12 Angry Men (1957)

Alternatieve titels: Twelve Angry Men | De Twaalf Gezworenen

Drama / Misdaad

geregisseerd door Sidney Lumet
met Henry Fonda, Joseph Sweeney en Lee J. Cobb

De jury moet gaan beslissen of een jongen schuldig is aan de moord op zijn vader. Het lijkt allemaal heel duidelijk te zijn dat hij het heeft gedaan en alle juryleden denken snel naar huis te kunnen gaan. Maar één jurylid is niet overtuigd van zijn schuld en als één iemand tegen de veroordeling is komt er geen veroordeling. Ze zullen elkaar moeten zien te overtuigen van hun mening.

avatar van RuudC
De verklaringen van de belangrijkste getuigen worden weerlegd. Met objectief wil ik vooral zeggen dat de buren nooit de dader hebben kunnen zien. En inderdaad, om daar nou iemand voor op de elektrische stoel te zetten. Een prachtige sneer naar het Amerikaanse rechtssysteem en iedereen die voor de doodstraf is. Helaas zit niet in elke jury een Henry Fonda.

Dick2008
RuudC schreef:
De huidige nummer 6 van de IMDB top 250 is niet bepaald de spannendste of de meest afwisselende film. Ik denk nog altijd dat er meer mensen zijn die 12 Angry Men na tien minuten afzetten dan het aantal dat de film met plezier uitzit. Ik behoor tot de laatste groep.

Zodra je films gaat herkijken bestaat die mogelijkheid inderdaad. Natuurlijk zijn er mensen die zo'n film keer op keer kunnen bekijken, maar het lijkt me dat het toch vooral gebaseerd is op dat mensen het een goede film vonden, een stem uitbrengen en klaar. Het zal op deze site niet anders zijn.

avatar van RuudC
Het gaat me juist niet om het herbekijken, maar om de eerste indrukken. Er zijn genoeg mensen die over het algemeen na tien minuten wegzappen en een minimale score geven. Misschien schrikt de leeftijd al voldoende af.

avatar van Karl van H.
mikey schreef:
Yes! Maar wat betekend niet onwaarschijnlijk? kan je daarom iemand op een stoel zetten?

Dat is een heel andere vraag. De reden waarom Fonda het zo nodig vindt eerst al het bewijs nog even na te gaan, is ook juist omdat er anders die jongen anders de doodstraf krijgt. De film lijkt me daarom juist een aanklacht tegen zowel de doodstraf als het Amerikaanse rechtsysteem. De eerste, omdat deze mensen ter dood veroordeelt, ook als het bewijs niet zo sterk blijkt te zijn als aanvankelijk gedacht. De tweede, omdat deze leunt op het overtuigen van iemand, en niet per se op hard bewijs. Fonda gebruikt ook nogal wat retoriek om zijn punt te maken, vergeet dat niet.

RuudC schreef:

De buren hadden nooit de dader kunnen zijn, voor zover de getuigen dat weten. Het is een tijdje geleden dat ik deze film gezien heb, maar ook hier waren Fonda's tegenargumenten niet altijd even overtuigend. Zo meen ik me te herinneren dat hij afleidt dat die vrouwelijke getuige eigenlijk een bril draagt, omdat ze af en toe aan haar neus zat, en dat ze die tijdens de zitting niet op had gedaan omdat zij hem een wat ijdele vrouw leek. Nou ja, dat kun je nauwelijks objectief noemen, niet alleen omdat het zo gezocht is, maar ook omdat de vrouw (of: tegenpartij) in kwestie geen kans krijgt op deze beweringen te reageren. Objectief zou ik het dus niet willen noemen. Met de kritiek op de doodstaf ben ik het verder wel eens.

avatar van Gruffalo
Kan iemand me vertellen wat er zo mooi is aan deze film en waarom het de moeite is om hem te gaan kijken? Ik vind de recensies op het internet allemaal een beetje onduidelijk. Zit het em in het verhaal? De sfeer? Of is dit gewoon zo'n klassieker die vooral bekend is geworden dankzij nostalgie?

avatar van moviemafketel
Ik vond het vooral mooi om de menselijke emoties en zelfingenomenheid te zien. Verder gewoon een fraai kijkje in de keuken van een jury.

avatar van Hdde
Wat ongelofelijk waardeloos trouwens dat er geen Nederlandse Blu-Ray release is! Zijn een stuk of wat films die ik graag in mijn bezit wil hebben maar die niet verkrijgbaar zijn, waaronder deze topper. Kortom: genoodzaakt om mijn internetverbinding weer aan te spreken.

Deze film ruim een jaar geleden voor het eerst gezien. Ben wel weer toe aan een nieuwe kijkbeurt. Helaas is deze film in Nederland alleen op DVD uitgekomen.

Zeer onder de indruk! Ik had nog nooit van deze film gehoord, maar toen ik er laatst bij toeval op stuitte, en de samenvatting op MoMe las, was ik meteen geïnteresseerd. Het klonk als een briljante film, en hij was nog beter dan ik had gehoopt!

De hele film (vrijwel) speelt zich af in een kamer, waar 12 juryleden hun oordeel moeten vellen over een zaak, die alleen beslist kan worden, als iedereen het met elkaar eens is. Het gaat om een moordzaak, en die lijkt heel duidelijk te zijn, er zou geen misverstand over kunnen bestaan dat de vermeende dader schuldig is. Maar natuurlijk is er één persoon die daar toch niet zo zeker van is, en dat terwijl iedereen graag naar huis wil, en het bloedheet is. Wat volgt is bijna anderhalf uur lang gediscussieer over of de vermeende dader schuldig of niet is.

Het is een prachtig psychologisch spel, waarbij elk persoon een ander karakter heeft, andere overwegingen, andere uitgangspunten. Er is van alles in terug te zien, groepsgedrag, etc. Ik heb het niet heel vaak bij films, maar ik heb werkelijk de volle anderhalf uur lang geboeid zitten kijken. Je weet natuurlijk al hoe het af zal lopen, maar de weg ernaartoe is ontzettend interessant, en ook nog eens vermakelijk.

Vooral de rol van Henry Fonda, degene die vanaf het begin al er over wil praten in plaats van meteen de jongen schuldig te verklaren, is briljant, hoe hij in eerste instantie vooral als een vervelende dwarsligger wordt gezien, en naargelang de film steeds meer de mensen op zijn hand krijgt, en mensen kan overtuigen, eigenlijk vooral door goed te praten. Fantastisch gespeeld, en ook de andere acteurs deden het uitstekend.

Echt een ge-wel-dige film waar zoveel inzit, en ook nog eens ontzettend vermakelijk is. Het heeft ook nog eens een hoop herkenbaarheid in de personages, en nog wat maatschappijkritiek. Hier kan ik niet anders dan de volle vijf sterren aan kwijt!

avatar van russo
aardige film, na een half uur wel redelijk voorspelbaar, maar desondanks wel boeiend gebleven ondanks dat alles zich in 1 kamer afspeelt

avatar van WB
WB
Super film. Prachtig sfeertje, prettige acteurs en emoties, en hoe minimaal het verhaal ook is, anderhalf uur keek ik geboeid naar een (klassieke) oude zwart-wit film. Toentertijd onervaren spelers die een voortreffelijke prestatie neerzetten. Ik kon me er volledig in vinden. Had ik al veel eerder moeten kijken. Leuk om te zien hoe een "geklaarde" zaak toch niet zo geklaard lijkt te zijn als men denkt... en dat door één persoon.

avatar van frolunda
De ijzersterke rolbezetting,het uitgekiende scenario en de regie van Sidney Lumet (in zijn de debuut) maken van 12 Angry men een klassieker.Meer vertellen zou zonde zijn.........

avatar van nightbreed
Knap hoe een film (die meer op een toneelstuk lijkt), die zich in 1 kamer afspeelt, 90 minuten de aandacht van de kijker weet vast te houden.

avatar van John Lee Hooker
Schitterend. De langzame omwenteling van Guilty naar Not Guilty is voortreffelijk weergegeven. Iedereen is goed gecast en ook werkelijk ieder personage heeft een bepaalde bijdrage aan tafel. We blijven voornamelijk in één enkele ruimte maar het wordt nergens claustrofobisch want het blijft interessant hoe ze elkaar proberen te overtuigen en hoe ze reageren. Geregeld kun je ook glimlachen (bijvoorbeeld als de man met de hoed een propje in de ventilator gooit en op iemand anders terecht komt en toen brillemans een zweetdruppel op zijn voorhoofd had liggen wanneer hij heftig ondervraagd werd terwijl hij had beweerd nooit te transpereren). Terechte klassieker als je het mij vraagt.

avatar van Sjoerdow
Mooie film hoor, uitstekend geacteerd en interessant verhaal.

Toch blijf ik achter met een hoop vragen over de getuigen........

Aangezien alle getuigenverklaringen weerlegd worden door de jury uiteindelijk, vraag ik mij af waarom een getuige onder ede de waarheid zou verdraaien met als logisch gevolg dat een onschuldige mogelijk de elektrische stoel krijgt.

- Zo beweert een messenverkoper dat hij een uniek mes verkocht heeft, terwijl een paar straten verder hetzelfde mes te krijgen is.

- Een onderbuurman beweert dingen gehoord en gezien te hebben, puur en alleen om aandacht?

- Een vrouw is ijdel, dus draagt ze geen bril tijdens de zitting, maar waarom zou ze opzettelijk zeggen dat ze de jongen zijn vader zag neersteken?

Wel vond ik het mooi dat er zoveel moralistische boodschappen in de film zaten. Het statement over discriminatie en vooroordelen vond ik erg mooi, naast de opmerking dat er in dit soort zaken geen sprake is van exacte wetenschap, wat we tegenwoordig toch vaak wel hebben met DNA-onderzoek en camera's op elke hoek van de straat.

Ik vond het toch storend dat uiteindelijk zowel zijn schuld als onschuld niet bewezen wordt. Daar kijk ik dit soort films toch wel voor.

avatar van Hdde
12 Angry Men Blu-ray:
www.zavvi.nl - 12 Angry Men Blu-ray | Zavvi.nl

Versie: Regio B
Audio: Engels
Ondertiteling: onbekend
Release: 3 juni 2013

Prijs voor de pre-order op www.zavvi.nl - Goedkoop games, films en muziek on-line bij zavvi.nl | Zavvi.nl is momenteel € 12,45,-. Weliswaar is het niet zo'n mooie uitgave, zoals we die in de Verenigde Staten hebben mogen zien (The Criterion Collection), maar het is de eerste uitgave op Blu-ray die geschikt is voor regio B.

avatar van W.M.J.M
Sjoerdow schreef:

Juist het beste aan de film.

W.M.J.M schreef:

Juist het beste aan de film.

inderdaad. Dat is juist hét punt van de film bij uitstek. Het maakt niet uit of hij nu schuldig is of niet. Er was gerede twijfel, dus hij moet onschuldig verklaard worden. Of hij het nu gedaan heeft of niet.

Dit soort films uit deze tijd zijn voor mij volledig nieuw en onbekend, ik heb me ook lang onthouden van deze film en vanmiddag heb ik hem voor het eerst gezien.

Ik vind het knap hoe de film mij heeft weten te boeien terwijl ze 1.5 uur lang in een kamer zitten, erg apart want normaliter zou ik al lang afgeknapt zijn, toch bleef het boeien, mede door mijn interesse in het toch wat eigenaardige jury systeem (naar mijn mening niet goed).

Een aangename kennismaking met de oude cinema

avatar van timburton
Wat een geweldige film. Zojuist even gekeken wie nog leeft van de acteurs die in de film spelen. Het laatste jurylid is vorig jaar in juli gestorven. De 12 angry men zijn daarom sinds een jaar toch echt verleden tijd... Ook de acteurs achter de kleine bijrollen, zoals de bewaker van de jurykamer en de rechter hebben in de jaren '70 het loodje gelegd. Volgens velen is John Servaco, de acteur die even in beeld is als de beschuldigde achttienjarige jongen, nog in leven maar omdat hij nooit meer in andere films heeft gespeeld en meteen afscheid nam van de publiciteit weet men eigenlijk helemaal niet waar die man überhaupt uithangt, als hij nog leeft. Feit is dat hij op dat moment 18 jaar oud was; dat zou hem nu 72 tot 73 jaar oud maken, dus zeer reëel dat hij nog leeft. Het zullen waarschijnlijk niet veel mensen hier zijn die zich hiervoor interesseren , maar ik vind het altijd een eng gevoel om naar een film te kijken die toch echt een gesloten boek is en gevuld wordt met geesten uit het verleden...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
timburton schreef:
Het laatste jurylid is vorig jaar in juli gestorven

Fout, Jack Klugman is de laatste geweest die is gestorven en dat was rond de kerstdagen vorig jaar.(24 december)

avatar van dreambrotherjb
Nog zo één van die eerste klassiekers die ik zag.

Simpel concept, simpel decor. Deze film bewijst de kracht van dialoog.

Natuurlijk zie je het einde al van mijlenver aankomen, maar dat vond ik op géén enkel moment een minpunt. Het einde vond ik super gedaan.. Er wordt geen aandacht geschonken aan de effectieve uitspraak of hoe de rechtszaak nu afloopt, en dat vond ik een hele goede keuze. Ook de scene aan de trappen maakt het allemaal net wat legendarischer.

avatar van Rogyros
dreambrotherjb schreef:

Volledig eens!

Ik kende de remake al. Dat was een uitstekende film. Deze vind ik nog wat sterker. Voor 98% speelt het zich in een enkele ruimte af. Enkel dialogen. Erg sterk gedaan. De karakters ontwikkelen zich gaandeweg op een zeer boeiende manier. Soms is een er een grote inkijk in het karakter van iemand door een enkel (veelzeggend) zinnetje. Veel diepgang in deze film. Prachtig verfilmd.

avatar van Quaest
Herziend en blijft gewoon geweldige film. Dit behoort nog steeds top 10 van mij.

avatar van Roger Thornhill
Bij IMDb nummer 7 in de top-250 aller tijden, bij MovieMeter nummer 30 (en tevens de oudste film in de hoogste regionen tot Seven samurai [1954] op nummer 45). Zó'n "oude" film op beide filmsites zó hoog, en dat is niet voor niets. Nog altijd ijzersterk, onsentimenteel, perfect geacteerd en met een aangrijpend slot.

avatar van JeroenFR08
Hopsakee net bestelt. Zie er naar uit dat hij binnenkomt zeg.!

avatar van JeroenFR08
En zie dat de leveringstijd 4 weken is.

avatar van Pazmaster
Goede onderhoudende film met prima acteerwerk. Ik had alleen gehoopt op een leuke twist aan het eind. Maar die bleef uit. 3,5 ster

avatar van bunkerboy
ijzersterke rechtbank film

avatar van AmazingPP
Deze Blu Ray heb ik gekocht op Amazon.co.uk voor nog geen 8 Euro, inclusief Nederlandse ondertiteling en nu net vandaag gekeken. Wat een zinderende film! Niet voor mensen die van actie houden in hun film, die drukken hem na tien minuten uit, maar voor mensen die van acteren houden een ware must! Ijzersterk in zijn simpelheid en uitmuntend in het acteerwerk. Ik heb er ontzettend van genoten. 4*

avatar van AC-dW
Wat ben ik verrast door deze film! Toen ik begon met kijken, verwachte ik een langdradige, langzame zwart wit film. Maar niks is minderwaar! Ik vond het een super vlotte film, heel erg leuk gewoon!
Het zet ook prachtig neer hoe belangrijk het is wat voor advocaat je hebt, en hoe de mening van iemand zo makkelijk beïnvloed kan worden door een ander. Echt een heerlijke film!