Into the Wild (2007)

Biografie / Drama

geregisseerd door Sean Penn
met Emile Hirsch, Catherine Keener en Marcia Gay Harden

Christopher McCandless (Emile Hirsch) laat zijn leventje voor wat het is en vertrekt naar de wildernis van Alaska. Zijn kaart van het gebied gooit hij weg, en zijn voedselvoorraad lijkt bij lange na niet voldoende te zijn. Een verhaal over de aantrekkingskracht van de natuur en complexe relaties tussen een vader en zoon.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Gezien hoe de film eindigt kan ik dan toch moeilijk van propaganda spreken....

David Aaronson schreef:
Madecineman, ik vind dat hij daar ook faalt; de echte beweegredenen van McCandless brengt hij mijns inziens niet naar boven. Ik mis de echte redenering. Hij kiest teveel voor verhaaltechnische trucjes in plaats van de echte diepgang, het echte verhaal.
Ik ben het met je eens dat de meest interessante films deels door de kijker ingevuld moeten worden, maar hier begint het, nogmaals mijns inziens, meer op een propagandafilm te lijken.

Jesus man, als jij elke film zo analyseert..... Dit is echt een TOP film, en dat je het woord propaganda als gebruikt... bah.

avatar van Pruim
Hoezo? Het is toch ook (een soort van) propaganda om je huidige leventje achter je te laten en op pad te gaan zonder familie en vriendin daarover in te lichten? Althans; zo zou je de film best kunnen zien. Daarbij snap ik niet waarom het woord propaganda vies zou zijn!

avatar van canciser
Dan is het geen propaganda. Dan is het een alternatie levensstijl laten zien. Met propaganda wil je mensen overhalen, hier duidelijk niet het geval.

avatar van David Aaronson
Propaganda komt van het Latijnse propagare en het betekend gewoon het verbreiden van een boodschap. Niets ‘bah’ aan.
Overigens excuses dat ik een film iets dieper (en puur persoonlijk) analyseer op een site als Moviemeter

wat een gezeur
dit is geen propaganda film.......

avatar van John Lee Hooker
Dat is het ook niet, maar ik ben er mee eens dat er een soort van boodschap in ligt. Dat je meer moet kijken naar je eigen leven, ongeacht wat er in deze tijd allemaal gecreeerd is door andere mensen. Iedereen is gewend geraakt aan luxe en aan technische snufjes terwijl je makkelijk zonder kan en misschien zelfs meer zal genieten in een natuurlijke omgeving.
Dus dat je moet doen wat je wilt, trek je eigen plan en ga erop uit.

Hoewel er soms wel wat meer mocht gebeuren of wat meer vaart in had mogen is dit echt een geweldig unieke film! een film waar er maar weinig van zijn, echt een MUST see
dikke 4 sterren

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mooie film, maar nu ik 'm ongeveer een uurtje geleden zag en 'm even laat bezinken zitten er toch wat barsten in. Belangrijkste is dat de film wel heel erg geidealiseerd is. Penn lijkt van Mccandles bijna een martelaar voor de vrijheid te willen maken, terwijl er ook dikke laag egoisme in 'm zat. Laat 'm op een paar mini-uitzonderingetjes na allemaal vreselijk aardige mensen tegenkomen die vervolgens allemaal door 'm geraakt worden. Penn maakt teveel een icoon van een mens van vlees en bloed. Terwijl Mccandles een vat vol tegenstrijdigheden was. Belezen, intelligent en wijs, maar erg, erg naïef bijvoorbeeld. En met een haast kinderlijk verlangen naar vrijheid waarbij hij lijkt te streven naar een leven waar hij is aangewezen op overleven, maar is dat wel echt vrijheid? Volgens mij veel eerder een radicale vlucht voor zijn omgeving en afkomst.

Qua vertelvorm, feitelijk drie tijdslijnen tegelijk volgend, is het behoorlijk in orde al kwam de voice over van de zus niet helemaal over. Dwingt je interpratie vaak nogal een kant op.

Maar tijdens de film liet me wel meeslepen en heb ik behoorlijk genoten. Eddie Vedder had niet hoeven zingen, de akoestische soundtrack was verder mooi landerig. De landschappen mooi en de film zo om. En dat positieve gevoel weegt ondanks de kritiek echt wel zwaarder door.

avatar van Filmkriebel
starbright boy schreef:

Je zegt dat de film een icoon wil maken van McCandless. Ik ontken niet dat de jongen opgehemeld wordt voor wat hij symboliseerde maar de film verbergt nooit dat de jongen, net als ieder levend mens, zijn gebreken heeft. Iedereen die de film heeft gezien heeft wel door dat er een egoistische drijfveer achter zijn reis zit.

avatar van tn2543
Ik vond het een goede film. Ook een mooie film, met geweldige decors.... Verhaal zat ook goed in elkaar...Flashbacks die elkaar opvolgen....

Maar ik vind het toch wat overrated...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Filmkriebel schreef:

Mwoah, er zitten wel stukken in die daarop wijzen, maar het iconische wordt veel en veel meer benadrukt. Probleem is ook dat het deel met de voice over van de zus die dat relief moet geven duidelijk het minst gelukte deel van de film. Dat begint me eigenlijk zelfs meer te storen nu de film een beetje verder is bezonken. Wellicht verlaag ik nog met een halve ster.

Wigand
Het aangrijpende verhaal, de adembenemende beelden van het bijzonder fraaie landschap en de geweldige muziek van Eddie Vedder maken dit tot een film die zeer veel indruk op mij heeft gemaakt.

avatar van Revolt
Wat een film. Veel meer woorden heb ik er niet voor.

De hele film met kippenvel gezien, met een glimlach of een brok in mijn keel.

Regelrecht mijn top 10 in.

9,6/10

avatar van Pierre1965
2e keer bekeken.
Waardoor nog iets meer oog voor het detail.
Inmiddels weet ik dat het verhaal in het echt iets anders is gegaan.
Kan me voorstellen dat menigeen daaroor een kritische noot heeft bij deze film.
Maar ik denk dat Sean Penn het waargebeurde heeft gebruikt als inspiratie bron.
En ook niet altijd de bedoeling heeft gehad de werkelijkheid trouw te blijven.
Ja hij heeft het geromantiseerd.
Maar op een dusdanige fantastische manier, in beeld, verhaal en muziek, dat ik alweer uitkijk naar een 3e kijkbeurt.
Naar 5 in mijn top10

avatar van Billy-Pilgrim
Rowiee. schreef:
wat een gezeur
dit is geen propaganda film.......

En al was het wel een propaganda film, dan was het een welkome tegenhanger van de 24/7 kapitalisme propaganda die de moderne mens over zich heen gekotst krijgt.

Ja dit is zeker een goede film. Mooie soundtrack natuurlijk van Eddie Vedder. Prachtige locaties ook, en het verhaal spreekt me heel erg aan. Toch weerhoudt iets mij om deze film zo hoog te waarderen, en vind ik de 27ste plaats in de top 250 dan ook veel te hoog. Misschien komt het omdat ik het boek al eerder had gelezen. De film volgt het boek bijna volledig. Wat het voor mij wat minder spannend maakte. Behalve dat ik nu ook echt een mooi beeld kreeg van het prachtige Alaska waar hij zijn laatste levensjaar doorbracht, heeft de film me niets nieuws gebracht. Vandaar misschien de teleurstelling.

avatar van predator
Indringende en indrukwekkende film met prachtige beelden en soundtrack. Half puntje eraf voor het feit dat ik de hoofdpersoon nogal egoïstisch vond richting zijn zus.

speranza
Prachtige film met zeer fraaie beelden en heerlijke muziek.

Had een sterke overlevings avontuur/drama verwacht
hoewel ik al sterke twijfels had over zoiets gebeuren in alaska nou niet bepaald de boeiendste plek op aarde
maar gaf het toch een kans gezien het iedee van in je eentje in de middle of nowhere rondzwerven
de film bleek echter zelfs nog slechter tezijn dan ik vreesde
na twee slome saaie uren in zeer vervelende vertelvorm ook nog es is tie gast nog steeds niet in alaska vervolgens maar op doorspoelen gedrukt en toen was daar opeens de aftiteling

avatar van tamara74
Prachtige film die in mijn kop blijft zitten. Ik wil hem nog een keer zien. Zit met verwarde gevoelens, ene kant respect voor hetgeen wat hij doet, andere kant, door zijn fanatieke gedrevenheid gaat hij voorbij aan de gevoelens van iedereen bij wie hij een onuitwisbare indruk achterlaat. met name de oude man die vraagt of hij hem mag adopteren en die hij afwijst. Het zelfportret op het einde, en toen ik zag dat het echt gebeurd was lieten bij mij de tranen de vrije loop
Prachtfilm met passende prachtige muziek van Eddie Vedder.

avatar van Hectometerpaal
juhnzun schreef:

na twee slome saaie uren

Lol, en jij hebt Dances with Wolves op één staan..... Dan mag je het woord sloom niet eens in de mond nemen hehe

Hectometerpaal schreef:

Dances was een zeer mooie film dit was een zeer saaie film

avatar van AC1
AC1
juhnzun schreef:
Had een sterke overlevings avontuur/drama verwacht

Jezus man, het speelde zich echt niet alleen af in Alaska.

AC1 schreef:

Jezus man, het speelde zich echt niet alleen af in Alaska.

Nee inderdaad heb hem in de twee uur dat ik keek niet in alaska gezien

avatar van MC:T
Echt een mooie film eindelijk nog eens een film die een echt verhaal brengt, geen happy-end, geen "dit is mijn droom en alles komt goed-film Gewoon een stevige film met een origineel, waargebeurd verhaal, blij dat het niet op z'n "hollywoods" is verfilmd.
Ook top prestaties van de acteurs.

5*, 100% verdiend!

avatar van Laoslander
Hier zat inderdaad een fantastische prent in, die bezoedeld wordt door Vedders melige ondertitelde liedjes (maatschappij, wat ben je slecht!), overbodig honingzoete voice-overs en vooral een té verbloemende, zelfs irritante kijk op een interessante jongeman. De film is hooguit half zo mysterieus en inspirerend als de bedoeling was. Je gaat niet met een verlichte geest naar huis en je blijft ook niet achter met het hartverscheurende gevoel van ‘had ik die man maar gekend' - uiterst vreemd, omdat dat nu nét is wat Sean Penn een hele film lang heeft proberen doen

avatar van dinhus
Een vraagje; is hij nou nog in alaska aangekomen of is dat busje gewoon op een willekeurige plek gestationeerd op weg naar Alaska?

avatar van Revolt
Volgens mij zat hij al een aantal weken met de 'magic bus' in Alaska.

avatar van Redlop
Laoslander schreef:

Dus de ondertiteling zit je dwars, maar dan kijk je toch niet naar de ondertiteling? Nummers als Society en Guaranteed hoeven niet ondertiteld te worden. Het gaat om de sfeer, bovendien kan je het de film zelf moeilijk kwalijk nemen als de ondertiteling niet deugt.

avatar van horned_reaper
De Magic bus staat inderdaad in Alaska!