Paranoid Park (2007)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Gus Van Sant
met Gabe Nevins, Daniel Liu en Taylor Momsen

De 16-jarige skater Alex wordt door detective Richard Lu ondervraagd over de dood van een beveiligingsbeambte van de spoorwegen. Met de scheiding van zijn ouders en de seksuele druk van zijn vriendin Jennifer heeft hij al genoeg aan zijn hoofd. Hij besluit zijn gedachten en de gebeurtenissen van de afgelopen tijd op papier te zetten.

Jammer dat deze nog in de NL bioscoop moet komen Al dat gedoe is niet meteen bevorderlijk voor spoedige DVD releases.

wat is het voor soort film aktie of zo. Ben ook benieuwd naar jullie mening.

avatar van Koekebakker
Nee, als je er een genrelabel op wilt plakken, zal het drama zijn.

avatar van Goodfella
Wat roept iedereen toch over een gebrek aan samenhang? In de film zegt Alex in een voice-over zelfs expliciet dat 'ie z'n verhaal waarschijnlijk niet helemaal in de juiste volgorde kan navertellen.. de vertelstructuur werkt eigenlijk gewoon perfect. Paranoid Park is juist daardoor idd geen film die je bij de strot grijpt nee. Wél laat Van Sant je ontzettend aangenaam meedobberen in de intuïtieve gevoelswereld van een verwarde tiener. Dikke 4*

avatar van Knisper
Wat een gevoel voor timing heeft van Sant. Hij weet precies wanneer hij welke stukken aan bod moet laten komen. De wat warrige structuur werkt hier, net als in Elephant, weer perfect. Het blijft prachtig te zien hoe een context zo kan veranderen, als je wat kennis hebt over een situatie.

Verder is het een mooi portret van hoe een jongen omgaat met ongelukkige moord. Heel mooi om te zien hoe hij dingen langzaam een plaats en hoeveel invloed kleine opmerkingen van mensen waar hij om geeft. Bijvoorbeeld de ene scene met zijn vader, waarin hij zegt dat Alex hem altijd kan bellen. Dat is dan ook de eerste die hij probeert te bereiken na de moord.

Geweldige film in ieder geval. Van Sant laat zien hoe je zo'n film wel in elkaar moet stekken, iets waarin bijvoorbeeld een Iñárritu faalt.

Ik snap gewoon niet dat iemand hier een 0,5 op kan raten. Niet gezien waarschijnlijk.

Maar goed, wat een geweldige film. Ik kan van Sant ook niet echt betrappen op het maken van een slechte film. Heel mooi vertelschema en zeer goed acteerwerk....

avatar van Tribe
Liwwie schreef:

Als je Transformers en Knight Rider 5* geeft, begrijp ik dat heel goed.

avatar van Hando
Vooral de muziek in deze film voegde veel sfeer toe. http://nl.youtube.com/watch... Heerlijk. Ik zat er echt bij weg te dromen.

Verhaal is ook interessant. Zowel qua thematiek als qua structuur. De hoofdrolspeler vertolkte zijn rol prima. Hij wist zijn apatische gelatenheid richting de buitenwereld goed te spelen in combinatie met zijn innerlijke strijd; zijn schuldgevoelens.

De vertelstructuur werkte ook weer prima. Erg inventief en niet nodeloos ingewikkeld. Kan hier weinig negatiefs over melden. 4,5 sterren.

avatar van Goodfella1812
Niet mijn ding, zal dan ook wel aan mij liggen of een kwestie van smaak zijn maar ik zie het briljante aan deze film niet. Leuke muziek en zeker niet slecht geacteerd maar o zo saai.

2,5 *

Is deze film al uit op dvd??

Laat maar, heb gister twee kaarten voor deze film gewonnen op Kink fm! Olee!!!

avatar van A-star-is-born
Intrigerende film, zeker door de verhaallijn. Je wilt zeker weten hoe het allemaal gekomen en gegaan is, mede door de herhaling van sommige stukken in de film. Boeiend!

avatar van niethie
Wauw die gus van sant is wel een ondekking zeg hij wist me met de films elephant en good will hunting als aan het scherm te kluisteren maar deze film is misschien nog wel dat beetje indrukwekender/beter, het deed me af en toe zelfs wat aan een larry clark film (en dan doel ik vooral op diens meesterwerk kids) denken.

Een prachtig portret van een jongen die per ongeluk iemand heeft vermoord en hier mee probeert te leven, het wordt allemaal op zo'n mooie manier in beeld gebracht dat je er na de eerste minuut van de film al inzit en je sterk mee voelt met het hoofdpersonage.
De personages zelf waaronder de hoofdpersoon en de mensen in zijn omgeving worden prima uitgediept, we kijken als kijker (net als in elephant) als ware over de schouders van de jongen mee iest dat zorgt voor een erg realistische en soms zelfs droomachtige sfeer.
Daarnaast bevat de film nog een overvloed aan schitterende scenes waaronder de douchescene, de vele skatescenes en natuurlijk de eindscene.

Het enige minpuntje is de muziek die af en toe best bombastisch klinkt en in bepaalde scenes in de film niet thuis lijkt te horen.
Voor de rest ben ik positief verrast door deze bijzonder mooie coming of age film en zal dan ook iedere filmfan dit schitterende kleine pareltje aan willen raden.

4 sterren

Typisch zo'n Van Sant film, dromerig, lange shots en geen vaste verhaalstructuur. Ik vond het eigenlijk toch weer erg mooi, al voelt het hier en daar een beetje als een herhalingsoefening. De film bevat wel meer dialoog en is minder afstandelijk dan Elephant en Last Days. Opmerkelijk is het gebruik van de muziek, het was nogal uiteenlopend, van ambient tot opera en country wat opvallend goed werkte.

Helaas was ik minder onder de indruk van Paranoid Park dan ik gehoopt had. Stilistisch is het inderdaad prachtig en zeer a la Gus van Sant. Maar omdat de regisseur inhoudelijk danig tekort schiet, betrap je jezelf erop te zitten wachten tot de eerstvolgende stijlscene.

Verhaal? Jongen wordt geconfronteerd met de dood van een agent. En dan? Levert Van Sant een psychologische worsteling af van de hoofdpersoon met zijn innerlijke demonen? Slechts ten dele. Het gebrekkige acteerwerk gunt ons weinig inzicht in de hoofdpersoon, waardoor de film het moet hebben van die ene (prachtige) douchescene. Tegen het eind lijkt Van Sant dit tot subplot gereduceerd gegeven totaal vergeten. En als hij het kan, dan kan zijn hoofdpersonage het kennelijk ook achter zich laten.

En als de regisseur zich wat meer had beziggehouden met het schuldgevoel van de jongen? Had dat een betere film opgeleverd? Dat blijft de vraag, want hoeveel variaties op Misdaad & Straf willen we eigenlijk nog voorgeschoteld krijgen? Paranoid Park wordt hierdoor gereduceerd tot een stijloefening.

Audiovisueel prachtig weergegeven, inderdaad, maar voor Gus is dat inmiddels niet veel meer dan een herhaling.

De boodschap van de film is GEWELDIG!!!!!!!!!
Zeker de moeite waard om te bekijken!!!!!!!!!
Een welverdiende 4,5

is weer zo standaard heb geen moment een spanning gevoeld
en verhaal ja is dat zo bijzonder?

leest het verhaal hier boven op moviemeter
en je weet alles

avatar van Hando
Als je hier een pure thriller in zoekt, kom je inderdaad nogal bedrogen uit.

avatar van Knisper
best schreef:
leest het verhaal hier boven op moviemeter
en je weet alles
Dat is waar. Er staan een hoop dingen waarvan ik blij ben dat ik dat vooraf niet heb gelezen. Heeft iemand misschien een idee hoe het beter geformuleerd kan worden; anders doe ik nog wel een keer een poging.

avatar van Gizzmann
GATVERDAMME, hij draait nu niet meer. Helemaal voor niks door de wind en regen naar mijn bioscoop gefietst.

Mijn eigen schuld natuurlijk, had ik maar beter beter op internet en in de krant moeten kijken, maar gister was hij er nog gewoon. Bah bah bah bah. Ben nog steeds erg benieuwd naar de film.

avatar van Lord Flashheart
Volgens mij mis je weinig aan het zoveelste cliche-filmpje over getroubleerde jongeren. Altijd datzelfde populaire skatermilieu als setting: stoere, maar gestoorde jongetjes met halflang haar en te wijde broeken en dellerige meisjes die zich door jan-en-alleman laten uitwonen. En ouders die of (vul maar in): in een scheiding liggen/er geen reet om geven wat hun kind doet/zelf alcohol, drugs of psychische problemen hebben. Kijk 'Kids' en 'Ken Park' en je hebt ze allemaal gezien.

avatar van wibro
Lord Flashheart schreef:

De vergelijking met "Kids" en "Ken Park" - inderdaad hele slechte films - gaat niet op. Daarvoor heeft deze film toch te veel kwaliteit.

avatar van Lord Flashheart
Dan ben ik blijkbaar met de verkeerde films begonnen en had ik beter die van Van Sant kunnen kijken. Nu is mijn animo om nog eens zo'n film te kijken aanmerkelijk gedaald.

avatar van tevelenco
Aparte en behoorlijk alternatieve film waarvan het verhaal me wel aansprak maar de uitwerking hiervan totaal niet.
Het verhaal wordt erg rommelig in beeld gebracht waardoor de film me maar zelden kon boeien en ik totaal geen feeling kreeg met de hoofdpersoon.
Stylistisch gezien mischien wel fraai maar boeiend.....nou nee.
Iets wat me toch behoorlijk tegenviel gezien het hoge gemiddelde en het aansprekende verhaal.

avatar van Bas17
Lord Flashheart schreef:

Van Sant's films zijn meer gestileerd dan die van Clark. Beelden en muziek nemen hier een (nog) belangrijkere rol in. Deze film gaat ook niet over skaters in het algemeen, of tieners in het algemeen, maar eigenlijk maar over 1 iemand. Gewoon echt hele andere regisseurs en de overeenkomsten tussen deze film en de 2 films die je noemt zijn echt ver te zoeken. (Ik vind beide regisseurs goed, maar je kan makkelijk 1 helemaal niks vinden en de ander helemaal geweldig)

Jezus, wat valt deze film me tegen!
Van Sant denkt vast dat ie arty is met zijn vaag-scherp camerawerk,
maar ik vond het vooral irritant. Het is saai in het begin en je wacht echt tot er iets spannends gaat gebeuren.
Als je Paranoid Park in een lijndiagram zou tekenen zou de lijn voornamelijk constant, met een heel klein piekje getekend zijn.
In de trailer denk je dat het misschien een cliché film gaat worden, (ja er zitten wel cliche onderdelen in) maar dat wordt het dus totaal niet > pluspunt? nee, heel misschien had ik wel gehoopt dat het wel was.
de douche scene vind ik wel mooi.
maar wat een niet passende muziek bij meeste scenes zeg!
Het heeft een erg 'was-dit-het- dan?' gehalte.

Goto
Weer een prachtige film van Van Sant.

Qua sfeer net als Gerry en Elephant geweldig, lange dromerige scenes met de juiste muziek eronder. Beetje vreemde soundtrack trouwens want ambient, klassiek, hardcore, en poppy nummers wisselen elkaar in rap tempo af. Maar dit doet niks af aan de sfeer, ook in deze film slaagt Van Sant er weer in om een heerlijk relaxed tempo neer te zetten.

Audiovisueel een klein meesterwerkje maar ook verhaaltechnisch sterk. Net als in Elephant krijgen we weer veel dubbele scenes te zien, dit doordat Alex z'n verhaal in briefvorm schrijft en vaak ook herschrijft. De acteurs zijn onbekend maar weten goed te overtuigen, sommige bekende hollywood acteurs mogen zich dan ook bij deze gaan schamen.

Trouwens een vrij harde film, zo'n shot van de bewaker die met z'n halfe lichaam naar Alex kruipt had ik toch niet verwacht. Het eind laat dan ook een mooi maar wat onbehaagelijk gevoel achter. Van Sant kan van mijn part nog 10 van dit soort films maken, heerlijk.

avatar van armo_pride
Dit is een fantastische film als je slaapproblemen hebt hahah
na 2 minuten lag ik al te snurken
waar heb je slaappillen nog voor nodig
hahaha

avatar van Apollinisch
Ik kwam, ik zag en ik voelde niets. Ligt dat aan mij? Volgens mij niet. Ik denk dat Gabe Nevins de verantwoordelijke is. Hij straalt als het personage Alex geen emotie uit. Ik wist steeds wel wat hij zou moeten voelen, maar ik zag het niet. Om een introvert personage geloofwaardigheid te geven moet je als acteur weten waar je mee bezig bent. Welke emoties moet ik overdragen en hoe doe ik dat het beste? Ik kreeg sterk de indruk dat Gabe Nevins totaal niet wist waar hij mee bezig was.

Doordat het personage Alex – het belangrijkste onderdeel van de film – me niets deed, had ook de achronologische structuur geen meerwaarde voor mij – sterker nog: het werkte zelfs storend.

Ook op filmisch en muzikaal gebied had ik meer verwacht. Het ziet er allemaal aardig uit en de ambient en het nummer van Elliott Smith liggen goed in het gehoor, maar er wordt ook van veel vervelende muziek gebruikgemaakt.

Wat is er dan nog meer? De skatesetting. Weinig boeiend, maar toch altijd nog een stuk interessanter dan een duf personage. Vind het dan ook jammer dat Van Sant hier niks meer mee gedaan heeft. Het clichébeeld van skaten blijft gehandhaafd.

Elephant heb ik een tijd geleden gezien en die beviel me destijds ook al niet zo. Toch bleef die film groeien in mijn herinnering en een herziening zou niet lang op zich laten wachten. Nu kijk ik er opeens een stuk minder naar uit. Misschien eerst Gerry en Last Days eens proberen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Apollinisch schreef:
Misschien eerst Gerry en Last Days eens proberen.

Beide films zijn nog wat radicaler dan Elephant en deze qua stijl. Ik denk eerlijk gezegd dat je met die films waarschijnlijk nog minder kan.