True Romance (1993)
Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 119 minuten / 121 minuten (unrated director's cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: Tony Scott
Met onder meer: Christian Slater, Patricia Arquette en Michael Rapaport
IMDb beoordeling:
7,9 (258.740)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
Releasedatum: 9 juni 1994
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot True Romance
"Stealing, cheating, killing. Who said romance was dead?"
Clarence werkt in een stripboekenwinkel en brengt het grootste deel van z'n vrije tijd door in de bioscoop waar hij kungfu-films kijkt. Op een dag ontmoet hij de prostituee Alabama, op wie hij verliefd wordt. Ze kan echter niet zo maar stoppen met het werk en dus moet Clarence eerst afrekenen met haar pooier. Tijdens de tumultueuze confrontatie met de pooier komt Clarence per ongeluk in bezit van een koffer cocaïne. Hij beslist deze enorme hoeveelheid op zijn eigen houtje te verkopen en trekt naar Los Angeles.
Externe links
Acteurs en actrices
Clarence Worley
Alabama Whitman
Dick Ritchie
Elliot Blitzer
Drexl Spivey
Clifford Worley
Vincenzo Coccotti
Floyd
Cody Nicholson
Big Don
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Waarom dit zo hoog staat is me een raadsel, is het cool om voortdurend gezichten in elkaar te rammen. ?
Blijkbaar. En soms kan een goed slaughter wel humor zijn. Mijn smaak zal wel veranderd zijn want hier doet me het enkel walgen verder.
Toen Patricia Arquette de zoveelste klap kreeg, heb ik dit verder echt scenariozwakke werkje maar afgezet...
1*
Het was zeker niet de bedoeling om het leuk te vinden en het hoeft je smaak niet te zijn, maar 'scenariozwakke werkje' is natuurlijk puur provocatief. Want als er iets goed is aan deze film is het het scenario met o.a. de brilliante Walken Hopper scene, de Streetfighter Triple Bill, de I would fuck Elvis en de achtbaanscene en de fantastische eindscene. (die jij gemist hebt
)
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja, die achtbaanscene is nog wel aardig. Vandaar de 1*.
Wat me echt afstoot is de verheerlijking van geweld. En als je al dat geweld wegdenkt, blijft er bar weinig over. Er zit niet eens een logische ontwikkeling qua karakters in de film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het geweld wordt in die scene helemaal niet verheerlijkt, de manier waarop Alabama in elkaar geslagen wordt is ronduit vreselijk. Ik snap ook best dat het voor veel mensen te ver gaat. Afgezien daarvan is het een ijzersterke roadmovie vol met ijzersterke scenes (ik vergat nog de Lawrence of Arabia scene te noemen.) en acteurs.
Jammer, dat je dat er niet uithaald.
Remi
-
- 6720 berichten
- 0 stemmen
Ik heb 'em gisteren gezien. Zelf vind ik het een vermakelijke film.
Ik vind ook wel dat het geweld er best in verheerlijkt wordt, maar dat bederft voor mij de pret niet 
4*
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
'Algemeen gewaardeerd'.... wat moet ik met zo'n criterium? Betekent dit, dat het dan verplicht is om een film uit te kijken, enkel en alleen omdat de meeste mensen het een goede film vinden? Waar haal je het vandaan?
Ik vind dat je een film niet kan beoordelen als je hem niet uitkijkt. Dat is heel eenvoudig. Maar het blijft mijn persoonlijke mening. Verder doet iedereen wat hij wil. Het 'algemeen gewaardeerd" slaat enkel op het feit dat, wanneer zovelen dit een goede film vinden, het me normaal lijkt dat je het respect opbrengt de film uit te kijken voor je hem be(ver)oordeelt.
Verder vind ik de kritiek "verheerlijking van geweld", met alle respect, belachelijk. Ik neem aan dat je al films van Tarantino gezien hebt ? Het kan best zijn dat dat niet je soort film is, maar je weet dat er veel geweld in komt, en dat je dat met een korreltje zout moet nemen. Verrast kan je daar moeilijk over zijn. Of wat te denken van "Fargo", die als komedie beschouwd wordt. Deze kritiek geeft met hetzelfde griezelige gevoel als de sticker ""parent advisory, explicit content" op vele CD's door religieuse fanatici in America.
Maar, zoals gezegd, iedereen is vrij van doen en laten als je wil. Als je het correct vindt een film die je niet (volledig) gezien hebt af te breken, so be it.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Dat Tarentino geweld verheerlijkt, is precies de reden dat ik de films van die man tot nu toe vermeden heb.
Het zal je vast niet verrassen dat ik een van de weinigen ben, die 'Fargo' erg laag gewaardeerd heeft.
Wat hebben die anderen daar nou aan? Onzin, vind ik.
Geheel mee eens 
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Dat Tarentino geweld verheerlijkt, is precies de reden dat ik de films van die man tot nu toe vermeden heb.
Dan had je deze misschien beter ook niet bekeken, kwestie van alle films gelijk te behandelen. Zelf ga ik bvb. nooit oorlogfilms of extreme horror beoordelen, omdat het mijn ding niet is, en ik ze altijd weinig punten zou geven. Maar ik weet dat daaromtrent al gediscussieerd is, en niet iedereen het hiermee eens is.
Wat hebben die anderen daar nou aan? Onzin, vind ik.
Dat lijkt me duidelijk. Velen gebruiken de toplijst als referentie, dus als velen jullie voorbeeld volgen en films die ze niet eens volledig gezien extreem lage punten geven, heeft dat wel degelijk zijn invloed. Dit enkel om op je vraag te antwoorden, niet om de discussie te rekken hoor. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat Tarentino geweld verheerlijkt, is precies de reden dat ik de films van die man tot nu toe vermeden heb.
Het zal je vast niet verrassen dat ik een van de weinigen ben, die 'Fargo' erg laag gewaardeerd heeft.
Kan je altijd nog het vrijwel geweldsloze Jackie Brown bekijken en waar slaat de vergelijking tussen geweldverheerlijkende films en Fargo in godsnaam op?
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
waar slaat de vergelijking tussen geweldverheerlijkende films en Fargo in godsnaam op?
Tja, rare vraag aan Dustyfan, omdat ik het voorbeeld van Fargo aangehaald heb als een film waar veel geweld gebeurt, en waar je dit ook moet kunnen relativeren. Ik bedoel gewoon dat niet iedere film waarin veel geweld gebeurt, je dit als een "verheerlijking' moet beschouwen.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
De term 'geweldsverheerlijking' moet je mij niet toeschrijven, want het was FisherKing die dat zei, en niet ik.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tja, rare vraag aan Dustyfan, omdat ik het voorbeeld van Fargo aangehaald heb als een film waar veel geweld gebeurt, en waar je dit ook moet kunnen relativeren. Ik bedoel gewoon dat niet iedere film waarin veel geweld gebeurt, je dit als een "verheerlijking' moet beschouwen.
OK, ik snap het, maar in Fargo zit toch helemaal niet zo veel geweld, of begin ik nu afgestomd te raken. ? 
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
OK, ik snap het, maar in Fargo zit toch helemaal niet zo veel geweld, of begin ik nu afgestomd te raken. ? 
Tja, als je ziet in welke toestand Buscemi het laatste deel van de film doormaakt
. Maar dat is natuurlijk een andere film. Er staat in elk geval 16+ op de hoes, en veel sex zit er niet in... Ik neem aan dat men vindt dat je minstens 16 moet zijn om het geweld te kunnen relativeren 
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Toen Patricia Arquette de zoveelste klap kreeg, heb ik dit verder echt scenariozwakke werkje maar afgezet...
1*
Het in elkaar slaan van Arquette paste toch echt perfect bij de rol die Gandolfini speelt, vind ik. Bovendien, als je nou even 1 minuut langer had gekeken, had Arquette op puike manier wraak genomen 
Nee, ik vind het wel een mooie, intense scene. Ik snap het wel dat mensen het te ver vinden gaan (hoewel de film afzetten misschien ietwat overtrokken is), maar ik vond het een 'nare doch noodzakelijke' scene in het geheel van de film.
Scenariozwak... tja, 100% oneens uiteraard. Mijn 5* blijven in ieder geval staan.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik snap het wel dat mensen het te ver vinden gaan (hoewel de film afzetten misschien ietwat overtrokken is),
Klopt wel. Misschien ook een kwestie van niet in de juiste stemming zijn, en/of de film té serieus nemen 
Flipman
-
- 7111 berichten
- 1141 stemmen
[quote= "Flipman"]Ik bedoel, ik vind het bijna jammer dat Tarantino zelf "True Romance" niet heeft geregisseerd, maar als de gehele cast & crew hetzelfde zou blijven en alleen Tony Scott vervangen zou worden door Quentin, zou de Film denk ik niet érg veel anders zijn geworden.
Ik denk het wel! Tarantino heeft een erg rustige stijl in zijn eerdere films terwijl Scott alles heel druk en chaotisch heeft gefilmd...[/quote]
Je hebt gelijk, ik heb zojuist nog een stukje gezien en het is toch wel heel anders als Tarantino in de regiestoel zit.
Misschien is dit trouwens wel de beste Tarantino die ik ken! Ik gahem gauw nog eens kijken en dan verhoog ik mijn stem denk ik en als dat gebeurt komt hij zeer waarschijnlijk in mijn Top-10!
Flipman
-
- 7111 berichten
- 1141 stemmen
Ja, maar dat ging niet, want Feanaro quotte iets van mij vanuit "Pulp Fiction," dus dat kun je niet corrigeren.
Jus-T
-
- 76 berichten
- 125 stemmen
Erg leuke film. Geweldige dialogen zoals gewend van Tarantino, prachtige scene's. Vooral de dialogen, briljant!
Down to the beach...Oh, you want to smoke something?!
*laadt wapen*..Oh, ehh..down to the beach to the right!
"Who the fuck is dick?!
- Ehh..you want me..to suck his dick?!"

3.5 ster.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Erg leuke film. Geweldige dialogen zoals gewend van Tarantino
hij schreef het script, maar schreef hij ook de dialogen van de film?
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Writing credits
Quentin Tarantino (written by)
Roger Avary uncredited
Hij heeft gewoon alles geschreven (met Roger Avary samen)...
Sl0ppetje
-
- 32 berichten
- 25 stemmen
Zeker wel de plaats in de top 250 waard. Deze film heeft zoveel in zich.. Actie, liefde en noem maar op wat nog meer. 4 sterren is deze zeker wel waard*
Flipman
-
- 7111 berichten
- 1141 stemmen
hij schreef het script, maar schreef hij ook de dialogen van de film?
In het script staan de handelingen en de dialogen, dus ja.
Film herzien, ik geef hem nu een vijf en een plaats in mijn Top-10, denk ik.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Paar degelijke scenes, da's alles wat deze film te bieden heeft.
Het spannendste shot is er eentje door zo'n doorkijkgat van een deur. Yeey. Verder is vooral de soundtrack totaal kut. Vreselijke hoop bij elkaar geraapte onzinnummers aangevuld met een veredeld kerstliedje.
Verder zo'n typisch "omg ik heb drugs!" verhaaltje, veel toevalligheden, een hoop ruige
praat en wat actie. De eindscene was leuk, maar totaal overbodig met filmmakers als Woo. Gelukkig is het allemaal nog redelijk luchtig, maar het "dit heb ik al beter, harder, cooler, sterker, straffer, gaver, maffer" gevoel overheerst. In dat opzicht een totaal overbodige film. 2*, met een halfje voor Oldman en een halfje voor de shootout op het einde.
Ow, en wat de romantiek betreft, een dode zeekoe is romantischer dan deze pulp. 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ow, en wat de romantiek betreft, een dode zeekoe is romantischer dan deze pulp. 
True Romance een romantische film. Het blijft belachelijk 
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Wat ik trouwens nog vergat te zeggen, zou Ritchie z'n mister Gold (Revolver) uit deze film gehaald hebben ? Deed me er in ieder geval sterk aan denken 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Paar degelijke scenes, da's alles wat deze film te bieden heeft.
Het spannendste shot is er eentje door zo'n doorkijkgat van een deur. Yeey. Verder is vooral de soundtrack totaal kut. Vreselijke hoop bij elkaar geraapte onzinnummers aangevuld met een veredeld kerstliedje.
Verder zo'n typisch "omg ik heb drugs!" verhaaltje, veel toevalligheden, een hoop ruige
praat en wat actie. De eindscene was leuk, maar totaal overbodig met filmmakers als Woo. Gelukkig is het allemaal nog redelijk luchtig, maar het "dit heb ik al beter, harder, cooler, sterker, straffer, gaver, maffer" gevoel overheerst. In dat opzicht een totaal overbodige film. 2*, met een halfje voor Oldman en een halfje voor de shootout op het einde.
Ow, en wat de romantiek betreft, een dode zeekoe is romantischer dan deze pulp. 
Groot gelijk! zwaar overrated deze film. (ik heb hem thuis op DVD, iemand wisselen?
)
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wat ik trouwens nog vergat te zeggen, zou Ritchie z'n mister Gold (Revolver) uit deze film gehaald hebben ? Deed me er in ieder geval sterk aan denken 
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Tuurlijk heeft Ritchie alles gejat van deze fim.
. Z'n visuele flair en gevoel voor muzikale timing heeft hij in ieder geval niet van dit soort Amerikaanse (Tarantino) filmpjes.
Gerelateerd nieuws

'GTA 6'-trailer maakt de tongen los: kijk deze films in aanloop naar de uitgestelde release

Films van andere regisseurs die werden geschreven door Quentin Tarantino
Bekijk ook

Reservoir Dogs
Misdaad / Drama, 1992
2.517 reacties

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Misdaad / Komedie, 1998
847 reacties

Casino
Misdaad / Drama, 1995
785 reacties

Carlito's Way
Misdaad / Drama, 1993
591 reacties

L.A. Confidential
Misdaad / Thriller, 1997
429 reacties

Boogie Nights
Drama, 1997
525 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








