The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

mijn stem
4,24
10013 stemmen

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

5856 BERICHTEN 79 MENINGEN
zoeken in:
5,0
0
neo schreef:

Af en toe wel leuk om te zien wat de verschillen zijn tussen verschillende trilogieen. Neem lotr en matrix. Lotr liefhebbers hebben bepaalde kritieken op de matrix trilogie, dezelfde kritiek die ik bij juist bij die andere trilogie heb :

-''de matrix films gingen steeds lager qua niveau'' (dit is precies wat ik van lotr vind)
-''de matrix vervolgen werden steeds slechter terwijl de filmmuziekscore omhoog ging'' idem dito
-''belachelijk van die lange afscheidscenes van bepaalde personages in de matrix films, er kon bij mij geen traantje af'' idem dito
-''geweldig iemand handelt uit liefde en vind zo moed in de matrix films, nou origineel hoor'' idem dito
-''matrix vervolgen probeerde het nog groter aan te pakken met veel sfx bombarie, wat weinig indruk maakte,behalve mooi doenerij'' idem dito
-''in de matrix vervolgen waren de actie scenes en meer zaken allemaal herhaling, waar was toch die sfeer van deel 1?'' idem dito





Maak ALSJEBLIEFT geen vergelijking tussen de allergrootste teleurstelling op filmgebied van het afgelopen jaar, en dit absolute meesterwerk!

Ik krijg elke keer weer zo'n kansloos gevoel over mijn hele lijf als ik aan de laatste delen van The Matrix terugdenk, ik kan er niks aan doen.

avatar van BoordAppel
5,0
0
GerwinF schreef:

Ook zijn de gevechten naar mijn mening veel beter uitgevoerd. Ook al lopen er 1000en figuren rond zoals orcs en Cave Trolls, ik had niet het gevoel naar een of ander computerspel te kijken wat ik bij de Agents Smits wel had.

Komt omdat het hier bijna niet te zien is wat CGI is en wat echt is. Bij de burly brawl was dit wel duidelijk te zien, wat ik heel jammer vind aangezien het gevecht zelf best aardig was. Peter Jackson heeft ook al wat meer ervaring dan de Wachowski broertjes.

RotK staat trouwens inmiddels op #3 in de IMDb top 250.

4,0
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zowel de Matrix trilogie als de LOTR trilogie was samen te vatten als:
deel I: Het verhaal
deel II: de actie
Deel III: de afsluiting + sentimenteel gedoe

Toch had ik na ROTK een voldaner gevoel dan na Revolutions. Enig minpuntje vind ik wel (weet ik ook pas sinds ik hier het één en ander gelezen heb) is dat Saruman niet aan het einde nog ff kwam langswippen. Ik heb geen van de boeken gelezen, maar ik dacht echt serieus tijdens en na de film: what happened to Saruman???!! "hij is niet gevaarlijk meer, laat hem maar in zn torentje zitten..." kwam niet echt overtuigend over.

avatar van sn@ke
4,5
0


Ik krijg elke keer weer zo'n kansloos gevoel over mijn hele lijf als ik aan de laatste delen van The Matrix terugdenk, ik kan er niks aan doen.

Maar je geeft de twee matrix -vervolgen wel 3.5 en 4 *

5,0
0
neo schreef:

Af en toe wel leuk om te zien wat de verschillen zijn tussen verschillende trilogieen. Neem lotr en matrix. Lotr liefhebbers hebben bepaalde kritieken op de matrix trilogie, dezelfde kritiek die ik bij juist bij die andere trilogie heb :

-''de matrix films gingen steeds lager qua niveau'' (dit is precies wat ik van lotr vind)
-''de matrix vervolgen werden steeds slechter terwijl de filmmuziekscore omhoog ging'' idem dito
-''belachelijk van die lange afscheidscenes van bepaalde personages in de matrix films, er kon bij mij geen traantje af'' idem dito
-''geweldig iemand handelt uit liefde en vind zo moed in de matrix films, nou origineel hoor'' idem dito
-''matrix vervolgen probeerde het nog groter aan te pakken met veel sfx bombarie, wat weinig indruk maakte,behalve mooi doenerij'' idem dito
-''in de matrix vervolgen waren de actie scenes en meer zaken allemaal herhaling, waar was toch die sfeer van deel 1?'' idem dito




waarom moet er altijd weer een verschil zijn? wat probeer je hiermee aan te geven neo? dat het irrationele onder de velen filmkijkers toch de bovenhand begint te krijgen?

het enige wat je van deze 2 met elkaar kunt vergelijken;
- strijd goed en kwaad (ieder in eigen context)
- samenhang van liefde, hoop, moed, moraal en eer

Bovendien zullen er altijd mensen zijn die bewust lager gaan stemmen omdat er teveel mensen zijn die het een hoge normering geven en puur kijken naar de minpunten en die dan overdreven naar voren halen wat blijkens aan moet geven dat ze groots gelijk hebben. Conformisme ten top..

5,0
0
Dieguito schreef:
(quote)



Maak ALSJEBLIEFT geen vergelijking tussen de allergrootste teleurstelling op filmgebied van het afgelopen jaar, en dit absolute meesterwerk!

Ik krijg elke keer weer zo'n kansloos gevoel over mijn hele lijf als ik aan de laatste delen van The Matrix terugdenk, ik kan er niks aan doen.



nou nou

je kunt ook overdrijven natuurlijk..

5,0
0
sn@ke schreef:
(quote)
Maar je geeft de twee matrix vervolgen wel 3.5 en 4 *


Ik vind het ook geen slechte films, alleen had ik er me zoveel meer van voorgesteld! Bij LOTR sluit ik de trilogie af met een lekker voldaan gevoel, en een glimlach op mijn gezicht. Eigenlijk baal ik van The Matrix (als trilogie)! Ik houd van het eerste deel (werkelijk geweldig, krijg er een warm gevoel van), de andere delen doen de trilogie verbleken tot een redelijke goed niveau, maar mijn hart hebben ze niet kunnen stelen...

Nu iedereen toch van vergelijkingen houdt: Vergelijk het met het mooiste meisje, waarbij je na de eerste kus tot de conclusie komt dat ze totaal niet kan zoenen! Je blijft een raar nasmaakje houden.

avatar van jester
5,0
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bulleke schreef:

Enig minpuntje vind ik wel (weet ik ook pas sinds ik hier het één en ander gelezen heb) is dat Saruman niet aan het einde nog ff kwam langswippen. Ik heb geen van de boeken gelezen, maar ik dacht echt serieus tijdens en na de film: what happened to Saruman???!! "hij is niet gevaarlijk meer, laat hem maar in zn torentje zitten..." kwam niet echt overtuigend over.

Dat was inderdaad een gemiste kans. Verder had ik wat gemengde gevoelens bij het begin, dat mij wat de lang duurde, en het einde, waarvan je hetzelfde zou kunnen zeggen. Aan de andere kant heeft het einde ook de charme dat het verhaal mooi afgerond wordt, en dat je hartslag weer wat op peil kan komen.
Overheersend bij mijn indruk van de film zijn de talloze hoogtepunten. Ik noem er een paar:
* de scene waarin de waarschuwingsvuren over Midden Aarde verspreiden:
* de scene waarin Eowyn eerst de kop van de draak afslaat, en dan de Witch King doodt (I am no man):
* de scene waarin Faramir de stad uit rijdt, en dat iedereen bloemen naar ze gooit:
* de scene waarin de strijders van Rohan de belegeraars overspoelen:

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom prachtige film, en mijn 5 sterren volledig waard.
Trouwens nog zelden een volle bioscoop meegemaakt die in de stille, emotionele momenten van de deze film helemaal stil blijft, en spontaan aanmoedigingen begint te roepen als bijvoorbeeld de Strijders van Rohan aanvallen.

 
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wel, dat was weer een overdonderend spektakel. Die Jackson heeft wel door hoe je dingen GROOTS in beeld moet brengen zeg. Ik zat soms echt met open mond naar het scherm te kijken.

En wat heerscht Gandalf weer in deze film!

Twee puntjes waar ik me wel aan ergerde:
- De muziek.
- De monoloog van Gandalf tegen Pippin over het leven na de dood. Geniepige christelijke propaganda, ugh

Maar verder ga ik er niet meer over zeiken. Het is groots, het is mooi, het is gewoon genieten .

avatar van Jordy
4,5
0
Jordy (admin)
geplaatst:
neo schreef:

Lotr liefhebbers hebben bepaalde kritieken op de matrix trilogie, dezelfde kritiek die ik bij juist bij die andere trilogie heb


Beide trilogiën probeerden inderdaad ongeveer hetzelfde. Als je het bij het één wel, en het ander niet geslaag vind, zal de kritiek gelijk zijn vergeleken met wanneer het omgekeerde het geval is. Ofzo

5,0
0
En daar ben ik het helemaal mee eens.
Ternet voor de 2e x gegaan...en zeker niet voor de laatste keer . Zelfs als je weet hoe het af gaat lopen zit je zowaar nog op het puntje van je stoel. Dan heb ik het nog niet eens over die geweldige shots tussendoor . Adembenemd gewoon .

Trwns, ik vond de muziek wel weer heel mooi. Net zoals in de vorige delen. De sfeer is daardoor toch helemaal volmaakt?

Naja.....de volle vijf sterren uiteraard

avatar van marcskie
5,0
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een gedoe allemaal om zo'n ring zeg!
Kon Sauron niet gewoon nog ff een nieuwe maken in plaats van wanneer ie vernietigd is de pijp gelijk aan Maarten te geven?haha!
Bij elkaar genomen geef ik het LOTR project een dikke 5 sterren.
Het zijn alle drie geweldige films. Maar damn wat duren die delen lang zeg. Aan het einde van elk deel had ik al een behoorlijke houten kont gekregen maar bij ROTK had ik dat echt helemaal. Als je net denkt dat het afgelopen is en je je benen eindelijk kan gaan strekken gaat ie gewoon weer lekker verder met info die ik persoonlijk nou niet echt het meest boeienst vond. Het einde had dan wat mij betreft ook inderdaad wel minder langdradig mogen zijn. Ik was net als anderen hier ook benieuwder naar het verhaal Saruman dan naar Bilbo en het feit dat bv. Sam trouwt en kindjes krijgt. Tís natuurlijk allemaal wel mooi en zo ...maar echt boeien deed het me niet.Over het algemeen is ROTK echt een mooie film en een waardige afsluiter voor de trilogie. Anders had ik ook ábsoluut niet verwacht na deel 1 en 2. Ik ging eigenlijk al de bios in met in m'n gedachten de óptimale verwachtingen en dan ben je natuurlijk altijd wel over sommige dingetjes op z'n minst een klein beetje teleurgesteld. Toch geef ik 'm 4 en een half ster. De gevechten zijn in ROTK kwa grootsheid nog meer over the top dan bij TTT. Ik merkte ook wel dat ik een beetje blasé geraakt was na deel 2 (kwa veldslagen) dus écht raken deden ze me deze keer iets minder. Afgezien van het feit dat ze wel weer heel mooi weergegeven zijn natuurlijk.Wat ik ook wel jammer vond is hoe 'makkelijk' de leider van de Orcs(die zwarte geest op die vliegende draak) omgelegd werd. "Geen man kan mij verslaan!" "ja, maar ik ben ook geen man maar een vrouw zegt Éowyn dan en huppseké een steek in z'n 'gezicht' en hup daar ligt ie al. Beetje jammer vond ik dat. Maar ach... Wat ik heel gaaf vond was dat geesten leger echt strak zagen die er uit. Een keer wat anders dan vechtende bomen!

 
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat dodenleger deed me aan dat soortgelijke leger uit de film Asterix en de Helden denken. Ik zat er in het begin gewoon op te wachten dat ze zich in klaveropstelling gingen formeren, ofzo.

avatar van BoordAppel
5,0
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dionysos schreef:
Dat dodenleger deed me aan dat soortgelijke leger uit de film Asterix en de Helden denken. Ik zat er in het begin gewoon op te wachten datt ze zich in klaveropstelling gingen formeren, ofzo.

Haha dat zei ik ook nog in de bioscoop tegen mn buurman.

5,0
0
DonnieBrasco schreef:

Ik vind het ook zo irritant dat mensen films naar beneden stemmen met 0,5. Want elke film die in deze top 100 staat, is geen 0,5 waard.


neem een voorbeeld aan de user Jeftouwen:

Usual Suspects, The (1995)
0.5

Se7en (1995)
Alternatieve titel: Seven
0.5

One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)
0.5

C'era una Volta il West (1968)
Alternatieve titel: Once Upon a Time in the West
0.5

Shawshank Redemption, The (1994)
0.5

Dan zit er toch echt een steekje bij je los!

avatar van Pierre1
3,0
0
Mee eens

 
0
Moviestar
geplaatst:
Gister gezien en nou hij was de 190 minuten zeker waard!!! Alleen het laatste kwartier ongeveer had er voor mij niet bijgehoeven, maar toch krijgt ie 5*

2,0
0
neo (crew)
geplaatst:
Jordy schreef:

Beide trilogiën probeerden inderdaad ongeveer hetzelfde. Als je het bij het één wel, en het ander niet geslaag vind, zal de kritiek gelijk zijn vergeleken met wanneer het omgekeerde het geval is. Ofzo


Need i say more als je de reacties op mijn bericht van gerwinf,duiquito,boordappel,bulleke, reeko leest. Ik mag best wel even de tijd mijn leven hebben nu

avatar van Phooze
5,0
0
Nou, ik kijk een weekendje geen MM en er staan onnozele dingen als "Je kan de 3 films geen 5 tegelijk geven". Voor mij is dat de enige optie die je hebt: De films gelijk te beoordelen.

Het is 1 film, dus ook 1 beoordeling. 5 sterren.

En Neo, moet je er nou perse weer The Matrix bij halen?

2,0
0
neo (crew)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uhm, ja Phooze eigenlijk wel
Even een vraagje: Met Saruman wordt in de het 2e boek dus afgerekend. Dit is verder doorgelopen naar deel 3, waar hij door Treebeard wordt bewaakt. Op wat voor manier komt hij in het boek aan zijn einde?

3,5
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
neo schreef:

Uhm, ja Phooze eigenlijk wel
Even een vraagje: Met Saruman wordt in de het 2e boek dus afgerekend. Dit is verder doorgelopen naar deel 3, waar hij door Treebeard wordt bewaakt. Op wat voor manier komt hij in het boek aan zijn einde?


Spoilers voor het boek

saruman ontsnapt in het boek, ná het afhandelen van de zaken met de ring komen de hobbits terug in the shire waar Saruman de hele boel heeft overgenomen. Ze rallyen alle hobbits bij elkaar en knikkeren saruman het dorp uit (dat overleeft ie trouwens niet)

avatar van SilverGun
3,0
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Saruman wordt in het boek door Slangtong gedood in de Gouw op het einde van het derde boek. In de uitgebreide versie van Return of the King die volgend jaar verschijnt, gebeurt dat in Isengard.

avatar van bioscoopzaal
4,5
0
Tja, wat kan ik nog zeggen.

Met afstand de beste van de drie. De flow is beter (ondanks, of misschien dankzij de grotere lengte), de actie fantastisch, het drama grootser en het einde bijzonder bevredigend.

Een van de toppers van 2003.

4.5 sterren.

avatar van Jordy
4,5
0
Jordy (admin)
geplaatst:
neo schreef:

Ik mag best wel even de tijd mijn leven hebben nu


Je vindt het dus leuk dat bijna iedereen vindt dat LOTR wél geslaagd is, waar The Matrix jammerlijk faalde?

2,0
0
neo (crew)
geplaatst:
Nee dat hoor je mij niet zeggen. Ging meer om mijn ''theorie'' die blijkt te kloppen over het algemeen.

avatar van Goodfella
4,5
0
Wat Jordy zegt dus.

 
0
ik hoop RotK deze vakantie nog te zien, vond deel 2 overigens een beetje saai dus mijn verwachtingen liggen niet zo hoog

avatar van Mindflight
4,0
0
Tarantino schreef:
(quote)


neem een voorbeeld aan de user Jeftouwen:

Usual Suspects, The (1995)
0.5

Se7en (1995)
Alternatieve titel: Seven
0.5

One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)
0.5

C'era una Volta il West (1968)
Alternatieve titel: Once Upon a Time in the West
0.5

Shawshank Redemption, The (1994)
0.5

Dan zit er toch echt een steekje bij je los!


het is toch hopelijk wel duidelijk dat die gebruiker verwijderd moet worden?!
dit is gewoon express!

 
0
Ja ik sluit me bij mindflight aan, als je een film niet goed vindt begrijp ik dat maar het kan nooit zijn dat je een film (of meerdere in dit geval) die gewoon wel goed, zijn ook al vindt je hem saai, 0.5 sterren geeft .


Gooi hem er maar uit als het kan

avatar van jackie
1,0
0
J@H@H schreef:

maar het kan nooit zijn dat je een film (of meerdere in dit geval) die gewoon wel goed, zijn ook al vindt je hem saai, 0.5 sterren geeft



Dit slaat echt nergens op ! iedereen mag toch een half geven op elke film ?