The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (special extended blu-ray edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling:
9,0 (2.142.237)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2003
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Return of the King
"There can be no triumph without loss. No victory without suffering. No freedom without sacrifice."
De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 2142237)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (BoekMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Sam
Gollum / Smeagol
Merry
Pippin
Denethor
Faramir
Éowyn
Reviews & comments
D.K
-
- 222 berichten
- 743 stemmen
Voor mij is 1 van de beste films ooit.Enige nadeel vind ik dat Gimli te weinig erin voorkomt en dat Elladan en Elrohir(Twee elfenkrijgers) en de Dúnedain Rangers er helemaal niet in voorkomen.
JTV-kijker
-
- 1066 berichten
- 2017 stemmen
Voor mij is 1 van de beste films ooit.Enige nadeel vind ik dat Gimli te weinig erin voorkomt en dat Elladan en Elrohir(Twee elfenkrijgers) en de Dúnedain Rangers er helemaal niet in voorkomen.
jah, je hebt gelijk, ik zou ook graag meer de elfen willen zien
ik vond het al megavet toen ze meevochten maar als
de elfen ook nog eens meevochten bij de slag van Minas Tirith en/of bij de zwarte poort dan zou het af zijn, verder vind ik dat er meer de haradrim en de mensen van rhûn mogen voorkomen je ziet alleen de haradrim in actie bij minas tirith om hun mûmakil.
het zou vetter zijn geweest als ze ook nog eens tevoorschijn kwamen mij de zwarte poort maar toch blijft het 1 van de beste films ooit gemaakt en ik denk dat geen enkele film van deze tijd deze voor mij zal kunnen evenaren
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Lord of the rings, persoonlijk de beste film ooit gemaakt. '' al heb ik ze natuurlijk nog niet allemaal gezien
''.
Het is fenomenaal, hoe je een complete fantasy wereld kunt creeëren met een paar honderd miljoen dollar en een groep met toegewijde vakmensen.
Al is het al vaker gebleken dat big budget films niet noodzakelijk een succes hoeven te zijn, het ligt namelijk volledig aan cast en crew of een film staat of valt.
Ik beschouw deze film daarom dan ook als een meesterwerk in alle opzichten, iets wat ik nog nooit eerder tegen ben gekomen in de o zo grote filmindustrie.
Het is gegeven dat veel mensen een groot deel van hun leven hebben gestoken in dit project. De waardering en bewondering die ik heb voor deze mensen reikt zich verder uit dan de bewondering die ik heb voor mijn bloedeigen collega's bijna
.
Het waren nog niet eens de meeste bekenste mensen in hun vak, die van Weta digital en Weta workshop een daverend succes maakte.
Naam en bekendheid hadden ze nauwelijks niet, talent en motivatie des te meer.
Het is dan ook bewonderingswaardig hoe ver je met die 2 eigenschappen kunt komen op de weg naar succes.
Zoals ik al aangaf: de 2 weta afdelingen waren een daverend succes, metname Digital.Hoe een klein startend bedrijf kon uitgroeien tot een leading company op het gebied van visuele effecten binnen een paar jaar is een waar mirakel.
Motivatie en talentvol zijn, de 2 sleutelgegevens voor ondermeer de explosieve veldslag op Pellenor fields en de creatie van gollum. '' iets wat wel zeker beschouwd kan worden als een mijlpaal in film.''
Ik kan nog wel uren doorgaan over hoe prachtig en geloofwaardig alles in de film eruit ziet, maar verre van relevant is het niet.
Wat wel relevant is dat niet alleen de crew de weg naar succes had gevonden. De cast, ik kan wel bijna huilen hoe perfect die hun werk gedaan hebben.
Met zoveel overtuiging, zoveel kracht en evenveel motivatie als die lui in Weta.
Niet alleen de jongere acteurs, maar ook de oude garde heeft zoveel pracht en geloofwaardigheid in deze film gestoken.
Zoveel overtuiging en charisma, dat ik nog niet eens denk over een mogelijke betere acteur voor de specifieke rol. '' iets wat ik bij veel films wel doe''
Perfectie is een groot woord.
Iets waar te veel mee rond gesmeten wordt in film.
Dat is ook de reden dat buiten Lotr om er maar 1 film is die van mij de volle 5* heeft gekregen.
Feit is dat ik bij deze 3 juweeltjes niet na hoefde te denken over een geschikte score.
Perfectie is : 5*
Perfectie is The Lord of The Rings.
D.K
-
- 222 berichten
- 743 stemmen
jah, je hebt gelijk, ik zou ook graag meer de elfen willen zien
ik vond het al megavet toen ze meevochten maar als
de elfen ook nog eens meevochten bij de slag van Minas Tirith en/of bij de zwarte poort dan zou het af zijn, verder vind ik dat er meer de haradrim en de mensen van rhûn mogen voorkomen je ziet alleen de haradrim in actie bij minas tirith om hun mûmakil.
het zou vetter zijn geweest als ze ook nog eens tevoorschijn kwamen mij de zwarte poort maar toch blijft het 1 van de beste films ooit gemaakt en ik denk dat geen enkele film van deze tijd deze voor mij zal kunnen evenaren
Nou de elfen gaan we wel in De hobbit(waarschijnlijk 2009) tereug zien(het zijn wel boselfen) samen met een groot dwergen leger.Alleen het gaat waarschijnlijk door de reggiseur van spiderman gemaakt worden waarschijnlijk.Ik heb er wel hoge verwachtingen van.En de belangerijkste er is geen Frodo in de film
Mr Anderson
-
- 17 berichten
- 0 stemmen
Ik kan er maar een woord over zeggen: Perfect !
Als je dit geen topfilm vindt , dan weet ik het niet meer !
Ik kan gewoon niet anders: 5 * !!
mikeh
-
- 377 berichten
- 374 stemmen
Nou de elfen gaan we wel in De hobbit(waarschijnlijk 2009) tereug zien(het zijn wel boselfen) samen met een groot dwergen leger.Alleen het gaat waarschijnlijk door de reggiseur van spiderman gemaakt worden waarschijnlijk.Ik heb er wel hoge verwachtingen van.En de belangerijkste er is geen Frodo in de film
Vond je frodo zo slecht dan?
Hoopte dat het gewoon weer PJ was, dat is gewoon de beste kandidaat voor die film
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2539 stemmen
Vond je frodo zo slecht dan?
Hoopte dat het gewoon weer PJ was, dat is gewoon de beste kandidaat voor die film
Denk het ook, namelijk dat ik de regisseur van Spiderman niet zo waarder als PJ. Natuurlijk heeft PJ ook soms slechte films maar alsnog, z'n trilogie LOTR kan nog lang niet nagedaan worden!
GO PJ!
D.K
-
- 222 berichten
- 743 stemmen
Vond je frodo zo slecht dan?
Hoopte dat het gewoon weer PJ was, dat is gewoon de beste kandidaat voor die film
Niet slecht maar gewoon irritant.Maar ik denk dat het niet zo erg meer zal uitmaken omdat Pj er niet meer is.
mikeh
-
- 377 berichten
- 374 stemmen
Niet slecht maar gewoon irritant.Maar ik denk dat het niet zo erg meer zal uitmaken omdat Pj er niet meer is.
Heb de films nu al een paar keer gezien en als je op frodo let, is het eigenlijk best wel een "mietje"
Kan wel begrijpen dat je hem een beetje irritant vind
JTV-kijker
-
- 1066 berichten
- 2017 stemmen
Heb de films nu al een paar keer gezien en als je op frodo let, is het eigenlijk best wel een "mietje"
Kan wel begrijpen dat je hem een beetje irritant vind
idd, Frodo is een vervelend persoon net als die Sam
de hele tijd werkt Frodo zich in nesten en moet Sam hem
er weer uit halen en sommige momenten zijn een beetje melig
voor de rest had ik toch gehoopt dat PJ de hobbit ging maken maar
ik heb toch nog hoge verwachtingen voor de hobbit aangezien
ik spiederman toch nog niet zo slecht vond
mikeh
-
- 377 berichten
- 374 stemmen
idd, Frodo is een vervelend persoon net als die Sam
de hele tijd werkt Frodo zich in nesten en moet Sam hem
er weer uit halen en sommige momenten zijn een beetje melig
voor de rest had ik toch gehoopt dat PJ de hobbit ging maken maar
ik heb toch nog hoge verwachtingen voor de hobbit aangezien
ik spiederman toch nog niet zo slecht vond
In de boeken is dit eigenlijk niet het geval,
maar in de boeken weet je ook dat Frodo al over de 40 is, in de film zou ik zeggen 20.
In de boeken word frodo heel anders neergezet eigenlijk als in de films.
JTV-kijker
-
- 1066 berichten
- 2017 stemmen
In de boeken is dit eigenlijk niet het geval,
maar in de boeken weet je ook dat Frodo al over de 40 is, in de film zou ik zeggen 20.
In de boeken word frodo heel anders neergezet eigenlijk als in de films.
in de boeken is Frodo dacht ik zelfs al over de 80 en is Bilbo nog
veel, veels ouder dan in de film
ik dacht dat dat Frodo ergens zei dat de 3 films ongeveer 13 maanden duurde maar in het boek waren het veel meer jaren
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2539 stemmen
in de boeken is Frodo dacht ik zelfs al over de 80 en is Bilbo nog
veel, veels ouder dan in de film
ik dacht dat dat Frodo ergens zei dat de 3 films ongeveer 13 maanden duurde maar in het boek waren het veel meer jaren
Ja maar het is toch normaal dat een hobbit lijkt alsof ie 2x zo jong is als z'n leeftijd? Trouwens, ik vind Frodo ook hinderlijk omdat hij Sam soms als stuk vuil behandelt, en denkt dat ie beter weet terwijl juist Frodo zelf vaak de fout ingaat. Maar ja, wat kan je anders dan Frodo uitlachen, hé
!
mikeh
-
- 377 berichten
- 374 stemmen
in de boeken is Frodo dacht ik zelfs al over de 80 en is Bilbo nog
veel, veels ouder dan in de film
ik dacht dat dat Frodo ergens zei dat de 3 films ongeveer 13 maanden duurde maar in het boek waren het veel meer jaren
Nee in het boek werd bilbo 111 wat in de film ook het geval is
en frodo werd 33. Op je 33e word je volwassen bij de hobbits
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2539 stemmen
Nee in het boek werd bilbo 111 wat in de film ook het geval is
en frodo werd 33. Op je 33e word je volwassen bij de hobbits
Voor mij blijft Frodo net een jongen van 16 jaar, geweldig zeg
!
anne J
-
- 1525 berichten
- 976 stemmen
Toen Frodo op reis ging in het boek, was hij net als Bilbo in De Hobbit, 50 jaar geloof ik.
mikeh
-
- 377 berichten
- 374 stemmen
Ja want in de film is het Het feest, en diezelfde avond nog krijgt frodo de ring en die volgende dag zijn ze al op reis, terwijl het in het boek een paar jaar duurt. En in het boek lopen sam en frodo merijn en pepijn niet bij toeval tegen het lijf.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2539 stemmen
Dus het verschil tussen de boeken en films is enorm, maar toch vinden jullie het alsnog heel goed? 
mikeh
-
- 377 berichten
- 374 stemmen
Ja is groot ja, in de boeken word ook veel meer de nadruk gelegd op Frodo en sam(reisgenootschap). In de films wordt veel meer de nadruk gelegd op de oorlogen.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2539 stemmen
Ja is groot ja, in de boeken word ook veel meer de nadruk gelegd op Frodo en sam(reisgenootschap). In de films wordt veel meer de nadruk gelegd op de oorlogen.
Tja, oorlogen en gevechten zijn natuurlijk (meestal) leuker om te zien dan een reis van 2 Hobbits. 
Dirigent
-
- 271 berichten
- 0 stemmen
Coole film, weer een super Lord of the Rings deel deel 3 is vind ik echt een mooie afsluiter van de saga ik vind Harry Potter de leukste saga, Star Wars de coolste en Lord of the Rings de beste een top film vind ik dit! 
* * * * *
filmanalist
-
- 133 berichten
- 0 stemmen
echt een saaie onrealistishe film, ik vind pirates een veel betere en leukere avonturenfilm
garlic senior
-
- 4690 berichten
- 0 stemmen
een fantasy film die realistisch moet zijn? Lijkt me een beetje vreemd, misschien ligt het genre je gewoon niet.
Trouwens Pirates of the Caribbean is bijna net zo onrealistisch.
mikeh
-
- 377 berichten
- 374 stemmen
een fantasy film die realistisch moet zijn? Lijkt me een beetje vreemd, misschien ligt het genre je gewoon niet.
Trouwens Pirates of the Caribbean is bijna net zo onrealistisch.
Bijna net zo?
pirates speelt zich tog "gewoon" af in de echte wereld, Lotr doet dat niet. Dus in principe is Pirates onwerkelijker dan Lotr.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2539 stemmen
Bijna net zo?
pirates speelt zich tog "gewoon" af in de echte wereld, Lotr doet dat niet. Dus in principe is Pirates onwerkelijker dan Lotr.
Het mag dan in de echte wereld afspelen, dat maakt het nog niet reaistisch. Maar hij vond het een LEUKERE film niet een realistischere film.
mikeh
-
- 377 berichten
- 374 stemmen
Het mag dan in de echte wereld afspelen, dat maakt het nog niet reaistisch. Maar hij vond het een LEUKERE film niet een realistischere film.
Nee, dan wordt het tog steeds onrealistischer?
Zulke rare dingen in de echte wereld bestaan niet.
Lotr heeft een geheel eigen planeet waar het wel zou kunnen bestaan.
Dus maakt het tog een stuk realistischer 
Zeg niet dat het gelijk realistisch is 
JTV-kijker
-
- 1066 berichten
- 2017 stemmen
Bijna net zo?
pirates speelt zich tog "gewoon" af in de echte wereld, Lotr doet dat niet. Dus in principe is Pirates onwerkelijker dan Lotr.
fantasy is gwn niet realistisch, zowel POTC als LOTR zijn onrealistisch, LOTR speelt zich af in een andere wereld, bij POTC zijn dan weer hele rare vismonsters en een kraken en vervloekingen en zo kan je nog heel wat dingen opsommen
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2539 stemmen
fantasy is gwn niet realistisch, zowel POTC als LOTR zijn onrealistisch, LOTR speelt zich af in een andere wereld, bij POTC zijn dan weer hele rare vismonsters en een kraken en vervloekingen en zo kan je nog heel wat dingen opsommen
Inderdaad
!
Foetsj_NL
-
- 32 berichten
- 225 stemmen
Prachtige boek verfilming, alle drie eigenlijk. Geweldige special effects die Middle Earth tot een levendig beeld wekt. Perfect gewoon !
5*
Jan W
-
- 117 berichten
- 248 stemmen
Na het zien van de film was het wachten op de dvd. Gelijk bij uitbrengen in 2004 aangeschaft: de normale 2-disc edition. Alleen blijkt er tot mijn verbazing een stukje te missen! In de film, tijdens het laatste grote gevecht, komt opper-elf Hugo Weaving ook meevechten. Op de dvd mist dat stuk volgens mij. Dat op latere (dure) dvd edities extra scenes worden toegevoegd is begrijpelijk. Dat op deze dvd een filmscene is verwijderd snap ik niet (of ik moet me heel ernstig vergissen). Wie weet hier meer van?
Pre- en sequels

The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.519 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
2001
3.683 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

Nieuwe 'Lord of the Rings'-film op komst: project focust zich op Gollum

Peter Jackson overwoog serieus hypnose om zijn werk aan 'The Lord of the Rings'-trilogie te vergeten
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitgebaseerd op boekobsessiemagiekasteelsuspicionvulkaanpowergiant spiderbraverykingdomoorloglegerverslavingvervolghonorroyaltytrollkoningwreedheidgeweldkrankzinnigheidsplit personalitygeestfantasy worldtovenaarepic battlereisringquestlive action and animationhero's journeyhigh fantasywraith sword and sorcerypower madnessgreat war trekkinggood versus evilmiddle-earthsword making warmiddle-earthadmiringwinged creaturesarmiesspirits
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








