The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (special extended blu-ray edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling:
9,0 (2.143.459)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2003
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Return of the King
"There can be no triumph without loss. No victory without suffering. No freedom without sacrifice."
De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 2143459)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (BoekMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Sam
Gollum / Smeagol
Merry
Pippin
Denethor
Faramir
Éowyn
Reviews & comments
Hip-Hop Drunkie
-
- 372 berichten
- 166 stemmen
Natuurlijk zijn er dingen aan deze film die wel deugen. Ik vind bijvoorbeeld dat er mooie beelden zijn gebruikt in de film. Maar verder spreekt het verhaal mij niet aan, vind ik het voorspelbaar, en spreken de fantasiebeestjes me ook niet aan. En daarnaast erger ik me aan de hype die rondom deze film is (geweest).
Degenen die deze film een 5 geven moeten toegeven dat niet ALLES aan deze film geweldig is. Een 5 betekent dat een film niet beter kan, en dat klopt zelfs in jullie ogen niet. Want jullie hebben ook punten van kritiek. Dus jullie kunnen commentaar leveren op de 0,5 die iemand hem waardeert; kijk ook even naar jullie eigen sterren.......
Ik heb deze film toen in de cinema gaan kijken en ik heb zopas een 5* gegeven (heb hem ondertussen al 5 jaar op dvd en ken hem al van buiten maar had er nog niet op gelet deze een score te geven) en ik heb geen punten van kritiek op deze film. En als die er zouden zijn (kan zijn) zouden die pure bijzaak zijn.
Sasja
-
- 1338 berichten
- 120 stemmen
wat ik niet snap is dat mensen niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die hiervoor een 0,5 of 5,0 geven.
Als iemand deze film zo slecht vind, so be it, niks aan te doen
Als iemand deze film zo fantastisch vind, oke iemand die zich ermee kan vermaken, geen probleem
er zullen altijd films zijn, goed of slecht, waar er altijd mensen zijn die de tegengestelde mening hebben dan de massa, niet alleen bij LOTR maar bij elke film die in de spotlights staat, en er zijn genoeg mensen die naar bepaalde films kijken voor entertainment en dan zijn er ook nog genoeg die iets meer kritischer zijn dan de andere, en sneller iets opvangen dan de gemiddelde filmkijker (CGI, acteerprestaties, sound, enz.)
mijn punt is: DEAL WITH IT, iedereen heeft z'n eigen mening en de perfecte film bestaat toch niet.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik niets anders bedenken dat mensen zoals jij een 0.5 stemmen omdat ze anders willen zijn.
Lees je eigen gezeik over een paar jaar nog eens terug zou ik zeggen, als je inmiddels genoeg van film weet en genoeg hebt gezien om te kunnen beoordelen van dit sentimentele kinderfilmpje, meer is het toch echt niet nee.. En voor één goede acteur of een paar mooie beelden (of die nu echt zijn of genept met 3-d photoshop) ga ik echt geen voldoende geven hoor, onzin. Zo kun je iedere film wel een paar punten geven voor de moeite, jij snapt niets van beoordelen of hoe een totaalbeeld van film behoort te werken als het klopt 
R1992
-
- 172 berichten
- 381 stemmen
Ja, waarom zou ik geen punt geven voor goede acteurs? Toevallig omdat jij vindt dat het kindersentiment overheerst betekend niet dat je al het andere maar weg moet waaien alsof het niets is.
Zelfs bij een film als Twilight ben ik nog bereid om een 1.5 te geven voor de sfeer en de muziek, terwijl het verhaal mij vrij weinig doet. Blijkbaar kijk jij meer naar het geheel en ik naar aspecten v.d film in het apart. En btw, het totaalbeeld van deze film was gewoon perfect, meer kan ik er niet over zeggen.
Maarja, maybe heb je gelijk dat ik later als ik meer gezien heb beter weet hoe te beoordelen.. al zou ik noooooit een 0.5 geven voor een film als deze 
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2639 stemmen
Ik ben het wel een beetje met orbit eens (over dat punten geven dan). Als je een film gezien heb en je vind em echt slecht en hij doet je niks, ga je echt geen punten meer geven omdat er goed in geacteerd word, tenminste ik niet. Het gaat om het totaalbeeld.
En aan de andere kant als je een film helemaal het einde vind, ga je niet lopen mierenneuken voor die paar minpuntjes. Je geeft gewoon 5 sterren.
Maarja, maybe heb je gelijk dat ik later als ik meer gezien heb beter weet hoe te beoordelen..
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Dat zeg ik ook niet, het zal ook te maken hebben met of een genre je ligt of niet, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit op latere leeftijd nog steeds geniaal vindt, ik ken ook amper mensen van rond de 35 die het nog over deze films hebben.. zelfs voor de fans van het boek is de lol er na een of twee keer herzien er wel af.
Ik was vroeger ook best trouwe fan van Star Wars, maar die films zijn toch ook wel enorm in mijn achting gedaald, zelfde geldt trouwens ook voor Star Trek of de Superman films..
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2639 stemmen
maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit op latere leeftijd nog steeds geniaal vindt
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
nou....star wars heeft toch echt meer diepgang dan dit!
Leuke grap. 
R1992
-
- 172 berichten
- 381 stemmen
Ik ben het wel een beetje met orbit eens (over dat punten geven dan). Als je een film gezien heb en je vind em echt slecht en hij doet je niks, ga je echt geen punten meer geven omdat er goed in geacteerd word, tenminste ik niet. Het gaat om het totaalbeeld.
En aan de andere kant als je een film helemaal het einde vind, ga je niet lopen mierenneuken voor die paar minpuntjes. Je geeft gewoon 5 sterren.
Ja dat begrijp ik dus niet. Wanneer ben je dan wel bereidt om punten voor acteerwerk te geven? Dat acteerwerk zorgt er juist voor dat er nog iets van een film die je niets doet, overeind blijft.. en dat is meestal wel wat waard. Dat het verhaal je niet kan boeien, ok maar dat is niet het enige wat telt, toch 
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Ja dat begrijp ik dus niet. Wanneer ben je dan wel bereidt om punten voor acteerwerk te geven? Dat acteerwerk zorgt er juist voor dat er nog iets van een film die je niets doet, overeind blijft.. en dat is meestal wel wat waard. Dat het verhaal je niet kan boeien, ok maar dat is niet het enige wat telt, toch
Het acteerwerk in deze film is dan ook niets. Alleen Theoden (zijn echte naam weet ik niet) vond ik nog meevallen.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1235 stemmen
Daar ben ik het niets mee eens.
Ik vind het acteerwerk van iedereen echt dik in orde.
Tja, zoals ondertussen al zoveel gezegd, meningen verschillen.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2639 stemmen
Ja dat begrijp ik dus niet. Wanneer ben je dan wel bereidt om punten voor acteerwerk te geven? Dat acteerwerk zorgt er juist voor dat er nog iets van een film die je niets doet, overeind blijft.. en dat is meestal wel wat waard. Dat het verhaal je niet kan boeien, ok maar dat is niet het enige wat telt, toch
Btw: Het acteerwerk in deze film is dik in orde
.
Sasja
-
- 1338 berichten
- 120 stemmen
Ja dat begrijp ik dus niet. Wanneer ben je dan wel bereidt om punten voor acteerwerk te geven? Dat acteerwerk zorgt er juist voor dat er nog iets van een film die je niets doet, overeind blijft.. en dat is meestal wel wat waard. Dat het verhaal je niet kan boeien, ok maar dat is niet het enige wat telt, toch
maar de punten is toch voor een totaal beeld van de film? en met alle evenementen uit een film kun je bepalen in hoeverre je jezelf hebt vermaakt tijdens de film. Als er iets in de film is wat je slecht/mincer vind dan vermaak je je minder tijdens het kijken dan als je alles aan een film goed vind. zo denk ik er tenminste over
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4899 stemmen
The Return of the King
Nou, dan hier ook maar even een klein stukje
Want ik wil eigenlijk ook bij deze film kwijt hoe geweldig mijn herziening bevallen is. Deze Return of the King is een magistrale afsluiter van een triologie die ik vanaf vandaag de beste triologie ooit noem. Dit heeft veel te lang op zich laten wachten.
Waar het eerste en tweede deel ons introduceren in het verhaal en ons het ene na het andere slagveld tonen, doet deze film dat ook, maar met een lekkere schep extra. Alles is veel massaler en deed me dan ook een paar keer de mond doen openvallen. Visueel het meest imponerende deel denk ik, vooral de gevechten dan. Wederom worden de verhalen prachtig afgewisseld. Humor, actie, spektakel, maar in dit deel toch ook vooral veel emotionele momenten. Naar het einde toe maakt Peter Jackson er wel zo'n inmens festijn van dat je eigenlijk zou denken dat dit niet mogelijk zou kunnen zijn. Njah, Jackson flikt het toch.
Van de emotionele momenten wist vooral de buiging van iedereen naar de vier kleine hobbits toe - op Minas Tirith - me het meest te raken, fantastisch. You bow to no-one. Tsjah, geen woorden voor, fenomenaal. Zeer indrukwekkende afsluiter dus van de reeks, waarschijnlijk de meest indrukwekkende. Desondanks heb ik geen favoriet, maar zijn alle drie delen gelijk wat mij betreft. The Fellowship of the Ring staat in mijn top tien in naam van al deze drie geweldige films. Hoe heb ik deze films ooit zo laag kunnen beoordelen. Daar wordt ik niet vrolijk van, gelukkig wordt ik wel vrolijk van deze film - en de hele reeks - die ik net achter de rug heb.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Hier word ik als taalneuroot niet vrolijk van 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4899 stemmen
Ja, sorry. Ik was nog helemaal in de ban van de ring, dan krijg je dat soort dingen 
lagaiske
-
- 677 berichten
- 2177 stemmen
Grandioos!!!!
Een streling voor het oog!!!
Die veldslag is het beste wat ik ooit gezien heb!!!
amaz0ne
-
- 128 berichten
- 0 stemmen
Die veldslag is het beste wat ik ooit gezien heb!!!
Dan heb je nog niet veel gezien!!!
R1992
-
- 172 berichten
- 381 stemmen
Dan heb je nog niet veel gezien!!!
En jij hebt beter gezien? Waar, dan wil ik die ook wel is zien 
Starmaster501
-
- 882 berichten
- 174 stemmen
Dan heb je nog niet veel gezien!!!
zeg dan in welke film? anders had je beter je kop kunnen houden 
darthconner
-
- 255 berichten
- 2440 stemmen
En jij hebt beter gezien? Waar, dan wil ik die ook wel is zien
ik heb ook wel zin in een nog betere film dan LOTR. zeg maar welke film NOG beter is. 
amaz0ne
-
- 128 berichten
- 0 stemmen
ik heb ook wel zin in een nog betere film dan LOTR. zeg maar welke film NOG beter is.
Alle films zijn beter dan deze saaie onzin.
Liet moviemeter het toe om -10 te geven dan deed ik het voor deze film.
lordsnoopy
-
- 2949 berichten
- 2245 stemmen
Alle films zijn beter dan deze saaie onzin.
Liet moviemeter het toe om -10 te geven dan deed ik het voor deze film.
Is dat niet een beetje overdreven?
De settings, kostuums, muziek en CGI alleen al verdienen eigenlijk al minimaal één ster. Dat je de film slecht vond oke, maar -10 
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Offtopic gedoe verwijderd. Hou het bij de film aub.
Offtopic krijg je al gauw als het verhaal niet veel om het lijf heeft denk ik.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Als een gezelschap van negen op weg gaat en het lot van een hele wereld moet bepalen, tijdens die reis alle denkbare obstakels moet zien te trotseren om een ring in het hol van de leeuw te vernietigen en indien ze deze zouden verliezen direct einde verhaal zou zijn, is natuurlijk te saai voor woorden om te volgen.
Indien u geen 0,5 had gegeven, wat verwijst naar een grote mislukking, zou ik zeggen probeer de extended versions, ik heb ze net achter de rug en ze geven de personages meer diepgang zelfs de villians en versterken het verhaal, maar eerlijk gezegd denk ik dat die 2 uur extra alleen maar zullen frustreren.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Offtopic krijg je al gauw als het verhaal niet veel om het lijf heeft denk ik.
Of als mensen niet meer kunnen genieten van een film.
Wel typerend dat het weer de 0,5*-stemmertjes zijn die moeilijkheden maken.
Kom nou eens met GOEDE argumenten, waarom je de film slecht vond en geef dan een alternatief hoe het wel gemoeten had.
Het is gewoon een goede film en klaar. Dat deze film zo hoog staat, bewijst dat wel. Ga geen nutteloze discussie voeren dat deze film zuigt, want dat doet hij duidelijk NIET!
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Offtopic krijg je al gauw als het verhaal niet veel om het lijf heeft denk ik.

Pre- en sequels

The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.519 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
2001
3.683 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

Nieuwe 'Lord of the Rings'-film op komst: project focust zich op Gollum

Peter Jackson overwoog serieus hypnose om zijn werk aan 'The Lord of the Rings'-trilogie te vergeten
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitgebaseerd op boekobsessiemagiekasteelsuspicionvulkaanpowergiant spiderbraverykingdomoorloglegerverslavingvervolghonorroyaltytrollkoningwreedheidgeweldkrankzinnigheidsplit personalitygeestfantasy worldtovenaarepic battlereisringquestlive action and animationhero's journeyhigh fantasywraith sword and sorcerypower madnessgreat war trekkinggood versus evilmiddle-earthsword making warmiddle-earthadmiringwinged creaturesarmiesspirits
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








