I Am Legend (2007)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Francis Lawrence
met Will Smith, Alice Braga en Charlie Tahan

Jaren nadat Dr. Alice Krippin een genezing voor kanker lijkt te hebben gevonden, heeft een mysterieus virus de hele wereld in zijn greep. Veel mensen zijn gestorven aan het virus en een ander deel is getransformeerd in een groep bloeddorstige vampiers. In de stad New York leeft enkel nog kolonel en wetenschapper Robert Neville, die druk op zoek is naar een geneesmiddel. 's Middags is de stad verlaten en alleen Robert en zijn hond Sam begeven zich dan op straat. Maar zodra het donker wordt komen de vampiers te voorschijn en gaan ze op zoek naar vers bloed.

Stephan schreef:

Jouw stelling dat I am Legend van 28 days later gejat zou zijn is natuurlijk onzin daar I Am Legend gebaseerd is op het veel oudere verhaal van Richard Matheson.

Je zat er dus gewoon naast.

Nee hoor, de makers van deze film hebben gewoon heel erg goed naar 28 days later gekeken! Lijkt me niet nodig dat nader toe te lichten tenzij je poep in je ogen hebt.. Dat het verhaal eerder is doet daar niks aan af. Dat is dan eerder opgepikt door Danny Boyle en 28 days dus

The Last
De connectie met 12 Monkeys is wel erg uitgemolken. Kun je net zo goed The Usual Suspects naast The Sixth Sense leggen.....

Meer 28 Days Later idd. Niet alleen qua onderwerp, maar haast precies identieke opbouw en afloop ook (hoewel ik 28 days niet helemaal heb afgekeken)

orbit
Je kunt van mij aannemen dat hij hetzelfde eindigt, echter het stuk waarbij ze bij die laatste militaire enclave komen van ongeïnfecteerden duurt in 28 days ook nog behoorlijk lang, terwijl de film bij I am legend dan is afgelopen

avatar van Stephan
orbit schreef:

Nee hoor

Moeilijk hè?

orbit
Voor jou kennelijk wel om te zien welke film eerder was.. staat toch in koeienletters achter de titels
Kan me verder niet schelen of er een gemeenschappelijk verhaal aan ten grondslag ligt. Als filmkijker ervaar je gewoon een duidelijk ripoff effect. Slim dus van Boyle om dat verhaal eerder te adapteren tot een film (en ook beter trouwens, maar dat terzijde).
Overigens zijn er natuurlijk al veel eerder versies, zoals Omega Man, die ik dan weer niet heb gezien.

avatar van Stephan
Je hebt gelijk. A Clockwork Orange is natuurlijk ook een schaamteloze rip off van Vinyl van Andy Warhol.

orbit
Die heb ik nog niet gezien, maar de stijl van Warhol en Kubrick kennende lijkt dat me sterk.
Ik vind deze film qua stijl wel heel erg lijken op 28 days.. de setting New York of London vind ik echt geen verschil genoeg om ze totaal anders te vinden. Ik vind deze echter wat simplistischer qua actie (jammer van die overdadige CGI's ook) en 28 days geslaagder in het oproepen van de desolaatheid.

Pastichio Rocker
Ik dacht dat 28 Days over alcoholmisbruik ging.

Pastichio Rocker schreef:
Ik dacht dat 28 Days over alcoholmisbruik ging.

Daar gaat die ook over, je bent in de war met 28 Days met Sandra Bullock en 28 Days later die dan over een aantal overlevenden gaat in Londen.

De titels lijken veel op elkaar.

Pastichio Rocker
28 Days Later is dus een vervolg van 28 Days? Vreemd verhaal hoor, bij de beschrijving doet het me niet echt denken aan iets wat met overmatige alcoholconsumptie te maken heeft.

Pastichio Rocker schreef:

Nee, nee en nog eens nee.

28 days met Sandra Bullock
28 Days (2000) - imdb.com

28 days later met Cillian Murphy (Scarecrow in Batman Begins)
28 Days Later... (2002) - imdb.com

Twee totaal verschillende films, die bijna hetzelfde titel hebben.

K@i
Hayabusa schreef:

Nee, nee en nog eens nee.

28 days met Sandra Bullock
28 Days (2000) - imdb.com

28 days later met Cillian Murphy (Scarecrow in Batman Begins)
28 Days Later... (2002) - imdb.com

Twee totaal verschillende films, die bijna hetzelfde titel hebben.

Somige weten kennelijk niet waneer ze in de maling worden genomen

avatar van kadiri_10
op zich vond ik het wel een mooi gemaakte film.
vond het orgineele film wel beter

Een paar dagen geleden nog eens gezien op Film 1 en ik moet zeggen dat hij me stukken beter beviel dan de eerste keer. Vooral de eerste 30 minuten zijn best wel goed. Ik heb daarom mijn stem verhoogd van een 1,5 naar een 3.0.

avatar van Kill_illumovie
Het is inmiddels 2009, heeft iemand het virus al opgelopen?

avatar van DeCol
Goede film met een goede Will Smith. De beelden zijn erg mooi, er zit een ontroerend moment in en de film is constant spannend. Ik vond hem wel aan de korte kant en er gebeurde toch wat te weinig. Verder een leuke blockbuster!

Ik vind het een erg goede film. Ik vond het alternatieve einde wel veel beter dan het originele. Daar zat tenminste een boodschap in. Will smith op zijn best!

avatar van Poppe
Will Smith lijkt bij velen in de smaak te vallen... Ik krijg er alleen maar braakneigingen van...

deTuinman
Poppe schreef:

Het is de perfecte acteur voor mainstreamers. Daarom heeft hij de rin z'n broekzak.

avatar van FrisoBoei
Mooiste aan de film vind ik de prachtige beelden. Geweldig om een uitgestorven New York te zien.
Ik vind het altijd een raar idee om zoiets te zien, wanneer de maatschappij helemaal wegvalt. Net als bv in 28 weeks later.

Verder vind ik Will Smith niet geniaal acteren maar heb er ook geen last van.

Vond alleen het stukje waarin hij in de val loopt beetje raar. Dat hij ineens zo tekeer gaat. Ja ok hij heeft veel ellende meegemaakt en wordt er gek van dat ie daar in zn eentje zit, maar tog. Dat die domme zombies zon val in elkaar knutselen vind ik ook raar. (Of was het een val van iemand anders?)

Verder mooie film die prima vermaakt maar, behalve de beelden van een uitgestorven New York, niet zo geweldig en origineel is als ik had verwacht.

Visueel een mooie film hoor, daar niks kwaads over.
Maar ruim anderhalf uur naar Will Smith zitten te kijken die met zijn een moeilijk hoofd op, met zijn hondje, door een lege stad loopt.......
Pfffffffffff aub zeg, nee ik zet Hancock nog wel een (paar) keer meer op

tijn79 schreef:
Visueel een mooie film hoor, daar niks kwaads over.
Pfffffffffff aub zeg, nee ik zet Hancock nog wel een (paar) keer meer op

dank u, mee eens

avatar van Martijnnn
Lol prachtig verwoord.

LEIDENAAR187
De eerste minuut lijkt wel een reklame om die auto te promoten,slaat nergens op.

Ik vind het een goede film,maar nergens fantastisch,eigenlijk tot die vrouw in beeld komt een 4.5,daarna een 2.5,dus maak ik er maar 3.5 van...

zielig wat er met die hond gebeurt

avatar van Starmaster501
Het was wel een beetje saaie film. ik snap het verhaal niet en zijn het nou zombies of vampiers... weinig actie erin maar de actie die erin zat zag er dan wel goed uit. voor de rest boeide het niet egt hoe hij een tegengif probeerde te zoeken. ik volgde het helemaal niet.

ik ga hier ook geen cijfer voor geven want ik weet niet welk cijfer dat moet zijn

avatar van gijs (-.-)
FrisoBoei schreef:

Verder vind ik Will Smith niet geniaal acteren maar heb er ook geen last van.

ik dacht dat die vrouw die val had gezet. maar zombies lijkt mij eerder het geval.

avatar van Nikoleski
Film kon mij niet echt bekoren. Het begon aardig en het idee van laatse man op aarde sprak me wel aan en is vrij orgineel, maar naar mijn mening hadden ze daar toch iets meer uit kunnen halen. Inderdaad wel mooie plaatjes van een leeg New York, maar verder viel de film me tegen.

De film begon alleraardigst met een paar erg mooie beelden en een aardig verhaaltje. De eenzaamheid van Will Smith en de manier waarop hij met zijn hond omgaat vond ik ook erg leuk om te zien en stiekem hoopte ik dat de ontmoeting met de 'vampiers' zo lang mogelijk op zich liet wachten. Onvermijdelijk kwam dit moment uiteindelijk en ondanks dat de 'vampiers' er niet uitzagen was ik niet eens heel erg teleurgesteld, vooral omdat de scène nog best creepy was.
Vanaf het moment dat Will Smith in de val liep (de tweede ontmoeting met de vampiers) ging de film echter razendsnel bergafwaarts. De tweede helft van de film kon mij totaal niet bekoren en met name het einde kwam me iets te bekend voor.

Toch 3* voor een erg sterke eerste helft van de film en de mooie beelden (en nee, niet die gedrochten van vampiers).

avatar van Donkerwoud
Bij een tweede keer kijken valt het toch een beetje op dat het waanzinnige solospel van Will Smith teniet wordt gedaan met een matige tweede helft. Van een psychologische mindfuck verwordt het tot een flauwe actiefilm met nogal voorspelbare boodschap. Om dan te eindigen met een tenenkrommend flauwe climax over hoop, geloof en de voortgang van het menselijke ras. Hier had echt meer ingezeten met vooruitstrevend regisseerwerk en met minder concessies naar de commercie. Of zoals ik in een reactie op IMDB over deze film heb gelezen: in elke blockbuster schreeuwt een potentieel meesterwerk om eruit te mogen komen. Indrukwekkend in de bioscoop door zijn mooie beelden, maar zeker geen blijvend meesterwerk als je hem herkijkt.

avatar van dragonlady1982
viel me erg tegen deze film
had er veel meer van verwacht