Stargate (1994)

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction
121 minuten / 130 minuten (director's cut)

geregisseerd door Roland Emmerich
met Kurt Russell, James Spader en Jaye Davidson

In 1928 wordt een geheimzinnige metalen ring in Egypte gevonden. 65 jaar later komt onderzoeker Daniel Jackson (Spader) erachter dat de ring een portaal is naar een andere wereld. Samen met een groep militairen, geleid door kolonel Jack' O'Neil (Russell) gaan ze de andere wereld onderzoeken, maar Jackson komt erachter dat O'Neil andere bedoelingen heeft dan hij aanvankelijk dacht.

Jaren geleden gezien...groter gegroeid...en bekijk hem nu met andere ogen.(tv)..Sterk eerste uur...en dan zijn we de kluts kwijt..Van een A- film naar B-C. Muziek is ronduit storend. Leuk om Spader weer eens als jongeling te zien. Hij heeft hier een nogal 'Harry Potter uitstraling.

avatar van Shadowed
Ok Emmerich.

Het is zeker niet zijn beste film, maar wederom kent deze film een aantal goede stukken. De eerste films die ik van Emmerich zag waren zijn rampenfilms. Die vond ik echt geweldig. Maar naarmate ik meer films van Emmerich ging kijken zaten er weer een aantal mindere tussen. Deze is 1 van de mindere, maar niet de minste.

De film kent enkele sterke momenten en zoals we van Emmerich verwachten ziet het er visueel goed uit. Althans, voor die tijd zeker. Hier en daar toch nog wat houterigheid, maar in het algemeen een paar leuke vondstjes en een paar goede shots.

Zeker het eerste uur kent de beste stukjes. De poort ziet er opvallend gedetailleerd uit en de eerste paar shots van de woestijn zijn van hoog niveau. Emmerich staat ondertussen ook wel zijn mannetje op visueel vlak, en ook hier kan hij weer bewijzen dat hij wel weet hoe de vork in de steel zit.

Qua acteerwerk is het net aan ok. Spader is redelijk als nerd. Een beetje typerend, Russell speelt ook een rol die we een beetje van hem verwachten. Jammer dat zijn karakter voor de rest iets te weinig verdieping krijgt. Dan nog een aantal andere mindere rollen waarvan ik niet eens weet wie de acteurs zijn.

De film duurt ook net wat te lang en concentreert zich voor de rest weinig op de actie. Emmerich die een daadwerkelijk verhaal wil vertellen is nooit helemaal een goed idee geweest. Ook hier zorgt dat voor enkele saaie momenten en een aantal momenten die niet echt de bijbehorende impact hebben.

Bij vlagen iets heftiger dan de algemene film in dit genre, jeugd dus. Maar Emmerich houdt zich voor de rest best in. Een beetje jammer, want de grote zandexplosies zagen er gaaf uit. Hier en daar groots opgezet, maar voor de rest niet al te veel indrukwekkend materiaal.

avatar van Duke Nukem
Deze film is toch een guilty pleasure voor mij, met een leuke mix van Egyptische mythologie en science fiction. Ik vind het verhaal erg origineel met die piramides en die portaal naar andere werelden. De aliens met hun helmen zien er ook best angstaanjagend uit. James Spader is een beetje ongeloofwaardig als wetenschapper maar Kurt Russell zit goed in zijn rol als geharde militair, met een kapsel waarop je een heel theeservies kunt neerzetten zonder enig gevaar dat het van zijn hoofd zal vallen.

beeere , merciekes voor de mooi post , straks genieten , thx

merciekes voor stargate , aljaren op zoek , thx man , straks genieten

Science fiction film in de categorie "Star Wars". Meer een avondturenfilm voor het hele gezin dan een serieuze sci fi (ik had me niet ingelezen en had een meer serieus verhaal verwacht). Al met al een beetje een knullige film, maar wel leuk voor een keer.