Revenge of the Nerds (1984)

Alternatieve titel: De Nerds Slaan Terug

geregisseerd door Jeff Kanew
met Robert Carradine, Anthony Edwards en Timothy Busfield

Een aantal 'nerds' - sociaal in laag aanzien staande schoolfrikken met geen schijn van kans bij de meisjes - formeert een collegedispuut dat het tijdens jaarlijkse competitie tegen meer atletisch ingestelde jongensclubs opneemt.

avatar van jumpstylemovie
ik vind het het leukste deel uit de reeks
niet veel gelachen maar wel erg leuk om naar te kijken
3.5***

avatar van Spetie
Dit eerste deel is niet eens zo slecht. Een paar aardige grappen zorgt ervoor dat de film zeker niet verveelt. Helaas zijn de vervolgen verre van origineel en eigenlijk alleen maar een herhaling van zetten.

avatar van otherfool
Jaren '80 klassieker uit het rijtje Porky's, Police Academy en Weekend at Bernie's. Van niveau is nauwelijks sprake maar ik heb hem toch al met plezier een keer of 3 gekeken (misschien wel vaker...).

3*.

Lekkere jaren 80 humor. Best leuk om eens gezien te hebben.

avatar van dave
Ik meen me te herinneren dat ik vroeger een tamelijk grote fan was van de 'Nerds'. Vooral de gekke bek van Carradine blijft me bij.

Bij deze herziening heb ik me eerlijk gezegd op geen enkel moment verveeld. Hij kijkt aardig weg, ondanks het clichématig verhaalverloop. Er komen relatief weinig geslaagde grappen in voor, maar deze film is gewoon amusant op zich, zonder dat iedereen moet bulderlachen.

De typische 'sound of the 80's' en een paar geestige scènes zoals de slaapzaal in het gymlokaal en het uitermatige plezierig optreden van de nerds op het einde geven deze film wat meer ruggegraat.
Overigens leuke bijrollen van Armstrong als Booger en Goodman als Coach Harris.

Het is duidelijk dat er vooral werd gericht op onschuldig vermaak.
Het verhaal is echter zo typisch en voorspelbaar dat dit de voorgaande positieve punten in de weg gaat staan. De moraal die op het einde onvermijdelijk wordt verkondigd zag je al vanaf het begin aankomen.

Niet bepaald een hoogvlieger, maar verdiend allezins een voldoende.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ooit gezien met een hoop vrienden. Een grote vergissing om deze film te kiezen. Gewoonlijk was de keuze 'beter' met films van Jackie Chan of nostalgische humor als Waynes World en Ted & Bill's excellent adventure (we waren jong...). Dit was gewoon verschrikkelijk en eigenlijk een American Pie avant la lettre met een hoop sexistische grappen die niet echt werken. Zeer foute 80's film die ik toen gelukkig kon wegspoelen met enkele pinten.

avatar van rep_robert
Eigenlijk is alles hier zo ernstig fout aan, veel stereotype personages en hele foute humor.

Gelukkig kleeft hier een brok sentiment aan vast en zitten er een hoop bekende namen in die destijds nog niet zo bekend waren. Leuk om hun te zien.

Niet goed, maar door het sentiment toch nog te verteren.

avatar van HarmJanStegenga
Na het begin, en nadat ik nerd Robert Carradine de eerste paar keer zag lachen, dacht ik echt dat dit een totaal kansloos, ongrappig en vreselijk irritant filmpje ging worden.

Dat viel redelijk mee, gelukkig. Echt grappig wordt het dan misschien nooit, maar ik heb best een paar keer stiekem zitten lachen. Daarnaast is het sfeertje leuk en kent de film een paar vermakelijke scénes; die camera's en dat feestje met die joints bijvoorbeeld.

Vond de twee hoofdrolspelers wel het minst leuk. Ach, uiteindelijk kijkt het allemaal wel aardig weg en wordt het naar het einde toe steeds beter. Echt goed wordt het niet.

avatar van maxroelofs
Wat een geniale film!

De film heeft een geniale opzet. Deze wordt boven verwachtingen uitgevoerd. In het begin verwachtte ik echt een flop film die misschien wel een 0.5 zou krijgen. Als ze eenmaal in de auto rijden en de soundtrack op komt wist ik waar het naar toe zou gaan. Het perfecte stereotype nerd die nog voor veel humor zorgde. een ontzettende rij droge grappen en fenomenaal uitgevoerde situaties. Ik kan niet anders zeggen dan dat de humor n deze film helemaal geslaagd is.

De ontzettend goede typetjes worden sterk neergezet door acteurs die zich perfect in hun rol lijken te kunnen inleven. Bijna iedereen komt hier mee weg. Helaas gold dit niet voor iedereen. De Grootste pestkop kwam niet erg sterk over op mij.

Wat ik erg prettig vond aan de film was dat het allemaal eens niet zo snel ging. Dan heb ik het niet over de situaties maar over de muziek. Ze namen rustig de tijd om je ook van het nummer te laten genieten en draaide hem vrijwel altijd helemaal af. In veel recente films wordt er maar een klein stukje van het nummer gespeeld en dan gaan ze weer verder.

Wat me ook opviel was das het me helemaal niks stoorde dat deze film uit 1984 komt. Het draagt daardoor van nature al wat meer oubolligheid met zich mee. Geweldig hoe dat in deze tijd dan weer tot zijn recht komt.

Verder is dit wel een van de betere komedies die ik heb gezien. Normaal heb ik niet zo veel met komedies op een paar uitzonderingen na. Sex drive is nog altijd mijn favoriete komedie. Ik ga zeker de vervolgdelen kijken.

avatar van Dee Al
Ik verwachtte een flutkomedie, een B film, toen ik deze huurde. Maar ik dacht 'laat ik hem tegen beter weten in toch maar huren'. Ik ging er dan ook met die inzet naar kijken en ik werd positief verrast. Hij heeft weinig inhoud zoals ik verwachtte, maar de grappen eromheen (die toch de komedie maken) waren goed. En dan wil ik wel genoegen nemen met zo'n film. Hij was vermakelijk om naar te kijken. De acteurs waren uit het juiste hout gesneden om in een dergelijke film te spelen. De grappen en scènes waren leuk om naar te kijken en ik kreeg geen hekel aan de personages, zoals ik in B-films altijd krijg. Deze ontstijgt voor mij dan ook het niveau van een B film. Natuurlijk was er ontzettend sprake van stereotyping, maar niet op een storende manier. Goed geslaagde komedie. Ik heb er lekker mee gelachen en dat is toch de bedoeling. Voldoende.

avatar van Vinokourov
Dit viel me nog alleszins mee, maar meer dan een magere voldoende zit er niet in hoor. Tuurlijk zit zo'n highschoolfilm waarbij de underdog zegeviert, tjokvol cliché-personages en sommigen daarvan leveren ergernis op. Het verhaaltje stelt uiteraard ook niks voor en tegen het eind wordt het heel suf allemaal. Maar enige sympathie kan ik wel voor deze film opbrengen. Je ziet dat met veel lol deze film gemaakt is en een paar flauwe grapjes waren nog wel okee.

avatar van Kondoro0614
Revenge of the Nerds

Na alle ellende wat zich gister heeft afgespeeld in Parijs had ik toch zelf zin in een komedie film, ik was niet toe aan een actie film door de heftige beelden die ik gezien heb aangezien we het live mee kregen (wij waren op een verjaardag). Ik kon me vanochtend nog goed herinneren dat Revenge of the Nerds was toegevoegd aan Netflix, een komedie film die ik toch al voor een langere tijd op mijn netvlies had gebrand want ik wou hem erg graag zien, leek me namelijk een super geinige film (van buiten af). Ik moet dan wel toegeven dat de film zo slecht nog helemaal niet was, het was niet super goed, daar verre van maar het was niet oersaai, dat is toch het beste?

Ik moet dan daarbij wel eerlijk toegeven dat het verhaal niet van het was, een best wel doorstoken verhaal wat je eigenlijk al van het beeld af kon lezen want (voor mij) was hij heel erg voorspelbaar wat het toch wat minder maakt. Het concept was daar in tegen nog wel geinig. Het acteerwerk liep ook wat achter de feiten aan en was, zoals het verhaal ook niet denderend. Revenge of the Nerds heeft geen irritante afspeelduur waardoor de film toch wel aangenaam blijft te kijken en ik niet gespoeld heb. De grappen waren aan de slechte kant en het kon mij niet echt aan het lachen krijgen, dat was jammer. Toch leuk om zo even op een zaterdag ochtend te kijken en daar is hij zeker geschikt voor, de rest moet je dan maar even vergeten. Want de concentratie in mij zelf kon ik soms ook van ver halen.

avatar van IH88
“What are you looking at, nerd?”

Aardig. Revenge of the Nerds is niet erg grappig, maar het spel van de acteurs werkt aanstekelijk en de acties van de nerds levert aardig wat vermakelijke situaties op. De muziek is ook goed gekozen, en de wraak van een stel nerds levert sowieso een aardig underdog verhaal op. De acteurs gaan er ook helemaal voor, en het plezier straalt ervan af. Geen hoogvlieger, maar het is leuk om deze tienerkomedie klassieker een keer gezien te hebben.

avatar van Filmkriebel
Een ode aan de underdogs, en iedereen is wel al eens de underdog geweest in zijn leven. Lewis en Gilbert hebben hun fysiek niet mee en worden van de eerste dag aan de unief bestempeld als "nerds" door de "jocks", een stigma dat hen de hele film zal vervolgen met de vernederingen erbij. De nerds laten zich niet doen en slaan terug en krijgen ook steun. Ik heb me wel vermaakt met deze herziening. Seksisme spant de kroon en de humor is vaak op het niveau van tieten en boeren. Desalniettemin is het een jolige komedie geworden die een beetje stout durft zijn maar zich nooit schuldig maakt aan vulgariteit. Goed! 3* met optie op 3,5*