Paranoid Park (2007)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Gus Van Sant
met Gabe Nevins, Daniel Liu en Taylor Momsen

De 16-jarige skater Alex wordt door detective Richard Lu ondervraagd over de dood van een beveiligingsbeambte van de spoorwegen. Met de scheiding van zijn ouders en de seksuele druk van zijn vriendin Jennifer heeft hij al genoeg aan zijn hoofd. Hij besluit zijn gedachten en de gebeurtenissen van de afgelopen tijd op papier te zetten.

Mijn god wat was deze film enorm saai en traag. Buiten het treinongeluk gebeurt er werkelijk niets in deze film. I.p.v. dat zinloze skaten had Alex zich beter bezig kunnen houden met Jennifer (Taylor Momsen). De film duurt ongeveer 90 minuten maar omdat hij werkelijk zeer saai is lijkt het wel uren te duren.

Theunissen schreef:

de film vond ik net goed omdat ie zo traag was. dat maakte net van het hele geheel een kunstzinnige film. wil je actie, ga dan kijken naar de nieuwe Steven Seagal-film.

DonLeone schreef:

Actie ? Wie zegt dat ik meer actie wil zien ? De film staat betiteld als een Drama en dat was ook, namelijk Dramatisch slecht

Dat de film zo saai was kwam mede door de vele nutteluze en inhoudsloze beelden in deze film. Zo waren er omkleedscene's, een douchescene van een paar minuten en skatebeelden die totaal niets toevoegden aan de film alleen maar onnodig rekten. Ook de scene's met zijn ouders voegden totaal niets toe. Het is lang geleden dat ik nog zo'n saaie film heb gezien.

Theunissen schreef:

Dat de film zo saai was kwam mede door de vele nutteluze en inhoudsloze beelden in deze film. Zo waren er omkleedscene's, een douchescene van een paar minuten en skatebeelden die totaal niets toevoegden en de film alleen maar onnodig rekten. Ook de scene's met zijn ouders voegden totaal niets toe. Het is lang geleden dat ik nog zo'n saaie film heb gezien.

dat is net wat ik zeg: het is kunstzinnige film. dat wilt zeggen dat het kunst bevat. de lange scènes, die voor jou helemaal doelloos schenen te wezen, waren eigenlijk aanduidingen dat het hier om een kunst-film ging. wat de regisseur ermee wilde zeggen, dat is een andere vraag. de scènes die je opsomde waren met specifieke zin lang uitgerekt in de film, om de kijker echt onder te dompelen in de skatewereld, en zelfs in meer dan dat, in het hoofd van de protagonist. veel is dus mee te maken in real time, wat goed de ervaring weergeeft. dit is een ervaringsfilm.

avatar van Knisper
Theunissen schreef:
Je hebt je volgens mij te veel op het verhaal gericht en je niet mee laten slepen door de sfeer en de ervaring.

De douchescène is nou net de mooiste van de film, heb je niet opgelet hoe fenomenaal beeld en geluid hier samenkomen?

Knisper schreef:

Nee niet bepaald, ik stond op het punt om de film vooruit te spoelen want ik vond dat zo saai omdat het gewoon te lang duurde. Het geluid en het beeld van die scene deed me trouwens denken aan het begin van de film "Vinyan".

avatar van Knisper
Dat kan geen toeval zijn.

Waarschijnlijk een gevoelskwestie. In de bioscoop vond ik het in ieder geval erg imposant overkomen. En als ik vragen mag, wat vond je van de 'seksscène' (want die twee vond ik wel een beetje vergelijkbaar, twee van de hoogtepunten uit de film wat mij betreft)?

Knisper schreef:
Dat kan geen toeval zijn.

Ik wist niet dat beide films hier in de Bioscoop hebben gedraaid. Bedoel je de seksscene in deze film en in de film Vinyan ? Dan vond ik de seksscene's in de film Vinyan spannender. Vooral de seksscene helemaal op het einde van Vinyan was enigszins gedurfd (kinderen die de borst strelen ). De seksscene in deze film vond ik min of meer hetzelfde wat je altijd in een tiener film ziet. Echter met 1 groot verschil na seks te hebben gehad met Jennifer dumpte Alex Jennifer. Zijn vrienden waren het daar niet mee eens en ik ook niet .

avatar van De Knip
Tjee....t' Was dus toch een Gus Van Santje. Ik vroeg het me al een aantal maal af in de film. Helaas pakte het minder uit dan Elephant:

**1/2

avatar van maerk
1* erbij na herziening. Ik kon de cinematografie en sommige 'saaie' (lees: heel erg lange) shots veel beter waarderen. Erg mooi camerawerk, vooral het gebruik van skatecamera's en super 8 pakte mooi uit. Toch stoorde me ik aan de skatescène in het begin, waar het lijkt alsof Doyle de skaters niet meer bij kon houden.
Voor de rest een erg mooie film met goed acteerwerk en een heel goede muziekkeuze. Vooral Elliot Smiths Angeles is oorstrelend mooi.

Al de goede bedoelingen ten spijt, ik ben deze keer niet warm gelopen voor een film Gus Van Sant. Het is me te naturalistisch, te dromerig, te intern gericht.

avatar van missl
wat een lange nikszeggende shots, trage saaie film met mensen die totaal niet kunnen acteren.

avatar van Fortune
Gus van Sant - Paranoid Park

Prachtig filmpje met ontzettend mooie beelden en muziek.
Ik vond het mooiste toch wel toen Alex die gang inloopt van zijn school nadat hij op gesprek moest met die agent, de gang zag er gewoon 3 keer anders uit door het lichtval. Klein dingetje misschien maar het zag er geweldig uit.
Ik vond de beelden van de skaters dus wel vermakelijk omdat ik vroeger erg veel tijd in skateboarden heb gestoken dus was zeker vermakelijk voor mij.
Continue geweldige muziek en het verhaal keek ook makkelijk weg.
Snap niet wat al die klagende mensen hier nou zo traag aan vinden kan ik me totaal niet in vinden, jullie hebben zeker nooit Gerry gekeken van Van Sant.
Het acteerwerk was ook goed en het continue gebruik van prachtige beelden en muziek maken dit voor mij een topfilm.

4.5

Xextreem
mooie film al vond ik hem wat traagjes overkomen voor de rest is het mooi acteerwerk, Leuke muziek en goed vermaak.

avatar van Glacius
Wat voor de één kunst is, is voor de andere een gimmick.

avatar van rep_robert
Cinematografisch toch weer een prachtwerkje van Gus, vooral visueel is het allemaal erg mooi. Alleen heb ik iets teveel het idee dat hij te ver doordraaft in zijn ambities. Zo zit je aan het begin en aan het einde van de film een aardig tijdje naar skateboardende onbekenden te kijken, niet echt heel boeiend. Dan mag het visueel nog prachtig zijn, een echte bijdrage levert het helaas niet echt.

Verhaaltje zelf is minimalistisch, maar uiterst effectief uitgewerkt in de 80 minuten die Gus van Sant voor deze film heeft uitgetrokken. Emotioneel niet de impact van Elephant, maar alsnog wel een aardig filmpje.

avatar van glimlicht
Poëtisch skateboarden...

Genoeg visuele pracht in deze film. Mooie vertraagde beelden van gesprekken en blikken.
Met als hoogtepunt de scene met Alex onder de douche, vooral met dat geluid erbij, erg intens!

Gabe Nevins vertolking van het hoofdpersonage is matig. De regisseur draagt de film.
Elke handeling of gebeurtenis in de film heeft zijn eigen toeters en bellen om achter te schuilen.
Simpelweg omdat de acteurs het verhaal niet kunnen dragen.

Eigenlijk dus zoals in Elephant. Waar we onervaren acteurs/actrices gewoon zien doen wat ze altijd doen. Helaas zit hier in het midden van de film een gebeurtenis (man komt onder de trein) die de film een andere draai moet geven. Dit deed afbreuk aan de beleving, ik had de suggestie fijner gevonden.

Afgezien van een aantal prachtige beelden is dit best matig.

*2,5

avatar van glimlicht
Stem verhoogd naar *3,0 vanwege de toch wel erg mooie 9mm skate-scenes. Wat me verder bij deze herziening opviel is dat er vaak hele vreemde muziek op de achtergrond is te horen. Vaak past die muziek ook totaal niet in de situatie. Erg vreemd...

avatar van Rodney9
ben absoluut geen gus van sant liefhebber
maar deze film was toch wel mooi
ook mag ik zijn stijl niet in de film elephant (vooral de shots van mensen die gewoon lopen)
het acteerwerk was absoluut niet goed, hoewel ik dat eerlijk gezegd niet erg vind
wel leuk dat die ene mee speelde uit the gringe van jim carrey

avatar van wendyvortex
Valt in de wat meer arty Gus van Sant hoek.
Mooie film over skater die betrokken raakt bij een moord? ongeval? vlakbij de skatebaan waar hij regelmatig rondhangt.
Dromerige shots, langgerekte scenes behoorlijk typysche van Sant die ook nog wel wat echo's heeft van Elephant.
Ik mag er altijd graag naar kijken naar die jongens en meisjes die hier in de stad vaak rondhangen rond het Willemsplein of het Eusebiusplein.
Deze film zit één van die kids lekker dicht op de huid...in enkele scenes zelfs behoorlijk Kids/David Hamilton-like.

avatar van Ferdydurke
wendyvortex schreef:

Inderdaad ja! Van Sant weet hier opnieuw diezelfde sfeer op te roepen. Die zeer goed getroffen, haast hermetische opgeslotenheid in de eigen innerlijke wereld, die wurgende eenzaamheid van het hoofdpersonage, en de onmogelijkheid om daar uit te breken, deed me wel denken aan dat bibliotheekhulpje in Elephant.

De blik en de androgyne uitstraling van het gelaat van dat personage maken een tegelijkertijd afgesloten en kwetsbare indruk. Ook de schijnbare nabijheid van, maar werkelijke afstand tot, de ouders komt sterk tot uitdrukking. Zeer goede film, die weer een ontroerend en ook wel schrijnend beeld weet te schetsen van de omstandigheden van een opgroeiende generatie.

Ferdydurke schreef:

Ja, dit is een stukje dat me raakt en ik het zeker mee eens ben. Ik was na afloop nogal gedeprimeerd. Maar het schrijnende beeld dat van Sant neer wist te zetten is eigenlijk van alle leeftijden zeker in onze verkilde "ieder voor zich" maatschappij.....

avatar van ILDIB
Hij is gelukkig kort. De acteurs spelen heel natuurlijk, das het sterke punt, maar verders heeft t weinig te melden..

avatar van Oliveri
Deze film voor bijna de helft op dubbele snelheid gezien en nog vond ik er weinig aan. Weinig hoogtepunten (behalve die seksscene) en matig verhaal.

avatar van nadrin
een heel bijzondere film.
Vaak prachtige gefilmd met een zeer passende score.
Dit creëert een bijna sprookjesachtige sfeer .
Vaak dromerig en boeiend.
Maar zoals reeds meermaals gezegd hier,uiteindelijk gebeurd er net iets te weinig.
Daardoor weet de film niet tot het einde je als kijker vast te houden.
En dat is wel een gemiste kans, want eigenlijk lust ik van die magisch realistische films, wel pap.

Toch vindt ik hem in totaal, wel bij de betere films horen

avatar van Zandkuiken
Zelfde gevoel als toen ik Paranoid Park voor de eerste keer zag: fraai, maar voor mij een beetje allemaal net niet. De cinematografie is elegant, met mooie slowmo's en zelfs de Super 8-stukjes tussendoor kon ik hebben, maar... Alles bij elkaar is het ook weer niet zo heel bijzonder.

Dan de soundtrack: de ambient verhoogt de sfeer, maar verder wordt er van alles op een hoop gegooid dat niet echt samengaat. Sommige liedjes leken helemaal niet bij de toon van de film te passen.

Ook van de acteerprestaties weet ik niet goed wat gedacht. Veel van de jongeren (waaronder het hoofdpersonage) acteren érg houterig, maar anderzijds gedragen sommige pubers zich misschien ook wel wat zo. Talenten zijn het in mijn ogen echt niet, maar hier passen ze waarschijnlijk wel behoorlijk goed.

Klinkt allemaal redelijk kritisch, maar uiteindelijk vind ik dit zeker 1 van de betere Van Sants, hoor. Ik hou vooral van z'n wat dromerige films, maar een echte topper herken ik niet in PP.

avatar van RaoulDuke
Als je bereid bent je onder te laten dompelen in het Gus van Sant-universum is dit uiteindelijk toch wel weer 'n fijne kijkervaring. Vond dit overigens wel een van zijn mindere films, misschien omdat het thema me minder aansprak, en howel ik van trage films hou was het zelfs voor mij hier en daar wat te langdradig.

avatar van K. V.
Hm, wat een vreemd filmpje. Het vreemde zit vooral in de speciale manier van filmen en het soort muziek die ze gebruiken. De film komt hierdoor nogal "dromerig" over.
Er werd redelijk goed geacteerd door de jongeren en door de korte speelduur (80min) verveelde de film niet. Het einde vond 'k wel wat tegenvallen, 'k vond het nogal onbevredigend.
Tja, dit is een film die je echt moet liggen. 'k vond het niet mis voor een keertje, maar het was me toch iets te dromerig. Geef me toch maar Milk of Good Will Hunting.

avatar van Jessen0wnt
Paranoid Park.

Gus van Sant blijft een interessant, gevarieerde, maar daarnaast ook toegankelijke regisseur die films maakt die me altijd wel weten te bekoren. Niet alles is even sterk, origineel of indrukwekkend. Bijzonder is het wel, en het heeft altijd wel iets meer dan de gemiddelde film. Nu ben ik niet echt fan en ook niet zo geïnteresseerd dat ik zijn films ga opzoeken, toch herken ik zijn naam en krijgt het bij voorbaat al wat meer aandacht dan 'n andere film. Sant maakt je alert, op een bijzonder cinema.

Film op zich is qua verhaal niet eens zo bijzonder, het is meer de stiltes en de interpretatie in je hoofd die de film draaiend houd. Als kijker bepaal jij wat Alex door maakt, hoe hij zich voelt en waarom hij bepaalde handelingen uit haalt. Doordat de film in verschillende stijlen chaotisch, maar toch rustig word voorgeschoteld is het waarschijnlijk ook meer een (audio-)visuele ervaring dan echt een verhaal wat word verteld. Zo zorgen de nogal verschillende muziekstijlen voor die chaotische sfeer, maar doordat een klassiek stuk niet gelijk staat aan verdriet, en hardrock niet gelijk staat aan woede, kom je zelf tot rust als kijker, en kan je, los van de muziek, emoties bij de beelden indenken.

Cast doet het prima, de onervarenheid zorgt voor een realistisch portret, maar dan word je af en toe weer wakker geschud door Jennifer die overacting pleegt en je weer bewust maakt dat je geen docu maar fictie kijkt.

Bijzonder gevarieerd, chaotisch maar rustige film. 3,5 ster

avatar van Awake78
Ja moeilijk. Film had een lekkere flow, maar ondanks de geringe speelduur leek deze film langer te duren dan de Twin Peaks-serie.

Toch wel genoten, het maakte een soort realistische indruk op me alsof je er steeds zelf bij aanwezig was. Toch wat vreemde situaties (waarom zouden die jongens uit het niets vragen of hij meeging treinhangen?) en de niet-chronologie sloeg ook niet helemaal aan bij mij. Dan nog het einde, tja.....

Maar toch vond ik hem heerlijk om naar te kijken. Intens, rustig. Ja goed, maar absoluut geen topper.