Premonition (2007)

Drama / Mystery

geregisseerd door Mennan Yapo
met Sandra Bullock, Julian McMahon en Nia Long

Linda Hanson krijgt het schokkende nieuws te horen dat haar echtgenoot is overleden als gevolg van een auto-ongeluk. Al even schokkend is het feit dat ze hem de volgende dag gewoon levend aantreft. Bepaalde aanwijzingen doen Linda vrezen dat ze een voorspellende gave heeft en ze tracht te voorkomen dat het betreffende ongeluk ooit plaats zal vinden.

avatar van nachtschade
Aardige thriller die me bleef boeien. Wel een aantal knulligheden, zoals de parkeerplaats bij de supermarkt die vol staat met direct uit de showroom gereden SUV`s.

avatar van jumpstylemovie
Ja, dat zag ik ook!

avatar van Decec
Ik vond een redelijk Mysterie film...
Redelijk apart verhaal volgen...
Bekende actrice Sandra Bullock speelt wel goed...
Het lijkt wel klok terugdraaien?
Daarom 't klopt "volgorde" verhaal niet...
Geen top film...

avatar van yeahgot2be
het verhaal is heel appart!

superhenkie
Tegenvaller.

Redelijke film maar ook saai en voorspelbaar.
Geen aanrader.

2 sterren.

puckb96
Prachtige thriller. Onvoorspelbaar, mysterieus en apart verhaal. Een echte aanrader. Sandra bullock speelt goed.

avatar van daxclusive
Spannende mysterieuze film.

avatar van DragQueen
Ik vond dit toch wel een zeer aardige Thriller. Hij bleef over de gehele speelduur boeiend en mysterieus. Het viel dan ook niet altijd te voorspellen welke kant het verhaal opging. Ook het acteerwerk van Bullock is overtuigend. 3,5 Ster.

avatar van Kippie.
Viel me echt 100% mee. Sandra Bullock speelt de rest van de cast helemaal weg. Wat een performance geeft zij ook hier weer. Het verhaal blijft de volle speelduur interesseren en prikkelt je om je aandacht erbij te houden. Iets wat zeer belangrijk is in deze film, want zodra je een belangrijke dialoog mist vallen op het einde niet alle puzzelstukjes in elkaar. Heerlijke, mysterieuze sfeer en degelijke spanningsopbouw her en der. Jammer was dat sommige dingen niet leken te kloppen naar mijn gevoel, maar dat kan ook aan mij liggen. Minpunt vond ik de belachelijk slechte special effects op het einde, maar daar kan ik de film niet geheel op afrekenen aangezien ik hoorde dat dit een film was met een enorm laag budget. Geen enorm goede film, maar deze wil ik zeker ooit nog eens herzien.

avatar van Spetie
Toch wel een tegenvaller dit.

Premonition valt vooral op door de manier waarop het verhaal verteld wordt. Dat moet bij de kijker voor verwarring zorgen en dat lukt in het begin ook wel. Het grote probleem van de film is echter dat het soms zelf ook niet meer lijkt te snappen hoe de vork nu precies in de steel zit. Een paar kleine plotgaatjes vind ik op zich niet erg, maar hier zijn de plotgaten toch wel opvallend aanwezig.

Verder is de film ook niet zo heel bijzonder. Bullock acteert aardig, maar ook weer niet zo dat ik enige sympathie of medeleven voor haar personage kreeg. Verder is de manier van vertellen best origineel, maar het heeft als nadeel dat in de tweede helft van de film de spanning, voor zover die er was, al totaal verdwenen is.

Nee een zwakke film, die onbedoeld zelfs een paar grappig overkomt, wat hier al helemaal de bedoeling niet kan zijn.

avatar van soom
Sandra is altijd leuk. Serieus, ik kan me geen actrice voorstellen die leuker is dan zij. Of toch? Ze heeft een luchtigheid die kenmerkend is voor haar, in elk geval. Ze heeft in elk geval niet de klasse van Kate Winslet, de lieftalligheid van Amy Adams, maar toch komt ze zeker in mijn top 900.000 van leuke actrices voor.

Ze speelt dus met een beetje luchtigheid, die best goed uitpakt voor de rol van Linda Hanson. Julian McMahon speelt daar goed op in, maakt dat Sandra mooi kan spelen. Kindjes waren ditmaal net ietsje minder, soms zijn zij juist de betere spelers dan de volwassenen, met meer onbevangenheid, maar dat was dit keer dus niet.

Redelijk spannend verhaaltje, redelijk om mee te leven. Wat ik me wel afvroeg: Is ze nou aan het einde van de film zwanger van haar eerste of de derde? Het leek de eerste te zijn, maar het kan net zo goed de derde zijn natuurlijk..

avatar van DjFrankie
Aparte film, die op een gegeven moment te voorspelbaar wordt, en dat wilde ik net niet zien.

avatar van Daan258
Net gekeken maar ik vond het een vaage film, ik snapte er nie veel van daarom ga ik heb nog geen cijfer geven, maar binnenkort nog is een keer bekijken

Onderhoudende film, met verstrooide chronologie, waardoor je je een poos blijft afvragen wat er precies aan de hand is. Goede, mooie locaties, goed geacteerd, ook goed gespeeld door de dochters.
Ik heb mij prima vermaakt.

soom schreef:

Haar twee dochterjes waren net binnen gekomen om te zeggen dat de verhuizer voor de deur stond, de derde dus

avatar van Dennissssss
Ik ben weer misleid door de genre's die hier op moviemeter staan. Dit is geen thriller, maar een drama, fantasy, mystery zoals dat op Imdb wel staat.

Verder vond ik de film bij vlagen saai en voorspelbaar. Weinig kijkplezier, geen aanrader. Ik vind Sandra Bullock altijd leuk, maar zelfs dat vind ik in deze film niet.

avatar van m1701
Heerlijke en zielige film.
Bullock deed het verrassend goed... vond haar erg overtuigend.

Jammer van het einde, hoopte op iets anders, maar dit was ook wel mooi afgesloten.

Eeuuh.. ik voel me dom als ik deze film kijk want ik snap er niet veel van nog nooit zon aparte film gezien als dit weet niet echt wat ik er van vind want hij bleef aan de ene kant ook wel boeiend.

avatar van j0enne
Ik heb de film maar opgedeeld in 7 stukken:

1: Man dood. Ze hoort 't voicemailbericht, ook krijgt ze de mededeling van de agent dat haar man is overleden. Dit moet donderdag zijn.
2: Man leeft. D'r gebeurt niet echt veel. Vandaag ging die een nieuwe collega inwerken. Dit moet maandag zijn.
3: Man dood. Dit was 't moment van de begrafenis. Dit moet zaterdag zijn.
4: Man leeft. Hier ontmoette ze voor 't eerst de psychiater en de nieuwe vrouw van haar man op 't werk. Dit moet dinsdag zijn.
5: Man dood. Hier had de begrafenis nog niet plaatsgevonden maar waren ze de begrafenis aan 't voorbereiden. Dit moet vrijdag zijn.
6: Man leeft. Hij neemt z'n dochters mee voor een uitje, dit was ook het moment waarbij de kraai dood ging. Dit moet zondag zijn.
7: Het moment natuurlijk van het auto-ongeluk. Dit moet woensdag zijn.

avatar van roeman
Ik waas met mijn moeder naar deze film gegeaan, zo'n lady's night gedoe, en verwachte er niet heel veel van. Zoals eerder gezegd ben niet dol op drama, komedie, romantische films etc... Maar deze heeft me blij verrast. Een overtuigende Bullock maakte uiteraard een hoop goed. Warig was het wel, maar halverwege fluisterde ik, ik snap hem. Als je je hoofd erbij houd heb je de volgorde opeens door en merk je dat je eigenlijk naar een zeer aardige film zit te kijken. Geen hoogvlieger maar zeker niet slecht voor het genre waarbij die hoort.
en j0enne, je hebt het precies goed verwoord in de juste volgorde.

avatar van stipstap
Spetie schreef:
Toch wel een tegenvaller dit.

Inderdaad, de plotgaten waren te groot en op den duur kreeg je gewoonweg een onbehaaglijk gevoel. Slap geheel.

Mooie film met een interessant gegeven. Het is de vraag of het levenslot al vaststaat en of voorbestemming werkelijkheid is en daar gaat deze film goed op in.
De hoofdpersoon heeft een visioen en probeert het lot te keren. Althans, zo is de film opgebouwd en dit wil de film ons doen geloven, maar het werkelijke verloop kan anders zijn. Het gevoel van verwarring is namelijk goed vormgegeven door de chronologie door elkaar te gooien.

De ontkenning of afwijzing van waarheid over het gebeurde in het begin van de film is misschien ook te beschouwen als de bekende eerste fase in het proces van rouwverwerking. Met in het slot de laatste fase, aanvaarding van het onveranderbare.
Ik zie er nu dus net iets meer in dan in mijn eerdere review(tje).

Ik vind het een boeiend verhaal met af en toe een mysterieuze sfeer. Een beetje spannend en beklemmend is het regelmatig ook wel.
Goed geacteerd door Sandra Bullock en de twee kleine meisjes die haar dochtertjes spelen.
De beelden en de muziekscore zijn niet bijzonder, doch verzorgd, mooi en passend. Ik had deze eerder dit jaar ook gezien en blijf dezelfde waardering houden. Zelfs het eind vind ik verrassend goed.

Wanneer films in hun eigen bijzonderheid gaan geloven dan is er vaak al geen houden meer aan en precies dat is met Premonition het geval. Het idee dat Linda geen tijdsbesef meer heeft wordt mager uitgewerkt, om nog maar te zwijgen over het feit dat we geen moment in de huid van één der personages kunnen kruipen. Meerdere bijrollen worden er letterlijk met de haren bijgesleept en voegt de vlakke cinematografie ook al niet veel toe. Enkel Bullock weet nog een positieve noot te kraken, maar dat geeft Premonition onvoldoende impuls om tot een voldoende te komen.

avatar van knusse stoel
Daan258 schreef:

Zelf ben je ook ietsjes vaag. Heb je inmiddels de film al bekeken?
Inmiddels zijn we nu een anderhalf jaar verder en wij gaan de film hopelijk vanavond kijken als er voldoende pindakaas in de winkel is. Soms moet je zoveel aan de ingrediënten doen, bijvoorbeeld het uitpakken en daarvoor heb je dan weer een progamma nodig wat je natuurlijk niet hebt.
Dan gaat de voorstelling ook niet door.

avatar van knusse stoel
Nou, de film gezien en ik moet zeggen, allebei vonden we hem goed.
Het verhaal, het acteren en de setting waren prima.
Wat sommigen vaag van de film vinden, snap ik nog steeds niet. Het is een goed lopend verhaal en er is natuurlijk een verloop van tijd en dat is dan wat je in de gaten dient te houden.
Prima film en valt terecht onder drama en mysterie.

avatar van alexspyforever
Op imdb zijn er talloze topics waarover het gaat over reconstrueren van de tijdlijn en de premonitions, de dagen waarin het karakter van Bullock de dagen beleefd en overmijdelijk de plot holes proberen te ontdekken. Ongetwijfeld zullen er fouten in de film zitten, maar ik vond dat het echt wel goed in elkaar stak. Ik heb er alvast van genoten en misschien moeten de mensen die er te hard over gaan nadenken, dat ook doen

Kijkt lekker weg´ om in Moviemetertermen te spreken... Niks bizonders, onderhoudend wel.Jaren geleden gezien, nu op tv, was verhaal helemaal vergeten, dus kijken

avatar van K. V.
Deze was op tv en nu ook maar eens bekeken. 'k vond het wel een mysterieuze film, die door de niet doorlopende tijdslijn wel boeiend blijft.
De cast deed het prima, de film zag er goed uit en was van speelduur prima, niet te lang en niet te kort.
'k vond het wel een prima film om eens gezien te hebben.

avatar van john mcclane 2
prachtige kijk ervaring.
Mooie bescheiden soundtrack .
Goede overtuigende rol van Bullock.
Gewoon laten mee gaan in dit verhaal.
In eerste instantie een dikke 8,5 voor Premonition .
Je zult wellicht later behoorlijk wat gaten in het verhaal zien,die de ervaring minder maakt .
Maar als je je laat meevoeren in dit mysterieus tijd drama,zal het je meeslepend en ontroerend achter laten.

avatar van Bubblez
Het concept en de manier van vertelling is heel interessant. Ik heb de film denk ik drie keer gezien sinds 'ie uit is en enerzijds vind ik hem daardoor heel goed, ook door de wat duistere, mysterieuze sfeer, maar anderzijds klopt er ook helemaal niets van.
Namelijk: Op de dag dat de film begint (donderdag) zou de oudste dochter al in haar gezicht beschadigd moeten zijn door de val (op dinsdag).
Ook is het raar dat Linda's moeder vraagt hoe Bridgette aan haar wonden komt, gezien Jim háár juist heeft gebeld om Linda te ondersteunen door de gebeurtenis. En daardóór wordt ze ook nog opgenomen.
De film eindigt op woensdag, maar dan hebben we de dagen erna al gezien. Op de laatste dag, zaterdag, wordt Linda opgenomen. Schijnbaar heeft íets op woensdag dit veranderd, gezien het einde van de film, maar wat?
En het komt er op neer dat het Linda's schuld is dat Jim's ongeluk überhaupt plaatsvindt, gezien zij ervoor zorgt dat hij midden op de weg komt te staan...

Beetje vaag dus allemaal...

Bloopers zijn wel erg grappig.

avatar van I_extol_1994
Lastige en tegelijkertijd saaie film.

avatar van cor1946
Vreemde film, acteurs oke. Hij was wel boeiend op sommige scenes.

Tarkus schreef:
Hoewel Sandra Bullock in deze film eens te meer bewijst door haar goede acteertalent dat ze alle genres aankan, is deze film toch een van haar mindere.
Het verhaal is zeer moeilijk om volgen, en ik denk dat je hem na een 2de keer zien beter zal kunnen begrijpen.
Doordat de dagen elkaar niet goed opvolgen in het verhaal raak je al snel de draad kwijt, het is dan ook een prent waarbij je al je aandacht moet houden.
Maar meer dan 3 sterren vind ik deze film niet waard, en ze zijn allemaal voor rekening van Sandra Bullock.

Heb met deze tweede kijkbeurt mijn stem toch iets verhoogd, maar dat is toch opnieuw te danken aan Sandra Bullock.
Maar ook het scenario is me nu beter bevallen, kon wat beter volgen nu, wellicht omdat ik wist wat er ging gebeuren...

avatar van IH88
“I wake up and he's dead. I wake up and he's alive.”

Uiteindelijk een meer dan prima film. In het begin van Premonition had ik nog mijn twijfels of hoe lang het verhaal interessant zou blijven, maar gelukkig was dat nergens voor nodig. Sandra Bullock is uitstekend op dreef, en het is altijd leuk wanneer zowel de kijker als het hoofdpersonages geen idee heeft wat er aan de hand is. Niet alles werkt, en een bepaald subplot (man gaat vreemd) voelt wat fantasieloos aan. Maar Premonition is voor de rest een film waarnaar je wilt blijven kijken om te zien hoe het afloopt. En dat is een compliment waard aan de regisseur en de acteurs.