Stargate (1994)

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction
121 minuten / 130 minuten (director's cut)

geregisseerd door Roland Emmerich
met Kurt Russell, James Spader en Jaye Davidson

In 1928 wordt een geheimzinnige metalen ring in Egypte gevonden. 65 jaar later komt onderzoeker Daniel Jackson (Spader) erachter dat de ring een portaal is naar een andere wereld. Samen met een groep militairen, geleid door kolonel Jack' O'Neil (Russell) gaan ze de andere wereld onderzoeken, maar Jackson komt erachter dat O'Neil andere bedoelingen heeft dan hij aanvankelijk dacht.

avatar van rep_robert
Blijft natuurlijk persoonsgebonden, maar over het algemeen worden die films hedendaags beter gewaardeerd dan Stargate en the Fox and the Hound.

avatar van Metalfist
The Fox and the Hound tot daar aan toe maar wordt Escape from New York echt zoveel beter gewaardeerd dan Stargate? Ik vind het zelf één van Carpenter's beste maar onderschat de fanbase van Stargate niet.

avatar van Filmkriebel
Metalfist schreef:

In box office cijfers bekeken bracht Stargate 200 miljoen dollar op tegenover 25 miljoen voor Escape from New York. De waardering voor Stargate lijkt me duidelijk. De twee films hebben op MM toevallig hetzelfde gemiddelde. Escape is later uitgegroeid tot een cultfilm.

avatar van rep_robert
Zelfde geldt ook voor the Thing natuurlijk. Was ook geen Box Office hit. Maar die beide films komen wel in menig favoriete filmlijstjes voor en hebben wel de cultstatus bereikt(oftewel de waardering kwam pas veel later). Laat staan de betere gemiddelde scores online(IMDB/Rotten Tomatoes).

Stargate heeft natuurlijk een fanbase vanwege o.a. de series. Maar aan de film schort wel genoeg en heeft ook een "mindere" status. Kom de film iig niet in de lijsten tegen.

avatar van Insignificance
Gare avonturen sci-fi dat zo van de lopende band is komen rollen. De basis van de reis bezit nog wel de nodige mystiek, maar al snel ontspint zich een onnozel verhaaltje dat blijkbaar door moet gaan voor spectaculair gezien de alom aanwezige pompeuze muziek. Met een dosis plezier zou het allemaal nog wel kunnen werken, maar verder dan een sullige professor en wat suffe grapjes komt het niet. Russel, nors en met een dubbele agenda (oei, spannend!), staat zichzelf zelfs volkomen belachelijk te maken.

Een term die ook al snel te binnen schiet als de tegenstanders met hun zotte stemmetjes opdoemen. Dat de baas van het spul de uitstraling van een arrogant meisje heeft, helpt ook niet echt. Uiteraard is er een dametje die zeker in het laatste tenenkrommende half uur van alles los maakt. Niet het meest treurige element, dat geldt ook niet voor de onbeduidende actie, het is weggelegd voor een slaafje dat overhoop wordt geschoten. Emmerich móét en zál z'n publiek beroeren. Bij deze: een beroerde film.

Insignificance schreef:

Totaal niet mee eens. Ik vind het verhaal juist mooi en orgineel. De muziek van David Arnold is zwaar episch. Staat in m'n top 10!

avatar van Insignificance
Dat was allemaal al duidelijk uit je eerdere bijdrage. Het heeft ook niet veel zin om te gaan quoten als je verder toch niet of nauwelijks tegenargumenten aandraagt.

Eigenlijk knap dat ik deze film nooit gezien heb, maar na het bekijken ervan kan ik me wel voorstellen dat ik hem nog nooit gezien heb. Ik moet zeggen dat ik het eerste uur best aardig vond en de film me ook wel wist te boeien, maar in het laatste uur vond ik het een behoorlijke flauwe dertien in een dozijn film aan het worden waar de clichés (typische eigenschap van een Roland Emmerich film) je om de oren vlogen. Qua verhaal kun je deze film inderdaad vergelijken met een Indiana Jones film en dat geldt eveneens voor de muziek. Van de cast deden Kurt Russell en met name James Spader het best leuk maar ik heb ze ook wel eens veel beter zien spelen. De rest van de cast stelt bitter weinig voor. Al met al leuk om eens gezien te hebben deze film maar meer ook niet en dat is eigenlijk ook wel de toon bij een Roland Emmerich film.

avatar van baspls
Hoezo? Ik ken alleen maar goede films van Emmerich.

Ik zeg niet dat de films van Roland Emmerich slecht zijn, maar in mijn ogen heeft hij nog geen meesterwerk gemaakt. Zijn films zijn wel vermakelijk (zeker in de bioscoop op een groot scherm) zoals "Independence Day", "Godzilla", "The Day after Tomorrow" en "2012" maar niet bepaald hoogstaand en ze barsten ook van de clichés (soms heb je zelfs een teiltje nodig). Zijn enige echte serieuze film "The Patriot" is eigenlijk nog zijn beste film. Deze film vond ik persoonlijk één van zijn mindere.

avatar van baspls
Hmm, Ik vind Stargate en Independence Day toch wel echte meesterwerken.

edje555
Ik denk toch dat Stargate de beste film is van Emmerich !
Independence Day komt bij mij op de 2de plaats.
2012 en The Day after Tommorow lijken erg veel opelkaar.
Godzilla vond ik mislukt en The Patriot is niet mijn smaak.
White House Down vind ik persoonlijk een flop, vergelijkbaar met Olympus Has Fallen die ik persoonlijk een stukken beter vind.

Stargate ****

avatar van Metalfist
GateWorld » Stargate‘s Return: MGM Announces New Movie Trilogy

Ben benieuwd. Deze film was het begin van heel veel moois, maar vond de reeks toch beter als de film.

avatar van Katharina
Leuke film, ik vond hem alleen op een gegeven moment een beetje lang duren.

Meh.

Begint nog wel leuk, zoals wel vaker bij Emmerich films. Zolang het mysterie in stand blijft is het een redelijk melig maar best grappig filmpje. Jammer dat Russell tot de hoofdpersonages behoort, maar zelfs dat viel nog door de vingers te zien.

De zandbuffel was het eerste tipje van de sluier, bij de ontmoeting met de "primitieven" zag ik de bui al hangen. Daarna wordt het eigenlijk steeds maar slechter, met een dwaze finale als orgelpunt. De hele Egyptische setting in space is een afknapper, de effecten zijn pover en het verhaaltje wordt met de minuut ridiculer.

Volgens mij ooit wel eens wat van de serie gezien, maar buiten de Stargate zelf kan ik dat niet meteen linken aan deze film. Dacht dat de serie toch echt meer gericht was op échte scifi (ruimteschepen enzo), maar ik kan me vergissen.

Veel schiet er van deze film in ieder geval niet over. Een leuk begin, maar eens alles in gang is gezet is het ploeteren om tot het einde te geraken. Vreemd dat er zich rond deze film blijkbaar ook een cultpubliek gevormd heeft, zie het niet zo.

eapoe
Voor de zoveelste keer gekeken ... en nog steeds zijn de special effects amazing.
Het verhaal is goed neergezet en geeft mij het ultieme sf gevoel.
En dan Ra .... komt zeer geloofwaardig over en t taaltje is subliem.
Kortom wederom een belevenis om deze film weer te zien.
Supercast en topfilm van Emerich , voor mij de beste in zn genre

eapoe
baspls schreef:

ditto !!!

avatar van boozebelly
Het begint allemaal aardig zolang de Science fiction nog de overhand heeft, maar al gauw verzand de film in een Indiana Jones-achtig avontuur dat zich net zo goed in Egypte had kunnen afspelen. Ik waande mij in ieder geval geen moment meer op een andere planeet. Onderhoudend blijft het allemaal echter nog net wel tot het einde.

Kleine voldoende en wat mij betreft weer snel vergeten.

avatar van joolstein
Bezig met het op zoeken van films liep ik tegen Roland Emmerich. Zijn hele ouvre bestaat uit "onintressante" films.Tjonge! Deze destijds zelf in de bioscoop gekeken(net als het verschrikkelijke Independence Day en Godzilla ) En dit was de enige film die mij kon bekoren.
Niet best als je dus zoveel films maakt en niks boven de middelmatigheid uitsteek. Helaas zijn bijna alle films wel films die geld in het laadje brengen. En het is dus steeds maar weer wachten op de volgende rommel.

avatar van arno74
Best een leuke film, met een epische sfeer en lekker onderhoudend. Dat maakt veel goed, de humor is wat flauw en het script wordt in (te) snel tempo afgewerkt, ook het acteerwerk en de dialogen zijn niet best. Die tekortkomingen worden echter wel aardig gecompenseerd: de film is vermakelijk, boeiend, redelijk spannend, als geheel voelt het ook redelijk fris aan, en het bevat de juiste hoeveelheid actiescènes.

Typisch een "had beter gekund"-filmpje, maar zeker vermakelijk genoeg voor een dikke 3*, bijna 3,5*.

avatar van Daenelia
Natuurlijk is de serie stukken beter, en is Colonel O Neill (met twee LL) veel leuker dan Russell's nogal humorloze man in deze film. Om nog maar te zwijgen van de afwezigheid van vrouwen, wat in de serie wel weer meer dan goedgemaakt wordt.

Maar ... toch wel een leuke film. Je hoeft er niet te veel bij na te denken, want waar gaat het nou over. Leuk vermaak.

Dit interessante actiespektakel leek nog het meest op een combinatie van Indiana Jones en Star Wars en was teven de start van een televisieserie. De film was op visueel vlak briljant, maar het in eerste instantie authentiek en op zichzelf consequent overkomend lijkende verhaal bleek na afloop toch een aantal logistieke fouten te bevatten. Bovendien had de regisseur meer fantasie mogen gebruiken. Het einde kwam alles behalve origineel over. De personages van Kurt Russell en James Spader waren met meer diepgang beter uit de verf gekomen.

avatar van Proeneke
Veel te dik erop, en veel te wanne-be episch met behulp van bombastische muziek.
Maar eigenlijk gebeurt er heel de film bijna nix. Ik kreeg echt doorspoeldrang, en das meestal geen goed teken

avatar van FunkStarr
Goed, maar had nog vele malen beter gekund. Wat ik jammer vind is de soms kinderachtige dingen in de film (in die woestijn met die Star Wars achtige meuk bijvoorbeeld). Het lijkt wel alsof Emmerich niet precies wist welke kant hij nu op moest gaan, de duistere of toch meer een film voor alle leeftijden. Jammer dat hij niet voor de duistere kant heeft gekozen, maar alsnog levert hij een prima filmpje af.

avatar van DVD-T
Stargate maar eens een keer weer herzien, er blijft met de kijkbeurt minder van over. Of het is in mijn herinneringen beter dan dat het werkelijk is.

Vooral de ietwat vervelende tweede helft steeds minder. Er zijn daar zeker nog leuke elementen te vinden. Maar die hebben dan weer meer met de goede science fiction kant van het verhaal te maken en minder met het avontuur/oorlog gedeelten. De eerste helft is erg leuk met de mysterie en de opbouw naar de reis door de sterrenpoort. De ontdekking en het niet weten wat er nu aan de andere kant is, is nog steeds een leuk gegeven. En dan is er nog het beeld van het reizen door de poort zelf. Zoals in de film ook gezegd wordt: "What a rush". De tweede helft vanaf wanneer ze bij de stad aankomen is dan weer minder boeiend en zelfs een klein beetje saai. Als de actie dan begint kun je gerust ademhalen, wordt het toch nog weer wat leuk en weet je ook dat de film weer bijna ten einde is.

Al met al nog wel vermakelijk en altijd leuk om weer eens een bezoekje aan Abydos te brengen.

avatar van firepotatoe
Theunissen schreef:

Als Independance day geen meesterwerk is dan weet ik het niet meer
Geniale film is dat. Natuurlijk mede dankzij de geniale Will Smith.
Maar een meesterwerk was het.

Erg mooie film en een uniek plot.