Flyboys (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tony Bill
met James Franco, Martin Henderson en David Ellison

Deze film behandelt de avonturen van het LaFayette eskader, dat bestond uit jonge Amerikaanse vrijwilligers. Ze ontwikkelden zich tot de beste piloten van Frankrijk, en wonnen daarmee de steun van de stugge Fransen. Als Amerika ook in de Eerste Wereldoorlog wordt betrokken komen de nodige dilemma's om de hoek kijken.

avatar van Rosicky
usr14112 schreef:
13 in een dozijnfilm. Niets bijzonders. Weinig diepgang. Amerikaanse helden en na een paar luchtgevechten heb je het wel gezien. Saai.

Prima omschrijving.

avatar van AnthonyG.
Cliché, tjah misschien wel, maar het is gewoon een goede film.
Verder, zoveel eerstewereldoorlogvliegtuigfilms zijn er nu ook weer niet gemaakt.

Verder: Jean Reno

avatar van erwku
AnthonyG. schreef:
Cliché, tjah misschien wel, m

des te groter de teleurstelling

Dick2008
Veel mensen zien dit als een oorlogsfilm wat wel zo is, maar eigenlijk is het een, " van alles wat film". Het mag dan tijdens de 1e WO spelen, maar actie en avontuur zijn de hoofdgenres.

Ik hou helemaal niet van die moderne oorlogsfilms, maar in deze heb ik me vergist. De volgende keer bekijk ik deze wat luchtiger zodat de mindere scenes niet zo opvallen. Al vind ik de verschillende vliegtuigtypes en de oude sfeerbeelden toch ook erg aantrekkelijk.

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film. Eigenlijk ook een beetje onverwachts. Wel een mooie verfilming van een waargebeurd verhaal.

avatar van huVILEub
Jammerlijke film. Het standaard verhaal was voorspelbaar en het was zwaar over geromantiseerd, vol cliché. Het enige leuke waren de luchtgevechten. Jammer dat dit door de rest van de film het totaalbeeld niet meer kon redden.

Simpel verhaal maar door de casting toch aantrekkelijk, haalt het echter niet bij pearl harbor!!

avatar van nachtschade
Prima film voor een avondje amusement. Kan moeiteloos tippen aan bijv. Dresden wat een zelfde soort verhaal is, ook te mager dus. Maar de prachtige gevechtsscenes met de oude vliegtuigen, maken de film voor mij meer dan het aankijken waard.

avatar van aspro
film zat op de bonus disc van the red baron (133min).
wel geen blu-ray maar toch een goede film de eerste wereld oorlog heeft andere allures dan woII.

avatar van TinkerTex
Een jonge enthousiaste Amerikaan besluit als gevechtspiloot mee te doen aan de Eerste Wereldoorlog. Dat vraagt om problemen...
Net als bij Der rote Baron is Flyboys geen film die een diepe indruk achterlaat. James Franco weet als hoofdrolspeler niet te boeien en omdat de film verder weinig biedt, blijft het in de klasse van middelmatig steken. De film duurt zo'n 140 minuten, maar na anderhalf uur heb je het wel gezien. De luchtgevechten zijn gaaf, maar het blijft allemaal een beetje van hetzelfde: luchtgevechten, scènes met het liefje en die van de kameraden onderling. Het verloopt allemaal weer lekker volgens het boekje en biedt nergens verrassing. Der rote Baron kon ik niet iets meer waarderen, maar het scheelt niet veel.

avatar van van duijn
Film zit vol met fouten maar ondanks dat is het wel een goede film met puik acteerwerk. Met films moet je nooit zo nauw naar de ware gebeurtenissen kijken.

*3.5

avatar van Merk
op het land vond ik het allemaal een beetje drama en te geromantiseerd... in de lucht vond ik het wel OK
Voor de rest duurt deze film me een beetje te lang, elke keer als ik denk dat het is afgelopen komt er weer een stuk.

avatar van Semsoethot
Redelijke film qua verfilming van één van de bloedigste en meest zinloze oorlogen ooit. Maar het "heldenepos" van het LaFayettesquadron lijkt verder nergens naar. Oké, de luchtgevechten worden goed in beeld gebracht (ondanks de irriterende rookwolkjes die kennelijk de laserstrepen bij Starwars moeten vervangen), maar inhoudelijk gaat het om bordkartonnen personages die hersenverwekende tegeltjeswijsheden uitflappen en veel onverkapt melodrama. En het duurde nog eens meer dan twee uur ook.

avatar van Chuck Taylor
Best een aantal toffe acteurs in deze film die gemakkelijk te volgen is. James Franco en Jean Reno stelen de show. Zoals al wordt gezegd weinig diepgang, een heel zoet en stom 'tarzan & jane' liefdesverhaaltje erin verwerkt en spannende maar weinig bijzondere luchtgevechten. De laatste zin in het plot had dan ook lekker weggelaten kunnen worden want die dilemma's - die nog voor enige diepgang zouden kunnen zorgen - heb ik niet teruggezien.

avatar van Boddhi
Hou je van oude shots, romantiek, oorlog, actie, drama en aardig acteerwerk dan is deze een aanrader.

avatar van Decec
Ik vond een goede oorlogfilm...
Prima acteerwerk...
Acteur James Franco speelt goed...
Tjonge wat een waargebeurd verhaal...
Prima actie met vliegtuig....
Prima aanrader!

Viel me erg tegen. Veel te sentimenteel.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Decec schreef:

Tjonge wat een waargebeurd verhaal...

Het waargebeurde verhaal van Fly Boys zou ik maar met een aantal kilo's zout nemen.

avatar van VHS1975
Madecineman schreef:

inderdaad ja. Helaas is het strooi zout op in..... Belgie toch!!

Ik heb me lopen ergeren aan deze film.

Elk Duitse vliegtuig was een Rode Fokker Dr.1 en daar vlogen er in deze film een stuk of 20 van rond.??? Er was maar één rode driedekker en die werd bevlogen door Manfred von Richthoven.

Verder waren deze houten met linnen vliegtuigen in de film wendbaarder dan een MiG 21. WTF
Als je een te scherpe bocht nam dan was de kans groot dat je vleugels afbraken en stortte je ter aarde.

Ik had deze film meteen gekocht omdat ik de WO1 wel een interessant onderwerp vind, maar pfff wat een drama.

Nee dan kijk ik liever naar THE GREAT WALDO PEPPER. (1975)
Daar zie je geen 1.5G bochtenmet WO1 vliegtuigen.

avatar van daxclusive
Een fantastische Actie/Avonturen film, voor mij ook wel meer oorlog. Super acteerwerk van James Franco, boeiend verhaal tot aan het einde. Mooie beelden en geluiden maken het helemaal af. Wil hem eerdaags op Blu-Ray aanschaffen en herzien. Zeker 4*

avatar van eavymetal
Het is een goede oorlogsfilm, maar soms komt het verhaal bij mij toch een beetje ongeloofwaardig over.

avatar van Dennissssss
Vrij matige groots opgezette oorlogsfilm. Er gebeuren echt dingen die nergens op slaan.

Ze zijn in gevecht, er wordt er 1 uit de lucht geschoten en James Franco landt zijn vliegtuig eventjes, rent er naar toe en gaat die neergestorte piloot redden tussen 2 linie's in! Jaaa hoor.... En hakt dan ook nog ff zijn hand eraf....

De vliegscene's waren wel kijkbaar, maar op een gegeven moment denk je van "daar gaan we weer". Er komt geen eind aan.

avatar van RuudC
Veel meer dan een krappe voldoende wil ik hier niet voor geven. De makers van Flyboys pretenderen op een wat omslachtige wijze een historisch correcte film gemaakt te hebben, maar bevat daarvoor echt veel te veel hollywoodspektakel. Dan heb ik het over veel te gelikte luchtgevechten, kogels die de uitwerking van granaten hebben en een heroïek dat nergens op slaat. Het is zeker leuk om aandacht te besteden aan het LaFayette eskader, maar hier komt het over als het belangrijkste clubje piloten. Alsof het winnen van de oorlog alleen met hen mogelijk is. Al met al is het wel leuk om te zien. Misschien ben ik een te hardnekkig liefhebber van oorlogsfilms om dit af te straffen, want laten we toch eerlijk wezen. Het gebruik van een heel eskader rode Fokker driedekkers getuigt van een groot gebrek aan inlezingsvermogen. Ook de aanwezigheid van een donkere man (en beschuldig me asjeblieft niet van racisme) toont aan dat de makers hun huiswerk slecht gemaakt hebben. Het zal aan de andere kant waarschijnlijk een politieke keuze zijn. Als oorlogsfilm is het allemaal wel te doen, maar inhoudelijk is er veel aan te merken. Er worden al zo weinig films gemaakt over de eerste wereldoorlog. Wie graag fatsoenlijke vliegeniersfilms wil zien die zich in deze oorlog afspelen, verwijs ik met veel plezier door naar The Red Baron en The Blue Max. Jammer dat er voor Flyboys zoveel is afgekeken van Pearl Harbor. De luchtgevechten zijn hetzelfde, het weinig zeggende romance doet me niks en het is me allemaal wat te overdreven.

avatar van VHS1975
idd Blue Max en een prachtfilm

Wel vermakelijk niet heel bijzonder. Wat al vaker gezegd is; Beetje cliché en overdreven.

RuudC schreef:

Het zal eerder het A-Team effect zijn, wat de actie-(komedie) ten goede komt. Deden ze ook al in Ten Force to Navarone en vast in nog wel meer films. Bovendien krijg je zo een gevarieerd groepje vrijwilligers met hun eigen achtergronden.

Goede oorlogsfilm met hier en daar wat humor. Kijkt erg lekker weg en vond ondanks de lange duur het niet langdradig. Special effects hadden wel stukken beter gekund en hierdoor heeft de film toch wat aan charme ingeleverd. Al met al zeker geen slechte productie maar met wat meer zorg en tijd had er zeker meer ingezeten.

avatar van Donkerwoud
Wanneeer een oorlogsfilm leentjebuur gaat spelen bij matige oorlogsfilms als Enemy at the Gates en Pearl Harbor dan weet je al dat het niet al teveel voor gaat stellen. De special-effects zien eruit als die van een goedkope televisiefilm en het verhaal is zo sentimenteel als maar kan. Toch heeft het ergens ook wel zijn charme omdat het kijkt als zo'n echte spannende jongensfilm. Het jongetje in mij smacht dan ook naar een film die de schoonheid van de eerste vliegeniers tijdens de eerste wereldoorlog wel waardig weet te verbeelden.

In deze vrij lange film zijn alleen de luchtgevechten de moeite waard. De rest is zo chlichematig, en zo matig uitgevoerd, dat je met een gerust hart de fastforward knop kan gebruiken: je zult niets missen.

Dick2008 schreef:
Een mooi gezicht die oude sierlijke vliegtuigen. Goede tijd voor Fokker met hun driedekkers. Ik kan goed begrijpen dat het niet eenvoudig is zo'n film te maken. Zie maar zoveel vliegtuigen uit musea bij elkaar te krijgen of na te bouwen. En dan moeten ze ook nog de lucht in en blijven. De combinatie van echte beelden en die je ziet bij demo's uit een game is daarom redelijk geslaagd. Interessant te zien hoe ver de luchtvaart al gevorderd was, maar de bewapening en bescherming van piloten nog niet.

De finale gevechtscene vond ik wel tegenvallen, te lang. Al mag ik dat wel, dat ridderlijk naar elkaar kijken vanuit het vliegtuig. Driemaal een erg fantasierijke, nogal hilarische scene; dat hij midden in een loopgravenoorlog terechtkomt, zijn vriendin redt en met die zeppelin. Dat zijn eigenlijk de dieptepunten van de film maar aan de andere kant inhoudelijk ook wel weer spannend.

Alle scenes op de grond zijn goed. De romantische gedeelten zijn mooi. De taalbarriere is grappig. Het acteerwerk is in orde, de dialogen en het tempo zijn ook goed. De vele realistische details en de tamme leeuw maken het plaatje compleet.

Een en al clichés in deze film, maar op zo'n manier gebracht dat ik me er prima bij heb vermaakt.

Wat kunnen films toch tegenvallen bij herkijken.... De tweede of derde keer, weet niet meer. Film ziet er mooi en gedetailleerd uit dat dan weer wel. Na een halfuur beginnen dan de eerste luchtgevechten, maar die zijn wel lang van stof en op gegeven moment wordt het vermoeiend. Ik meende toch dat ze beter waren. De romance haalt het tempo uit de film. De film zelf is te lang en fantasierijk ook vaak. James Franco heeft inderdaad wel wat trekjes van James Dean. Ik denk niet dat ik deze een volgende keer nog ga bekijken, dus 3.0.