Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Mexico
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Rudy Youngblood, Dalia Hernández en Jonathan Brewer
IMDb beoordeling:
7,8 (354.398)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 januari 2007
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Apocalypto
"No one can outrun their destiny."
Tegen het einde van het Maya-tijdperk woont Jaguar Paw samen met zijn familie in een kleine Maya nederzetting in het bos. Op een dag wordt zijn dorp overvallen door een groep Maya uit een naburige gemeenschap. Hij weet zijn hoogzwangere vrouw en zoontje te verstoppen in een grot in de grond, maar wordt zelf gevangen genomen. Zal hij z'n vrouw en kinderen ooit nog terug zien?
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 354398)
- Trailer (YouTube)
- Apocalypto (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Jaguar Paw
Zero Wolf
Middle Eye
Sky Flower
Chilam
Mother in Law
Seven
Blunted
Flint Sky
Turtles Run
Video's en trailers
Reviews & comments
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Het is zoals al eerder gezegd een avonturenfilmpje met Maya's. Niets meer en niets minder.
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
Films doorbreken taboes...vaak gevuld met vooroordelen en halve waarheden...oke.
Argument 1
massagraven , en de vele bloederige beelden.
(Gezien de vrij recente genocide ongepast)
Argument 2
Nog maar ong. 50 jaar geleden heeft daar een genocide( burgeroorlog) plaatsgevonden die zijn weerga niet kent.(1960/1980)
Argument 3
Daders van dit drama bekleden(volgens mij) nog steeds belangrijke politieke functies...geen veroordeling niks...jajaja vergezocht...maar nog steeds een heel gevoelig punt.
Argument 4
De zonsverduistering leek de Maya vreemd...ahum..
Deze film gaat uit mijn update lijst (stem blijft staan)dus ik zal jullie berichten niet lezen en dus ook niet meer reageren.
Avonturenfilmpje met Maya,s......o mijn god..
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Dat er veel bloed in komt kan ik begrijpen als kritiek, maar dat ene massagraf dat zo'n minuut in beeld komt? Waarom een film afbreken omdat er een massagraf in komt?
Nogmaals, wat heeft dit te maken met een film die zich in een compleet ander tijdperk afspeelt?
Wederom heeft dit geen zak met Apocalypto te maken.
Avonturenfilmpje met grote blauwe smurfen... o mijn god
OliverDogg
-
- 201 berichten
- 195 stemmen
Het leek me wel vrij duidelijk dat de Maya's wisten wat die zonsverduistering was. De zon is opnieuw tevoorschijn gekomen juist omdat ze mensen geofferd hadden, lijkt me.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Argument 1
massagraven , en de vele bloederige beelden.
(Gezien de vrij recente genocide ongepast)
Argument 2
Nog maar ong. 50 jaar geleden heeft daar een genocide( burgeroorlog) plaatsgevonden die zijn weerga niet kent.(1960/1980)
Argument 3
Daders van dit drama bekleden(volgens mij) nog steeds belangrijke politieke functies...geen veroordeling niks...jajaja vergezocht...maar nog steeds een heel gevoelig punt.
Het wordt hier steeds gekker!
Deze film gaat uit mijn update lijst (stem blijft staan)dus ik zal jullie berichten niet lezen en dus ook niet meer reageren.
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
Oke dan...ik kan het niet laten..
ben benieuwd wat ik hier voor reactie op krijg:
De nonacteurs spreken Yukatec, de belangrijkste Mayataal uit het Mexicaanse Yucatan. Het landschap is echter niet dat van Yucatan, maar past eerder bij Quintana Roo het Mexicaanse gedeelte of Guatemala,,,,, Yucatan is vlak, zonder oppervlakterivieren(bijna dan) , wegens het kalksteenreliëf.
Niet gelijk blerren van....zwakkeling....wordt steeds gekker...maar kom met een goed tegenargument.
Of zeg me wat een goed argument zou kunnen zijn om deze film 0,5* te geven
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Waar heb je dat gaan opzoeken.
Je komt hier weeral met een belachelijk argument aanzetten.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Hier ben je ineens heel wat vriendelijker dan via PM.
De nonacteurs spreken Yukatec, de belangrijkste Mayataal uit het Mexicaanse Yucatan. Het landschap is echter niet dat van Yucatan, maar past eerder bij Quintana Roo het Mexicaanse gedeelte of Guatemala,,,,, kolkende rivieren en heuvels. Yucatan is vlak, zonder oppervlakterivieren(bijna dan) , wegens het kalksteenreliëf.
Maar goed, als dit soort zaken je gaan storen dan kan je dit natuurlijk als een argument aanhalen. Al vind ik dat dit zeker geen film tot 0,5* mag degraderen. Dit soort kleinigheden zijn trouwens in elke film te vinden.
Zoals ik al eerder zei, het was niet de bedoeling van de regisseur om hier een historisch correcte documentaire van te maken. Het is gewoon een erg vermakelijke avonturenfilm die zich afspeelt in een bepaalde omgeving.
Maar al die genocides die niets met deze film te maken hebben erbij gaan halen, dat sloeg toch nergens op. Dat moet jij toch ook zien.
Of zeg me wat een goed argument zou kunnen zijn om deze film 0,5* te geven
Als je de film volledig zou bekijken en als je gewoon zegt dat de film je totaal niet ligt, dan is het al voldoende.
Het cijfer dat je geeft boeit me totaal niet, maar als dat komt van mensen die niet eens de moeite doen om een film volledig af te zien en dan ook nog eens gaan doorspoelen,.... Tja, dan heb ik daar wel problemen mee.
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
Maar het argument wat in jou oogjes niet klopt...klopt dat ook idd niet?...zuig ik dat uit mijn duim?...zeg daar eens wat over.
Argumenten zijn voor een ieder verschillend , persoonlijk.
Dat de gesproken taal / landschap niet overeen komt viel me gelijk op...maar daar moet je ook een beetje een kenner voor zijn.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Hangt ervan af wat voor argumenten het zijn.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Maar het argument wat in jou oogjes niet klopt...klopt dat ook idd niet?...zuig ik dat uit mijn duim?...zeg daar eens wat over.
Je hebt het over burgeroorlogen en genocides. Wat heeft dat in godsnaam met deze film te maken? Argumenten moeten natuurlijk wel filmgerelateerd blijven.
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
Het cijfer dat je geeft boeit me totaal niet, maar als dat komt van mensen die niet eens de moeite doen om een film volledig af te zien en dan ook nog eens gaan doorspoelen,.... Tja, dan heb ik daar wel problemen mee.
Beste Nomakje...als je een paar berichten terug leest had je kunnen constateren dat ik het laatste gedeelte van de film alsnog bekeken heb.
Wist je trouwens dat er in de hele film geen 1 echte Maya meespeelt?
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Wist je trouwens dat er in de film Lord of the Rings geen enkele hobbit in meespeelt?
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Beste Nomakje...
Wist je trouwens dat er in de hele film geen 1 echte Maya meespeelt?
Is dat zo? Dus imdb liegt?
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Wist je trouwens dat er in de film Lord of the Rings geen enkele hobbit in meespeelt?

angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
Imbd zit idd fout.
Wel eens van mestiezen gehoord?....en dat is weer heel wat anders dan de originele Maya.
Imbd is een Amerikaanse site dus die zullen nooit toegeven dat de nonacteurs mesties zijn.
In deze film wordt een beschaving door mestiezen onderuitgehaald.
Sorry...maar zo zie en voel ik dat nu eenmaal.
Mijn excuses voor de flauwe pm die ik je stuurde...had ik niet moeten doen .....
Aangezien ik alsnog de film heb afgezien en hem nog niks vind vind ik het jammer dat ik van alles naar mijn hoofd krijg geslingerd...accepteer mijn mening.
saluut
Filmkonyn
-
- 163 berichten
- 1252 stemmen
Hoe kun je zijn stem dan serieus nemen? Hij heeft de film niet volledig gezien dus zou hij ook geen beoordeling mogen geven aangezien de stem uitgaat naar de gehele film.
Dus wat jij zegt, is alleen een cijfer voor de hele film? Iemand die de film leuk vindt kijkt het helemaal. Iemand die het niet leuk vind, kijkt het niet helemaal..
Volgens jouw theorie is dan de overgrote meerderheid van de stemmers, degene die hem wél leuk vinden, want anders kijken ze de film niet af. Dus krijg je een positief cijfer... Die paar die hem dan wel afkijken en het niet leuk vinden geven een negatief cijfer...
Ik heb vandaag Hora gekeken en ik heb met pijn en moeite het einde gehaald, maar al had ik het na een half uur afgezet, dan nog kreeg het een 0,5 ster, omdat IK het een k-film vind.
Ik blif bij mijn standpunt dat áls een film geen zak aan is (excuus taalgebruik) je het gewoon af kan zetten en hier een onvoldoende geven. Nogmaals, het cijfer is een beoordeling van JOU... en JIJ vind het een k-film... En daar hoef je het absoluut niet mee eens te zijn, maar het geeft wel de mening van de desbetreffende persoon weer.
narva77 (crew films)
-
- 12736 berichten
- 6541 stemmen
Imbd zit idd fout.
Imbd is een Amerikaanse site dus die zullen nooit toegeven dat de nonacteurs mesties zijn.
FOUT!
De IMDB is van oorsprong een Britse site (uit Wales geloof ik)!
StickStickly
-
- 57 berichten
- 33 stemmen
Nha...en dan Inglourious Bastards...is idd ook een film die historisch gezien niet klopt....voor geen meter zelfs!! 
Ga je Inglourious Bastards hier ook al bij betrekken?
Het is toch niet dat als een film niet historisch correct is,
dat ie direct een 0,5 moet krijgen?
Sorry hoor maar dat is behoorlijk kinderachtig en niet oprecht stemmen.
Als Mel Gibson elke pagina van elk historisch boek over de Maya's moest doornemen zou dat ook wel wat dom zijn geweest.
Dus hou nu gewoon je mond!
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
IMDb is opgericht in 1990 door een internetnieuwsgroep rec.arts.movies en is in 1998 van eigenaar gewisseld.
Momenteel is Amazon .com de eigenaar en die is gevestigd in Seattle , Washington...nog steeds.
Layla!
-
- 175 berichten
- 276 stemmen
Nha...en dan Inglourious Bastards...is idd ook een film die historisch gezien niet klopt....voor geen meter zelfs!! 
Maar in die film wordt niemand voor zijn schenen geschopt....daar wordt de agressor op een andere manier dan in werkelijkheid is uitgeschakeld / beeindigd.
Als de film wat meer op waarheid had berust had het niet zo,n heel groot probleem geweest , denk aan de film / docu Shoa...verschikkelijk om te zien maar 100% op waarheid berust.
Ik ben er klaar mee.
Maar dan praat je jezelf toch verschrikkelijk tegen.. Je vond Inglourious Bastards goed (klopte historisch gezien voor geen meter), maar Apocalypto vond je nergens over gaan terwijl die veel meer in de buurt komt van historische correctie dan IB.
Shoa was verschrikkelijk om te zien maar omdat ie op waarheid is berust is ie wel goed? IB NIET op waarheid berust, maar ook goed? En dan Apocalypto op waarheid GEBASEERT en niet goed?
Ik denk dat jij een probleem hebt?
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat jij een probleem hebt?
Leer nou eens goed te lezen wat er staat. (Begrijpend lezen)
IB en Apocalypto zijn allebei historisch gezien hartstikke fout.
Alleen wordt in IB geen hele beschaving onderuit gehaald , en dat gebeurt in Apocalypto wel.
Probeer de dingen een beetje in het juiste context te plaatsen.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Je neemt deze film iets te serieus. Het is entertainment..
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Ik blif bij mijn standpunt dat áls een film geen zak aan is (excuus taalgebruik) je het gewoon af kan zetten en hier een onvoldoende geven. Nogmaals, het cijfer is een beoordeling van JOU... en JIJ vind het een k-film... En daar hoef je het absoluut niet mee eens te zijn, maar het geeft wel de mening van de desbetreffende persoon weer.
Dat is een behoorlijk subjectieve manier van stemmen... Ik dacht altijd dat je op deze site pas mag stemmen als je de film gezien had. Als je de film afzet na een halfuur dan is dat toch geen objectieve mening meer? dat is enkel een impressie en op basis van die impressie mag men dan stemmen? Neen hoor, ik kijk alle films af, zelfs degene die mij helemaal niet aanstaan, waarom? op basis van respect. Je zit hier op een site vol users met alle verschillende smaken, dus als je een film wilt bespreken of afbreken heb dan het respect om hem gans te zien. Als da nog niet lukt hou dan je gewoon je mond. Zie je hem helemaal, dan mag ervan mij zoveel over lullen als je wilt.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Leer nou eens goed te lezen wat er staat. (Begrijpend lezen)
IB en Apocalypto zijn allebei historisch gezien hartstikke fout.
Alleen wordt in IB geen hele beschaving onderuit gehaald , en dat gebeurt in Apocalypto wel.
Probeer de dingen een beetje in het juiste context te plaatsen.
Volgens mij worden in IB de Duitsers behoorlijk onderuit gehaald 
Je bent lekker consequent bezig, straks ga je Avatar afkraken omdat Pandora niet bestaat en dus historisch incorrect is. Als deze film echt serieus bedoeld was(bv. biopic, documentaire) dan zou ik het ook storend vinden, maar deze film is duidelijk niet voor dat doeleinde bestemd.
Apocalypto is zeker niet perfect, maar de argumenten die jij aanhaalt raken kant noch wal.
Filmkonyn
-
- 163 berichten
- 1252 stemmen
Dat is een behoorlijk subjectieve manier van stemmen... Ik dacht altijd dat je op deze site pas mag stemmen als je de film gezien had. Als je de film afzet na een halfuur dan is dat toch geen objectieve mening meer? dat is enkel een impressie en op basis van die impressie mag men dan stemmen? Neen hoor, ik kijk alle films af, zelfs degene die mij helemaal niet aanstaan, waarom? op basis van respect. Je zit hier op een site vol users met alle verschillende smaken, dus als je een film wilt bespreken of afbreken heb dan het respect om hem gans te zien. Als da nog niet lukt hou dan je gewoon je mond. Zie je hem helemaal, dan mag ervan mij zoveel over lullen als je wilt.
Dat is jouw mening.. ik heb een andere mening.. en daar kunnen we nog uren lang over doorgaan, maar punt blijft hetzelfde.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Dus als je een single van een cd beluistert mag je dus op die gehele cd stemmen? man, wat voor een bullshit is me dat.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Dat is jouw mening.. ik heb een andere mening.. en daar kunnen we nog uren lang over doorgaan, maar punt blijft hetzelfde.
Je kan een mening over iets hebben, maar een feit blijft een feit. Hoe kan jij een film beoordelen als je er maar een fractie van hebt gezien?
Een rechter gaat toch ook niemand een straf opleggen als hij maar een halve pagina van het complete dossier heeft gelezen.
angel-eyes18
-
- 259 berichten
- 0 stemmen
Apocalypto is zeker niet perfect, maar de argumenten die jij aanhaalt raken kant noch wal.
Iets wat niet bestaat heeft geen historie....dus laten we Pandora er buiten houden.
Waarom denk je dat IB wel door de Duitsers wordt geaccepteerd en Apocalypto niet door bv de hele mayabevolking...zeg het maar.
En nee...het waren geen Maya die in de film meespeelden maar Mestiezen...zelfs het yucatec dialect is incorrect , net zoals plaats , landschap en de styl.
Afgezien van dat vondt ik de vele bloederige scenes walgelijk. Wat ik dan te zien krijg heb ik al helemaal geen woorden voor.. ik krijg tot 2x toe exact de zelfde offerscene te zien...walgelijk.
Zonder mijn ID prijs te geven moet ik zeggen dat ik ook gevoelsmatig deze film zwaar afkeur.
Gerelateerd nieuws

Bejubelde avonturenfilm 'Apocalypto' dinsdagavond te zien op televisie

Geprezen avonturenfilm 'Apocalypto' ook weer te streamen via Prime Video

'Apocalypto' is terug op streaming: 'Gibson is een geniale gek'

Vijf van de meest gewelddadigste speelfilms ooit gemaakt
Bekijk ook

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties

Izgnanie
Drama, 2007
129 reacties

Felon
Misdaad / Drama, 2008
604 reacties

Carlos
Biografie / Misdaad, 2010
48 reacties

Perfume: The Story of a Murderer
Misdaad / Drama, 2006
873 reacties

Frost/Nixon
Biografie / Drama, 2008
161 reacties
Gerelateerde tags
verlies van geliefdesolar eclipseslavernijjaguar dorpmaya civilizationwoudtribeindiaanhuman sacrificecentral americaancient civilization 16e eeuwyucatec maya language films about indiansфильмы об индейцахancient language film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








