The Warriors (1979)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Walter Hill
met Michael Beck, James Remar en Deborah Van Valkenburgh

Cyrus, de charismatische leider van de straatbende Gramarcy Riffs, wil de volledige controle over New York. Hij heeft daarvoor de hulp nodig van de andere bendes. Wanneer ze zich verenigen, zijn ze drie keer zo talrijk dan de politie en kunnen ze over de stad regeren. Cyrus maakt zijn plan bekend tijdens een nachtelijke vergadering in de Bronx, waar elke bende negen ongewapende vertegenwoordigers naartoe gestuurd heeft. Iedereen is enthousiast en bereid de krachten te bundelen. Maar dan wordt Cyrus neergeschoten door Luther, de aanvoerder van de Rogues. Hij beweert echter dat de moord door een van de Warriors gepleegd werd. Meteen wordt het bestand opgeheven en de Warriors vogelvrij verklaard.

avatar van Vinokourov
Gebaseerd op een episode uit de roemruchte Griekse oudheid! Een bende probeert na een noodlottige moord terug te keren door verpauperd New York naar hun thuisbasis en moet allerlei gevaren overwinnen. Met wat badasses en synthesizermuziek is het nogal cult. Niet echt hoogstaand dus, maar aardig om te zien is het wel.

Ik had deze excentrieke, rauwe en eenvoudige cultklassieker niet eerder gezien en, eerlijk gezegd, vond ik 'm, behalve over de top, wat gedateerd overkomen: een enigszins kleffe en zwaarmoedige film, in stripstijl, waarin het uiteindelijk draaide om teamwork, met overdreven, dwaas en onbedachtzaam straatbendegeweld. De dialogen kon je grof noemen en de cast speelde (bewust?) houterig.

avatar van Gang_Star
Fijne klassieker. Een spannende rit waarin de leden van The Warriors door allerlei leden van verschillende bendes constant achtervolgd worden. Veel personages maar ook veel toffe personages door middel van interessante looks. De actie is goed en de film is spannend en behoorlijk sfeervol.

Ook maar eens gezien.

Ondertussen een erg gedateerde film. En dan niet eens zozeer door de pakjes of de muziek, eerder door sommige situaties die zich voordoen. Wanneer The Warriors bijv de eerste keer ontsnappen aan die skinheads. Ze springen net op tijd in de trein, waardoor ze buiten schot zijn. Alles chill en relax, en in '79 zal dat ook wel een normale reactie geweest zijn. Tegenwoordig hoeft er maar ééntje z'n smartphone te pakken en de hele stad is op de hoogte van hun locatie en waar ze heen reizen.

Ik denk dat ik 35 jaar geleden wel wat gezien zou hebben in deze film. Deed me wat denken aan het vroege werk van Sogo Ishii, die zette z'n camera ook graag bij straatbendes om de daarbij horende stoerheid en het onvermijdelijke streepje inter-bende drama vast te leggen. De intro van deze film is ook niet verkeerd, als je even het gruwelijke fontje buiten beschouwing laat. Muziek is niet aan te horen, maar hoort wel bij het tijdsbeeld.

De speech is verder een bekende samplepot. Blijkbaar ook voor de hiphop produceren, maar met quotes als "20.000 hardcore members" konden de (Nederlandse) hardcore producers niet achterblijven uiteraard. Heeft toch altijd iets extras als je bepaalde stukken tekst uit een film al kan meepraten.

Probleem is dat anno 2015 de gangs echt te lullig zijn, terwijl ze toch duidelijk stoer moeten ogen. Dweepy kerels die wat door de stad huppelen en vooral iedereen proberen vermijden. Sommigen spreken over veel actie, ik heb die duidelijk gemist. Veel gewandel, als er dan al eens een situatie voordoet dan wordt er meestal weggerend, of blijft het bij wat slecht in beeld gebracht gebrawl. Daar schiet de film ondertussen toch ook flink tekort.

Verder ook redelijk repetitief, er gebeurt 4 of 5 keer hetzelfde, telkens met een andere bende, daarna even snel de finale erdoor jassen en de film is afgelopen. Had wel iets meer variatie ingemogen, al is dat misschien eerder kritiek die er komt vanwege het ontbreken van echt leuke confrontaties tussen de verschillende gangs.

Echt slecht is het niet, wie zich goed voelt bij het 70s-80s overgangssfeertje moet deze absoluut een keer zien, maar ondertussen begint het behang toch te lossen en uiteindelijk vond ik het iets te saai voor wat het poogt te zijn.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Inderdaad gedateerd, en de gangs (velen inter-raciaal?? volgens mij bestaan die nauwelijks) zagen er nogal ongevaarlijk uit, met malle hoedjes en geverfde gizichten. oo de Warriors trouwens: zo'n Rembrandt (die 1 x een lelijke W mocht spuiten), daar zou je toch zo de weg aan vragen in nachtelijk New York. Acteerwerk was niet geweldig en de meeste gevechten waren slecht in beeld gebracht. Dat gevecht met de Baseball Furies met name, ze wachten keurig op hun beurt tot ze een voor een worden neergehoekt. En jammer dat de laatste confrontatie tegen de Rogues wordt beëindigd voor die goed en wel begonnen is.

Maar toch: de lege metro-stations, de zwoele radio-stem, de bekende speech van Cyrus, de mega-irritante leider van de Rogues (Warriors, come out to pla-hay), de syntisizer score, en inderdaad ook wel een portie jeugd-sentiment, het is toch wel met recht een cult-klassieker.

avatar van JacoBaco
Ik had niet echt verwacht dat dit zo'n brave film zou zijn. Nee zo omstreden als A Clockwork Orange had ik ook weer niet verwacht welke destijds toch wel wat stof deed opwaaien i.v.m. copy-cat-moorden, verkrachtingen en een mishandelde zwerver waarbij in alle gevallen de daders toegaven geïnspireerd te zijn door de film. Maar wat betreft The Warriors komt het qua geweld haast overeen met de gemiddelde The A-Team aflevering en dus voor alle leeftijden.

Toch had ik een leuke avond met The Warriors. Een plot is er niet, want wanneer Swan aan Luther vraagt waarom heb je het gedaan, dan zegt Luther omdat ik dat soort dingen gewoon doe wanneer ik daar zin in heb. Ja oké helder en meer dus niet. En ik heb maar 2 bekende acteurs gezien en dat zijn James Remar en David Patrick Kelly (Commando). Michael Beck die Swan speelt heeft absoluut een charismatisch hoofd, maar is nooit een beroemd acteur geworden en ik zou hem toch zeker wel herkennen aangezien hij tegenwoordig nog steeds hetzelfde kapsel heeft.

Leuke film wel, maar eigenlijk had ik deze film al als aankomende puber moeten kijken en dan had deze film ongetwijfeld een sentimentele waarde gekregen net als (voor mij) bijvoorbeeld films als The Lost Boys, Ghostbusters en nog wel een paar.

6,5/10

avatar van Gh8st
Ik leerde deze film een tijd terug kennen toen er een game van verschenen was. Die leek me wel interessant, maar ik nam me voor eerst de film een keer te kijken. Laatst werd ik nog eens aan herrinerd en toen heb ik hem gelijk op mijn watchlist gezet, om hem nu dan eindelijk eens echt te kijken.

Wat me toen al aansprak aan de game is ook het leukste punt uit de film. Namelijk de verschillende gangs die New York bezetten en zich onderschijden met aparte kleding en make-up. Dat maakt de hele stijl van de film en het lijkt me een feest te zijn om je daarmee bezig te mogen houden.

Het verhaal is blijkbaar gebaseerd op iets uit de Griekse oudheid en zorgt ervoor dat The Warriors zich door de terretoria van andere gangs heen moeten werken om thuis te komen. Een leuke manier om clashes met andere gangs te forceren.

Nu straalt er best wel wat B-kwaliteit vanaf qua acteren en de vechtscenes ogen ook niet erg indrukwekkend, maar dat mag de pret niet helemaal drukken. Het had allemaal echter wel iets minder braaf gemogen, want afgezien van het uiterlijk komen de gangs niet echt angstaanjagend over.
Al met al wel een vermakelijk filmpje dat vooral door de stijl geslaagd is.

avatar van Vidi well
The Warriors. Deze film stond al lang op mijn verlanglijstje, en eindelijk heb ik hem op DVD gevonden, dus dan komt de grote vraag: valt hij mee of valt hij tegen?

Hij valt enorm mee. Sterker nog, het is een nieuwe favoriet van mij!
Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar is juist daarom zo doeltreffend: in een dystopische toekomst komen diverse bendes bij elkaar voor een vergadering over de wapenstilstand. De grote leider Cyrus die van iedere bende respect geniet, wordt vermoordt. De Warriors worden als schuldigen aangewezen, en worden daarmee het doelwit van duizenden bendeleden en het hele politiekorps. Ze moeten letterlijk rennen voor hun leven.

Wat mij vooral opviel in deze film was de symboliek die de film vertoont met een prehistorische wereld. Het stedelijk landschap is een modern oerwoud, een grote gevaarlijke plek. Geen rijen bomen, maar rijen pilaren waar het gevaar achter kan schuilen. New York is verworden tot een immense jungle, een primitieve plek waar verschillende stammen vechten voor hun eigen grond, hun territorium. De grote leider is een verzoener tussen de bendes en als een ware sjamaan probeert hij de stammen samen te laten werken. Als hij wegvalt vervallen de bendes in primitief gedrag: doden of gedood worden. De uiteindelijke dood van Luther, is ook een typisch voorbeeld van het primitieve gedrag, waarbij een grote groep mensen de slechterik, de zwakste van de soort, doodt.

Opgejaagd als prooien, maar zich gedragend als beesten, vechten de hoofdpersonages zich door nachtelijk New York, wat spectaculaire achtervolgingen oplevert en een spannende stunt waarbij een Warrior vlak voor een aankomende trein op het spoor springt en vooruit moet rennen om weg te komen., want het gevaar komt niet alleen van de andere bendes, maar ook van de omgeving: de stad zelf. De gevechten tussen de verschillende bendes zijn bijzonder realistisch en rauw, wat een paar te gekke vechtscènes oplevert, zoals het park met de knuppels, en in de metro toiletten.

De grote stad is in deze film een gevaarlijk niemandland waar jonge groepen mannen met veel machtsvertoon rondstruinen op zoek naar hun kick en hun prooi. Vrouwen spelen een beduidend kleinere rol, worden gezien als lustobjecten en worden daarom denigrerend behandeld met veel spierballenvertoon. Desondanks staan de vrouwen in deze film vrijwel allemaal hun mannetje, zoals we zien in de scene met de Lizzies. Echter, de film draait vooral om het masculiene thema van vechten voor je grond, en voor je stam.

Het nachtelijk New York heeft er nooit mooier uitgezien dan in deze film (oké, misschien op Taxi Driver na). Als een ware stadsjungle ontvouwt de stad zich voor onze ogen, met alle schoonheid van een dystopisch toekomstbeeld, waarin de verloedering enorm is toegeslagen. Felle neonlichten, zwaailichten en verkeerslichten, beschijnen de starre geometrie van de nachtelijke stad. Dat levert prachtige beelden op, zoals in de metrostations, met alle rijen pilaren en betegelde felgekleurde muren. De combinatie van het krachtige kleurenpalet en de geometrische rijm in de architectuur levert soms een bijna abstracte beeldtaal op.

Na al het geweld dat we te zien krijgen, is er een vraag die opkomt: waarom gaan deze jonge mensen 's nachts de straat op zoek naar geweld en sex? Waarom zou men zich in de moderne tijd als een primitef oermens gedragen? Mercy, het meisje dat wegloopt bij de zwakke bende Orphans, om mee te kunnen met een sterkere bende, laat iets doorschemeren van de reden. Haar angst om oud te worden en een uitzichtloos leven te leiden in deze onleefbare stad doet haar besluiten om helemaal voor het moment te leven, met al het feest en avontuur dat erbij hoort. Ook The Warriors beseffen net als elke bende in de stad dat ze niet veel hebben, en dat de toekomst ook niet veel goeds beloofd, en dat je dus moet pakken wat je pakken kunt.

De film vertelt ons dat een stad waarin de toekomst niets dan ellende voorspelt, ervoor zorgt dat mensen teruggaan naar hun oerinstinct, om dat klein beetje dat ze hebben met hand en tand te verdedigen.

Typisch zo’n film die ik allang vergeten was tot ik ‘m onlangs tegenkwam in een MovieMeter Contest van Zandadder. In vergelijking met mijn eerste kijkbeurt vele decennia geleden ben ik inmiddels dermate goed bekend met New York om het gegoochel van regisseur Walter Hill met locaties als storend te ervaren. Maar los daarvan is het binnen het genre van streetgang films een alleszins redelijk onderhoudende film.
Deborah van Valkenburgh schijnt nog steeds films te maken, maar eerlijk gezegd heb ik van haar ná deze film niets meer vernomen. Dat verwondert mij trouwens niet.

avatar van jippie2010
Lastig te beoordelen. Het geheel oogt wat clownesk,
tegelijkertijd is de film bijna 40 jaar oud en kan ik me onmogelijk verplaatsen in de tijdsgeest van toen.
Technisch is de film goed gemaakt en de muziek/soundtrack is goed gekozen. En of de sfeer helemaal realistisch is? Dan laat ik even in het midden. *3,5

avatar van Filmkriebel
I'm gonna shove that bat up your ass and turn you into a popsicle.

Onderhoudende film over een straatbende, The Warriors, die valselijk beschuldigd worden van moord op de leider van grootste bende van stad. De jongeren keren huiswaarts en zullen het moeten opnemen tegen andere bendes... Inhoudelijk heeft het niet veel om het lijf, maar de sfeervolle uitwerking van het stedelijk nachtwandelingetje loont wel en Hill heeft altijd goed geweten hoe hij een actiefilm in elkaar moet steken. De gangfights zijn goed gedaan en ook het gebruik van cartoons gaf de film iets extra's.