Flyboys (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tony Bill
met James Franco, Martin Henderson en David Ellison

Deze film behandelt de avonturen van het LaFayette eskader, dat bestond uit jonge Amerikaanse vrijwilligers. Ze ontwikkelden zich tot de beste piloten van Frankrijk, en wonnen daarmee de steun van de stugge Fransen. Als Amerika ook in de Eerste Wereldoorlog wordt betrokken komen de nodige dilemma's om de hoek kijken.

avatar van Toontje G
Vette tegenvaller, met heel, heel veel dezelfde computer gestuurde luchtgevechten.

avatar van janwauters
de scene met de redding aan het front was er me net iets teveel aan...totaal ongeloofwaardig

Tarkus schreef:
Ik vind dit een mooie film, of ie al dan niet met de werkelijkheid strookt, dat laat ik in het midden.
Prima acteerwerk van alle acteurs, Jean Reno is altijd goed met af en toe een komisch knipoog.
De film moet het natuurlijk hebben van de vliegacties, en die zijn er natuurlijk in overvloed, en bovendien prachtig gemaakt. Een pluim voor de jongens van de special effects.
De film duurt 2 uur, en dat is zeker niet te lang, ik heb me alvast geen moment verveeld bij deze film.

Is en blijft een puike film over de eerste gevechtsvliegers tijdens Wereldoorlog I.

avatar van pierre18
Aardige film om te zien, maar zoals eerder gezegd; ' zet het potje zout maar naast je' .Het rammelt van de fouten (zoals hieronder al een aantal keren is vermeld), het verhaal is voorspelbaar en raakt soms kant noch wal en je hebt lekker het gevoel dat weer Amerika (lees Hollywood) de oorlog heeft gewonnen. Tot slot moeten de Fransen tussen neus en lippen door maar Engels gaan leren om te communiceren. Als je door dit alles heen kan prikken kijkt het wel lekker weg ondanks de lengte van de film. Special effects zijn niet verkeerd.

jeffur
Prachtige film, keek makkelijk weg en vol met actie. Ook een mooi verhaal.
Elk karakter had zijn eigen verhaal en zijn eigen ding. Het was zeer mooi om te zien hoe die karakter zich ontwikkelde. The Hobbit had ik 4 sterren gegeven, maar ik vind dit toch echt wat beter. 4,5 ster.

Geweldige en zeer interessante oorlogsfilm! *4.5

Dick2008
Dick2008 schreef:

Wat kunnen films toch tegenvallen bij herkijken.... De tweede of derde keer, weet niet meer. Film ziet er mooi en gedetailleerd uit dat dan weer wel. Na een halfuur beginnen dan de eerste luchtgevechten, maar die zijn wel lang van stof en op gegeven moment wordt het vermoeiend. Ik meende toch dat ze beter waren. De romance haalt het tempo uit de film. De film zelf is te lang en fantasierijk ook vaak. James Franco heeft inderdaad wel wat trekjes van James Dean. Ik denk niet dat ik deze een volgende keer nog ga bekijken, dus 3.0.

Om met het laatste te beginnen, dat heb je dan verkeerd gedacht.

De film was een enorme flop. De goede bedoeling ten spijt. En ze willen te veel in deze film. De romantiek doet de film niet al te goed. En zo goed als de eerste keer zal de film wel niet meer worden. Daarvoor is het te lang en te langdradig met oninteressante scènes ertussen. James Franco blijft het goed doen, en andere rollen zijn ook wel goed. En blijven een aantal scènes indrukwekkend. Het heeft wat weg van zo'n ouderwetse oorlogsfilm à la Battle of Britain waarin o.a. Franco de held mag spelen, maar dan in een modern jasje. Hij begint overigens erg mooi, met hoe de jonge vrijwilligers er toe komen om deel te nemen aan de strijd, maar zelfs het eind is nog wel van dien aard dat het deels teruggrijpt naar zo'n oude film maar met Lucienne is toch wel weer behoorlijk on-Hollywood, zoals ik gewend ben met die oude films. En erg fantasierijk vaak, met een onduidelijke lijn wat ze nu precies willen met deze film maar aan de andere kant ook wel weer grappig, amusant en blijft zeer gedetailleerd gemaakt. 4.0

avatar van royals
Toch wel een verrassing. De vliegtuigscenes waren erg goed gefilmd, en er was genoeg afwisseling dat deze film boven het gemiddelde uitstijgt.

avatar van MovieHolic
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dat maakt het voor mij althans interessanter, natuurlijk wordt er gedramatiseerd maar toch.
Goede film die mij geen moment verveelde, veel en goede actie

avatar van Left4Dead
Een absolute gladde Amerikaanse start, alleen die verschrikkelijke mierzoete muziek al. De hoofdrolspeler worden ons kort voorgesteld en ik herken een ongelooflijke verloren Jean Reno tussen de niet al te sterk geselecteerde cast. Misschien ook wel, men heeft weer de typische gasten gecast voor de stereotypen. Kortom; je weet meteen dat de prent zich overduidelijk op de veilige Hollywoodwegen bevind, zoals de kassa's het in de bios graag zien.

Stugge Fransen (les coqs), een neger, een mislukkeling, en bikkels. Heerlijk standaard plastisch correct neergezet, men spreekt over gebaseerd op waargebeurde verhalen. Tja, dan snap ik niet waar we ons druk over maken tijdens oorlogen. Het lijkt vaak op een uitje voor onze avonturiers. De humor die men probeert te scheppen is in het geheel de mijne niet, erg slap en kinderlijk durf ik het gemakkelijk te noemen.

Het was dan ook wachten op de actie want de beginscènes konden me ook echt geen biet schelen. Wel was het gaaf om te zien wat voor simpele methodes men toen gebruikte om een vliegenier voor te bereiden op een dogfight. Echte spanning kon ik nergens ontdekken, humor evenmin. Beetje vliegen, in de kroeg hangen en natuurlijk een sprankeltje liefde met mooi Frans wijfie. Dat laatste mag echt niet ontbreken in een Amerikaanse kaskraker, dat wist de producent en regisseur maar dat scoort!

Oorlog serieus???? Nou nee hoor, een hobby voor velen die pilootje spelen tijdens een oorlog. Tenminste als je deze prent moet geloven. Maar er staat toch avontuur bij het genre?, ja dat klopt maar ik zat niet op een Indiana Jones in de lucht verhaal te wachten. Ik zou graag beter ingelicht worden over het echte gebeuren dat plaats heeft gevonden. Puur uit historische overweging, niet zo'n jurken verhaal als me nu voorgeschoteld werd.

De gelauwerde helden van het LaFayette eskader wordt hier te simplistisch neergezet en in mijn ogen krijgen ze een niet echt serieuze beeldvorm door dit laf werkje. Men heeft duidelijk gedacht aan de kassa's, het heldenverhaal een gemakkelijke kapstok daarvoor. En dat is voor mij echt jammerlijk, helden moet je eren en niet je beurs mee spekken. Dankzij LaFayette werd Europa voor de eerste keer bevrijd van het Duitse juk, en dat is geen sinecure. Menigmaal met een zakdoek het kwijl uit de mondhoeken moeten vegen, zo glad.

Ergo: kak.
Wat een slappe hap. Die nep beelden, verschrikkelijke humor en soundtrack. Het verhaal is nietszeggend, script simpel en totaal niet boeiend. Reno moet wel een beste som geld hebben gekregen voor deze slipper, wat bezielde hem.
Nee deze film wil ik zo snel mogelijk uit mijn hoofd hebben.