Halloween (2007)

Alternatieve titel: Rob Zombie's Halloween

Horror
109 minuten / 121 minuten (unrated version)

geregisseerd door Rob Zombie
met Malcolm McDowell, Scout Taylor-Compton en Tyler Mane

Nadat Michael Myers als 10-jarig kind een gruwelijke slachtpartij aanrichtte, werd hij opgenomen in een psychiatrische inrichting. Nu, 17 jaar later, komt hij per ongeluk vrij en keert onmiddellijk terug naar zijn woonplaats Haddonfield, op zoek naar zijn jongere zus. Een ieder die zijn pad kruist, is in levensgevaar.

avatar van Daan258
Vele zijn helemaal niet weg van het werk van Rob Zombie maar ik vind zijn film altijd wel vermakelijk vinden.
Rob Zombie weet dan ook hier best een goede remake neer te zetten.

Zelf vond ik het heel gaaf om te zien hoe je de jonge Michael Myers ziet en hoe hij zijn familie uitmoord en daarna opgenomen wordt in een psychiatrische inrichting. Goed dat ze hier ook lekker de tijd voor namen. Voor mij was het helemaal niet langdradig maar juist een pluspunt om meer te zien van Michael Myers in zijn jongere jaren.
De film is hier en daar spannend de noemen en de sfeer was ook niet verkeerd. Qua sfeer niet zo sterk als bij de eerste 2 films maar niet slecht gedaan.
Michael Myers was gecast door een lekker overdreven grote gast die er voor zorgde dat hij net wat dreigender en agressiever over kwam.
De cast was ook best goed te noemen. Vooral was Malcolm McDowell goed gecast om de rol van Dr. Loomis over te nemen. Hij zette een goede rol neer.
Ook erg gaaf om Danielle Harris terug te zien na al die jaren. Dan natuurlijk wel met een andere rol maar leuk om te zien en ook niet vervelend om naar te kijken Brad Dourif zit ook nog is tussen de cast, hij heeft geen grote rol maar toch erg geinig. Het enige wat ik hoorde bij de scenes waar hij in beeld was was alleen maar de stem van Chucky.

Zeker vermaakt met dit deel.

Een dikke 3,0* krijgt hij zeker.

keimpeS
Helemaal geen gekke remake, uiteraard niet beter dan het orgineel wat mij betreft.
Elke regisseur heeft zijn eigen stijl en ook Rob Zombie geeft zijn eigen draai aan deze film,remake.
Helemaal niet zo gek, je moet alleen wel van zijn stijl houden. Vooral in taalgebruik, dialoog is het bij soms tijden nogal grof, veel gescheld & eigenlijks is er niemand met een greintje fatsoen, alle personage’s hebben wel iets duisters,ruigs in hun. Maar verders is de remake prima, te volgen van Michael’s jeugd tot uiteindelijk de meedogenloze killer die hij wordt!

Ook leuk zijn de herkenningspunten zoals de bekende soundtrack van Halloween & zoals in de opening van Halloween II in Haddonsfield Mr.Sandman!

avatar van Filmkriebel
Kan zeker niet aan het uiterst sfeervolle origineel tippen, al snapt Zombie duidelijk wel wat het origineel zo goed maakte. De bekende Carpenter tune wordt op de juiste momenten ingezet, de Halloween sfeer is raak en Michael Myers blijft een goed uitgewerkte serial killer. Hij heeft een eigen logica waar men zich makkelijk in vindt. In zijn ziel brandt nog een piepklein lichtje menselijkheid in de vorm van zijn zusje.
Van zodra Rob Zombie zijn eigen elementen gaat toevoegen loopt het al snel mis. Er zijn teveel zielloze en brute slasherscènes en dat hoeft ook weer niet; wel zit er eentje bij die lekker knipoogt naar Carpenter's origineel... voor de kenners Het einde van de film vond ik nergens op slaan.. barslecht.
Zombie's versie is mede door de opbouw en het eerste uur nog niet eens zo slecht en hoort tot de betere prequels in het genre. Maar van zodra Myers losbreekt en gaat rondlummelen in Haddonfield vond ik het de gemiddelde slasher niet meer overstijgen.

avatar van IH88
“The darkest souls are not those which choose to exist within the hell of the abyss, but those which choose to move silently among us.”

Prima Halloween film van Rob Zombie. Een achtergrondverhaal over Michael Myers had van mij niet per se gehoeven, vooral omdat het wel heel conventioneel wordt aangepakt. Jongen wordt gepest, vermoordt één van zijn pesters, krijgt de smaak te pakken en vermoordt zijn gehele familie.

Dat het werkt komt vooral door de jonge acteur Daeg Faerch en de gruwelijke moordpartijen. Zombie pakt het sowieso wat explicieter aan, of het nou gaat om de moordpartijen of het vele naakt. Actrice Taylor-Compton (die Laurie Strode speelt) doet het ook goed, en Zombie heeft goed gekeken naar wat het origineel zo succesvol maakte. Het had allemaal wel wat korter gekund, en vooral het eerste gedeelte had drastisch ingekort mogen worden.

avatar van Shadowed
Zoals verwacht.

Zombie is nu eenmaal een regisseur die me nog geen enkele keer wist te overtuigen, maar zijn hoogst beoordeelde film moet ik dan ook nog zien. Deze film valt echter voor mij precies in het rijtje van wat ik tot nu toe van hem zag, alleen net wat beter.

Het is wel duidelijk dat Zombie een grote liefde voor horror heeft, maar hij heeft het echter nog nooit volop kunnen bewijzen tegenover mij. Al zijn films blijven keer op keer hetzelfde ingrediënt missen, een sympathiek, redelijk geschreven karakters.

Zo zijn zowat alle karakters heel erg standaard, inclusief Michael Myers. Er wordt veel aandacht gegeven aan zijn verhaal, en dan is het alsnog redelijk leeg. Alles wat een beetje in de beurt van originaliteit kwam waren zijn maskertjes.

Maar voor de rest blijft Myers een nogal saai, standaard karaktertje waar Zombie weinig raad mee weet. Zeker grappig om te zien dat het totaal niet lijkt op zijn jongere eigen versie, en waar dat jochie ergens nog wel onvoorspelbaar was, is deze Myers vooral weer de ouderwetse, wat saaie moordenaartje.

De kills zijn ook wat slap naar mijn mening. Zombie staat erom bekend een redelijk horrorfilmpje te kunnen doen, maar zowat alle kills hier zijn iets te braaf. Wel redelijk meedogenloos, dat geef ik hem mee. Maar voor de rest komt het niet bepaald verder dan wat off-screen gesteek en gebons.

Bovendien is de toevoeging van lang haar echt een missertje. De film is echter wel altijd interessant, ondanks het zeer slappe verhaaltje. Vooral als we uiteindelijk naar het heden stappen, is het zeer voorspelbaar en zelfs wat slordig, wat opmerkelijk is voor een film van 121 minuten.

Wat de film wel goed doet, is de locatie en sfeer. Er hangt toch wel een kil sfeertje door de film heen en de meedogenloze toon heerst zeker. Alles heeft wel een zekere detail in richting de finale krijgen we nog wat spanning daarbovenop. Het is toch wel knap dat een horrorfilm van 121 minuten uiteindelijk dan toch wel weer een beetje weet te boeien. Daarom nog een nipte 2,5*.