Michael Clayton (2007)

Drama / Thriller

geregisseerd door Tony Gilroy
met George Clooney, Tom Wilkinson en Sydney Pollack

Michael Clayton is een gehaaide advocaat die werkzaam is bij één van de grootste kantoren van New York. Zijn firma houdt zich bezig met de verdediging van megaconcern U/North, dat in de clinch ligt met kleine boeren die een schadeclaim tegen het bedrijf hebben ingediend. Zo goed als Clayton is in zijn werk, zo'n puinhoop is het in zijn privé-leven. Hij is gescheiden, heeft een ingewikkelde relatie met zijn zoontje, is een verwoed pokeraar en heeft problemen met zijn verslaafde broer. Wanneer zijn vriend en collega Arthur, de architect van de verdediging van U/North, paranoïde gedrag gaat vertonen en het proces van U/North begint te saboteren, heeft Clayton er nóg een probleem bij en wordt hij geconfronteerd met zijn geweten en moraal.

avatar van sehzades
Ik vond het een uitstekende film. De lage score verrast mij wel.

Deze film was best oke gemaakt door de perfecte rol van George Clooney.

Het feit dat deze film een lage rating heeft, is gewoon omdat deze film te moeilijk is voor de huidige pubers en jongeren (hoewel ik ook een puber ben, begrijp ik die wereld in deze film wel)

Er is weinig mis met deze film, er zijn nog ergere films vindt ik.

Betrapte mezelf erop dat ik er na een tijdje met een half oog naar begon te kijken. Clooney en Wilkinson zijn goed, maar het zeurderige verhaal doet de film de das om. Spannend is het eigenlijk nergens -het is namelijk al meteen duidelijk na de autobom dat Clooney op de één of andere manier in to deep raakt[/i] .

Laat Gilroy maar weer kruipen achter zijn schrijftafel en het regisseren aan anderen overlaten...

Er zijn nogal wat mensen die deze film ingewikkeld vinden, maar echt ingewikkeld vind ik deze film helemaal niet. Er zijn veel zijverhalen in deze film, dus misschien dat dat de mensen verward. Maar als je logisch nadenkt dan is dit gewoon een aardig makkelijk te volgen verhaal. Het acteerwerk was prima, natuurlijk vooral van George Clooney, maar dat is niet iets nieuws. Ook is het verhaal verzorgd gebracht, misschien soms iets te somber. Maar goed, die somberheid is natuurlijk ook wel weer goed voor de geloofwaardige kant van de film. En ik geloof ook dat deze film goed de smerige praktijken van de hedendaagse bedrijfswereld weergeeft.
Ik had alleen wel wat meer verwacht van de film, eigenlijk verteld de film niks nieuws. Dit is al zo vaak in films gedaan. Maar goed, deze film brengt het wel een stukje orgineler, door de clou een beetje mysterieus te houden.
Al met al geef ik het 3*

De film vond ik gewoon super saai, er zaten wel leuke stukjes in maar vond het gewoon langdradig..

Alleen het einde vond ik wel wat hebben, mede daarom i.p.v. 1 ster geef ik er toch 2..

avatar van 10-StepKill
Goede onderhoudende thriller die een voorspelbaar maar satisfying einde kent. Kon deze film ook voor 2,50 bij de Free Record halen en ik vraag me af waarom deze film nou in godsnaam voor zoveel oscars genomineerd kan zijn, terwijl een film als The Dark Knight geen credits kreeg voor het goede verhaal en sterke acteerprestaties en slechts de bijrol van Heath ledger genomineerd was en bekroond. Volgens mij zitten er gewoon teveel ouwe zeiksnorren in de Academy-jury die nooit iets anders kijken dan films uit de categorie van Michael Clayton, want zo goed was hij toch zeker niet. Toch....?

Vond deze film niet bijzonder ingewikkeld (zoals hiervoor gesteld wordt); ondanks het uitgangspunt met potentie is de uitwerking wat vlak. Het acteerwerk van Clooney en Pollack redt het geheel nog, maar het verhaal is traag zonder te boeien en leidt nooit tot enige spanning. Tevens biedt deze film geen nieuwe inzichten.

2.5 sterren

avatar van Don MN
Michael Clayton

Erg interessante, goed uitgewerkte en spannende dramathriller. Het was erg fijn dat Gilroy de eindscène ook als beginscène gebruikt. Hierdoor wordt het vrij overrompelende begin een stuk duidelijker en vallen natuurlijk meer zaken op. Goed in elkaar gezet, daarover valt zeker weten niet te klagen. Ik wist niet wat te verwachten bij deze regisseur aangezien ik nog geen film van hem gezien heb. De eerste is in ieder geval erg goed bevallen.

George Clooney is wel een bekende naam, een acteur waarvan ik dacht dat hij alleen van die Nespresso-rollen speelt zoals in Ocean's Eleven, Batman en Robin en die vreselijke komedie met Catherine Zeta-Jones met een titel die de film mooi beschrijft: Intolerable Cruelty. De enige film waarin ik Clooney wel erg sterk vond spelen was Three Kings, na gisteravond mag je het personage Michael Clayton daarbij voegen want dit is veruit zijn beste rol. De bijrollen zijn ontzettend goed bezet, ik ben vooral fan van Tom Wilkinson die in deze film een lekker doorgedraaid figuur mag spelen na goede rollen in o.a. In The Bedroom en Batman Begins. De prestatie van Austin Williams, Clayton's zoontje, was groots en Tilda Swinton was prima.

Door naar het verhaal en camerawerk, over beide zeer onder de indruk. Erg strak maar wel mooi gefilmd, met vaak een keurig contrast. Vele opnames van Clayton zijn van veraf, past goed bij het vrij 'emotieloze' personage dat hij speelt. Behalve bij de scènes met zijn zoontje en met de paarden, daar mag hij een beetje ontdooien. De 'harteloosheid' van zijn baan wordt ook mooi door deze scènes onderstreept, maar vooral Arthur Edens met z'n overdreven gedrag laat Clayton realiseren dat hij zichzelf al jaren is aan het voorliegen.

De film moet je beetnemen, maar dan is het ook echt een goede, anders blijft een weinig spannende film die alleen maar minder interessant wordt omdat het verhaal zelf steeds minder te bieden heeft. Het gaat niet om de zaak zelf, maar het geeft een kijk op de levens van een aantal mensen die allemaal met die zaak te maken hebben, met als centrale persoon: Michael Clayton!

avatar van Kr!kke
Een film waar je constant aandachtig moet zijn, want voor dat je het weet ben je niet meer mee.
Ik vond het nogal een saaie film, maar het acteerwerk is dan weer dik in orde.

avatar van elias229
KUTFILM !!
extreem saiie film !

avatar van gi30171
Al veel betere films gezien van Clooney

avatar van Sjoerdow
Geen diepgang in de personages, geen spanning in het verhaal.

Tja dan word het al lastig een voldoende te halen bij mij.

(verwijderd)
Voor de geïnteresseerde filmliefhebber is hier een uitstekende analyse van Patricia Pisters: http://kaganof.com/kagablog...

avatar van rep_robert
De film komt heel traag op gang, je zit het eerste half uur echt te kijken, waar gaat dit nou heen en waar gaat het over?

De film moet het dan ook hebben van een uitstekend acterende Clooney.
Naarmate de film vordert komt er eindelijk wat meer lijn in het verhaal en wordt het makkelijker/leuker om te volgen. Al blijven heel veel personages weinig uitgediept, bijvoorbeeld dat hele familieprobleem van Clooney en de relatie met zijn zoon werkt gewoon niet, gewoon beeldvulling.
Helaas blijft het verder allemaal bij niet al te boeiende onderwerpen en loopt het allemaal volgens schema af.
Middelmatig.

avatar van Vinokourov
Michael Clayton (George Clooney), een begenadigd manusje-van-alles in een groot advocatenkantoor, krijgt te maken met een grote zaak, dat wel een heel vies luchtje heeft. Een of ander mestbedrijf heeft een flinke aanklacht aan haar broek gekregen wegens het verspreiden van uitermate giftig spul. Het is de bedoeling dat hij deze zaak op weet te lossen en naar een goed einde weet te brengen. Naast deze perikelen passeren ook allerlei andere zaken uit het leven van Michael Clayton de revue en dat maakt het niet heel prettig.

De film stuitert alle kanten op en wordt onnodig ongecompliceerd, zeker in het begin. Zo wordt er af en toe aandacht geschonken aan zijn geldproblemen en zijn relatie met zijn zoontje, die zich vooral in zijn Mercedes afspeelt. Het voelt helaas nogal overbodig aan, terwijl in die tijd beter meer aandacht besteed had kunnen worden aan de grote rechtzaak, waarin Michael Clayton verzeild raakt. De climax plus einde zijn gelukkig wel bevredigend en er is nog een leuke rol weggelegd voor Tim Wilkinson, die een doorgedraaide advocaat neerzet.

avatar van Carotte
De eerste keer dat ik hem zag vond ik er geen klap aan.Daar denk ik na hem nu gezien te hebben heel anders over. Heeft ook wel wat van the Firm weg.

avatar van Elineloves
Carotte schreef:

Ik heb het juist andersom.. bij de herziening vond ik er niks meer aan. Heeft me niet weten te vermaken in ieder geval. Misschien omdat ik ook helemaal geen zin had in dit soort film..

groente12
Goede onderhoudende thriller. Vind het erg mooi hoe het verhaal zich ontwikkelt, geen actie en nonsense maar keiharde dialogen waar je je zelf in kan kwijt raken. Clooney speelde overtuigend en zeer sterk een kant die ik nog niet echt kende van deze man. Micheal Clayton is op sommige momenten onduidelijk en ingewikkeld qua verhaallijn maar door de sterke acteurs in de film wil je gewoon doorbijten voor het goede eindresultaat.

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film met een ingewikkeld verhaal, maar dat maakt het soms wel mooi. De acteerprestaties waren ook goed.

avatar van Carotte
Elineloves schreef:

Misschien omdat ik ook helemaal geen zin had in dit soort film..

Dat had ik de vorige keer dus terug van een late dienst van mijn werk

avatar van elandenburg
Blij dat ik deze nooit gehuurd heb, wat een saaie bedoening zeg.
Ben sowieso al geen fan van Cloony, enige film die ik van hem goed vind is Perfect Storm, maar dit terzijde.
1 ster

avatar van The Almighty
Redelijke film, alleen soms kon ik het verhaal niet volgen. Gelukkig werd op het eind een hoop duidelijk. De acteerprestaties waren goed. 3*

Standaard verhaaltje dat het eerste halfuur misschien ingewikkeld lijkt door de haperige vertelstijl. Maar uiteindelijk blijkt het een goed uitgewerkt 13 in een 12 film te zijn.

avatar van kinjutsu
elias229 schreef:
KUTFILM !!
extreem saiie film !

haha

Deze poster hier is wel mooi, ik ga hem binnenkort maar eens bekijken.

avatar van Dridge
Film is vooral in het begin moeilijk te begrijpen omdat er maar weinig wordt prijsgegeven. stukje bij beetje wordt duidelijker hoe het in elkaar steekt.
Het verhaal is uiteindelijk best goed maar komt nergens echt goed uit de verf komt. Er wordt veel te weinig aandacht beseed aan de verschillende verhaallijnen.
Nergens vind ik de film echt boeiend te noemen en de meeste dialogen erg slaapverwekkend.

avatar van simonvinkie
Michael Clayton

Niet echt een fantastische film, vrij overgewaardeerd. Hier op MM valt het nog wel mee maar ik vind een 7,5 en maarliefst 7 oscar nominaties niet terecht.

Het verhaal ik vrij ingewikkeld en niet echt goed te volgen, beetje wazig allemaal. Michael Clayton wordt wel uitstekend neergezet door George Clooney, alhoewel ik het personage zelf niet echt interresant vond, een saaie man. Tom Wilkenson speelt ook prima. Tilda Swinton zette ook best een aardige rol neer, maar jongens een oscar .

Tegenvallertje 2,5*

avatar van Fikret8
Super lelijke poster.

avatar van Artkramer
vind die poster juist vet.

avatar van dave
Vanavond om 21:15 op Canvas. En inderdaad een ontzettend mottige poster.

Heb hem net gezien. Was wel aardig, een 7tje.

-2 alleen voor het ontzettend afgezaagde einde.