• 15.802 nieuwsartikelen
  • 178.295 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.091 gebruikers
  • 9.376.911 stemmen
Avatar
 
banner banner

Rescue Dawn (2006)

Oorlog / Biografie | 126 minuten
3,44 1.721 stemmen

Genre: Oorlog / Biografie

Speelduur: 126 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Werner Herzog

Met onder meer: Christian Bale, Steve Zahn en Jeremy Davies

IMDb beoordeling: 7,2 (115.504)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 23 augustus 2007

Plot Rescue Dawn

"A true story of survival... declassified."

De film is gebaseerd op de documentaire Little Dieter Needs to Fly uit 1997. De film vertelt het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse gevechtspiloot Dieter Dengler (Bale), die tijdens de Vietnamoorlog boven Laos wordt neergehaald en in een gevangenenkamp terechtkomt. Hij onderneemt vervolgens met een groep medegevangenen een gewaagde ontsnappingspoging.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Portret van een Amerikaans-Duitse piloot die terecht komt in een Vietnamees gevangenenkamp. We volgen als kijker zijn ontsnapping door de jungle. Zoals gewend van Werner Herzog brengt hij de natuur in beeld als een levensgevaarlijke factor die onze oer-instincten naar boven brengt. Het wordt allemaal intiem gefilmd waarbij altijd dicht bij de realiteit wordt gebleven. Zo zien we de gevangenen uit het kamp op een bepaald moment rondlopen als uitgemergelde levende doden wiens geest bijna aan de waanzin grenst. Als tegenwicht aan dat schokkende realisme zit er een subtiel snufje humor doorheen. Mijn enige punt van kritiek is het wat flauwe einde. Juist van een regisseur met deze statuur mag je toch verwachten dat hij de grootste cliches wel voor blijft. Maar desondanks toch een indringend staaltje cinema, dat zich kan meten met andere grote Vietnam-klassiekers.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Chuck Taylor schreef:

Had twee jaar geleden IFFR tickets voor deze film, uiteindelijk de tickets weggegeven vanwege tijdsgebrek. Degenen die de film toen gezien hebben lieten ons weten de film te 'amerikaans patriotistisch' te vinden en daarop schreef ik hem af.

ben eigenlijk stiekem nog wel benieuwd.

Ik vond de film zelf niet patriottistisch. Er wordt echter ook geen overduidelijk standpunt ingenomen ertegen zoals andere Vietnam-films dat wel pogen te doen. Gewoon proberen, want de afschuwelijke heroiek vindt men hier absoluut niet in terug.


avatar van i.Ron S.

i.Ron S.

  • 255 berichten
  • 2735 stemmen

Donkerwoud schreef:

(quote)

Ik vond de film zelf niet patriottistisch. Er wordt echter ook geen overduidelijk standpunt ingenomen ertegen zoals andere Vietnam-films dat wel pogen te doen. Gewoon proberen, want de afschuwelijke heroiek vindt men hier absoluut niet in terug.

Hiermee ben ik het eens.

Het hoofdpersonage is Amerikaan, ze kunnen nogal moeilijk de vijand gaan verheerlijken in deze film. Ik denk dat het nog wel vrij realistisch is.

Alleen het einde vond ik er te veel aan, het had gemakkelijk een paar minuten eerder kunnen stoppen.


avatar van willemfilm

willemfilm

  • 671 berichten
  • 689 stemmen

Zeer matige film. Het eerste pakweg half uur was aardig. Acteerprestaties ondergemiddeld. Ziet er vaak niet goed uit. Het is geen Acopalypse Now, Deerhunter of Platoon. Realisme is ver te zoekn. Ook geen Rambo oid. Daar is de weinige actie te onwaarlijk slecht voor gefilmd. Verhaal zou waar gebeurd moeten zijn. Het is een film waar er veel van zijn gemaakt. Deze zit onder het het gemiddelde.


avatar van cambal

cambal

  • 132 berichten
  • 0 stemmen

Bale is een uitzonderlijke acteur en dat laat hij hier weer zien in dit voor vele mensen vreselijk verlopen tijdsdocument , hij kan als geen ander het lijden der mens visualiseren . Herzog en Bale zijn een koningskoppel .


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Snap niet dat mensen dit patriotisch noemen. Misschien het einde ene beetje, maar verder geen seconde eigenlijk. Juist heel rauw, realistisch, in het begin bijna documentaire-achtig in beeld gebracht. Daarnaast ook sterke rollen, en een aardig verhaal. 3,5*


avatar van Dwaalman

Dwaalman

  • 93 berichten
  • 0 stemmen

Naar mijn mening een film die met kop en schouders uitsteekt boven de gemiddelde Vietnamfilm, om te beginnen al vanwege het verfrissende gebrek aan patriottistisch borstgeroffel. Het einde (en eigenlijk de hele film) is eerder een ode aan de overlevingsdrang van het individu dan aan de Amerikaanse vlag. Verder is het verhaal vrij kleinschalig, waardoor het erg indringend is. Je leeft mee met een klein groepje dat zich onder barre omstandigheden staande probeert te houden. Acteerwerk? Top. Aanrader.


avatar van cales77

cales77

  • 488 berichten
  • 2495 stemmen

Ik vond dit een erg goedkope film, slecht gefilmt, onrealistisch en kan mijn inziens daarom niet tippen aan vele andere vietnam films...

vooral het slot waarbij ze de held in een karretje weg rijden was sneu en ontkrachte alles, voor zover er nog wat te ontkrachten viel...


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4896 stemmen

Gratis bij de nieuwe Filmvalley van deze maand gekregen en na het zien had ik misschien wel geen betere keuze kunnen maken. Heel andere verwachtingen had ik van deze film, maar ik ben blij dat die verwachtingen die ik had niet helemaal juist waren. Wat ik vanavond heb gezien is echt groots in bijna alle opzichten...

Het begint al prachtig met de prachtige score van Klaus Badelt die we in het begin te horen krijgen. Een paar leuke, grappige scenes volgen waarna we direct het minste van de film zien. De vliegtuigrit van Dieter Dengler terwijl hij neerstort in vijandelijk gebied. Beetje goedkoop in beeld gebracht allemaal. Vanaf het moment dat hij bij het vliegtuig weggaat en de wildernis betreed begint een overweldigend en beklemmend avontuur. Christian Bale is een klasse acteur, maar in het begin leek hij toch wat moeite te hebben met zijn rol. Na een tijdje begon hij op dreef te komen en met de minuut werd Bale beter en zijn prestatie rijkt uiteindelijk tot perfectie, want over het geheel gezien zet Bale hier simpelweg een buitenaards goede rol neer. Waarom er in deze film voor Steve Zahn is gekozen is me vanaf minuut één niet duidelijk geweest en dat is het steeds nog niet. Hij doet het niet slecht, maar het klikt gewoon niet.

Cinematografish is deze film een pracht. Geweldige gebieden krijgen we te zien en dit maakt het totaalplaatje natuurlijk veel mooier. De bergen, watervallen, rotsen en alle planten waar Bale en co. zich doorheen moeten worstelen dragen veel bij aan een beklemmende en ijzersterke sfeer die je laat denken niet eerder rust te mogen hebben totdat je in die helicopter stapt en terug bent op de basis bij je landgenoten. De scenes in het kamp zijn ijzersterk, maar ook de dialogen tussen de Amerikanen zijn geweldig en worden elke keer beter. Je voelt gewoon wat zij voelen en denkt wat zij denken. Herzog weet alles op een geweldige en indringende manier over te brengen op de kijker.

Het einde is prachtig en geeft de film een halve punt extra wat mij betreft. Ik hoor hier dat de scene met het karretje niet gewaardeerd kan worden. Ik vond het geweldig. Langzaam naderd het einde en als Bale dan terug op het vliegdekschip uit de helicopter stapt is het ook echt even slikken geblazen. De overtuiging die Bale brengt in deze scenes zorgen voor het nodige kippenvel en brengen de kijker het zoveelste hoogtepunt wat deze film te bieden heeft. Ik ben erg tevreden met deze film. Bale op zijn best!

* * * *


avatar van ags50

ags50

  • 778 berichten
  • 7426 stemmen

Volgens de tekst aan het begin van de film gebaseerd op ware gebeurtenissen. Na de film gezien te hebben kan ik de volgende ware gebeurtenissen vaststellen: 1) piloot wordt boven Laos (dat zijn luchtruim zeker niet voor gevechtshandelingen had opengesteld) neergehaald; 2) hij wordt ten slotte door zijn landgenoten opgehaald. Voor al het overige hebben we slechts zijn woord dat het gebeurd is zoals hij zegt dat het gebeurd is. En wie wil nou een Duits/Amerikaanse piloot, die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats geraakt, geloven?


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8159 stemmen

Leland Palmer schreef:

Het einde is prachtig en geeft de film een halve punt extra wat mij betreft. Ik hoor hier dat de scene met het karretje niet gewaardeerd kan worden. Ik vond het geweldig. Langzaam naderd het einde en als Bale dan terug op het vliegdekschip uit de helicopter stapt is het ook echt even slikken geblazen. De overtuiging die Bale brengt in deze scenes


Volledig mee eens HarmJan die scene met dat karretje is zeer mooi en laat goed zien hoeveel zijn kameraden voor hem over hadden. Erg mooi gedaan en wat mij betreft ook een memorabele scene.


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12273 berichten
  • 5515 stemmen

Ik heb deze film vorig jaar voor het eerst gezien en toen vond ik hem niet echt boeiend. Maar nu draaien ze hem op Film1 en vond ik het best een goede film. Christian Bale speelt eigenlijk zoals zeer vaak prima. Het verhaal zit prima in elkaar en is ook boeiend. Het einde is zeer mooi en ook wel grof (en dan bedoel ik op de onthoofding van zijn vriend).


avatar van Tsolodimos

Tsolodimos

  • 87 berichten
  • 73 stemmen

een zeer mooie film,

prachtig hoe alles in beeld is gebracht en ik kreeg echt het gevoel alsof ik er zelf in zat

het kwam ook zeer realistisch over aan beiden kanten (Vietnamezen en Amerikanen)

4*


avatar van maerk

maerk

  • 4249 berichten
  • 2702 stemmen

Vanavond kwam deze film op Film 1. Ik ging er alvast voor zitten er verheugde me op een indrukwekkende film. De trailer zag er immers goed uit, het verhaal is interessant, ik las hier heel veel positieve reacties en het gemiddelde van 3,49 is hoog. Maar Rescue Dawn viel me enorm tegen.

Vanaf het begin tot het eind kon ik me niet inleven in alle gebeurtenissen in de film. Vooral omdat er totaal geen vaart in de film zit. De locaties zijn mooi en het camerawerk aardig maar daar blijft het dan ook bij. Het acteerwerk is redelijk maar Bale viel me een beetje tegen. Hij acteert opzich wel goed maar kwam totaal niet overtuigend over als een Amerikaanse soldaat. De enige acteur die een overtuigende prestatie leverde was Steve Zahn. Herzog heeft de film niet echt interessant gemaakt. Hij was een beetje saai. Er zit geen spanning in en hij is niet indrukwekkend. Erg jammer want het verhaal sprak me erg aan. Ik had ook niet het gevoel dat ze het zo erg vonden dat ze gevangen zaten. Dit leek meer op een soort vakantie eerlijk gezegd.

2* van mij helaas .


avatar van seth gecko

seth gecko

  • 499 berichten
  • 785 stemmen

Bale is wederom zo indrukwekkend dat je over het hoofd zou kunnen zien dat Steve Zah werkelijk boven zichzelf uitstijgt en toont dat hij meer kan dan de schreeuwerige komedies waar hij voor bekend is.


avatar van ROOSKY

ROOSKY

  • 29923 berichten
  • 7949 stemmen

Heerlijke film, met veel plezier naar gegeken. Zat me tijdens de film af te vragen hoe die zou zijn met een andere acteur voor de rol van Christian Bale. Moest constateren dat dat hoogstwaarschijnlijk een stuk minder zou zijn! Heb dus definitief Bale in mijn rijtje favoriete acteurs gezet Eigenlijk wist ik dat al wel maar heb het onderdrukt ofzo, hij is namelijk wel het prototype acteur waar ik het normaal gesproken niet zo op zou hebben. Dacht dat hij toevallig altijd in goede films zit die mij erg liggen, maar besef nu dat hij daar een wezenlijke steen aan bijdraagt...

Dus: Christian Bale


avatar van Dwaalman

Dwaalman

  • 93 berichten
  • 0 stemmen

Grappig; ik dacht laatst hetzelfde. Helemaal mee eens: Christian Bale is één van de beste, meest veelzijdige acteurs van dit moment.


avatar van maurice74

maurice74

  • 586 berichten
  • 436 stemmen

Sterke film. Een als oorlogsfilm vermomd psychologisch drama. Nou heb ik bijna alle films van Herzog gezien en moet zeggen dat deze in eerste instantie wat minder vreemd is dan zijn meeste films. Toch weet hij ook op deze film zijn eigen stempel te drukken door de martelingen in de film eindeloos voort te laten duren. En als de hoofdrolspeler eenmaal ontsnapt is aan zijn belagers, is de ellende nog niet voorbij. Dat houdt de spanning er in. Wat ik niet snap is dat men deze film vergelijkt met Platoon en The Deer Hunter. Ok, dit gaat over de oorlog in Vietnam, maar toch veel meer over de overleveningsdrang van de mens.


avatar van hulkio

hulkio

  • 186 berichten
  • 197 stemmen

Sterke film van Herzog waarin Christian Bale gevangen wordt genomen door de Vietcong. Hij besluit niet de uitkomst van de oorlog af te wachten en probeert uit het kamp te ontsnappen. Zeer sterk acteerwerk waardoor je ook echt gaat meeleven met de personages, wat jammer van het overdreven "Amerikaanse" einde.


avatar van GGG

GGG

  • 523 berichten
  • 586 stemmen

Sterke film en rol van Christian Bale en zeker niet te vergetenJeremy Davies (als gene).


avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

  • 1269 berichten
  • 1953 stemmen

Inderdaad was het patriotisme nergens te vinden in deze film. Mooie verbeelding van de survival en het doorzettingsvermogen van Dengel in de jungle in Zuid-Oost Azie. De film had weinig speciale toevoegingen, het was het verhaal van begin tot eind, met eigenlijk alles wat je ervan verwacht. De eerste gijzelaars van Dengel waren zéér stijlvol gekleed, daar houd ik altijd wel van.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87597 berichten
  • 12851 stemmen

Aardig, maar zeker niet meer dan dan.

Echt Hollywood zou ik dit zeker niet willen noemen, daarvoor is het toch echt te weinig gelikt.

Hoewel het begin en einde natuurlijk wel wat hebben van de vet aangezette Amerikaanse cinema. Vooral het einde is eigenlijk een vreselijk gedrocht.

Verder vielen in het begin vooral de vreemd crappy sfx op. Geen idee of Herzog daar nu wat mee wil zeggen, maar Bale's vliegreisje deed mij denken aan die autoscenes uit oude films. Vreselijk CGi wolkje er af en toe bij, en het had allemaal iets erg komisch.

Sowieso kent de film nogal wat vreemd luchtige momenten, waardoor ik het eerste half uur nu niet bepaald wist waar de film heenwou. Eens in het kamp aangekomen valt het allemaal best mee, ook een leuke variatie op het hele Vietnam gebeuren, wat toch meestal erg doorsnee macho filmpjes oplevert.

Visueel echter faalt Herzog stevig. Enige pracht en praal komt van de omgeving, maar deze wordt verder zoutloos en ongeïnspireerd in beeld gebracht. Herzog deed vooral afbreuk aan de omgeving, jammer want had de film dat broodnodige zetje kunnen geven.

Was voor mij beter te verteren dan de doorsnee vechtoorlogsfilms, maar het begin en het einde, de nogal vreemde komische ondertoon en de weinig interessante visuele kant van het verhaal zorgen ervoor dat het niet veel verder komt dan een aardig doorsnee filmpje, leuk om een keer gezien te hebben maar daarmee is ook wel alles gezegd.

2.5*


avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Visueel echter faalt Herzog stevig. Enige pracht en praal komt van de omgeving, maar deze wordt verder zoutloos en ongeïnspireerd in beeld gebracht. Herzog deed vooral afbreuk aan de omgeving, jammer want had de film dat broodnodige zetje kunnen geven.

Ik vond het anders mooi kleurgebruik en een prima cameravoering. Doet n.m.m. totaal geen afbreuk aan de omgeving, integendeel.


avatar van guylopez93

guylopez93

  • 596 berichten
  • 1731 stemmen

enorm goeie film met Christian Bale die eens weer top acteert.

Goed verhaal, goeie cast, mooi camera werk en veel emotionele momenten erin

Steve Zahn deed het trouwens ook heel goed hoor

verder weing op aan te merken

4*


avatar van RealLife

RealLife

  • 112 berichten
  • 137 stemmen

Prachtige film, ga volledig akkoord met wat de persoon hierboven zegt. Ik zou deze film stiekem een 5* willen geven (ook al omdat ik verzot ben op oorlogsfilm) maar het einde was ontzettend misplaatst. De film had gerust 5 minuten eerder mogen stoppen.

4.5* (vind het beetje sneu om een volledige ster af te trekken omdat 5 van de 125 minuten niet goed zijn)


avatar van PaulieWalnuts

PaulieWalnuts

  • 1239 berichten
  • 815 stemmen

Prima film die voor mijn gevoel alleen nergens een hoogtepunt bereikt. Het kabbelt voort. Bale acteert goed, maar toch werd ik niet echt geboeid door alles wat gebeurde. Moeilijk uit te leggen waar het aan lag. Het einde vond ik erg afgezaagd en totaal niet passen bij de sfeer die de film volgens mij wilde uitstralen in het middenstuk. Kortom: net niet.


avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

  • 2943 berichten
  • 2153 stemmen

Sinds we ons thuis op Prime geabonneerd hebben, is er altijd wel een goede film te bestellen of op te nemen. Ook toen ik deze Rescue Dawn gratis kon meepikken, twijfelde ik geen seconde.

Na 4 ronduit fantastische Herzogs kon dit gewoon niet mislukken.

Helaas...

De film begon zeer sterk met enkele sfeerbombardementen in Viëtnam en vanaf dan ging het allemaal bergafwaarts. Een vrij conventioneel verhaaltje over een piloot die heel wat heeft afgezien tijdens z'n verblijf bij de Viëtcong. Misschien kom je er nog net mee weg op Vitaya of op een zondagnamiddag op één, maar voor een filmkijker is dit echt niets nieuw.

Het saaie aan de film is -zoals ik al zei- te wijten aan het crowdpleasing heldenverhaaltje in combinatie met de leegheid van het script. De Hollywood-Herzog is een hele aanpassing voor wie de Duitse Kinski-films gewoon is.

Dit komt doordat het Duitse genie zijn ballen aan de haak is gaan hangen en zich braafweg heeft omgeschoold tot de zoveelste zakkenvuller. Een grote bereikbaarheid, een grotere afzet.

Niet dat ik vrees dat de man zal transformeren tot Michael Bay of dergelijke meer, maar toch moet ik constateren dat het intensiteit en daarom ook de kwaliteit van de man z'n films er serieus op achteruit is gegaan.

Ook de historische achtergrond en de daarbij horende, tot in de kleinste details uitgewerkte, kostuums heb ik deze keer moeten missen.

Zelfs de immer boeiende 'hoogmoed komt voor de val'-thematiek werd geschrapt in Rescue Dawn. In de plaats van poëtische one-liners en beelden van een overmoedige Kinski, moeten we het nu stellen met een moedige Christian Bale die -in tegenstelling tot Kinski- in z'n opzet slaagt.

Gelukkig weet de Viëtnamese natuur voldoende te boeien om net niet geflest te zijn. 2.5*


avatar van Jeauhan

Jeauhan

  • 879 berichten
  • 0 stemmen

Redelijke film die opvallend neutraal blijft en nergens patriottistisch wordt. Moet het duidelijk niet van sterke dialogen en geweldig acteerwerk hebben.

Het verhaal zelf is best interessant en boeiend en wordt ook redelijk gebracht.

Visueel ziet het er soms ietwat amateuristisch uit, hoewel de omgeving prachtig is.


avatar van eljefke

eljefke

  • 18 berichten
  • 66 stemmen

Veel mensen kunnen het einde niet apprecieren wat ik dus niet snap omdat dit en waar gebeurd verhaal is en ook alles echt is gebeurd wat er op het einde gebeurt ( nogal veel gebeurt gebruikt ). Miss niet in een karretje mar Dieter werd wel duidelijk gestolen uit de handen van de CIA agenten.. enzo...


avatar van Jeauhan

Jeauhan

  • 879 berichten
  • 0 stemmen

eljefke schreef:

Veel mensen kunnen het einde niet apprecieren wat ik dus niet snap omdat dit en waar gebeurd verhaal is en ook alles echt is gebeurd wat er op het einde gebeurt ( nogal veel gebeurt gebruikt ). Miss niet in een karretje mar Dieter werd wel duidelijk gestolen uit de handen van de CIA agenten.. enzo...

Over dat waargebeurde verhaal. Wie waren in de jungle de getuigen die het verhaal van Dieter kunnen bevestigen?

En juist dat het (wat jij ook toegeeft) misschien niet in een karretje is maar iig wel uit handen van de CIA: Dát is nu net juist de kritiek van sommigen over het einde: waarom zulks soort opsmuk?