Flyboys (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tony Bill
met James Franco, Martin Henderson en David Ellison

Deze film behandelt de avonturen van het LaFayette eskader, dat bestond uit jonge Amerikaanse vrijwilligers. Ze ontwikkelden zich tot de beste piloten van Frankrijk, en wonnen daarmee de steun van de stugge Fransen. Als Amerika ook in de Eerste Wereldoorlog wordt betrokken komen de nodige dilemma's om de hoek kijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op zich is dit wel een leuk filmpje, maar er rammelt zeer veel aan het geheel. De figuren zijn stuk voor stuk typetjes. Gemakkelijk om onderscheid te maken in de karakters zonder diep op de achtergrond te moeten gaan. De romance in de film is er ook maar bijgehaald om iets van meligheid te hebben blijkbaar. Totaal irrelevant en niet van toepassing. Maakt men eindelijk een blockbuster (of toch geprobeerd) rond de eerste Wereldoorlog ipv de tweede, gaat men daar romantiek in steken. Men had zich beter op drama of actie blijven richten. Ook worden de Amerikanen nogal opgehemeld hier. Die Fransen zitten zich op te offeren en het lijkt alsof de Amerikanen superieur in Europa zijn. Hun hulp is groot geweest, maar niet van die orde. Dit is geen WO II...

James Franco ziet er uit als James Dean, maar acteert daar zeker niet naar. Maar blijkbaar zitten de andere acteurs ook vast in hun amper uitgewerkte typetjes. Jean Reno moest zich schamen voor z'n rol. Gelukkig maakt het gehele plaatje toch nog een goeie indruk en ondanks de duidelijke special effects en de modelbouwvliegtuigjes heb ik aangenaam liggen kijken naar de gevechten in de lucht.

Toch 3 sterren, al doet de film me enorm verlangen naar een degelijke film over de eerste wereldoorlog.

avatar van HarmJanStegenga
Redelijke film. Het verhaal heeft niet veel om zich heen en mist echt elke vorm van diepgang. We volgen een groep jongens die zo nu en dan weer eens even de lucht in worden gestuurd om een opdracht uit te voeren. Waarom en wat er precies achter zit krijgen we niet duidelijk voorgeschoteld en blijft veelal onduidelijk. Dit geldt ook voor zo'n beetje alle personages en daarom word het nogal moeilijk om een soort ''band'' met hun op te bouwen. James Franco acteerd een beetje houterig, maar doet het goed en blijft me toch steeds nog een beetje aan James Dean herrinneren. Het ziet er allemaal strak uit, misschien wel een beetje té gelikt allemaal. Visueel is de film best in orde. De luchtgevechten zijn prima, maar echt spannend word het nooit.

Ach, voor de rest kijkt de film lekker weg. Het duurt wel een beetje lang allemaal, maar echt saai word het nooit en we worden zo nu en dan nog getrakteerd op een vermakelijke scene. Vermakelijk, daar blijft het ook wel bij, want voor de rest heeft de film niet veel om zich. Die Franse vriendin van Franco was wel een leuk pluspuntje nog trouwens, maar de chemie tussen de twee ontbreekt. Leuk filmpje voor een keer, maar dan heb je het ook wel gehad. Ik wel in ieder geval.

avatar van schram101
Geinige film. Weinig diepgang. Strak geacteerd door Franco! Wat een 'talent' hebben we met hem in huis!
Film is verder mooi gemaakt, wel een slapjes verhaal helaas.

avatar van Jolienepien
Het is echt een heldenverhaal maar wel een leuke. Het plot is niet bijster origineel enzo maar ik hou wel van dit soort films en ik ben ook wel een beetje fan van James Franco .

Alhoewel de film wat lang aandoet en het geheel vanaf seconde één te voorspellen is, boet de film buiten dat eigenlijk nergens aan kracht in. De vaart wordt er grotendeels ingehouden en Franco blijft zelfs onder de wat mindere regisseurs goed spelen.

Degelijke en vakkundig gemaakte film, met mooie beelden, goed spel en een dito soundtrack. Ondanks de lange speelduur blijft de film boeien en kijkt ze lekker weg, maar diepgaand of ontroerend wordt het nergens.

avatar van Jiv
Jiv
Leuke film! Ik moet zeggen dat ik echt bang was dat het zo'n standaard filmpje zou worden maar dat viel gelukkig mee.

Het thema, vliegen, sprak me erg aan. vandaar dat ik em uberhaupt aan heb gezet en wat dat betreft ben ik niet teleurgesteld. Mooie beelden, spannend gefilmd met goede technieken. De gevechten zagen er echt strak uit. Special effects konden er zeker mee door. Ook de lengte van de film vond ik bijzonder prettig. Dan kan je je teminste inleven. Wat overigens ook een behoorlijk plusje is, is het feit van dat de enige neger in de hele film dit keer niet doodgaat. Dat verraste mij misschien nog wel het meest! (hehe) Ook de romance was wel leuk, voor het taalverschil levende speelse dialogen op. Misschien enigzins wat onrealistisch allemaal maar toch ontzettend vermakelijk om na te kijken. En om het postieve af te sluiten wil ik nog even zeggen dat ook de soundtrack mooi is.

Toch heeft de film het op een aantal puntjes laten liggen voor mij. Ten eerste werd de jonkvrouw van onze held bij elke scene steeds lelijker, maargoed dat is een kwestie van smaak. Ten tweede werd ik soms wel een beetje moe van de cliché-heid in de film, en dan heb ik het vooral over de opbouw.. bijvoorbeeld dat de boef en de held een ''final showoff/eindgevecht'' houden. Ten derde vond ik overigs bij het eindgevecht de manier waarom onze held het eindigde een beetje onwaarschijnlijk (en laf, maarja wie ben ik). En ten vierde, de film heeft wel geboeid maar toch niet echt weten te verrassen. Dat laatste is dus waarschijnlijk waarom dit geen topfilm is maar gewoon een film...

Dus om het even kort samen te vatten, voor de mensen die geen zin hebben om een hele recensie te lezen,.. Leuke vermakelijke film, zeker als vliegen je leuk lijkt! Kijken kan geen kwaad...

(3.5 out of 5)

avatar van erwku
zwak, onrealistische, matige acteurs en een lelijke productie.

avatar van huVILEub
Jammerlijke film. Het standaard verhaal was voorspelbaar en het was zwaar over geromantiseerd, vol cliché. Het enige leuke waren de luchtgevechten. Jammer dat dit door de rest van de film het totaalbeeld niet meer kon redden.

avatar van TinkerTex
Een jonge enthousiaste Amerikaan besluit als gevechtspiloot mee te doen aan de Eerste Wereldoorlog. Dat vraagt om problemen...
Net als bij Der rote Baron is Flyboys geen film die een diepe indruk achterlaat. James Franco weet als hoofdrolspeler niet te boeien en omdat de film verder weinig biedt, blijft het in de klasse van middelmatig steken. De film duurt zo'n 140 minuten, maar na anderhalf uur heb je het wel gezien. De luchtgevechten zijn gaaf, maar het blijft allemaal een beetje van hetzelfde: luchtgevechten, scènes met het liefje en die van de kameraden onderling. Het verloopt allemaal weer lekker volgens het boekje en biedt nergens verrassing. Der rote Baron kon ik niet iets meer waarderen, maar het scheelt niet veel.

avatar van Chuck Taylor
Best een aantal toffe acteurs in deze film die gemakkelijk te volgen is. James Franco en Jean Reno stelen de show. Zoals al wordt gezegd weinig diepgang, een heel zoet en stom 'tarzan & jane' liefdesverhaaltje erin verwerkt en spannende maar weinig bijzondere luchtgevechten. De laatste zin in het plot had dan ook lekker weggelaten kunnen worden want die dilemma's - die nog voor enige diepgang zouden kunnen zorgen - heb ik niet teruggezien.

avatar van Decec
Ik vond een goede oorlogfilm...
Prima acteerwerk...
Acteur James Franco speelt goed...
Tjonge wat een waargebeurd verhaal...
Prima actie met vliegtuig....
Prima aanrader!

avatar van Dennissssss
Vrij matige groots opgezette oorlogsfilm. Er gebeuren echt dingen die nergens op slaan.

Ze zijn in gevecht, er wordt er 1 uit de lucht geschoten en James Franco landt zijn vliegtuig eventjes, rent er naar toe en gaat die neergestorte piloot redden tussen 2 linie's in! Jaaa hoor.... En hakt dan ook nog ff zijn hand eraf....

De vliegscene's waren wel kijkbaar, maar op een gegeven moment denk je van "daar gaan we weer". Er komt geen eind aan.

avatar van RuudC
Veel meer dan een krappe voldoende wil ik hier niet voor geven. De makers van Flyboys pretenderen op een wat omslachtige wijze een historisch correcte film gemaakt te hebben, maar bevat daarvoor echt veel te veel hollywoodspektakel. Dan heb ik het over veel te gelikte luchtgevechten, kogels die de uitwerking van granaten hebben en een heroïek dat nergens op slaat. Het is zeker leuk om aandacht te besteden aan het LaFayette eskader, maar hier komt het over als het belangrijkste clubje piloten. Alsof het winnen van de oorlog alleen met hen mogelijk is. Al met al is het wel leuk om te zien. Misschien ben ik een te hardnekkig liefhebber van oorlogsfilms om dit af te straffen, want laten we toch eerlijk wezen. Het gebruik van een heel eskader rode Fokker driedekkers getuigt van een groot gebrek aan inlezingsvermogen. Ook de aanwezigheid van een donkere man (en beschuldig me asjeblieft niet van racisme) toont aan dat de makers hun huiswerk slecht gemaakt hebben. Het zal aan de andere kant waarschijnlijk een politieke keuze zijn. Als oorlogsfilm is het allemaal wel te doen, maar inhoudelijk is er veel aan te merken. Er worden al zo weinig films gemaakt over de eerste wereldoorlog. Wie graag fatsoenlijke vliegeniersfilms wil zien die zich in deze oorlog afspelen, verwijs ik met veel plezier door naar The Red Baron en The Blue Max. Jammer dat er voor Flyboys zoveel is afgekeken van Pearl Harbor. De luchtgevechten zijn hetzelfde, het weinig zeggende romance doet me niks en het is me allemaal wat te overdreven.

Goede oorlogsfilm met hier en daar wat humor. Kijkt erg lekker weg en vond ondanks de lange duur het niet langdradig. Special effects hadden wel stukken beter gekund en hierdoor heeft de film toch wat aan charme ingeleverd. Al met al zeker geen slechte productie maar met wat meer zorg en tijd had er zeker meer ingezeten.

avatar van Donkerwoud
Wanneeer een oorlogsfilm leentjebuur gaat spelen bij matige oorlogsfilms als Enemy at the Gates en Pearl Harbor dan weet je al dat het niet al teveel voor gaat stellen. De special-effects zien eruit als die van een goedkope televisiefilm en het verhaal is zo sentimenteel als maar kan. Toch heeft het ergens ook wel zijn charme omdat het kijkt als zo'n echte spannende jongensfilm. Het jongetje in mij smacht dan ook naar een film die de schoonheid van de eerste vliegeniers tijdens de eerste wereldoorlog wel waardig weet te verbeelden.

Tarkus schreef:
Ik vind dit een mooie film, of ie al dan niet met de werkelijkheid strookt, dat laat ik in het midden.
Prima acteerwerk van alle acteurs, Jean Reno is altijd goed met af en toe een komisch knipoog.
De film moet het natuurlijk hebben van de vliegacties, en die zijn er natuurlijk in overvloed, en bovendien prachtig gemaakt. Een pluim voor de jongens van de special effects.
De film duurt 2 uur, en dat is zeker niet te lang, ik heb me alvast geen moment verveeld bij deze film.

Is en blijft een puike film over de eerste gevechtsvliegers tijdens Wereldoorlog I.

avatar van Left4Dead
Een absolute gladde Amerikaanse start, alleen die verschrikkelijke mierzoete muziek al. De hoofdrolspeler worden ons kort voorgesteld en ik herken een ongelooflijke verloren Jean Reno tussen de niet al te sterk geselecteerde cast. Misschien ook wel, men heeft weer de typische gasten gecast voor de stereotypen. Kortom; je weet meteen dat de prent zich overduidelijk op de veilige Hollywoodwegen bevind, zoals de kassa's het in de bios graag zien.

Stugge Fransen (les coqs), een neger, een mislukkeling, en bikkels. Heerlijk standaard plastisch correct neergezet, men spreekt over gebaseerd op waargebeurde verhalen. Tja, dan snap ik niet waar we ons druk over maken tijdens oorlogen. Het lijkt vaak op een uitje voor onze avonturiers. De humor die men probeert te scheppen is in het geheel de mijne niet, erg slap en kinderlijk durf ik het gemakkelijk te noemen.

Het was dan ook wachten op de actie want de beginscènes konden me ook echt geen biet schelen. Wel was het gaaf om te zien wat voor simpele methodes men toen gebruikte om een vliegenier voor te bereiden op een dogfight. Echte spanning kon ik nergens ontdekken, humor evenmin. Beetje vliegen, in de kroeg hangen en natuurlijk een sprankeltje liefde met mooi Frans wijfie. Dat laatste mag echt niet ontbreken in een Amerikaanse kaskraker, dat wist de producent en regisseur maar dat scoort!

Oorlog serieus???? Nou nee hoor, een hobby voor velen die pilootje spelen tijdens een oorlog. Tenminste als je deze prent moet geloven. Maar er staat toch avontuur bij het genre?, ja dat klopt maar ik zat niet op een Indiana Jones in de lucht verhaal te wachten. Ik zou graag beter ingelicht worden over het echte gebeuren dat plaats heeft gevonden. Puur uit historische overweging, niet zo'n jurken verhaal als me nu voorgeschoteld werd.

De gelauwerde helden van het LaFayette eskader wordt hier te simplistisch neergezet en in mijn ogen krijgen ze een niet echt serieuze beeldvorm door dit laf werkje. Men heeft duidelijk gedacht aan de kassa's, het heldenverhaal een gemakkelijke kapstok daarvoor. En dat is voor mij echt jammerlijk, helden moet je eren en niet je beurs mee spekken. Dankzij LaFayette werd Europa voor de eerste keer bevrijd van het Duitse juk, en dat is geen sinecure. Menigmaal met een zakdoek het kwijl uit de mondhoeken moeten vegen, zo glad.

Ergo: kak.
Wat een slappe hap. Die nep beelden, verschrikkelijke humor en soundtrack. Het verhaal is nietszeggend, script simpel en totaal niet boeiend. Reno moet wel een beste som geld hebben gekregen voor deze slipper, wat bezielde hem.
Nee deze film wil ik zo snel mogelijk uit mijn hoofd hebben.

avatar van Mark71
Leuke, fantasierijke avonturenfilm tegen het decor van WOI. Op die manier prima te kijken. Gebaseerd op ware gebeurtenissen suggereert een meer historisch verantwoorde film, maar daarvoor rammelt er toch echt teveel aan. 3*