Stargate: The Ark of Truth (2008)

Verenigde Staten / Canada
Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Robert C. Cooper
met Ben Browder, Michael Shanks en Amanda Tapping

Het SG1 team gaat op zoek naar 'Ortus Mallum', een antiek wapen waarmee waarschijnlijk de oorlog met de Ori kan worden beëindigd. Het wapen bevindt zich echter in het melkwegstelsel van de Ori, waardoor SG1 moet reizen naar de Ori thuiswereld. Tijdens deze missie ontdekken ze dat de Ori op het punt staan een vernietigende aanval op aarde te openen. Verder komt de Stargate Command erachter dat zich een onbetrouwbare I.O. functionaris aan boord van de Odyssey bevindt.

avatar van T.Bos
Slecht, slechter, het slechtst. Van het hoge niveau van de geweldig eerste film en de eerste afleveringen is bar weinig over in deze vreselijke draak. Tenenkrommende dialogen, belachelijk slecht spelende acteurs, slechte decors, bedroevende special effects, volledig onsamenhangend verhaal en zelfs voor een SF niet te pruimen plotwendingen. Waardeloos om zo'n gaaf thema op deze manier te verknoeien.

avatar van Zuzuu
Ik raad je dan aan om Stargate: Continuum te bekijken, want deze is niets vergeleken met die. Bij die film kun je gewoon beginnen van blanco, dus je hoeft de series en Ark of Truth niet te hebben gezien.

avatar van Phoebe318
Mensen, wat een negativiteit over Stargate SG1!
Mooie afsluiter voor seizoen 10!
Heb er niet veel aan toe te voegen, alleen dat ik hem erg mooi en ook spannend vond!

*5.0

avatar van DeDennis
Mooie afsluiting, maar je moet ervan houden en als je nog niet weet of je het leuk vind raad ik je aan gewoon een keer een aflevering te kijken.
10 jaar SG-1, niet normaal! En gaat nog steeds verder met Atlantis...

avatar van Phoebe318
Stargate Atlantis vind ik trouwens ook top! (:
Deze film vind ik overigens wel leuker dan Continuum.

vet vet vet die ori eindelijk kapot en met een leuk en onverwacht wapen ook ................

ben benieuwd naar continuum wil hem zo graag zien

en zelf stargate atlantis seizoen nummer 5 kan niet meer wachten.

avatar van 606
Hele strak gemaakte film en mooie effects.
Het verhaal is prima.

4 sterren

avatar van roherium
super goede film als je van stargate houd
ik geef hem dan ook 5 sterren als echte stargate fan

avatar van Rik^
Ik ben wel een stargate fan, maar vond dit meer een veredelde aflevering dan een film. Toch vermakelijk =)

avatar van Metalfist
The lines have been drawn, the battle has been waged, only one thing can save us...

In de maand maart 2009 startte ik met mijn ontdekking van het Stargate universum want dat was de dag dat ik de gehele dvd box van Stargate kocht. Op 18 maart keek ik de pilot van de reeks en elke avond, als het mogelijk was, keek ik een aflevering van mijn box. Gisteravond, bijna een jaar later, keek ik toe hoe de bekende eindcredits voor de laatste keer over mijn scherm rolde. Gelukkig is de Ark of Truth er nog om net dat extra aan de serie te geven.

Het is dus nodeloos om te zeggen dat de reeks een serieuze impact op mij heeft gehad het afgelopen jaar. Ik had een aantal afleveringen al wel ooit is gezien maar er waren toch volledige seizoenen waar ik geen besef van had. Eén van die seizoenen was dan ook het 10e en laatste seizoen dat op zich een mooie afsluiter had (de aflevering Unending behoort tot één van de beste uit heel de reeks) mistte ik nog iets want de Ori waren simpelweg nog niet verslagen. Oké, er was het vermoeden met het wapen van Merlijn maar verdomme, ik wou meer zien. The Ark of Truth gaat dan ook verder waar het laatste seizoen ophield, in tegenstelling tot de Continuum film die hierna volgde. Op mijn dvd had je 2 mogelijkheden om de film te zien namelijk met een prelude van 10 minuten of zonder. Ik koos voor de prelude waarin nog even waar alle belangrijke gebeurtenissen op een rijtje worden gezet en eigenlijk ben ik wel blij dat ik dat heb gedaan want een aantal details was ik al vergeten. Enige voorkennis is dus echt wel een noodzaak want de film is tenslotte de lang opgebouwde climax van de laatste twee seizoenen. The Ark of Truth doet dan eigenlijk ook hard denken aan de 'gewone' tv-afleveringen want nergens worden de effecten flitsender of mooier, niet dat dat had gemoeten want zo is het echt perfect. Maar waar Cooper zijn punten echt mee haalt is zijn gave om de reeks gewoon het perfecte einde te geven. Alle elementen uit de reeks zijn aanwezig en er komen zelfs nog wat oude vijanden aan de beurt die we al een tijd niet hadden gezien.

Qua cast is The Ark of Truth dan ook even solide als de reeks want ze hebben nergens voor andere acteurs gekozen. Wel vind ik het ergens jammer dat ze niets hebben gedaan om Richard Dean Anderson nog in het verhaal te krijgen. Komaan, de man is in de eerste 7 seizoenen gewoon Stargate. Gelukkig krijgen we dan wel de immers bevallige Amanda Tapping, hier met lang haar en zelfs na 10 jaar blijft ze gewoon een prachtige verschijning voor het oog. Ben Browder doet me in zijn rol van Mitchell soms nog aan een ietwat slap aftreksel van O' Neill denken maar dat is gelukkig ook al serieus geminderd ten opzichte van de eerste keer dat ik hem zag. Christopher Judge en Michael Shanks zijn zoals altijd gewoon even goed en ook Claudia Black lijkt een nieuw niveau te hebben gehaald. Wel blijf ik het ergens jammer vinden, zoals ik hierboven al zei, dat ze niet wat meer moeite hebben gedaan om de oudere acteurs ook op de één of andere manier in de film te krijgen. Zo had ik gerust wel Tony Amendola (Bra'Tac), Corin Nemec (Jonas Quinn) of Don S. Davis (Hammond) willen tevoorschijn zien komen.

Stargate blijft gewoon één van de beste sci-fi series die ooit is gemaakt en deze film is daar gewoon een perfecte afsluiter van. Alles wordt netjes afgesloten maar ik weet nu al dat ik sowieso terug aan heel het universum zal beginnen maar misschien eerst eens achter Atlantis en Universe gaan en de bijhorende films.

Dikke 4*

avatar van Bas78
Om deze film te kijken moet je toch zeker alle seizoenen hebben gezien om er een echte mening over te geven..
Vind dit persoonlijk toch echt een leuke afsluiter van seizoen 9 en 10
van mij krijgt ie een 3.5

avatar van ExXxtreme
ik heb de serie niet gezien, ook de andere films niet dus mss dat het daaraan ligt maar ik vond er eigenlijk niet zoveel aan

avatar van Metalfist
Nogal logisch, dit is het einde van een film (2 als je de Emmerich versie meetelt) en 10 seizoenen. Als je daar nooit iets van hebt gezien, dan zul je dit niet veel vinden...

avatar van ExXxtreme
Ik ben blij dat deze mij niet weerhouden heeft om Stargate Atlantis te zien.. want die vond ik dus wel goed.

puckb96
De serie zelf is helemaal super! De film misschien niet net zo goed, zoals vaak met films die gebaseerd zijn op televisieseries. Maar ja, fans van Stargate Atlantis zullen smullen!

avatar van Brix
Zondag 27 nov. op MGM Channel te zien > 21:00 uur

avatar van nightbreed
Pijnlijk slecht.

Mooie afsluiter van Stargate SG-1. Het is gewoon een lange aflevering.
Spijtig dat het nu gedaan is want Stargate Atlantis vind ik heel wat minder dan Stargate SG-1..