Flyboys (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tony Bill
met James Franco, Martin Henderson en David Ellison

Deze film behandelt de avonturen van het LaFayette eskader, dat bestond uit jonge Amerikaanse vrijwilligers. Ze ontwikkelden zich tot de beste piloten van Frankrijk, en wonnen daarmee de steun van de stugge Fransen. Als Amerika ook in de Eerste Wereldoorlog wordt betrokken komen de nodige dilemma's om de hoek kijken.

"Flyboys" moet het vooral hebben van de spectaculaire en goed uitziende vlieg en gevechtscenes. Deze zijn een lust voor het oog. Verder is het verhaaltje standaard.
Een vleugje romantiek, wat drama's in de steeds hechter wordende groep, wat heldendaad en dat allemaal in zo'n dikke 2 uur. "Flyboys" is het kleinere broertje van de eerder verschenen en kwalitatief meer onderhoudende "Memphis Belle".

Vermakelijke film, echter een beetje te lang.

De Fransen laten dus ff wat Amerikanen met een strafblad en zonder vliegervaring overkomen om hun vliegtuigen te gaan besturen???
En de omgang met elkaar in het leger spant de kroon. Het is gewoon een gezellige boel daarzo. De franse commandant gedraagd zich als een vaderfiguurtje en doet alsof hij een kleuterklas leidt. Zo van, o, hij heeft een gewapende overval gedaan back home, beslissen jullie maar wat er moet gebeuren: blijven of terug gaan.
En dan het feit dat als je gun even vastzit je niet neergeschoten word vanwege de "vliegerseer". Totale bullshit. De oorlog word afgeschilderd als heroisch schietpartijtje met eergevoel. Geef me dan een insteek zoals in bijv. Saving Private Ryan. Kan je je veel beter inleven.

van krijg he!

Misschien wel een standaard film, maar de opnamen zien er goed uit.

Ook al is het misschien een standaard film hij heeft me wel geboeit.

En oh ja, de zeikers onder jullie, noem ook de postieve kanten van de film op ipv van alleen maar afzeiken.

Ik kraak het fenomeen standaardfilm niet af. Ik kraak het verhaal af, met alle plotholes e.d.

Ik vind sowieso dat er geen standaardfilms bestaan. Iets een standaarfilm noemen, dat vind ik pas afzeiken.
De regisseur maakt er zijn levenswerk van, de acteurs acteren zicht uit de naad, soms voor weinig geld, en vervolgens noemt met het een standaardfilm. Dat heeft dus niets met onderbouwde kritiek te maken. Dat is gewoon afzeiken van de bovenste plank.

En de positieve kanten van deze film zijn al diverse malen genoemd:

-voor de hetero-vrouwen onder ons is het leuk om naar Franco te kijken;)
-de vliegscenes zien er goed uit

Feit vind ik echter dat er veel, veel meer negatieve kanten aan deze film zitten dan positieve.

Zelden zeik ik een film zo af, maar omdat deze film belachelijk hoog gestemd staat vond ik dat er toch een kritische voetnoot bij mag staan als waarschuwing voor potentiele kijkers....

Het is inderdaad geen film waarbij je een band met de acteurs krijgt, het verhaal is ook niet bijzonder maar buiten dat is het een film die je niet zou moeten laten liggen.

En dan het woord "standaardfilms"
Bij dit woord denkt men vaak aan een "standaard" verhaal. Het is maar hoe je het opvat maar het wil niet zeggen dat het een slechte film is ofzo.

Ik denk dat het al met al wel een film is om je avondje mee te vullen

Ben het wel eens met de meeste wat negatieve commentaren hier. Verhaal flinterdun, matige acteer prestaties, en ondanks het schijnbaar hoge filmbudget echt een aantal keer heel erge nep effecten. (Denk aan de diverse leeuw scenes, de eerste crash, de crash in het loopgraven stuk waarbij overduidelijk modellen worden gebruikt, etc.)

Naar mate de film verder komt wordt dit wel beter en aan het eind zitten verschillende goeie (mooie) actie/gevechts scenes. Je voelt er echter weinig bij, niet echt spannend, al met al een nogal vlak geheel...

2,5 sterren.

Veel te hoog cijfer hier voor deze matige film. Voorledig eens met bovenstaand bericht. 2.5*

Dam nice movie

Ik moest ook ff een half traantje weg pikken toen hij met die jonge dame op de armen aan kwam rennen

Zeer mooie film een absoluute topper .

Ik erger mij een beetje aan de negatieve reacties hier en ik wil dan ook iedereen aansporen om het zelf te gaan zien .

Je zal daar absoluut geen spijt van hebben .

5 sterren

avatar van Zuzuu
Hele coole special effects en wat drama aan het eind.

Dat maakt het een perfecte film.

*4,0*

Super film voor iedereen die van de historie van de luchtmacht houdt. Ook vond ik het erg leuk dat er eens wat meer aandacht aan de eerste wereld oorlog wordt besteedt. Het romantiek gehalte was voor mij iets te hoog maar had wel als gevolg dat mijn vriendin het niet erg vond dat er weer eens een oorlogsfilm opstond.

Ik kan mij vinden in de kritieken gegeven hierboven betreffende de onrealistische gang van zaken (bijv. op eigen gelegenheid een beetje voor de lol vliegen).

3,5 *

Enigma

Helemaal mee eens 0,5

avatar van grid8400
Had toevallig niets te doen op deze zondag middag, dus deze maar even opgezet. Aardige film, leuke effecten, maar absoluut niets bijzonders. Onzinnig flut verhaaltje verder. 2,5*

totaal wangedrocht een soort pearl harbor in de eerste wereldoorlog

voze appel franco slaagt erin om in 2 extreem slechte historische films te spelen(respect dat moet je kunnen)
voor de rest is meligheid troef en ongeloofwaardige scénes constant
waarom dit iemand goed vindt dat snap ik niet

super mooie film
van mij een 5*

avatar van Conquest
Binnen het uur afgezet omdat het echt totaal niets aan was. Geen seconde spanning, slecht geacteerd en ook totaal niet humoristisch. Zoals aerogp1 al aangaf: ongeloofwaardig. Pure tijdsverspilling.

1* voor de moeite...

Wat een voorspelbare, langdradige en clichematige film was dit. Echt zonde, dit had zoveel beter gekund. 1*

avatar van HtoJ
ik begrijp niet waar al die zware negatieve reacties vandaan komen, ok het was geen topfilm sommige scenes waren een ongeloofwaardig en was ie aan de lange kant maar over het algemeen is toch een vermakelijke film met mooie effecten toch wel 3 sterren voor deze film...

Deze film is een aanfluiting van de waarheid.
Het is wel zo ,dat in de eerste twee jaar 1914--1916 door de piloten een ridderlijke codecs werd gevolgd.
Ze werden toen niks voor niks ridders van de lucht genoemd.
En er bij problemen,of haperingen van de wapens ,enz ,er niet meer werd verder gevochten.
Juist door het toedoen van deze amerikaanse piloten,werd de oorlog in de lucht veel bloediger zonder nog rekening te houden met de waarden die tot dan toe werden toegepast.
Dat de amerikaanse piloten ook een strafblad mochten hebben,was historich wel juist,MAAR wat totaal NIET klopt met de waarheid is ,dat er sprake is van piloot met donkere huidskleur.
Daar alle piloten,in de eerste wereldoorlog van alle deelnemende landen,als echte helden(ridders) werden gezien,werden deze mensen speciaal uitgekozen .
Er kon in die tijd gewoon geen sprake zijn van een piloot te kiezen met een andere huidskleur .
Dat was alleen in de tweede wereldoorlog mogelijk (en dan nog in ZEER beperkte aantal).
Rassisme,dat woord kende men niet ,dat was de normale gang van zaken in die tijd.

avatar van james_cameron
Oubollige, dik aangezette oorlogsfilm, vol sentiment en bombastische muziek. Dit neemt niet weg dat de film zeer onderhoudend en meeslepend is, met een leuke cast en bijzonder spectaculaire aktiescenes. Overigens, om even terug te komen op het voorgaande bericht van akyama: dat woord ken ik ook niet, rassisme. Wat is dat?

avatar van joe black
eindelijk nog eens een originele oorlogsfilm. Een spannende en meeslepende movie. Alleen spijtig dat ze dezelfde fout maken als in pearl harbor, om er een liefdesverhaal tussen te moffelen. daarom een 3.

avatar van joe black

avatar van Zymovie
een waar gebeurd verhaal... Het is natuurlijk te bezien in hoeverre dit strookt met de realiteit maar uiteindelijk, hoeveel films zijn er 100% geloofwaardig????!!!![/quote]

Hij heeft een punt

Ik vind dit een mooie film, of ie al dan niet met de werkelijkheid strookt, dat laat ik in het midden.
Pirma acteerwerk van alle acteurs, Jean Reno is altijd goed met af en toe een komisch knipoog.
De film moet het natuurlijk hebben van de vliegacties, en die zijn er natuurlijk in overvloed, en bovendien prachtig gemaakt. Een pluim voor de jongens van de special effects.
De film duurt 2 uur, en dat is zeker niet te lang, ik heb me alvast geen moment verveeld bij deze film.

avatar van mastermateman
Deze film heb ik enige tijd geleden bekeken en ik moet zeggen dat deze boven mijn verwachtigingen uitsteeg, De liefhebbers van oude vliegtuigen komen zeker aan hun trekken. O.K. het is een matig verhaal met sterke overdrijvingen, maar eerlijk gezegd bleef deze
film mij boeien tot de aftiteling.
Ik beoordeel deze film toch met een 3,5

avatar van Timecop
Prachtige luchtgevechtscenes met een hoop gezever er tussendoor. Dat maakt de film helaas niet meer dan matig. Een 2,5

avatar van TheRisingSun
Goede film!

Heb meer dan twee uur gefascineerd gekeken, vooral naar de vliegtuiggevechten natuurlijk, maar ook het verhaal er omheen was absoluut niet saai of iets dergelijks.
Oké, zoals zovaak is er weer een liefdesverhaaltje bij gehaald, maar die vond ik zo miniscuul, dat deze zeker niet ging irriteren. Daarnaast was het een mooie vrouw, dus dan is het al gauw wat makkelijker te behappen!

Reno en Franco waren sterk, al had Reno wel wat meer in het verhaal betrokken mogen worden. Voor mijn gevoel kwam ie er wat te weinig in voor.

De luchtgevechten waren absoluut geweldig om te zien! Erg goed weergegeven, zeker een dik pluspunt. Ook de aankleding en de vormgeving van de jaren '10 van de vorige eeuw is zeer netjes gedaan. Erg overtuigend!

Zeker een film die je vaker zult kunnen bekijken.

4 sterren

avatar van Perfectly clear

van krijg he!

Waarom heb je Die hard, Face of en Terminator 2 om maar wat te noemen **** en een half ster gegeven als realisme zo'n hoog criteriapunt voor jouw is

heb van deze film genoten gevechten zijn mooi in beeld gebracht ook zat er een goed verhaal in gebasseerd op waar gebeurde feiten als ik sommige reacties lees van anderen denk ik dat er veel mensen zijn die niet meer weten wat een mooie film is van mij in ieder geval 5 sterren

avatar van Timecop
keoma schreef:

Laten we het erop houden dat er ook veel mensen zijn die een slechte film niet weten te herkennen. Ik bedoel, je geeft ook 'snakes on a plane' een 5.0. Duhhh....

aerogp1 schreef:
Wat een gigantische zeikfilm is dit toch. Een schaapachtig grijnzende Franco die met zijn vliegtuig op bezoek gaat bij zijn geliefde. Wat een gigantisch ongeloofwaardig gezwats zeg. ..... Tot slot: bijv. 2 uur per dag vliegen, en smiddags (op kosten en toestemming????) van het leger even met je vliegtuig naar je vriendin. En niemand die zegt: he, daar zijn die vliegtuigen niet voor.... Dat zijn dus dingen waar ik spontaan een slappe van krijg he! 1*

Wie ooit de (verzonnen, maar wat betreft de twee wereldoorlogen op ware gebeurtenissen gebaseerde) verhalen van Biggles heeft gelezen (91 delen) herkent veel van de gebeurtenissen uit de Grote Oorlog. Aan beide zijden waren helden, mensen met eer en lafaards. Het neerschieten van een piloot op de grond nadat die met zijn kist had kunnen landen werd algemeen veracht. Het is herhaaldelijk voorgekomen dat een piloot die niet meer kon schieten toch de dans ontsprong doordat zijn tegenstander weigerde te vuren. Het maakte niet uit wie of wat je was voordat je vliegenier werd, zolang je in dienst de regels respecteerde (vergelijk met de film "The Blue Max"). Een uitstapje naar een vriendinnetje werd vaak door de vingers gezien en was betrekkelijk gemakkelijk omdat de vliegtuigen bijna overal konden landen (gering gewicht, geringe snelheid, korte landingsbaar vereist).
Vliegen was nieuw en veel technieken c.q. tactieken werden toen bedacht (o.a. de Immelman). Alleen denk ik dat toen geen piloot ooit het trucje geprobeerd zou hebben dat ook in "Top gun" voor komt om plotseling vaart te minderen waardoor je tegenstander je voorbij vliegt en in deze film met je landingsgestel de vleugels van de ander weg te rammen.
Leuk Jean Reno eens in een sympathieke rol te zien.