The Dark Knight (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Heath Ledger en Gary Oldman

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

avatar van frolunda
In de herziening...........Laat ik voorop stellen dat ik nog steeds enthousiast ben over The Dark knight,ik vind het sowieso de beste batman film (D.K. rises moet ik nog zien) en die **** sterren blijven hoe dan ook staan.Toch begin ik ook enkele haarscheurtjes in de film te ontdekken,zo is de montage vaak erg vermoeiend,de karakter uitwerking te oppervlakkig en het acteerwerk op Freeman en Ledger na niet meer dan redelijk.Over Ledger was iedereen erg lovend maar we moeten niet overdrijven want het beste aan hem vond ik eigenlijk het briljante uiterlijk van de Joker.Tegenover dit alles blijft natuurlijk wel de spectaculaire actie en het meer dan aardig verhaal staan.The Dark knight verveelt dan ook geen moment,blijft een prima film maar een meesterwerk zie ik er niet in.

avatar van pierre18
Tja, Ik heb weleens interessantere Batman films gezien. Kon mijn aandacht er nou niet echt bij houden. Vond de film al veel te lang en hij verviel i.m.o geregeld in herhalingen, steeds weer eenzelfde soort scene. Verder ook continu het gevoel gehad dat ik dit soort films nou wel een keertje gezien heb, steeds maar weer een actie met opgeblazen auto's of uit elkaar knallende gebouwen. Maar goed, dat is op zicht dan niet zo erg als de chemie tussen de acteurs of rollen maar aanwezig is, of een aparte, sinistere sfeer. Nou niet dus. De acteurs spelen prima, uitstekend zelfs, maar daarmee red je een film nog niet. Er is geen binding, er dreigt eigenlijk nergens gevaar. En als er dan weer een wending optreedt is deze veel te voorspelbaar. Het verhaal vind ik daarnaast ook te ver gezocht.
Nee jammer, voor mij dan. Ik zal een hoop liefhebbers tegen het zere been schoppen want er zijn vele superlatieve reacties. Maar ik vond dit eigenlijk een overbodige Batman-film.

avatar van fctniek3
Zwaar overshatte film naar mijn mening. Bij een film die overal zo goed beoordeeld is verwacht ik in ieder geval nog een verhaal met een beetje niveau. Onder het kijken van de film zit je niet met onbeantwoorde vragen waardoor het niet echt boeiender van wordt.Verder voelde ik ook geen moment spanning en de enige reden dat ik de film bleef kijken was dat ik nog hoopte op een climax of een spectaculaire confrontatie tussen batman en the joker, maar deze confrontatie was verreweg van spectaculair. Ik kon de film ook niet altijd heel serieus nemen, omdat een man in een vleermuizenpak serieus werd genomen door de politie, daarnaast was dat stemmetje wat Nolan opzette echt lagwekkend en dat maakte de film bijna kinderachtig. Het enige wat de film nog een beetje redde voor mij was het goede acteerwerk van erg goede acteurs.

avatar van panax
geweldige film
deze versie van batman is weer helemaal top
de joker is geniaal,het hele verhaal ,best wel origineel weergegeven
prachtige effects !!

Sem-Films
Echt een geweldige film. Hij is heel spannend en heeft hele mooie actie scènes! Nr. 1 in mijn top 10! 5.0

avatar van Breur
Kijkers van expeditie Robinson (rtl 5) hebben vast al opgemerkt dat tijdens de eilandraad (lees: stem gebeurtenis) het alom bekende deuntje van Hans Zimmer/TDK wordt gespeeld.

Kip-pen-vel, telkens weer.

Past perfect bij de hele setting en kreeg telkens weer zin om de film(s) te zien. Dit staat ver af van mijn algehele beoordeling voor de film, maar geeft wel aan dat óók de muziek briljant is in deze Batman film.

Geweldige batman, ik ben zelf niet zo van de fantasy verhalen zoals superman, spiderman etc.
Maar de joker is verschrikkelijk goed gespeeld door Ledger.

avatar van erniesam
Tja, deze film nu voor een tweede keer gezien en moet mijn aanvankelijke appreciatie voor de film bijstellen.

Een klassiek geval van style over substance. Dit keer heb ik me wat geergerd aan het simpele verhaaltje (good vs bad en status van een held). De stem van batman is ook erg irritant: extra laag en zwaar om extra " gewicht" aan het karakter te geven. Het verhaaltje met Dent, de DA die eerst goed was en door de Joker "slecht" is gemaakt is, tja, cliche. Geen karakterisering en geen diepgang, enkel pretensieus gezemel over de rol en het lot van een held en overgedramatiseerd.

Goed, dit gezegd hebbende moet ik zeggen, dat de film zeker veel heeft te bieden op het vlak van mise-en-scene en special effects. Het ziet er werkelijk weergaloos uit. Het camerawerk is werkelijk verbluffend, met soms zeer weinig belichting zoals bij het verhoor van de Joker. Prachtige scene. Goede muziek van Zimmer; schept een goed sfeertje. Op het uiterlijk van de film is weinig aan te merken.

Het acteerwerk van Ledger vind ik goed, maar feitelijk bestaat het enkel uit: hoe kan ik de schurk zo eng mogelijk neerzetten. Hij speelt het effectief, maar het karakter heeft natuurlijk geen diepgang. Bale is zijn houterige zelf, Freeman als een pretentieuze en humorloze IQ wannabe, Gyllenhaal doet haar best, maar komt niet goed door de test. De enige goede rol is, zoals gewoonlijk, MIchael Caine, wellicht de beste acteur ooit.

Afgezien van het verhaaltje en de acteerprestaties, vind ik deze film toch goed en zeker de moeite waard. Een klassieker? Neeeh, I don't think so.

avatar van filmfan0511
Prachtige film!

De beste superheldenfilm, zonder twijfel. Hoe het verhaal hier uitgewerkt wordt zie je in geen enkele andere film uit het genre terug: zo realistisch neergezet, het is eerder een misdaadfilm eigenlijk. Het sterkst aan deze film is dan wel the Joker, geweldig neergezet door Heath Ledger. Terecht won hij voor deze rol dan ook een Oscar. Ook Two-face, gespeeld door Aaron Eckhart, was geweldig. De film bevat gewoon een sterrencast. De muziek was erg goed, special effects ook. De actie was groots en spectaculair. De film heeft ook een achterliggende moraal (je denkt na de film er toch wel eens even over na).

Geweldige film, een echte aanrader.

fctniek3 schreef:

Deze film is ook meer iets voor comic book fans

beste film ooit

avatar van Dthamberg
Ste* schreef:
Ik wist eigenlijk 0,0 van Batman, en ik ben ook niet bekend met actie- en misdaadfilms en de genreconventies. Ik heb het verhaal en de personages en hun belangen eerst tot in detail uitgelegd moeten krijgen. Zonder die uitleg wist ik dus letterlijk totaal niet waar ik naar zat te kijken.

Je weet dat dit een vervolg is op Batman Begins? Als ik dit zo lees heb ik het idee dat je die hebt overgeslagen, anders snap ik niet hoe je zonder uitleg totaal niks wist.

avatar van gukker
Dthamberg schreef:

Ik heb deze film voor het eerst gezien zonder eerst Batman Begins gezien te hebben of voorkennis van Batman te hebben en ik vond hem, op een paar kleine dingen na, prima te begrijpen.

avatar van baspls
"I'm gonna make this pencil disappear."

De tweede Batman-film van Nolan. Nog wat beter dan zijn voorganger. in dit deel is het nog wat duisterder, krijgen we nog meer actie en uiteraard de beste batman-schurk: De Joker.

Weer Bale, Oldman en Freeman die het erg goed doen. Heath Ledger heeft een geniale vertolking van de joker, ik moet zeggen dat ik Jack Nicholson nog altijd echt de joker blijf vinden maar Ledger heeft wel echt geniale angstaanjagende humor en het joker-karakter. Aaron Eckhart deed het ook goed als Dent, al blijf ik Billy Dee Williams wel beter vinden.

In dit deel nemen Batman en Gordon het op tegen de Joker, een gestoorde moordenaar die tot alles in staat is. Ze worden ook geholpen door de jonge idealist Harvey Dent, die tot Waynes ongenoegen een relatie heeft met Rachel. De situatie in Gotham is erger dan ooit. Ik vind het plot hier nog net wat sterker dan in het vorige deel, vooral door de toevoeging van de joker.

Het enige waar ik een beetje een probleem mee heb is de plottwist met Dent en Rachel. Dat Rachel dood gaat en Dent word verminkt en verandert in Two-face. Erg jammer eigenlijk, Batman's love-interest is weg en een jonge bondgenoot word een of andere vage badguy die ik in de eerdere verfilmingen en strips ook al niets vond.

De soundtrack is goed, geeft de sfeer van de film goed weer. Ook geniaal die arpeggiators ertussen.

De effecten en stunts zijn weer erg goed. Erg realistisch allemaal. Gewoon een erg goede actiefilm. Erg sterke film over het algemeen maar toch vind ik nummer 4 in de top 250 een beetje overdreven. Er zijn veel betere films, maar zeker niet slecht hoor.

starwars01
Deze film is echt een typisch werk van Nolan: veel actie, een duister verhaal en goeie acteurs.

Ik vond de film zelf een 3,5 waard, maar de acteerprestaties (vooral van Heath Ledger die de Joker zo geweldig goed neerzet) maken het een dik verdiende 4!!!

avatar van LPereboom
Voor mij 1 van de beste films ooit, ook persoonlijk staat deze op nummer 1 in mijn top 10, ik was sowieso al fan van batman, maar als je dit niveau bekijkt! Hoe Nolan te werk gaat is fantastisch, het duistere en de actie in de film is super, dan nog niet te spreken over de rol van Ledger als the Joker, wat speel hij dit zo overtuigend en sterk! Eigelijk alle acteurs zijn weer goed opdreef om de film dat tikkeltje beter te maken! Met zijn 152 min verveeld de film op geen enkele moment, want er valt te genoeg beleven of te genieten van de mooie effects of de actie!!!

Mrblueeyes schreef:
Niet mijn film, snel weer uitgezet...

Dus met jouw beoordeling van een 0,5 wil je dus zeggen dat dit 1 van de slechtste film is die je heb gezien?

avatar van Light-o
Voor het eerst weer herkeken sinds 2008 en hij viel me toch wel een beetje tegen. Ik kan me herinneren dat ik in 2008 compleet overdonderd was van deze film (dankzij de performance van de Joker met name), maar nu ik wat meer filmervaring achter de rug heb en ook meer naar andere aspecten van een film kijk, was ik toch teleurgesteld. De soundtrack en het acteerwerk is uiteraard fantastisch, maar waar ik meer moeite mee had in deze film was de manier waarop het gemonteerd was. Het gaat echt heel erg vlug, het voelde voor mij soms alsof ik naar een compilatie kijk, zo snel ging alles; het verhaal had van mij iets rustiger verteld mogen worden. Dit vond ik ook een minpuntje aan Batman Begins. Ook het plot voelde wat magertjes aan. Batman Begins had nmm een veel beter uitgewerkte verhaallijn over hoe hij zijn angsten moest overwinnen om het kwaad te bestrijden. Hierom vind ik het wel jammer dat ie 4de staat in de imdb top 250, want in mijn ogen zijn er talloze betere films dan TDK die minder populair zijn.

Hij krijgt van mij dan ook 4*, halve punt minder dan zijn voorganger die ik toch iets beter vind. Nu op naar TDKR waar ik heel erg naar benieuwd ben!

avatar van tbouwh
Herzien. Blijft fantastisch, en de fenomenale acteerprestatie van Ledger ga ik met de keer meer waarderen

avatar van Gruffalo
Ja ik vind hem ook goed. Alomgeprezen sensationele film die barst van de actie en vlijmscherpe dialogen. Niet zomaar een superheldenfilmpje dus. Vind de notering wel ietsje overdreven (volgens mij stond ie op de lijsr van IMDB zelfs op nummer drie). Veel meer dan een hele goede dosis entertaining is het voor mij persoonlijk niet. Goed is de film wel, hoewel gaaf misschien een toepasselijker woord is. Een film die bijna elke kijker enthousiast kan maken en die zijn lange speelduur meer dan waardig is. Christoffer Nolan bewijst zichzelf. Voor deze bom van een film kun je namelijk niet minder dan reteveel respect hebben.

avatar van ambrosini
Meesterwerk

avatar van rcuppen79
Nadat regisseur Christopher Nolan de Batman-reeks weer nieuw leven in had geblazen met het uitstekende Batman Begins, overtrof hij zelfs ieders stoutste verwachtingen met dit vervolg, die op veel punten haar voorganger weet te overtreffen.

De film gaat verder waar de eerste film eindigde met de Joker z’n intrede. De Australische acteur Heath Ledger was gecast om de schurk te spelen, wat in eerste instantie tot veel protest leidde bij de hardcore fans. Ledger die voornamelijk bekend stond als een mooi mannetje was volgens hen absoluut niet de juiste keuze om de rol te spelen. Maar gelukkig hebben de casting directors alsmede de regisseur iets meer creativiteit en fantasie dan de meeste fans en werd Ledger alsnog voor de rol gecast. Zijn vertolking van de Joker breekt ook volledig met alle voorgaande vertolkingen van dit personage. De Joker wordt hier niet meer afgebeeld als een grappenmakende malloot die Batman voornamelijk met speelgoedwapens om het leven probeerde te brengen. The Joker is ditmaal een gestoorde maniak zonder enig geweten, die voor niets of niemand terugdeinst om zijn doel te bereiken. Ontbrak het aan deel 1 nog aan een interessante schurk, dat werd met dit vervolg ruimschoots goedgemaakt, want Heath Ledger speelt in mijn ogen één van de beste schurkenrollen uit de geschiedenis van de film. Ledger mocht hiervoor terecht een Oscar in ontvangst nemen. Helaas mocht hij dit zelf niet meer meemaken, want een half jaar voordat de film in première ging, overleed de acteur aan een overdosis slaappillen.

Hoewel de film buitengewoon positief ontvangen werd, heeft ze toch ook zo zijn minpunten. De Joker is zoals gezegd geweldig, maar daardoor overschaduwt hij de rest van de cast en zijn de momenten waarin de Joker niet meespeelt vrij saai. Aaron Eckhart doet het aardig als Harvey Dent, maar Maggie Gyllenhaal is absoluut geen verbetering op Katie Holmes, die het personage van Rachel Dawes met veel meer pit vertolkte. Ook de boeiende karakterontwikkeling van Bruce Wayne wordt hier niet voortgezet, waardoor de held andermaal wordt overschaduwd door de schurk.

Daarnaast vond ik dat de film ook op 2 gedachten bleef hinken. Aan de ene kant is de film vrij serieus (dat is met name te merken aan de manier waarop de Joker hier wordt neergezet), maar aan de andere kant kiest Nolan ook weer voor actie die vrij over-the-top is. Vooral de scènes met de Batmobile pasten wat mij betreft niet echt in deze film.

Maar goed, dit alles zijn kleine minpunten van een voor de rest prima actiefilm. De vormgeving is subliem, de filmscore van Zimmer is erg mooi (hoewel die van Elfman persoonlijk nog altijd mijn favoriet is) en voor een superheldenfilm bevat ze een vrij goed doordacht verhaal.

avatar van Movie Jim
Geweldige Batman film
met de beste slechterik
uit de hele Batman reeks
Heath Ledger als the joker.

Ik heb deze film zelf in 2008 ook in de bioscoop gezien.

avatar van Piratje
Ondanks heel wat mooie momenten toch zwaar overschatte batmanfilm. Moeilijk begrijpbare dialogen, een Batmanstem die helemaal niet past... Het zijn vooral de speciale effecten die deze film optillen. The cast speelde voortreffelijk, niet uitstekend. Weinig humor in dit geforceerde geweld.
Gelukkig scoorde The Joker (Heath Ledger) meesterlijk. Waarvoor terecht ook zijn oscar. Misschien ook een beetje omdat hij net na de opnamen overleed.
De batmobiel is er toch even onnodig over. Ook zijn sommige breaks te opvallend en misplaatst.
Toch een pluim voor regisseur Christopher Nolan die een mooi vervolg wist te breien op het vorige verhaal. Ook al was het op zich niet te doen voor het verhaal en de acties.
Historisch gaat deze film het niet houden. Ook al staat hij nu 23 in de top250.
Mijn waardering voor deze prent is 4,0 punten.

avatar van horizons
Je vind de film met een gemiddelde van 4,13 zwaar over gewaardeerd en geeft dan zelf een 4,00... Juist....

Health Ledger een psychopaat, niet een Joker zoals we gewend zijn. Is dat erg? Nee dat is het niet maar het gebruik van zijn tong was erg afleidend.
Bale die nog steeds een matige Batman neerzet en daarbij een grauwe stem opzet is een lachertje. De sfeer is duister zoals het in TDK moet zijn, maar verder was het niet echt een leuke film om naar te kijken. Mark Hamill is toch de echte Joker. Ben benieuwd of Ben Affleck een fatsoenlijke versie van de Bat neerzet en Jared Leto een betere Joker.

avatar van leatherhead
Vind al die waardering voor Ledger's prestatie als The Joker echt onbegrijpelijk. Typische inwisselbare rol die zo'n beetje elke degelijke acteur wel in kan vullen. Schmink op (waardoor de mimiek al niet eens meer zo belangrijk is), wat hoge lachjes, wat gesmak en nog meer van dat soort typische trekjes. Hij schmiert er aardig op los in ieder geval.

avatar van Kondoro0614
"Why So Serious ?" - The Dark Knight

Wow! Wat een ongelofelijke vette Batman film was dit!!! Echt, ik heb genoten hoor! Heerlijke actie, heerlijk verhaal en heerlijk concept!

Christian Bale speelde net zoals in Batman Begins (2005) een heerlijke rol als batman! Ook dit keer genoot ik weer van zijn lekkere actie scene's en mooie escapes. Maar.. De beste acteur uit deze hele film vind ik Heath Ledger .. WOW! Ik kijk nog steeds het stukje terug bij het ziekenhuis.. Haha! Geniaal loopje xD! Zo zonde dat hij is overleden.. Echt.. Hij had talent, en zeker voor de rol als The Joker. Nee Heath.. Hands down, prachtig geacteerd! Aaron Eckhart deed het ook niet slecht, maar zo erg verbrand.. Overleef je dat? Zag der wel creepy uit haha! Gary Oldman deed het ook prima en Morgan Freeman natuurlijk ook, zoals we van hem gewend zijn haha!

Zoals ik al zei vond ik de actie scenes lekker. En dat was het ook, goeie actie wat niet verveeld. Wat je vaker hebt in langere films (2 uur +). Hier is alles niet het geval, ik denk ook dat het komt door Heath het met een dolletje doet, dat maakt het veel leuker om naar te kijken. En dan de Michael Bay achtige explosies erbij. Perfect! Natuurlijk ook de Joker. Dat ie door Batman van het gebouw af gegooid word, gaat ie lachen.. Lol Niet veel te klagen nee, maar wel dat het mij soms beetje onrealistisch leek kwa verbranding. Weet je hoe erg hij er aan toe was.... Dat was wel beetje te veel. Dus misschien iets minder gemogen naar mijn mening.. Ook zo af en toe een praat scene erdoor is fijn, en sommige zijn ook goed bestemd in de film!

Na mijn mening tot nu toe de beste Batman film (Moet er nog aardig wat kijken!). 4.5*

wat een heerlijke film

avatar van Majestics
Wat een geweldige film om naar te kijken. Ik heb niks met comic books en fantasygedoe maar deze film heeft dat er niet zo dik op zitten en dat kan ik wel waarderen. Het ziet er enorm gelikt en fantastisch uit met coole actiescenes. Hier en daar wel erg simpele plotholes zoals de bus in het begin die gewoon rustig meerijdt met de andere bussen en in HongKong toen Batman uit het niets tevoorschijn kwam in dat gebouw.