Transformers (2007)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Michael Bay
met Shia LaBeouf, Megan Fox en Josh Duhamel

Heel lang geleden was er een oorlog op de planeet Cybertron, tussen de Autobots en de Decepticons. Vele jaren later, op de planeet Aarde, koopt de jonge Sam Witwicky zijn eerste auto en komt tot de ontdekking dat het de Autobot Bumblebee is. Deze is er om Sam te beschermen, aangezien Bumblebee niet de enige Transformer is die op Aarde is gekomen. Ook de Decepticons zijn op Aarde en beginnen het Amerikaanse leger aan te vallen. Als Sam en zijn vriendin Mikaela dan ontdekken dat het leger van plan is zowel de vijandige Decepticons als de vredelievende Autobots te vernietigen, proberen ze een nieuw plan te bedenken om de Decepticons te stoppen.

avatar van Frankeermachine
Een flinterdun verhaallijn en net zoals Koerok schrijft, heeft ook sf regels nodig om het enigzins geloofwaardig te maken. Tijdens de film had ik vaak een yeah-right reactie. Voorbeeld: als de autobots in alles kunnen transformeren, waarom storten ze bij hun introductie dan neer.

Een paar andere punen waaraan ik me ergerde en niks aan het verhaal toevoegde was spontane verliefdheid, het handje vasthouden. Ik vind dat de rol van Megan Fox niks aan het verhaal toevoegd en van mij mocht de rol geschrapt worden. Vooral toen uitkwam dat ze niet wou getuigen tegen haar vader en ze tegen hem zei, dat haar jeugd niet zo veilig en rooskleurig als de zijne was. Zo overbodig en misplaatst.

De special effects waren niet altijd even goed. Vooral de bewegingen van de bots zagen er niet altijd even spoel uit.

Tevens vind ik het eindgevecht veel te lang duren en is net zoals Bad Boys 2 over-the-top.

De muziekkeuze tijdens de film was niet altijd best. De muziek bij de eerste achtervolging vind ik erg slecht gekozen.

Gelukkig heeft deze film ook genoeg pluspunten:
Ondanks de film korter had gekund gaat de tijd toch rap voorbij. Je knalt letterlijk door de film heen, omdat je van het ene gevecht in het andere gevecht terecht komt.

De humor in de film is bij vlagen super en vermakelijk. Ik vond zijn moeder briljant.

Overall een vermakelijk filmpje om één keer te kijken, maar het tweede deel dat volgend jaar uitkomt laat ik aan me voorbij gaan.

avatar van guylopez93
goeie film
goed verhaal, mooie special effects en in vooral in het begin heel spannend alleen het einde was wel wat minder, veels te druk en te veel flitsende beelden waardoor je af en toe gewoon niet meer zag wat er nou gebeurde. Maar voor de rest zat het allemaal wel in orde

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudende en bij vlagen vermakelijke SF met veel actie. Het verhaal heeft weinig om het lijf evenals het acteerwerk. Redelijk.

avatar van De_Hollander
Deze film is gewoon af, ik heb hem al 3 keer bekeken, er zit humor, actie, romantiek goede special effects in, goede muziek goed geacteerd, lekker wijf in

avatar van Donkerwoud
Lekker wijf? Check. Coole actie? Check. Stoere helden? Check. Auto's? Check.

Oftewel; als onderhoudende mannenfantasie is het zeker geslaagd. Ik vond deze leuker dan bijvoorbeeld het doodsaaie Iron Man. Gewoon pretentieloos over-the-top.

avatar van Aapje81
Megan Fox ziet er waanzinnig sexy uit in deze film en daarmee hebben we wel alle positieve punten gehad

Goede en leuke special effects met veel vaart. Daar kon ik me de film wel mee vermaken. Verder was het allemaal dunnetjes.

avatar van Paul_Hauer
Visueel spektakel van hoog niveau. Als Transformers-liefhebber en als klein mannetje een fanatieke en trouwe kijker van de serie is deze film natuurlijk het toppunt van entertainment. Laat dat tweede deel maar snel komen!

avatar van paul83
Frankeermachine schreef:

Ik geloof hier niks van. Die ga je zeker wel kijken want je bent vast benieuwd wat ze er van gemaakt hebben.

Heerlijk om die stem van optimus weer eens te horen.Vond het wel jammer dat ze niet de orginele g1 hebben nagemaakt.Maar voor de liefhebber zat er toch nog nostalgie in , ben zeer benieuwd naar deeltje 2.Op film1 word hij momenteel ook uitgezonden,heb me er nog zeker weer mee vermaakt.

*Joly*
paul83 schreef:

Dat denk ik ook..

Een flinterdun ongeloofwaardig verhaal, masochistisch actie, onlogische gebeurtenissen, bij vlagen kinderachtige conversaties, misplaatste romantiek,... + nog een hele boel superlatieven. Alle filmclichés bijeen.

Sommigen die een 5,0 geven, zouden toch iets mogen doen aan het cultuurniveau. Lees eens een goed boek zou ik zeggen of kijk eens verder dan het Hollywoodcrap, want films die enkel stoelen op special effects en actie verdienen geen 5,0. Face it!

Maar tja, brood en spelen he en leven en laten leven...

Ze gooien de wrakken van de Decepticons in de oceaan omdat de druk daar enorm groot is en omdat het daar enorm koud is? Aheum..

avatar van Goldenskull
@SioM: eindelijk iemand die het ook ziet

avatar van newG
Een flinterdun ongeloofwaardig verhaal,

ja want echt, die titel alleen al, transformers
ik dacht dat het een drama film ging zijn over iemand die schizofreen was...

En dan was deze film bezig en dacht ik: amai wat zijn die robots ongeloofwaardig! Een paar acteerlessen voor die metalen reuzen zou geen weggegooid geld zijn!

onlogische gebeurtenissen

idd, robots die veranderen in auto's die dan rondrijden: die hebben wel geen rijbewijs he... hoe weten die nu hoe ze moetten auto rijden...

bij vlagen kinderachtige conversaties

Deze was voor mij persoonlijk ook de druppel!
Het hadden de verfilming van een tekenfilmserie uit de jaren tachtig zeker en vast wat meer shakespeareiaans mogen brengen. Het grootste gedeelte van de film kwamen 2 zestienjarigen in beeld, iedereen weet dat die niet kinderachtig praten. Dit was echt weer zo'n typische hollywoodiaanse miskleum

Echt waar SioM, ik heb na het lezen van jou bericht mezelf even uit mijn bureaustoel gezet om een staande ovatie te geven, de buren scandeerden jou naam, de regionale televisie kwam een reportage maken, kleine kindjes aten een ijsje, echt een onvergetelijke dag was het

MAAR TOCH EEN PUNTJE VAN KRITIEK!
SioM schreef:

als je aan een project begint met duidelijke doelstellingen, en als je project klaar is en je ziet wonder boven wonder dat jou doelstellingen bereikt zijn, dan verdient je project de maximumwaardering!

Als een mentaal gehandicapt kindje in een rolstoel een marathon van 10km rijd op eigen kracht moet je achteraf er niet tegen gaan zeggen: en doet da nu nog nekeer 15km bergop en deze keer zonder onozele gezichten te trekken he!

Als de doelstelling bereikt is moetten we daar fier op zijn en ni den onozelaar uithangen die denkt dat em beter is dan de rest
1748 stemmen | gemiddelde 3,57

AAN NEW G

JIJ HEBT DE SERIE NOG NOOIT GEZIEN DUS...
kansloze opmerkingen.Het is een ode aan de tekenfilmserie.

avatar van Goldenskull
newG schreef:

1748 stemmen | gemiddelde 3,57

Dat is inderdaad te belachelijk om er woorden aan vuil te maken.

The Last
Nee hoor, een prima score voor pretentieloos over-the-top vermaak.

Goldenskull schreef:

Dat is inderdaad te belachelijk om er woorden aan vuil te maken.

eey het was wel een vette film

erkin17 schreef:

eey het was wel een vette film

Tja, als jij Spiderman 3 en The Rock in jouw top 10 zet, dan zegt dat genoeg vrees ik...

avatar van DVD-T
SioM schreef:

even off-topic, wat maakt het nou uit wat iemand in zijn/haar top 10 heeft staan,smaken verschillen.Het gaat hier om meningen over deze film, en ik zie het ook vaak bij andere films, "tja als je die en die film in je top 10 hebt staan".in dit geval vind jij het bagger en vind erkin17 het geweldig, verschil van mening heet dat .En nu weer over de film.

avatar van Tha Luz
Oei,die megan fox

SioM schreef:

eey wat bedoel jij daarmee
ik had die top tien effe snel ingevoerd hoor
ik had ook kunnen uitzoeken wat echtt`!!! mijn leukste film was

DVD-T schreef:

helemaal gelijk

avatar van eltorro
vette film kan niet wachten op deel 2

aerts007
denk dat ik met deze een beetje te oud ben geworden.
16 jarige zoon vond dit een pareltje,......kortom,ben gewoon een oude lul!

*Joly*
aerts007 schreef:
denk dat ik met deze een beetje te oud ben geworden.
16 jarige zoon vond dit een pareltje,......kortom,ben gewoon een oude lul!

avatar van Ruben1994
eltorro schreef:
vette film kan niet wachten op deel 2

Komt er een deel 2 dan?

avatar van Ruben1994
ooh, laat maar
zie het al op IMDb

avatar van mjk87
Wel een vermakelijke film, vooral vanwege het onderwerp en niet zozeer omdat het een goede film is. Want dat is het overduidelijk niet. Leuk dat er een verhaal bij komt om het menselijke er in te houden (vast een idee van Spielberg) maar het komt niet uit de verf. Het ligt overigens niet aan LaBeouf, die laat zien te kunnen acteren en komisch prima is. Het ligt aan Megan Fox die behalve een goed stel billen verder niets laat zien. Waarom worden voor dit soort rollen altijd mooie vrouwen gecast, maar die niet kunnen acteren. Zo krijg je een verhaal dat iets kan zijn maar een beetje vervelend is tussen de actie door. En het gedeelte met de Kuweitsoldaten had net zo goed direct geschrapt kunnen worden. Het voegt werkelijk niets toe, zeker niet als we een vrouw met de baby aan de arm zien treuren. Hoe veel onoriginele en slechter wil je het hebben. Sowieso dat hele leger gedoe in de film komt over als een grote reclamespot. Zoiets als Top Gun, maar slechter.
Maar goed, het is voor de actie deze film, en daar is het wel beter mee gesteld. de aanval op de legerbasis is een stukje spanning en degelijk in elkaar gezette actie. Enkele andere scènes zijn aardig maar veel te druk en met verschrikkelijk snelle montage. Kan dat iets minder, dan hou je het overzicht wie nu eigenlijk met wie aan het vechten is. Als een shot langer duurt dan twee seconden is het al een stuk beter met enkele mooie shots (die straaljagers tussen wolkenkrabbers door). Verder is de CGI zeer overtuigend, een absoluut pluspunt.
Maar verder hou ik wel vragen over de inhoud. Als naast mijn huis twee van die transformers vechten ben ik snel weg, dan ben ik niet in kantoor nog aan het werk. Het is leuk voor het plaatje als Megatron en Prime erdoor heen zeilen, maar het slaat nergens op. En meer van dat soort ongein komt er in voor. Ook hoe de Autobots zichzelf nog beter maken als auto door gewoon te scannen. En waarom worden ze geen straaljagers als ze ergens snel moeten zijn. En hoe werd Megatron dit wel terwijl hij van voor de Oorlog bevroren was. Ik denk duidelijk te veel na, maar een goede film laat mij dat niet doen.
Enfin, heb me wel vermaakt, LaBeouf speelde prima en de CGI zag er goed uit. Megan Fox ook. 2*

avatar van newG
idd mjk87, het stuk waar ze allemaal hun voertuig uitkiezen had er zeker uitgekunnen, dan zat je trouwens niet met die vervelende vragen

Megan Fox vond ik trouwens nog best degelijk acteren :s