Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 85 minuten
Alternatieve titel: Godforsaken
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Pieter Kuijpers
Met onder meer: Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt en Angela Schijf
IMDb beoordeling:
7,1 (5.073)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 24 april 2003
On Demand:
Bekijk via NPO Start Plus
Bekijk via NLZIET
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Van God Los
"Rock Hard and In Your Face"
De 17-jarige scholier Stan sluit vriendschap met de 3 jaar oudere, kleine crimineel Maikel. Als de jongens bij een overval in paniek hun slachtoffer doden, maken ze onbedoeld indruk op het hoofd van de plaatselijke drugsmaffia. Deze ziet wel wat in de jongens en ze maken snel carrière als zijn doodseskader. Hun vriendschap wordt door de gebeurtenissen steeds hechter. Alleen Anna, Maikels vriendin, vormt een probleem. Stan is meer voor haar gaan voelen dan hij zou willen, maar slaagt er toch in haar op afstand te houden. Dan komt Anna erachter waar Maikel zo veel geld mee verdient. Bang geworden, doet ze een beroep op Stan om haar te helpen weg te komen. Stan moet kiezen tussen Maikel en de doodsbange Anna. Een onmogelijke keuze.
Externe links
Acteurs en actrices
Anna Sprengers
Maikel Verheije
Stan Meijer
Sef
Granddaughter Osman
Right hand Osman
Osman Sukur
Mother Stan
Mrs. van de Velde
Mr. van de Velde
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Kappeuter, je kunt zo geirriteerd worden als je zelf wilt.....ik blijf erbij dat Van God Los' hoge waardering meer oorzaken heeft dan louter 'smaak'. Als ik alleen al in de 5 sterrentabel kijk dan zie ik al zeker 6 users staan die puur op MM zijn gekomen om deze film omhoog te stemmen. (1 of 2 stemmen waaronder een 5 voor deze film) Ik ben er ook van overtuigd dat er medewerkers aan Van God Los op MM zitten en mensen met een grote voorkeur voor de Nederlandse film......chauvinisme is dan een heel begrijpelijke term.......like it or not!
Erg flauw. LOTR krijgt 10x zoveel van die 1x stemmers.
Is nooit goed te praten, maar er zijn meer films die mogelijk door distributeurs gepusht worden, echt niet alleen Nederlandse.
Oh, gaat de discussie nu ineens over de hele NL filmwereld.
Ik dacht zo dat de Amerikaanse industrie heden ten dage meer last had van ideeenarmoede.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
In grote lijnen ben ik het eens met Ramon. Hoe vaak heb je wel niet zien staan: "voor Nederlandse begrippen een goede film , of een opmerking in die richting. Mensen met zulke opmerkingen hadden waarschijnlijk de film een lagere beoordeling gegeven als deze uit bv. Amerika was gekomen.
Oneens. Mensen die dat roepen hebben vaak een sterk vertroebeld beeld van de NL film. En zijn juist vaak het meest kritisch op NL films, want er zit zoveel bloot in, want ze praten zo gek etc.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Erg flauw. LOTR krijgt 10x zoveel van die 1x stemmers.
Is nooit goed te praten, maar er zijn meer films die mogelijk door distributeurs gepusht worden, echt niet alleen Nederlandse.
Yep, dat klopt, maar daar gaat het nu toch niet om? Naar mijn mening merkt Ramon het alleen maar op, maar zeurt verder toch niet daarover?
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Oneens. Mensen die dat roepen hebben vaak een sterk vertroebeld beeld van de NL film. En zijn juist vaak het meest kritisch op NL films, want er zit zoveel bloot in, want ze praten zo gek etc.
Tuurlijk, die zijn er ook, maar daar hadden we hier niet over.
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Omdat het allemaal zo dichtbij is, vind ik de film beter. Als het in de straten van Chicago had afgespeeld, had er misschien wel een half of een heel puntje afgegaan.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik dacht zo dat de Amerikaanse industrie heden ten dage meer last had van ideeenarmoede.
En dan? Ik wil het ook wel op de gehele filmwereld gooien hoor......
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Als het een Amerikaanse film was geweest zou het een standaard-filmpje zijn.
Laat Kapp het niet horen
.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Als het een Amerikaanse film was geweest zou het een standaard-filmpje zijn.
Meestal krijgt de NL film het nadeel van de twijfel. Blijkbaar schuilt achter deze film meer kwaliteit dan je zelf wil geloven.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Toch blijf ik het raar vinden dat je dit mee laat wegen: Ik ben geboren in Venlo.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Of juist minder......
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Toch blijf ik het raar vinden dat je dit mee laat wegen: Ik ben geboren in Venlo.

Ik merk gewoon dat het dan meer impact heeft, heel eenvoudig.
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Toch blijf ik het raar vinden dat je dit mee laat wegen: Ik ben geboren in Venlo.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ok, jullie geven het in ieder geval wel toe. 
Ik zal verder ook niet meer zeuren, maar ik moest even mijn verwondering kwijt.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Tel bij iedere oorspronkelijke waardering van 3 sterren (waaronder die van mij) eens een heel punt op......wat krijg je dan? Idd, een top 100 notering. 
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Meestal krijgt de NL film het nadeel van de twijfel. Blijkbaar schuilt achter deze film meer kwaliteit dan je zelf wil geloven.
Als het Amerikaans was geweest was het de zoveelste jongen raakt op verkeerde pad door stoere gangster, wordt verliefd op meisje van gangster etc. -film geweest. Omdat er Nederlandse elementen in zitten wordt het juist weer leuker om naar te kijken. Ik bedoel: carnaval in een gangsterfilm, dat is toch werelds?
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Tel bij iedere oorspronkelijke waardering van 3 sterren (waaronder die van mij) eens een heel punt op......wat krijg je dan? Idd, een top 100 notering. 
LOL 
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Omdat er Nederlandse elementen in zitten wordt het juist weer leuker om naar te kijken. Ik bedoel: carnaval in een gangsterfilm, dat is toch werelds? 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Als ik alleen al in de 5 sterrentabel kijk dan zie ik al zeker 6 users staan die puur op MM zijn gekomen om deze film omhoog te stemmen.
Stemmingmakerij, dat soort stemmen staan wel bij meer films.
En je gaat voor het gemak ook helemaal voorbij aan de mediaan!
Net zoals er heel veel mensen waren en zijn die NL films per definitie ruk vinden. Op diverse fora lees ik dat veel mensen die deze film hoog waarderen normaal gesproken liever geen NL film kijken
Hier? Hoger natuurlijk.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Mensen met zulke opmerkingen hadden waarschijnlijk de film een lagere beoordeling gegeven als deze uit bv. Amerika was gekomen.
Ja, laten we een commissie in het leven roepen die alle stemmen gaat interpreteren en corrigeren.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Als het een Amerikaanse film was geweest
Als mijn tante een pikkie had, dan was ze mijn ome.
Een van de sterkste punten aan de achtergrond van de film is immers dat dit dus grotendeels echt gebeurd is, en in Nederland.
Dat-ie over een Nederlands gegeven gaat, in Nederland en door Nederlanders gemaakt is, dat is dus allemaal onderdeel van de film, en dus direct gerelateerd aan de waardering. Lijkt mij dan.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Toch blijf ik het raar vinden dat je dit mee laat wegen
Natuurlijk is dat niet raar. (zie hierboven)
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Als het Amerikaans was geweest was het de zoveelste jongen raakt op verkeerde pad door stoere gangster, wordt verliefd op meisje van gangster etc. -film geweest.
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Lieve mensen, deze film en dit type film gaan over meer dan alleen het plotje, hoor. Waar ze ook gemaakt worden.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ja, laten we een commissie in het leven roepen die alle stemmen gaat interpreteren en corrigeren.
Tja en zo werkt het alle kanten op. Als Donnie Darko Nederlands was geweest hadden veel van de hoogstemmers het waarschijnlijk maar een rare film gevonden...
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Ja, laten we een commissie in het leven roepen die alle stemmen gaat interpreteren en corrigeren.
Je leest mijn opmerkingen blijkbaar niet goed Cor, anders zou je deze opmerking niet plaatsen.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Als ik alleen al in de 5 sterrentabel kijk dan zie ik al zeker 6 users staan die puur op MM zijn gekomen om deze film omhoog te stemmen.
Ik denk dat er ook users zijn die alleen op MM komen om ff films naar beneden te stemmen, zo houden ze elkaar mooi in evenwicht.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Je bedoelt sfeer neem ik aan? Ik snap anders niet waar een film nog meer over gaat, want dat IS namelijk het plot volgens mij.
Ja, maar plot is iets anders dan waat het over gaat. Plot is de gebeurtenissen die in de film worden getoond of desnoods deels gesuggereerd.
Waar het over gaat is ook wat het je vertelt. Over Grote Zaken Des Levens, of over Klein Herkenbare Persoonlijke Emoties enz enz. De thematiek die erboven, eronder, en er doorheen ligt zeg maar.
Is toch niet zo heel raar??
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Je leest mijn opmerkingen blijkbaar niet goed Cor, anders zou je deze opmerking niet plaatsen.
zo dan (leek me duidelijk)
Heb jij mijn opmerkingen wel goed gelezen?
Het is toch echt volslagen onzinnig om te zeggen: ALS de film anders was DAN was de waardering anders?
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Heb jij mijn opmerkingen wel goed gelezen?
Volgens mij heb je het nog steeds niet goed gelezen, of je begrijpt me gewoon niet. Laat ik dan maar even van het laatste uitgaan, dan kan ik mezelf tenminste nog de schuld geven dat ik niet duidelijk ben geweest.
Je haalt mijn opmerking uit de context, ik reageerde puur op een opmerking van (volgens mij was het) Ramon K, waarin hij iets zei over chauvinisme. Ik heb toen gezegd dat er van zulke mensen waren, maar ik heb totaal niets gezegd of ik dat nu goed of fout vind. Ik vind het namelijk logisch dat ze er wel zijn en ik kan me goed indenken dat mensen hier een hogere beoordeling aangeven omdat het een "Nederlands" geheel is, dat het dichterbij de mensen in Nederland staat dus. Waarom je mijn opmerking aanvalt snap ik dus niet, aangezien mijn opmerking nooit bedoeld was om iets te veroordelen, het was immers puur een observatie.
Yep, dat is het ook, maar zo was de opmerking ook niet bedoeld, gezien de context.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Akkoord. Ik viel je ook niet echt aan hoor, het was echt met een knipoog bedoeld.
Ik blijf vinden dat je dergelijke zaken alleen kunt vermoeden, en dat het weinig zin heeft om bijv afkomst los van waardering te zien.
Gerelateerd nieuws

Kijkers positief verrast door de serie 'Van God Los': 'Onverwacht juweeltje'

Genoten van 'Ferry' op Netflix? Dan zijn deze Nederlandstalige misdaadfilms iets voor jou
Bekijk ook

Earth
Documentaire, 2007
501 reacties

Simon
Drama / Komedie, 2004
1.351 reacties

Soldaat van Oranje
Oorlog / Drama, 1977
1.045 reacties

Stranded: I've Come from a Plane That Crashed on the Mountains
Documentaire, 2007
22 reacties

Aanrijding in Moscou
Drama / Komedie, 2008
219 reacties

Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel
Animatie, 1983
179 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.

