Van God Los (2003)

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt en Angela Schijf

De 17-jarige scholier Stan sluit vriendschap met de 3 jaar oudere, kleine crimineel Maikel. Als de jongens bij een overval in paniek hun slachtoffer doden, maken ze onbedoeld indruk op het hoofd van de plaatselijke drugsmaffia. Deze ziet wel wat in de jongens en ze maken snel carrière als zijn doodseskader. Hun vriendschap wordt door de gebeurtenissen steeds hechter. Alleen Anna, Maikels vriendin, vormt een probleem. Stan is meer voor haar gaan voelen dan hij zou willen, maar slaagt er toch in haar op afstand te houden. Dan komt Anna erachter waar Maikel zo veel geld mee verdient. Bang geworden, doet ze een beroep op Stan om haar te helpen weg te komen. Stan moet kiezen tussen Maikel en de doodsbange Anna. Een onmogelijke keuze.

Ben benieuwd of deze acteurs de bende van Venlo geloofwaardig kunnen spelen. Ik bedoel, wat ik van die zaak weet, waren het zwaar gestoorde en imbeciele mensen. Als ik de groep (soap)acteurs zie, denk ik, kunnen die lieverdjes dat wel ?
Wat denken jullie, zijn ze goed gecast?

avatar van NERD
Ik denk wel dat Tygo Gernandt goed een heel vaag persoon kan spelen, Angela Schijf heb ik zo mijn twijfels over (maar zij was wel een van de betere soap actrices) en die derde ken ik niet.

Leuk detail: ze spelen limburgers, incl. dialect.

avatar van NERD
wanneer is ongeveer de release van deze film? aangezien er 2002 staat maar nog geen datum....

Ik meen oktober of november.

Ik hoorde dat-ie pas volgend jaar in de bios kwam, op zijn vroegst in februari. Volgens mij vanwege de kerstdrukte ofzo.

Ik ben erg benieuwd. Hoor heel goeie berichten. En die Egbert-Jan Weeber zien we eerst in De Oesters van Nam Kee.

Ben ook erg benieuwd.

film komt inderdaad voorjaar 2003 uit.

Ik hoorde zojuist van de distributeur dat er een voorlopige website is aangemaakt, met daarop de teaser trailer, vooralsnog alleen in Windows Media Player (grmpf).

avatar van NERD
Dit is nou de eerste nederlandse film die mij echt wat lijkt.

De trailer ziet er ook goed uit.

lol, ik speel er zelf ook in, als jullie een nerd zien, die een kruis moet slaan op een graf, dan ben ik t, kwas figurant en Tygo was inderdaad goed, ik heb m gezien, toen we uit het kerkhof moesten lopen (de figuranten jankend, en Tygo met nog zo'n vage keerl heel blij en stoer! :)

Ed
LifeofAgony schreef:

En dan plak je er ook maar meteen 5 sterren op?

Ed schreef:

En dan plak je er ook maar meteen 5 sterren op?

Zou ik wel doen iig

whoo
wat een film zeg!

ben best wel onder de indruk dat Nederlanders toch zo'n film kunnen maken. Aangrijpend en toch keihard. Tygo Gernandt is fantastisch en ook Egbert-Jan Weeber doet het totaal niet slecht. Angela Schijf is er alleen maar weer om haar "Ik ook van jou" rol na te spelen.
Maar "Van God Los" kon mij zeker weten wel bekoren!

Waar en wanneer heb je 'em gezien? Film komt toch pas in april uit?
De link tussen Angela in IOBJ en VGL zie ik overigens in de verste verte niet. In IOVJ is ze een gestoord meisje, hier toch echt niet.

Appa gaat wel vaker naar persvoorstellingen. Die van Van God Los was deze week. Ik had helaas geen tijd, anders was ik ook gegaan.

overigens heb ik geen nerd gezien die een kruis op een graf heeft geslaan, ik heb er ook niet echt speciaal op gelet moek eerlijk zeggen.

In "VGL" speelt Angela een meisje die eigenlijk alleen maar aan het huilen is en sex aan het hebben is. Als je het zo bekijkt, verschilt haar rol helemaal niet zoveel met die van "IOVJ". Maar je hebt wel gelijk; want in "VGL" is ze een soort van lief meisje en in "IOVJ" is ze gestoord...maar aan de andere kant: moet je ook niet gestoord zijn om wat te krijgen met een crimineel als Tygo Gernandt speelt in deze film?

Uit de recensie van Oene Kummer:
'Van God Los is een krachtig misdaaddrama, waarin Tygo Gernandt als 'bad guy uit de onderbuik van Venlo' van het doek afspat, Egbert Jan Weeber als schuchtere maar ook gevoelsarme tandartszoon revanche neemt op Oesters Van Nam Kee (niet eens zozeer op zijn rol daarin, maar vooral op de film als geheel) en Angela Schijf na Ik Ook Van Jou opnieuw bewijst tot 's lands beste jonge actrices te behoren. Haar rol als de vriendin van de 100% criminele Michael (Gernandt) had een iets gedetailleerdere uitwerking verdiend, maar Schijf maakt er absoluut het beste van. In een iets kleinere rol maakt ook Mads Wittermans indruk als een aan drugs verslaafd lid van de Venlose bende. Ook is het aardig om in de bijrollen een aantal Turkse acteurs tegen te komen, zoals Brader Torun als leider van de Turkse maffia in Venlo en Tamer Avkapan als zijn rechterhand. De voornaamste verdienste van debuterend speelfilmregisseur Pieter Kuijpers is dat hij de film opvallend toonvast heeft gemaakt. Van God Los is een samengebald geheel dat de kijker meezuigt en pas weer loslaat als de eindcredits over het scherm rollen. De montage van Job ter Burg (ook Liever Verliefd, De Grot, AmnesiA) draagt daar eveneens aan bij. Al met al is Van God Los echter geen film voor al te teerhartige zielen. Het vele, vaak terloops getoonde geweld maakt een realistische indruk.'

Na het lezen van de positieve reacties, weet ik zeker dat ik 'm in de bios wil zien, helemaal nu ik twee magnifieke stills heb gezien:

still 1

still 2

wat een korte recensie van Oene. Maar hij heeft dus ook wel gelijk.

avatar van Macmanus
wat duurt dat nog lang zeg

Ik zag de trailer gisteren in de bios voor Gangs of New York. Zag er inderdaad wel cool uit. Vooral het Limburgse accent van Tygo is wel grappig.

Waar heb je de trailer gezien? Welke bioscoop, welke stad? Ben benieuwd...

Zoals ik al zei kwam de trailer voor Gangs of New York, in Nijmegen. Maar hij zal ongetwijfeld overal wel draaien.

NC
Nou ja, het enige dat ik van de fiml heb gezien was op de dag van de nederlandse film in amersfoort. Daar lieten ze niet de hele film zien omdat er een hoop niet 16-jarigen waren, errug flauw. Maar in interviews met Egbert-Jan en Tygo, kwam ik er achter dat deze jongens zich intens hebben ingeleefd in de rol, zo erg dat ze er zelf van schrokken. De eerste keer dat ze een scene speelden (voor het aanvragen van subsidies!), stonden ze na afloop errug te shaken. Wel leuk dat iedereen op de set in een Limburgs accent sprak om dit consequent te houden. (anders krijg je zo'n volle maan syndroom!?!)

Maar ja, anyway... Ik hoop dat ie snel draait, ik heb gehoord tegen juni!

Heb net ff de trailer gezien, ziet er goed uit, jammer dat ie zo kort is...
Ben zelf uit Venlo dus ik ga de film zeker kijken! Hoop dat er nog wat aan de site van de film wordt gedaan want zo is het wel een beetje weinig hè...

avatar van Jordy
Zag de trailer net in de bios, ben nu zowaar benieuwd naar een Angela Schijf-film

Haar rol is niet zo groot.