An Inconvenient Truth (2006)

Documentaire

geregisseerd door Davis Guggenheim
met Al Gore en de stem van Billy West

De mensheid leeft op een tijdbom. Als de grote meerderheid van de wetenschappers gelijk heeft, rest ons slechts tien jaar om te voorkomen dat de aarde in de ban komt van een golf aan extreme weersomstandigheden met overstromingen, droogte, epidemieën en dodelijke hittegolven. Een catastrofe die we zelf veroorzaken.

kappeuter (moderator)
Offtopic / persoonlijke aanvallen verwijderd.
Iedereen mag hier reageren, we gaan hier niet gebruikers uitsluiten van discussie.

avatar van Ste*
Nogal mosterd na de maaltijd, en waarschijnlijk op sommige punten allang ingehaald door de actualiteit, maar ik wilde hem toch eens kijken, zeker nu er zoveel over klimaatverandering en milieu gesproken wordt (in de politiek).

Als casual kijker kun je natuurlijk onmogelijk beoordelen of wat je voorgeschoteld krijgt wel klopt of niet, maar ik ben niet geneigd om sceptisch te gaan doen. Ik snap overigens best dat mensen dat wel zijn. Klimaat en milieu is nu eenmaal een vervelend onderwerp. Je moet er allerlei dingen voor laten en je ziet geen direct resultaat, en dus is het logisch dat we onze kortetermijnverlangens niet graag opzij zetten voor zoiets abstracts en ver-van-ons-beds als global warming. Dus dan maar ontkennen of relativeren. Lijkt me verstandig om dat niet te doen, en dus ook prima dat deze documentaire gemaakt is wat mij betreft.

Zijn eigen persoonlijke verhaal had best minder gemogen, maar de charts en feiten die hij laat zien vond ik erg interessant, en klonken me ook logisch en onderbouwd in de oren. Nogmaals, ik kan niet beoordelen of het allemaal klopt of niet, maar toch, het is dramatisch, zelfs als maar de helft waar is van alles dat er op aarde misgaat en de consequenties die dat heeft. Ik ben zo slim om me niet voort te planten, dat is alles wat ik kan doen, naast drastisch minder vlees eten. Overigens wel jammer dat daar niets over gezegd is, want de vleesindustrie is de allergrootste vervuiler die er bestaat.

avatar van N00dles
Lekker late train dat ik deze documentaire pas 11 jaar na dato kijk, maar het is nog steeds actueel en nog steeds een wereldwijd (verergerd) probleem.

De scènes waarin Gore het effect van klimaatverandering aantoont met behulp van statistieken, grafieken en voorspellingen zijn het interessantst. Hoewel sommige van deze beweringen en conclusies wetenschappelijk niet helemaal correct waren, en andere bevindingen inmiddels achterhaald zijn, staat de onvermijdelijke conclusie nog steeds als een huis.

Jammer dat de lezing af en toe onderbroken werd door persoonlijke anekdotes en terugblikken op zijn eigen leven en presidentskandidaatschap, dat toch van ondergeschikt belang zou moeten zijn aan het thema klimaatverandering.

Een documentaire over zoiets belangrijks moet natuurlijk geen Al Gore-verhikel worden, en Al Gore moet niet worden beschouwd als het gezicht van de campagne. Daarvoor is het een te breed probleem. Gelukkig hebben inmiddels tal van andere bekende en onbekende mensen zich geschaard achter de breed gedragen overtuiging dat klimaatverandering 'echt' is, waardoor steeds meer politici en burgers het serieus lijken te nemen.

avatar van N00dles
RuudC schreef:

Oh, en je mag geen scepticus zijn? Ik vind dat ik redenen genoeg heb om sceptisch te zijn en scepticisme tegen alle mediaberichten an sich is juist een gezonde houding.

Waarom zou je een scepticus willen zijn? Wat heb je eraan om het bestaan van klimaatverandering niet het voordeel van de twijfel te geven? In het beste geval heb je gelijk, nou, good for you, hier heb je een taart. In het ergste geval wordt het collectieve bewustzijn van mensen niet veranderd (omdat sceptici onnodig twijfel zaaien), wordt er geen actie ondernomen door de wereldpolitiek en stevenen we massaal af op onomkeerbare ramp en een onleefbare planeet.

In welk kamp heb je meer te verliezen?

avatar van TornadoEF5
Toch verlaagd naar 0,5, ondanks dat ik een klimaatactivist ben, maar deze film brengt mijn overtuiging en activisme ter schande, en is de noemer film nog meer onwaardig. Er zijn voldoende lezingen te vinden op het internet die volledig integraal worden opgenomen, toegankelijk zijn voor iedereen, en bovendien wetenschappelijker correcter zijn. Al Gore moet in de eerste plaats aanvaarden dat hij geen wetenschapper is, en dat hij dat nooit zal zijn, en dat hij niet de neutraliteit noch het recht heeft om in hun naam te spreken, en de klimaatproblematiek zich volledig toe te eigenen. De klimaatproblematiek is geen handelsmerk van Al Gore, het is een probleem dat rond ons allemaal draait. En Al Gore heeft zeker niet het ei uitgevonden. En als hij het al gedaan had, dan was het een rot ei, omdat hij weigert de echte problematiek te benoemen (onze kolonisatie van alle buitenhoeken van deze wereldbol en de vleesindustrie / landbouw).