Paranoid Park (2007)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Gus Van Sant
met Gabe Nevins, Daniel Liu en Taylor Momsen

De 16-jarige skater Alex wordt door detective Richard Lu ondervraagd over de dood van een beveiligingsbeambte van de spoorwegen. Met de scheiding van zijn ouders en de seksuele druk van zijn vriendin Jennifer heeft hij al genoeg aan zijn hoofd. Hij besluit zijn gedachten en de gebeurtenissen van de afgelopen tijd op papier te zetten.

Bij Gus Van Sant:

Van Sant Looking for Oregonian Skaters

Big fan of Gus Van Sant? Live anywhere close to the fine state of Oregon? Are you a teenager who's slick with a skateboard? If you answered YES to all three questions, congratulations: You're officially a member of a very small demographic, one that Mr. Van Sant would like to hang with.

Portland film critic/blogman Shawn Levy has the full scoop on Van Sant's next project, which will be called Paranoid Park. The film is based on the as-yet-unpublished novel by Blake Nelson, and it tells the story of a skate-kid who accidentally kills a security guard, and doesn't exactly go running to the cops. Van Sant wants the cast to be composed entirely of newcomers, which is why he'll be holding several open casting calls early next month. Check out all the news here, and then check out the Paranoid Park MySpace page.

avatar van danuz
Een nieuwe Van Sant. Thematisch doet het me erg aan Elephant denken, maar het zou ook zo een film van Lary Clark kunnen zijn.

Ben best benieuwd, alhoewel ik er toch niet al teveel van verwacht. Maar wie weet, misschien verrast hij mij en krijg ik een film nog mooier dan Gerry te zien

avatar van XfofaXX
Hier kijk ik ook zeker naar uit.

Net zoals bij Elephant worden de rollen vertolkt door onbekenden - het grootste deel van de rollen alleszins - en bij Elephant is dat prima uitgedraaid.

Vant Sant vind ik zowiezo een regisseur waarbij een nieuwe film wat reikhalzerij verdient.

Ik ben vooral benieuwd naar de stijl die van Sant hier gaat toepassen, hoop toch stiekem weer op flink wat van die (magistrale) trackingshots.

avatar van Goodfella
danuz schreef:
misschien verrast hij mij en krijg ik een film nog mooier dan Gerry te zien

Z'n 'trilogy of death' is afgesloten, maar hij lijkt er op basis van deze synopsis toch in te blijven hangen. Hopelijk ook qua uitvoering dan.

Prince-Remy
Hier ben ik benieuwd naar! Skateboard films worden meestal nogal plat uitgewerkt hopenlijk dat Gus van Sant daar verrandering in kan brengen!

avatar van Webby
danuz schreef:

hehe, beetje wassup rockers!

Ben in ieder geval ontzettend nieuwsgierig naar deze nieuwe van Sant film!

avatar van Webby
Goodfella schreef:

Hmm en zijn Dop. is er ook niet meer bij; Harris Savides. Zal het artistiek misschien ook een andere film zijn...

avatar van Freud
Cinematographer is Christopher Doyle, altijd een goede keuze .

starbright boy (moderator)
Kijk, dat bericht maakt me blij.

avatar van danuz
Vind dat Van Sant's andere DoP's het ook fantastisch hebben gedaan, dus of een Doyle het nou beter gaat doen..
Het is in ieder geval geen slechte keuze, er komt van Doyle's hand, naar mijn weten, niks slechts.

Voor de rest begin ik toch met steeds meer spanning te wachten op deze prent. Verhaal blijft intrigerend, juist omdat het door een regisseur als Van Sant tot een grote hoogte kan steigen. Het is een verhaal over de jeugd, wat an sich tot een plat verhaal kan leiden, maar dat hoeft zeker niet.
Nog steeds blijven namen als Korine en Clark in me op komen, maar dat is by no means een negatief iets.

avatar van Prudh
Ik heb zeer toevallig "Invisible Waves" gezien vandaag: laat Doyles werk maar komen, zeker als Van Sant het roer vast houdt!

avatar van Tribe
Als er dan een film waar ik naar uitkijk is het deze wel. Erg mooie filmposter ook, overigens.

avatar van JJ_D
Amper 3 dagen na 'Elephant' was het de beurt aan Van Sant's nieuwste, 'Paranoid Park'. Goed nieuws voor de fans: Van Sant houdt zich alweer niet aan de spelregels van het medium film, en ditmaal via een achronologische vertelling, overbelichting in fracties van seconden, een allergaartje van muziekstijlen in de soundtrack en eindeloze, korrelige filmbeelden van andere skaters die hun beste 'tricks' uit de kast halen... De twijfelaars zullen met 'Paranoid Park' dus niet over de streep getrokken worden, dat is een feit.

Wat die achronologie dan concreet inhoudt? Letterlijke scènes worden 2 maal getoond, met als bedoeling dat de de emotie beter overkomt als je de context van de scène kent. U hoort mij al komen: het idee mag er wezen, maar de uitwerking ervan faalt: de scènes blijven even afstandelijk als ze waren, en dat omwille van het droge personage dat Gabe Nevins moet neerzetten. Slecht geacteerd zou ik het niet noemen, zijn personage is alleen niet echt boeiend.
Bovendien zit het scenario überlogisch in elkaar, en laat Van Sant zich zelfs verleiden tot enkele karikaturale personages...
En tot slot moet de cinematografie zeker onderdoen voor het andere werk dat ik ken van Doyle (maw. zijn samenwerking met Wong Kar-Wai). Slechts zelden komt er echte poëzie boven drijven. Zo nu en dan hanteert hij bijvoorbeeld lange, trage fade-outs, waarbij het karakter in een stugge houding blijft zitten, als metafoor voor de verstilling... Ook de douche-scène (het eigenlijke "verwerken" van de daad) is een prachtige scène, met een beangstigende samenwerking tussen beeld en geluid. Maar meer beeldelijke ontroering is er helaas niet bij.

Zoals u uit mijn review kunt afleiden: echt slecht is 'Paranoid Park' niet, maar het blijft allemaal uiterst mat. Van Sant grijpt je niet bij je nekvel, en dat is echt wel nodig bij een film die zoveel de nadruk legt op het gewone leven en hoe een vreselijke ervaring dat normale patroon kan doorbreken...

jah wat moet ik hierover zeggen. Ik heb enkele maanden geleden Elephant gezien, en vond dat een hele originele film. Dat was tot vandaag m'n eerste film van Van Sant, dus de verwachtingen lagen zeer hoog. En ik moet zeggen dat ze maar ten delen werden ingelost. Wat hij met de chronologie doet stoorde me niet, en ook de vele close-ups vond ik wel iets hebben, maar ondanks al die slow-mo's & verstilde beelden mankeerde de diepgang een beetje voor mij. Echt meeleven met het hoofdpersonage deed ik niet.
Het goede gevoel dat ik bij Elephant had, heb ik nu maar half. Je moet voor deze stijl zijn, zoveel is duidelijk.
Voorlopig geef ik hem 3*

JJ_D schreef:

Wat zijn de spelregels voor film überhaupt?? Het lijkt me juist dat de voorbeelden die je geeft zo filmisch zijn dat Van Sant zich juist wel aan 'spelregels' houdt: hij gebruikt namelijk filmfacetten optimaal voor een door hem gewenst effect ljikt me.

Met jouw beschrijving heb ik redelijk vertrouwen in een fraai resultaat.

avatar van JJ_D
Mochizuki Rokuro schreef:

Ik geef toe dat de uitrdrukking enigzins ongelukkig overkomt: de "conventies" van de filmwereld vat het beter samen... Maar dat had je wel door, veronderstel ik...

Met jouw beschrijving heb ik redelijk vertrouwen in een fraai resultaat.

Ja, zoals ik schreef, dit is wellicht voer voor fans... De Belgische media waren echter ook genereus voor de film, wat ik geenszins had verwacht - misschien dat 'Paranoid Park' dan toch een groot publiek zal kunnen behagen?

Geaccepteerd!

avatar van Slow Dog
schitterende film weer van van sant! alles past perfect bij elkaar, lijkt wel ontzettend op elephant qua beelden, montage,... maar dit stoorde mij zeker niet aangezien ze toch nog in vele opzichten verschillen. het verhaal wordt weer eens uit een subjectief standpunt getoond waardoor we de emoties perfect aanvoelen en inzitten met het hoofdpersonage. muziek van elliot smith en nino rota zijn perfect gekozen voor bij de film. zeker een aanrader!

avatar van Matchostomos
Paranoia in the park

Hoewel Van Sants 'Trilogy of Death' officieel ten einde is (voor mezelf nog niet, vermits 'Gerry' nog aan de beurt is), lijkt hij nog niet geheel afscheid genomen te hebben van zijn paradepaardje. De wrange en indringende kijk op en binnen de psyche van de jeugd zal altijd een rode draad vormen doorheen zijn oeuvre, maar ook ditmaal krijgt het thema 'dood', weliswaar binnen het hoofdthema 'schuld en boete', een redelijk prominente plaats aangeboden.

Om de ruimte nog meer te vernauwen naar de leefwereld van het hoofdpersonage en de jeugd in het algemeen, vermijdt Van Sant bewust het in beeld brengen van volwassenen. Slechts sporadisch komen ze 'scherp' in beeld, en wanneer dat dan ook gebeurt, wordt dat met een opvallende afstandelijkheid en weinig oordeel tot stand gebracht; slechts een fractie van emotie kan daarbij centraal staan.

Andere momenten waar Van Sant op uiterst knappe wijze binnendringt in de geest van de protagonist, is wanneer laatstgenoemde zich met beetjes bewust wordt van zijn gruwelijk onbedoelde daad. We staan dan ook letterlijk en figuurlijk stil wanneer een beangstigende klankband, in samenspraak met een subtiele vervaging van het beeld, de verwerking van het gebeuren inluidt.

De emotionele betrokkenheid beperkt zich echter tot desbetreffende momenten en dat is vooral te wijten aan de willekeur waarmee Van Sant te werk gaat. Van verhaaltechnische samenhang is zondermeer sprake, maar in tegenstelling tot 'Elephant' en 'Last Days' bestaat 'Paranoid Park' uit een samenloop van visuele (een weinig opvallende Doyle) en muzikale stijlinvloeden, die de emotie en het moment moeilijk weten te vatten.

Een gemiste kans zou ik het niet willen noemen, daarvoor heeft 'Paranoid Park' voldoende verdiensten, maar het gevoel overheerst dat Van Sant schuldig is aan overdaad.

Ik was hier wel weg van.

Inderdaad zo dat Van Sant op z'n "oude" elan blijft voortgaan. Weer een film in gelijkaardige stijl als Gerry - .. - Last Days.

Opvallendst was de muziek, die een duidelijke meerwaarde is. Van Sant is één van de weinige die zich laat kennen als regisseur met enige muzieksmaak. En dan bedoel ik iemand die komt met muziek met ballen. Een beetje muziekfan schrikt niet meteen van de gebruikte ambient, maar binnen de film is het een enorme rariteit. Puik werk van Van Sant. Daarnaast geeft de muziek ook veel emotie aan een aantal scenes.

De rest doet Doyle. Hoewel het verre van de pracht en praal is weet hij ook hier weer heel wat visueel moois te doen. Je hoeft Paranoid Park maar naast een film van Clark te leggen (moest meermaals aan zijn films terugdenken) om te zien wat een verschil het is. De film blijft binnen een soort van uberrealisme toch nog prachtig om zien.

De vertelstructuur is boeiend en biedt zeker wel emotionele meerwaarde, niet in het minst omdat het hoofdpersonage sterk vertolkd wordt en zeker een boeiend personage is.

Daarmee hangt vast dat deze film eigenlijk best dubieus is qua thema. De jongen schrijft het schuldgevoel van een moord van zich af en komt er verder zonder enig probleem vanaf.Als kijker boeit het niet eens, waardoor je aan het eind toch even staat te kijken naar de emotie die deze film losweekt. Vond het vreemd.

Dikke 4*, neig misschien naar een halfje meer. Vond het mooi, apart, niet te lang ... Fijn om Van Sant weer op niveau te zien.

avatar van ralfsjam
prachtige film voor die gene die van dit soort film's houden natuurlijk. het verhaal kon verteld worden in 20 minuten, maar van Sant heeft er weer prachtige beelden van gemaakt! mooie trage film met een goede sfeer met een simpel maar boeiend verhaal.
ook de muziek en de geluiden waren perfect! toch geef ik hem een 3.5 omdat toen de film afgelopen was, ik achter bleef met een gevoel van.... is er niet meer? het gevoel vlak na de film telt altijd zwaar mee in mijn beoordeling, en nu was dat toch minder heftig als waar ik op hoopte. maar al met al een goede film die ik niet had willen missen.

Weinig bijzondere trailer, die ik gister in de bioscoop zag...

gmx
Toch wel een tegenvaller, vooral na het kommentaar van Onderhond,waar ik me heel vaak ik kan vinden. De truckendoos van van Sant kennen we inmiddels wel een keer. Het slowmotion gebeuren en het inzoomen begint hierdoor wat te irriteren, vooral als het nut ver te zoeken is (zoals de scene redelijk in het begin van de film, waar de hoofdpersoon door de gang van de school loopt).

De achronologische vertelwijze, ook wederom een herhaling van zetten en ik vind dit inmiddels een vrij uitgemolken concept wat tegenwoordig naar mijn inziens nogal eens wordt aangegrepen om een film interessanter te doen lijken dan deze eigenlijk is.

Cinematografisch vond ik het misschien nog wel de minste 'van Sant', Doyle stelde me teleur: de groffe korrel en fletse beelden waarmee de skate scenes in beeld kwamen vond ik vaak lelijk. Moet er wel bij zetten dat ik vrijwel helemaal vooraan in de bios zat en dan zo'n groffe korrel misschien wat lelijker over komt

Het acteerwerk was af en toe erg jammerlijk. Van Sant heeft de cast grotendeels van netwerk sites zoals myspace bij elkaar geplukt, dat KAN op zich goed werken, maar dat deed het helaas niet, vooral de vrouwelijke cast speelde echt belabberd. Prima idee om op deze manier 'authentieke' spelers te krijgen, maar zorg wel dat ze uberhaupt KUNNEN acteren. De hoofdpersoon zelf speelde overigens niet onaardig.

Afgezien van deze kritiek, heb ik me al met al toch wel aardig vermaakt, de muziek maakte wel wat goed (maar greep me toch minder als bijvoorbeeld de ambient muziek in The Return) en de filmervaring als geheel was niet onaardig (soms werkte het trucje van vertraging en inzoomen WEL, zoals de douche scene, die was gewoon erg mooi) , maar kom echt niet hoger dan:

2.5 *

JJ_D schreef:
echt slecht is 'Paranoid Park' niet, maar het blijft allemaal uiterst mat. Van Sant grijpt je niet bij je nekvel, en dat is echt wel nodig bij een film die zoveel de nadruk legt op het gewone leven en hoe een vreselijke ervaring dat normale patroon kan doorbreken... Nog steeds heeft Van Sant me niet overtuigd, maar met 'Gerry' geef ik hem weldra nog een kans - en rond ik zo ook zijn "jongerentrilogie" af...

Mooie samenvatting wat mij betreft, maar persoonlijk ben ik nu wel klaar met van Sant, ben niet van plan om de volgende nog een kans te gaan geven na meerdere malen teleurgesteld te zijn.

avatar van Slow Dog
weet iemand wanneer deze op dvd zal uitkomen? ik hoop zo snel mogelijk, ga em zeker kopen!

avatar van aphexfreak
Staat vanavond op het programma in Rotterdam, ben benieuwd!
Wellicht nog andere mensen van hier vanaaf in het Luxor?

avatar van aphexfreak
Aan de ene kant een zeer geslaagde en mooi geschoten film en aan de andere kant af en toe een paar schoonheidsfoutjes.
Het verhaal is gewoon goed en de cameravoering geweldig maar de af en toe te lange shots kan ik minder waarderen, zo zag ik er zeker 3 of 4 die best wat korter hadden mogen zijn.
Dat soort shots kan heel mooi zijn zolang het maar functioneel is, en dat was het hier dus een paar keer niet en das zonde.
Ander minpuntje was de hoofdrolspeler.
Waar hij 80 procent van de film overtuigde faalde hij op een paar punten.
Voor de rest was alles dik in orde.
Film was voor mijn gevoel ook wat ''sneller'' dan Elephant gelukkig.
En een prachtige soundtrack zoals hier al eerder vermeld werd, de prachtige glitch/idm in het begin was geweldig.

starbright boy (moderator)
Verrassend is deze Van Sant niet, hoewel de invalshoek wel degelijk iets verschilt van zijn vorige drie films. Die films (vooral de laatste twee) waren eerder waarnemend van buitenaf, hier zit Van Sant meer te kijken met de ogen van van zijn hoofdpersoon. En dat is net genoeg anders om niet een gevoel van een verwaterde versie van de vorige films te hebben. Veel close ups. Veel shots die ongeveer de ogen van Alex lijken te vertegenwoordigen

Het a-chronologische heeft in deze film een iets minder duidelijk doel dan in Elephant, maar het werkt wel. Het maakt toch dat de film dichter tegen de hoofdpersooon aanligt. Was het chronologsch verteld dan was het toch een minder subjectieve film geworden denk ik.

Al met al wat minder trefzeker dan pakweg Elephant en met wat meer schoonheidsfoutjes (de muziek was vaak erg sterk, zeker het electroniche deel en de inroverte liedjes, maar zoiets als het oubollige jaren '70 nummer I Can Help had echt niet gehoeven, Gus), maar ik heb er wel van genoten.

avatar van Chr.s
Opzich heeft deze film alle ingredienten om een topper te zijn, maar is het toch net niet.
De beelden vond ik vaak prachtig en ook de muziek was perfect, helaas voelde het alleen niet echt samenhangend aan. Bij Van Sant heb ik ook vaak het idee dat hij stijl kenmerken van andere regisseurs (Niet alleen Tarr) bij elkaar raapt en er zijn eigen ding mee probeert te doen, zo voelt het althans.

Verder raakte geen moment emotioneel betrokken, itt het prachtige Elephant.

Beetje een lege huls, maar wel een érg mooie.

avatar van Macmanus
Heerlijk filmpje weer van Van Sant.

Ik had ook wel extreem veel zin in deze film. Shanghai Trance was me toch saai. En nu zagen we een film die wel weet hoe je moet omgaan met het tempo van je film. Wat nog altijd het lastigste is in de filmwereld.

Zoals al vaker is opgevallen door de users hier, is de muziek iets wat apart maar wel erg fijn en toch erg passend.
Verder was het een boeiend verhaaltje, dat leuk vertelt wordt met heerlijk werk van Doyle. Ja meeste is eigenlijk wel gezegd hier.

4 sterren.