Genre: Oorlog / Biografie
Speelduur: 126 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Werner Herzog
Met onder meer: Christian Bale, Steve Zahn en Jeremy Davies
IMDb beoordeling:
7,2 (115.515)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 23 augustus 2007
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Rescue Dawn
"A true story of survival... declassified."
De film is gebaseerd op de documentaire Little Dieter Needs to Fly uit 1997. De film vertelt het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse gevechtspiloot Dieter Dengler (Bale), die tijdens de Vietnamoorlog boven Laos wordt neergehaald en in een gevangenenkamp terechtkomt. Hij onderneemt vervolgens met een groep medegevangenen een gewaagde ontsnappingspoging.
Externe links
Acteurs en actrices
Dieter Dengler
Duane
Spook
Province Governor
Admiral
Gene
Norman
Jet Pilot
Pathet Lao Guard
U.S. Navy Pilot
Video's en trailers
Reviews & comments
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Ik vond Bale's acteerwerk ronduit ruk. Zijn dialogen zijn erg onnatuurlijk en het hele kamp gebeuren zit daar eigenlijk vol mee.
Het hele kampgebeuren kon mij zodoende niet echt bekoren, maar alles daarvoor en daarna wel, dus dat maakt veel goed.
Het einde is idd een beetje vreemd optimistisch, maar toch vond ik het wel passen in de lijn van de film, gevoelsmatig klopte het wel voor mij.
Al met al een ok film, maar van Herzog verwachtte ik toch iets heel anders: meer voor en na gevangeniskamp, zeg maar.
snip
-
- 142 berichten
- 770 stemmen
best aardige film.
zeker een keer de moeite waard om te kijken. het geeft een goed beeld van zo'n kamp. film begon best traag maar werd daarna beter.
toch vond ik het over het totale beeld gezien net niet.
3*
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Goede oorlogsfilm. Weer eens wat anders dan we were soldiers.
3.5*
dvdfreak123
-
- 1126 berichten
- 1700 stemmen
weer fantastische acteerprestatie van bale en een goeie film 
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Doet erg realistisch aan. met name doordat het vrij naturel in beeld word gebracht, niet veel aktiescenes of ovedreven sadisme van de vietnamezen. kiest dus geen partij, maar vertelt slechts het verhaal van de dappere dieter ( wederom een glansrol van Bale) die een gewaagde ontsnapping op touw zet. Toont ook wat gevangenschap, onder erbarmelijke omstandigheden, met een mens kan doen.
Goede karakterfilm, best ingrijpend.
Carotte
-
- 56 berichten
- 36 stemmen
Was er halverwege film pas zeker van dat Bale geen dubbelrol speelde. Die Jesus gevangene leek wel erg veel op hem haha.
The_Game
-
- 447 berichten
- 644 stemmen
Goede film, wat vooral blijft boeien door het sterke acteerwerk can Bale en zelfs Zahn. De film begint wat matig, maar na goed 25 min begint hij dan echt op gang te komen. Zeker een aanrader voor degene die van een goed drama.
4.0*
wwelover
-
- 2605 berichten
- 3963 stemmen
Wel een aardige film, geen standaard oorlogsfilm. Ook niet super veel actie, was ook meer een drama-oorlogsfilm. Het verhaal is niet verbluffend sterk, maar blijft toch wel continue boeiend ondanks de wat matige start van de film. Maar de leuke karakters houden het leuk. Zeker door het acteerwerk van Christian Bale, één van de beste acteurs op dit moment. Maar ook opvallend genoeg een zeer sterke Zahn. Heb hem wel eens in komedies gezien, maar die viel hij me nooit echt op. Maar hij kan dus wel degelijk acteren. Ook mooi score.
3.5*
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
een dikke 4,0(H) Christian Bale speelde erg goed! Een goede en orginele film. Ook Steve Zahn zette hier een goede acteerprestatie neer.
SuperErt
-
- 33 berichten
- 134 stemmen
Deze film is echt een aanrader. Boeiend en spannend verhaal van begin tot eind. 4* dik verdient.
De gevechten ogen realistisch en Bale gaat ze ook uit de weg. Wat natuurlijk realistischer is dan bij andere gevechtsfilms zoals Rambo.
i.Ron S.
-
- 255 berichten
- 2735 stemmen
Ik vond de film slaapverwekkend
Misschien was je al moe...
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7281 stemmen
Tegenvaller.
Bale is niet in goede doen en dit soort verhalen kennen we nu zo langzamerhand wel. Het is niet slecht, maar binnen het gevangenis-genre zeker gemiddeld. Het lijkt of de film soms ietwat stuurloos is. Het einde is tenekrommend.
Gemiddeld met af en toe een uitschieter. Niets meer, misschien minder. Jammer.
slobmeister
-
- 9 berichten
- 785 stemmen
Wat een afschuwelijke film! Ik denk dat Dieter Dengler (goh, hoe toevallig de enige die het verhaal kan navertellen) een iets te rijke fantasie heeft. De man komt niet terecht in een kamp, nee, het blijkt een circus te zijn! Dat ik hier lees dat sommige kijkers vinden dat er een goed beeld wordt geschapen van zo'n kamp is werkelijk waar bizar!
Bale's onrealistisch bijdehandte opmerkingen en gezichtsuitdrukkingen waren werkelijk bedroevend slecht. Je gaat mij echt niet vertellen dat je zulke stoere praatjes hebt als je daadwerkelijk de dood in de ogen kijkt. Hij gaat maar door en door..
Daar recht tegenover staat dan weer die man die samen met hem vlucht en ineens totaal de weg kwijt is. Kan iemand mij vertellen wat voor traumatische ervaringen de beste man ineens gehad lijkt te hebben?
En dan het einde.. daar wil ik niet eens over beginnen!
Ik vermoed dat Dieter dagelijks al sjorrend deze film bekijkt..
Deze film is absoluut terug te vinden in mijn flop 10!
Flavio
-
- 4900 berichten
- 5236 stemmen
Dieter Dengler (goh, hoe toevallig de enige die het verhaal kan navertellen)
Ik vermoed dat Dieter dagelijks al sjorrend deze film bekijkt..
Beetje kort door de bocht deze opmerkingen.
Dengler was al een tijdje dood voor de film uitkwam. En Dengler was niet de enige overlevende, een van de Aziatische gijzelaars heeft het ook overleefd.
Hij en verschillende nabestaanden waren niet erg te spreken over de film (met name hoe Eugene wordt geportretteerd) maar dat ligt eerder aan Herzog dan aan Dengler.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Je gaat mij echt niet vertellen dat je zulke stoere praatjes hebt als je daadwerkelijk de dood in de ogen kijkt. Hij gaat maar door en door..
Slobmeister: Dat jij in zo'n situatie niets zou doen en de dood zou afwachten, oké. Maar niet iedereen is bang voor de dood en juist die mensen durven risico's te ondernemen, om juist niet dood te gaan.
Ook denk ik dat jij heel erg weinig oorlogsverhalen hebt gehoord of gelezen. Misschien wel geen (op deze na). Of misschien heb je de serie: Band of Brothers gezien.
In deze serie staan soldaten elke dag oog in oog met de dood en ook al hebben ze geen ''stoere praatjes'', ze ondernemen wel elke dag risico's. En weet jij wat het mooie van deze serie is?
Echt niet? Oké, ik vertel het je wel:
Het is een verfilming van een waar gebeurt verhaal.
Ik vind heel jouw reactie op deze film nérgens op slaan (mein mening). Zelf vind ik de film niet super, maar jij kraakt de film af op dingen die niet eens mee horen te tellen in je beoordeling. Je hebt het ergens over gezichtsuitdrukkingen. Je vind de gezichtsuidrukkingen heel erg slecht, maar daarmee kraak je al het acteerwerk af wat naast de gezichtsuitdrukkingen gelevert is.
Je hoort dus over het acteerwerk te oordelen, niet over hoe ze ademen in de film of hoe ze hun rijst opeten.
Dat jij de film 1.0* waard vind, dat laat ik helemaal aan jou over. Dat is jouw mening. Maar waarom je een 1.0* hebt gegeven... dat blijft (voor mij) een raadsel.
Zelf vind ik deze film een keiharde 4.0* waard.
slobmeister
-
- 9 berichten
- 785 stemmen
@ Flavio: Je hebt gelijk, het was wat kort door de bocht maar ik schreef dit net nadat ik de film met veel pijn en moeite uit had gezeten en kon mijn teleurstelling moeilijk bedwingen.
De (opvallende) feiten jij noemt kende ik niet. Je hebt eveneens gelijk dat je zegt dat het eerder van Herzog af al komen.
@ Bart Simpson: Klopt, ik zou het in mijn broek doen van angst. En ik besef me wel degelijk dat er heel wat mensen zullen zijn die heel wat dapperder zijn maar Bale gedraagt zich als een komiek, en dat gaat me toch echt te ver! Als ik een goede comedy had willen zien had ik ook wel voor een andere film gekozen!
Verder is het prima dat je dit denkt, maar ik vind Band of Brothers de beste serie ooit gemaakt. Band of Brothers en Rescue Dawn staan dan ook lijnrecht tegen over elkaar.
Ik snap overigens niet dat je na een paar zinnen al denkt te weten hoe ik als persoon in elkaar zit. Even voor jou ter info: ik ben een groot fan van oorlogsfilms en ik heb een jaar in Vietnam gezeten waar ik zowat iedere dag heb gelezen over de oorlog in Vietnam. Als jij denkt dat dat niet zo is dat uiteraard ook prima voor mij.
Nog mooier maak je het als je me gaat vertellen hoe ik acteerwerk dien te beoordelen. Sorry, maar mijn beroep is niet filmrecensent!
Als je het niet heel erg vindt beoordeel ik acteerwerk wel degelijk om bij wijze van spreken de manier waarop ze rijst eten of hoe ze ademen!
Ieder mens zal een film en acteerwerk op andere factoren beoordelen.. maar goed ook, want anders hadden we dit meningsverschil nooit gehad en was het maar een saaie boel geweest! 
Het is een van de weinige films die ik in mijn leven gezien heb die ik halvewege uit wilde zetten.. Alleen om die reden lijkt me die 1 ster gerechtvaardigd. Voor mij persoonlijk dan uiteraard!
Ik ben overigens wel nieuwsgierig waarom jij het dan juist zo'n goede film vindt!
micheal
-
- 35 berichten
- 0 stemmen
Wat een afschuwelijke film! Ik denk dat Dieter Dengler (goh, hoe toevallig de enige die het verhaal kan navertellen) een iets te rijke fantasie heeft. De man komt niet terecht in een kamp, nee, het blijkt een circus te zijn! Dat ik hier lees dat sommige kijkers vinden dat er een goed beeld wordt geschapen van zo'n kamp is werkelijk waar bizar!
Bale's onrealistisch bijdehandte opmerkingen en gezichtsuitdrukkingen waren werkelijk bedroevend slecht. Je gaat mij echt niet vertellen dat je zulke stoere praatjes hebt als je daadwerkelijk de dood in de ogen kijkt. Hij gaat maar door en door..
Daar recht tegenover staat dan weer die man die samen met hem vlucht en ineens totaal de weg kwijt is. Kan iemand mij vertellen wat voor traumatische ervaringen de beste man ineens gehad lijkt te hebben?
En dan het einde.. daar wil ik niet eens over beginnen!
Ik vermoed dat Dieter dagelijks al sjorrend deze film bekijkt..
Deze film is absoluut terug te vinden in mijn flop 10!
slobmeister je hebt helemaal gelijk.Dit is echt een afschuwelijke film.Het begon allemaal goed en ik dacht dat het een goede film zou zijn maar zoals jij het zegt in plaats van in een kamp komt ie in een circus terecht.En vooral de opmerking van Bale waren ongeloofwaardig en stom.Ik probeerde het af te kijke maar na 45 minuten kon ik het niet meer uitstaan.Het werd steeds erger.Ik snap echt niet waarom deze film zo hoog gewaardeerd word.een halve ster voor de mooie omgeving want er is niks anders goed aan deze film.
Oggie
-
- 7 berichten
- 8 stemmen
ik vond hem goed. Leuke film, begint meteen en weinig gezeik eromheen. Bij momenten echt spannend, de eerste helft was wel wat beter dan het 2e deel.
Mogelijk een beetje aangedikt, ala amerika, maar het is dus wel gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
ik geef hem een 4,0, vooral zonder verwachtingen vooraf
michelletjuuh
-
- 25 berichten
- 0 stemmen
slobmeister schreef:
Wat een afschuwelijke film! Ik denk dat Dieter Dengler (goh, hoe toevallig de enige die het verhaal kan navertellen) een iets te rijke fantasie heeft. De man komt niet terecht in een kamp, nee, het blijkt een circus te zijn! Dat ik hier lees dat sommige kijkers vinden dat er een goed beeld wordt geschapen van zo'n kamp is werkelijk waar bizar!
Bale's onrealistisch bijdehandte opmerkingen en gezichtsuitdrukkingen waren werkelijk bedroevend slecht. Je gaat mij echt niet vertellen dat je zulke stoere praatjes hebt als je daadwerkelijk de dood in de ogen kijkt. Hij gaat maar door en door..
Daar recht tegenover staat dan weer die man die samen met hem vlucht en ineens totaal de weg kwijt is. Kan iemand mij vertellen wat voor traumatische ervaringen de beste man ineens gehad lijkt te hebben?
En dan het einde.. daar wil ik niet eens over beginnen!
Ik vermoed dat Dieter dagelijks al sjorrend deze film bekijkt..
Deze film is absoluut terug te vinden in mijn flop 10!
michael en slobmeister ik heb jullie bericht gelezen over deze poep film.jullie hebben onzettend gelijk.deze film is ongelofelijk.het was wel een goed verhaal maar daarna werd het slechter en slechter.die kamp waar die balen er was was echt zwaar bizar en raar.die balen gaat maar door en door met zijn klote gepraat.ik werd er kapot ziek van zijn klote gepraat.
nou ik snap niet waarom deze film zo hoog staat.maar van mij krijgt deze poepfilm een 0,5
geezoes
-
- 240 berichten
- 470 stemmen
Guttegut. Ik ga lekker in het middelmaatje hangen. Zo slecht als bovenstaand omschreven vond ik hem niet. Tuurlijk is het geen 5 sterrenfilm, maar ik heb zeker wel slechtere poepfilms gezien hoor.
Het zal allemaal vast wel echt gebeurd zijn, maar dan met een dikke korrel zout. Denken jullie dat Jezus echt over het water gelopen heeft en dat ie opgestaan is uit de dood? Welnee, het was gewoon een goede knul en later is het allemaal wat aangedikt. Zelfde gevalletje als met deze film. Het is toch niet te checken. Ze hebben het verhaal gewoon een beetje versierd met een wat spectaculairder verzinseltje hier en daar. Komt de film vast wel ten goede anders had er misschien helemaal geen *piep* aan geweest.
deTuinman
-
- 1186 berichten
- 0 stemmen
@ Slobmeister
Je praat over de situaties alsof je ze niet snapt of denkt niet waar te zijn. Vooral je niet kritische beredenering slaat nog kant nog wal, aangezien je duidelijk de film half bekeken hebt. Of je smaak niet verder reikt dan hersenloze van Damme-films.
slobmeister
-
- 9 berichten
- 785 stemmen
Ok,
Laat ik beginnen met je het advies te geven je eigen bericht eerst nog een keer goed door te lezen voordat je op 'plaatsen' drukt want zelden heb ik in zo'n korte reactie zoveel onbegrijpbare zinnen gezien.
Om hier een serieuze reactie op te kunnen geven zal je jezelf toch echt nader moeten verklaren. Het enige wat ik hierop kan antwoorden is:
Punt 1: Ik heb de film niet "half" bekeken.. wat je daar dan ook mee mag bedoelen. De film heb ik van de eerste tot de laatste minuut vol afgrijzen uitgezeten.
Punt 2: Zoals je zelf ook hebt kunnen zien heb ik nooit eerder een film van van Damme beoordeeld op Moviemeter. Of ik van hersenloze films houd? Misschien wel, misschien niet. Wat maakt een film hersenloos?
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2101 stemmen
@ Slobmeister
Je praat over de situaties alsof je ze niet snapt of denkt niet waar te zijn. Vooral je niet kritische beredenering slaat nog kant nog wal, aangezien je duidelijk de film half bekeken hebt. Of je smaak niet verder reikt dan hersenloze van Damme-films.
Was je dronken of ben je een taalvirtuoos? Ik zie hier een Gerrit Komrij in de dop
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2101 stemmen
De film houdt zich bij mijn weten redelijk nauwkeurig aan het boek en de documentaire, aangezien alles in grote lijnen echt gebeurd is. Prima.
Maar als je het als film bekijkt, vond ik het gevangenschap wat tam, het ergste wat er gebeurt is dat ze rare dingen moeten eten. De gemiddelde Vietnam film is wat dat betreft stukken wreder. Het gedeelte dat daarna komt is stukken beter waarbij je echt meeleeft met hetgeen zich op je scherm afspeelt. Waarmee ik niet wil zeggen dat een film wreed moet zijn om goed cq. geloofwaardig te zijn, maar het was me allemaal wat te 'steriel' in het kamp. Bale schijt in zijn broek, maar daar zie je niks van, bijvoorbeeld.
Desondanks een boeiende film met prima muziek van Badelt.
3.5 sterren
michelletjuuh
-
- 25 berichten
- 0 stemmen
jonge mensen jullie snappen het gwn niet
het gaat maar niet in jullie hoofden
rescue dawn is een van de poepste film van de hele wereld!!!!!!!!
ik heb nog nooit zon poep film gezien
die van balen zat alle lul verhalen te vertellen
denk je nou echt dat je zo iets kan zeggen wanneer je bent gevangen genomen bij je vijanden
nou ze fillen jou kont niet normaal
ik snap echt niet hoe deze klote film zo hoog staat
ik ben het 100% eens met slobmeister en michael want dit is een onzettende poep film
het verhaal was goed maar hoe de mensen acteerden was ongelofelijk slecht
die van balen die speelt al helemaal slecht met zijn bullshit gepraat
die van balen in plaat van een kamp komt die in een circus terecht
en het begon maar steeds erger en erger te worden en na de helft van de film kon ik het niet meer uitstaan!
Het werd steeds erger.Ik snap echt niet waarom deze film zo hoog gewaardeerd word.een halve ster voor de mooie omgeving want er is niks anders goed aan deze film.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
jonge mensen jullie snappen het gwn niet
het gaat maar niet in jullie hoofden
rescue dawn is een van de poepste film van de hele wereld!!!!!!!!
En toen stopte ik met lezen.
michelletjuuh
-
- 25 berichten
- 0 stemmen
lykathea schreef:
En toen stopte ik met lezen.
nou als je al stopte te lezen met mijn mening over deze poepfilm dan heb jij gewoon geen smaak in films vriend
ik bedoel als je deze poep film al leuk vind dan heb je helemaal geen smaak in films
Gerelateerd nieuws

Vijf spannende survival-films gebaseerd op een echt verhaal | MovieMeter Toplijst

Netflix gaat relatief veel grote filmtitels verwijderen

Vijf survival-films die zijn gebaseerd op een waargebeurd verhaal
Bekijk ook

Lektionen in Finsternis
Documentaire, 1992
17 reacties

Hotel Rwanda
Drama / Oorlog, 2004
726 reacties

Manon des Sources
Drama, 1986
99 reacties

Jean de Florette
Drama, 1986
130 reacties

Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media
Documentaire, 1992
5 reacties

Les Diaboliques
Mystery / Thriller, 1955
218 reacties
Gerelateerde tags
war crimesvietnamese oorloglaos soldaatgeweldpipe smokingrice paddyletter from homeant's nestnet fishingdragging someoneairplane shot down
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








