling, z'n stem ; niet normaal naar te kijken.

Blijven dus alleen die moorden over. Nou, petje af voor de man van de special effects, want je gelooft toch zelf niet dat Scott Mann die zelf bedacht heeft?

1/5

avatar van 606
Leuke non stop actie film met voldoen kogels die in het rond vliegen.
Robert carlyle is weer eens perfect.
Rest doet het ook prima.

3,5 ster

No noncense actiefilm.

Geen gebrek aan rondvliegende kogels en dito bloed.

Mss soms een beetje overdreven maar in deze supersnelle actie geen probleem. Voor je het weet is het einde daar.

voor de liefhebbers ...

avatar van chevy93
Net gezien en is wel een lekkere orginele (!?) actiefilm hoor.
De film is alleen zo chaotisch en dat vind ik jammer.

Het einde was wel goed, ik zag het niet aankomen (alhoewel dat eigenlijk wel had moeten zien).

Ook kwam er af en toe een glimlach op mijn gezicht (vooral bij Miles, de idioot )

Veel diepgang zat er niet in. Ook niet verwacht, maar toch..

Toch heb ik me wel vermaakt, dus een 3,5* lijkt me voldoende

'I'll think I'll have that drink now'

avatar van Justinw
Concept is goed en origineel, uitwerking daarintegen minder. Acteerwerk is matig en probeerde je mee te laten leven, maar ik voelde niks. De actie was redelijk maar op sommige punten gewoon simpel met wat rondvliegend bloed. Einde zag ik al aankomen en was dus niet echt een verassing. Ik denk met betere cast en crew en actie. Had het een goeide actiefilm kunnen worden. Nu slaat ie de plank mis.
* *

avatar van brazo
Een leuke aktiefilm. Gewoon erg veel schieten en geweld. Maar wel zeker leuk als je een avond zin hebt in wat goede aktie. Het verhaal darentegen is nogal slapjes en eigenlijk vrij voorspelbaar. Maar toch is het dan weer niet zo slecht dat je 'm wilt afzetten, want het blijft eigenlijk toch wel leuk.

Vooral de rol van Ian Somerhalder (in de film als "Miles Slater")maakt de film wel erg aktievol. Hij knipt stukken van vingers af, schiet gewoon even een hond overhoop. het volgende moment, staan ze in een club allemaal elkaar kapot te scieten. wel een leuke 'badguy' type..

Ik vind alleen als je de film""The Condemned" hebt gezien, lijkt het haast of je 'm nog een keer gaat kijken, maart net een beetje anders qua verhaal en personages. Zelf vond ik die ook beter.

avatar van RSmovie91
Heerlijk actie thriller!

Het is eigenlijk precies wat ik ervan verwachtte.
Een echte actiefilm, waar veel bloed in voorkomt (nog meer als gedacht). Het acteerwerk is normaal. Niet speciaal goed, maar slecht ook niet. Het verhaal is magertjes en wordt voornamelijk naar de achtergrond geschoven.

Dus eigenlijk gewoon een erg vermakelijke actiefilm.

En Kelly Hu ziet er ook zeker niet slecht uit
En de poster vind ik ook zeer goed gevonden. Simpel, maar met een grote gedachte erachter

avatar van schram101
Exact hetzelfde concept als The Condemned. Daarom ook minder origineel voor mij. Maar nog wel erg vermakelijk.
De actie en moorden zijn weer snoeihard en de film vliegt als een trein voorbij. Over acteerwerk mag je in een film als deze niet klagen en dat doe ik dus ook maar niet.

Het concept met de priester is sterk gevonden en leuk uitgewerkt.
Toch is het allemaal wat van hetzelfde, daarom geen hoog cijfer maar een 'gewone' voldoende.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hap-slik-weg.

En dat is prettig bij dit soort filmpjes.

Niets ingewikkelds aan, geen enkele character-uitdieping of iets wat dies meer zij. Heeft dit ook niet nodig.

Lekker knallen met het verstand op 0. Niet de beste binnen het genre (is inmiddels al bijna een genre an sich), maar wel vermakelijk en vooral onderhoudend. Carlyle blijkt echter wat misplaatst. Zeurderig zijplotje ook.

Redelijk.

avatar van RooieBloemkool
The Tournament

Films waarin mensen elkaar af moeten maken voor een tv-show, weddenschappen of andere zieke spelletjes zijn in de laatste jaren veel voorbij gekomen. Denk aan het Japanse Battle Royale, The Condemned of de recente film Gamer. Meestal (met uitzondering van Gamer) zijn dergelijke films vaak slecht uitgewerkt en geen echte hoogvliegers. Met het gevoel weer zo'n film aan te zetten ben ik begonnen aan The Tournament.

Integendeel tot mijn verwachtingen, sprak de film mij vanaf de eerste tot de laatste minuut aan. De acteerprestaties waren goed, aardig wat bekende gezichten, erg goede special effects, afwisselende en amusante actiescenes, spannend, en bovenal, wat bij andere dergelijke films vaak tekenend is, geen voorspelbaar einde. Vanaf het begin tot het einde is The Tournament boeiend.

Een visueel aantrekkelijke en spannende film.

avatar van DeCol
In eerste instantie een leuk concept, maar de uitwerking kan beter. Grote gemis vind ik cast die hier, met uitzondering van sommigen, heel matig was. Ving Rhames is een houte klaas en Robert Carlyle loopt constant te janken. Het deed me allemaal weinig. Ook jammer dat er weer zo'n dosis drama op het einde moet worden gebruikt. Gelukkig maakt de actie veel goed wat er voor zorgt dat The Tournament een degelijke actiefilm is die lekker wegkijkt.

Leuke film, het gegeven is oud, maar zitten leuke acties in. Kijkt goed weg. Zeker een aanrader.

avatar van Caldora
Heel vermakelijke no-nonsens film. The Tournament heeft alles; leuke actie, veel bloed, veel gore en wat droge humor. Verder heeft deze film vlakke personages, wat blote tieten, een plot wat nergens over gaat en nog wat over the top emotie als kers op de taart.

Moet je deze film kijken met je vriendinnetje? Nee, tuurlijk niet. En als je hem alleen kijkt of met wat vrienden moet je ook geen goed verhaal verwachten of schitterende plotwendingen. Wat je wel moet verwachten is puur vermaak dat je zelfs met twee hersencellen nog zou kunnen volgen.

Ving Rhames is altijd leuk en lekker dom, dus je weet wat je te wachten staat. Deze film is zeker geen juweeltje en ook niet het beste in zijn genre, maar hij vermaakt en hij boeit best wel als je niets verwacht. En met die puntjes aangevinkt doet The Tournament precies wat je wél moet verwachten; vermaak.

avatar van Lennert
Toegegeven, het script was niet denderend en zeer voor de hand liggend (helemaal de reden waarom Rhames' vrouw zou zijn vermoord), maar de fantastische en spectaculaire actie maakte een hoop goed. Wilde achtervolgingen, kogelballetten, explosies, martial arts: alles was goed vertegenwoordigd en zeer goed geschoten. Wonderbaarlijk hoe men met een gering budget zo'n cast bij elkaar kan zetten, de crew heeft fantastisch zijn best gedaan.

Wat betreft de acteurs heb ik in ieder geval genoten van de neurotische Carlyle en de immer charismatische Liam Cummingham. Ving Rhames deed het niet slecht, maar was op bepaalde momenten iets te melodramatisch. Hu gaf niet haar beste prestatie, maar was in ieder geval een lust voor het oog en had mooie gevechten, waaronder een mooie scene met martial arts expert Scott Adkins (die helaas erg snel in de film dood ging, ik had hem graag meer mensen te lijf zien)

Met de hoeveelheid matige actiefilms die tegenwoordig in de bioscopen komt, verbaasde het me dat The Tournament als DTV release wordt uitgegeven, het zag er veel grootser uit dan het budget doet vermoeden. Misschien dat de cast niet groots genoeg was en het concept toch te simpel waren, wie zal het zeggen. Voor de liefhebber in ieder geval een verplichte aanschaf!

avatar van eltorro
Een actie filmpje, die zich zelf soms iets te serieus neemt en de dialogen om te huilen zijn. Gelukkig was de actie genoeg aanwezig en dik in orde, en ging gespaard met het nodige bloed verlies. En aangezien het budget van de film nog geen eens zo groot is, als de prijs die de huurmoordenaars in deze film konden winnen toch maar 3*

avatar van Minotaures
Opzich een redelijke hitman-film.

De gore en bloed zitten er lekker goed in. De actiescènes waren redelijk goed in beeld gebracht. Natuurlijk mochten de hitmantrucjes hierbij niet ontbreken (zogenaamd achter een deur staan en dan vanaf de andere kant binnensluipen en schoenen langs een auto neerzetten om een hinderlaag te plannen, als voorbeelden).

Kortom: hou je van lekker veel knallen & wapens, dan is dit een bijpassend film!

avatar van Aapje81
Langdradige en absurde pulp.
Het filmpje voldoet aan alle regels van zijn genre maar
is zeer clichematig en voorzien van tenenkrommend slecht acteerwerk dat bij de liefhebbers vast in goede aarde zal vallen.

Matig

avatar van DonOswaldo
Inmiddels niet meer origineel..

..maar dat is helemaal niet erg, want het is zo'n soort filmpje dat me altijd wel weet te boeien. Daarbij blaast het feit dat het onder de gewone mensen afspeelt (i.p.v. op een afgelegen eiland o.d.) een verfrissend windje erdoorheen.

Lekker bloederig en erg actie-vol, 2 dingen die ik altijd weet te waarderen. Tel daar een aantal toffe scenes bij op, zoals bijv. de shoot-out tussen Lai Lai Zhen en de Fransman in de bus (alhoewel een totaalshot het helemaal af zou maken, misschien alleen een beetje lastig met zo'n bus).

Robert Carlyle heb ik me i.t.t. sommigen niet al te erg aan gestoord, zeker met een geniale Kelly Hu als tegenspeler weet het sowieso wel weg te kijken. Liam Cunningham volstaat altijd wel als bad-guy en Ving Rhames heb ik ook nooit echt problemen mee.

Einde niet direct onverwachts, wel erg fijn.

avatar van james_cameron
Onweerstaanbaar idee voor een film, kan haast niet fout gaan, zou je denken, maar toch weet regisseur Mann het grotendeels nog te verpesten. Hij voert een reeks sullige moordenaars op, filmt de boel op vrij lelijke wijze en hakt de aktiescenes in mootjes totdat er weinig bijzonders van overblijft. Carlyle heeft een bizarre, nogal huilerige hoofdrol; Rhames is gewoon slecht. Wat de film nog enigzins redt zijn de inventieve en zeer bloederige executies en een lange spectaculaire achtervolgingsscene met een dubbeldekker en een vrachtwagen, die wel wat aan de climax van Terminator 2 doet denken. Verder is het allemaal vrij onlogisch en verre van opwindend.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van dit genre: Battle Royale, The Condemned, Surviving the game en zelfs The Pink Panther Strikes Again. Weinig verhaal, maar gewoon een hoop actiescènes en zien wie er eerst wegvalt. Op zich dus niets speciaal de film, maar wel zeer genietbaar. Leuke actie, kleurrijke figuren en af en toe de nodige humor. Meer moet dat soms niet zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
The Condemned 2.0

Praktisch alles is gejat van The Condemned. Het internet aspect, de kans om van afstand opgeblazen te worden bij overtreden van de regels, het drama subplotje....
Maar gelukkig is ook The Tournament wel leuk om te bekijken. Dit is nou zon filmpje waarbij men zegt ''verstand op 0 en kijken maar''. Soms is dat best prettig.

Het verschil met The Condemned is dat daar de strijd gehouden werd op een verlaten eiland en dat in The Tournament de strijd plaats vind in de ''normale wereld'' met onschuldige omstanders erbij. Persoonlijk vond ik het 1e idee leuker, maar oke...
Er wordt lekker non stop geknald en gevochten en voor anderhalf uur is dat best leuk. De scene met Ving Rhamed die met een vrachtwagen achter de bus van Kelly Hu aan gaat was trouwens wel cool!

Helaas blinkt er niemand uit in zijn rol, maar is het wel te doen. Ving Rhames vond ik best aardig en Kelly Hu idem. Robert Carlyle irriteerde vooral als priester met persoonlijke problemen. Dat einde was helemaal triest met zon moraal erin. Net of iemand dat wil zien in een actiefilm als deze

Prima actiefilmpje voor de liefhebber.

Een letterlijke non-stop-actie film, waardoor de personages en het verhaal op de tweede plaats komen en dus ook niet bijster interessant zijn. Behoorlijk geweldadig, behoorlijk bloederig, behoorlijk over the top en ook behoorlijk voorspelbaar. Maar allemaal wel erg vermakelijk. Sommige actiescenes zijn helaas wel te snel gemonteerd.

avatar van kalehein
Dit is een film die je eigenlijk moet kijken als "mannen onder elkaar"
Flesje bier erbij, zakkie chips, kijken voordat je met z'n allen gaat stappen.
Liam Cunningham speelt hier de organisator van het tournooi en het valt overduidelijk op dat we hier te maken hebben met een Engelsman die met Amerikaans accent moet spreken... geforceerd wel te verstaan
Kelly Hu is dan weer een mooi bloempje om te zien
Het verhaal gaat eigenlijk te snel om bij stil te staan, maar kijkt zeker lekker weg. Het is alleen jammer dat Anton Bogart al zo vroeg in het spel zijn zendertje verwijderd en in de koffie van een ander doet. Van de 30 spelers worden er eigenlijk maar een stuk of 10 bij naam genoemd en alleen Anton Bogart, Father MacAvoy, Lai Lai Zhen en Joshua Harlow zijn de spelers waar het om draait. De rol van Miles Slade is me eigenlijk een beetje onbekend... hij speelt een door-en-door-verdorven alles killer, die zelfs een onschuldige straat hond doodschiet. Waarschijnlijk speelt hij mee om de film iets meer verhaal te geven???? Het hele hoe en waarom wordt niet uitgelegd. Van de andere hoofdrolspelers wordt wel enigzins achtergrond info verstrekt
Het is dat de film nergens over gaat en puur om de aktie draaitm hiervoor dan ook 2,5*

avatar van Decec
Ik vond een goede actie film..
Allemaal moorden... maar ik vond "een geknipte vinger" overdreven (niet filmen..), tjonge.....
Bekende acteur Ving Rhames speelt goed..
Prima acteerwerk...

avatar van Gang_Star
Het verhaal van deze film is te simpel voor woorden. Eens in de 10 jaar worden de 30 beste huurmoordenaars deel van The Tournament. Deze 30 moordenaars hebben 24 uur de tijd om elkaar af te maken.
30 personen= 1 winnaar.

Wat volgt is een uiterst coole actieknaller van een film, waarin harde man tegen man gevechten afgewisseld worden met vuurgevechten.
De huurmoordenaars worden op de meest verschrikkelijke manieren om zeep geholpen.

Waar ik later pas achter kwam is dat zelfs Scott Adkins nog een kleine rol heeft als moordenaar (ook wel bekend als Uri Boyka uit Undisputed II & III)

Cast doet het zeker vermakelijk en voor mij één van de meest toffe entree's is het moment als Harlow(Ving Rhames) in die club binnenkomt. Met bepaalde muziek erbij... tof.

avatar van blurp194
Actiefilm met meer dan genoeg actie en ook nog een beetje gore om het af te maken. Jammer dat het einde wat erg voorspelbaar is en zonodig nog wordt uitgelegd ook - alsof we dat zelf niet zouden snappen.
Verder prima gefilmd, mooie consistente beeldstijl die bij het verhaal past. Carlyle en Hu en ook de andere acteurs zitten goed in hun rol. En de stunts van Foucan zijn ook best leuk om te zien.