Genre: Actie / Oorlog
Speelduur: 117 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Gerard Butler, Lena Headey en David Wenham
IMDb beoordeling:
7,6 (906.650)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 22 maart 2007
On Demand:
Vanaf 6 maart op Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vanaf donderdag 26 februari in 10 bioscopen
Plot 300
"Spartans, prepare for glory!"
In 480 voor Christus geeft de koning van Sparta leiding aan de slag om Thermopylae. Hij gaat hier samen met zijn troepen de strijd aan tegen de opkomende Perzen. Deze confrontatie zal leiden tot 's werelds eerste democratie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 906650)
- Trailer (YouTube)
- 300 (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Vanaf 6 maart op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
King Leonidas
Gorgo
Theron
Dilios
Captain
Stelios
Astinos
Daxos
Ephialtes
Xerxes
Video's en trailers
Reviews & comments
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Nou dit is wel degelijk fictie hoor...;) hoe het verfilmt is althans
Fictief zijn alle speelfilms. Documentaires, biografiën etc. zijn non-fictie.
Ik neem aan dat je onrealistisch bedoelt, daarin heb je volkomen gelijk.
Schiedammer
-
- 442 berichten
- 438 stemmen
Dit is gewoon een visueel plaatje die je gezien moet hebben. Dit is 1 van de weinige films die zonder een sterk verhaal prettig is om te bekijken. Voor de rest kan ik er niets over zeggen en moet je gewoon kijken en dan vooral op dvd waar alles inclusief geluid nog beter tot zijn trekken komt. Voor mij is de film 4* waard.
Niellis
-
- 9 berichten
- 11 stemmen
Voor de rest kan ik er niets over zeggen en moet je gewoon kijken en dan vooral op dvd waar alles inclusief geluid nog beter tot zijn trekken komt.
wat dacht je van Blu-Ray? dan geef jij de film denk ik wel 5* 
en nu effe on-topic: ik vind vooral de manier waarop hij is gefilmd (met die filters en al) en ik vond het al met al een vette film
rikkie_90
-
- 34 berichten
- 151 stemmen
300 vind ik een vervelend en vooral zeer overdreven film waarin de realiteit compleet uit het oog wordt verloren. Acteerprestaties vind ik zwak, het visuele gedeelte vind ik veel te donker en dat stoorde mij zeer bij het bekijken.
Als ik de gevechten uit 300 vergelijk met de gevechten van Lord of the Rings.. oei oei oei, dan schiet dit echt flink te kort.
Ook Troy vind ik bijvoorbeeld veel beter dan 300.
En het feit dat Meet the Spartans is uitgekomen helpt ook niet echt mee om deze film serieus te nemen, aangezien ik nu constant de link leg van 300 naar Meet the Spartans. Daar kan 300 uiteraard niks aan doen, maarja..
Matige film
2,5*
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1567 stemmen
300 vind ik een vervelend en vooral zeer overdreven film waarin de realiteit compleet uit het oog wordt verloren.
Voor de 1000ste keer, de makers van deze film hebben nooit, maar dna ook nooit de bedoeling gehad om de film historisch correct te maken!
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Voor de 1000ste keer, de makers van deze film hebben nooit, maar dna ook nooit de bedoeling gehad om de film historisch correct te maken!
inderdaad.
jezus zeg, dat dat gezever nou gewoon nog steeds aan de orde is 
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Wat een onzin toch. rikkie_90 komt gewoon zijn mening geven. Sinds wanneer mag men iets niet zeggen omdat het al meerdere keren eerder aan de orde is geweest? Verzin eens wat beters dan alleen daarop en op zo'n manier en toon commentaar te geven.
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1567 stemmen
Wat een onzin toch. rikkie_90 komt gewoon zijn mening geven. Sinds wanneer mag men iets niet zeggen omdat het al meerdere keren eerder aan de orde is geweest? Verzin eens wat beters dan alleen daarop en op zo'n manier en toon commentaar te geven.
Ik zeg toch niet dat hij zijn mening niet mag geven?
Ik zeg alleen maar dat het niet de bedoeling was om de film historisch correct te maken. Omdat hij daarop voor een stuk zijn recensie op baseert.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
let wel: dat hij de film, het verhaal, het kleurgebruik, het acteerwerk etc slecht vind, is uiteraard zijn goed recht, no doubt about it.
maar uitgerekend deze film becommentariseren omdat hij de realiteit geen eer aan doet, lijkt me gewoon niet echt eerlijk.
we hebben het over een comic verfilming
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1567 stemmen
nee, maar commentaar moet wel steek houden.
je gaat over star wars ook niet zeggen van:
wat een slechte film zeg, dat kan toch allemaal nooit
Dat bedoel ik dus... 
Baldur
-
- 691 berichten
- 3077 stemmen
Simpel verhaal, maar daar kijk je deze film ook niet voor en anders nog. Visueel (mede door het kleurgebruik) is het een enorm spektakel om naar te kijken. De gevechten zijn enorm goed in beeld gebracht. 300 is gewoon gaaf.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
In 300 zit een kern van historische waarheid (comic verfilming of niet). In Star Wars totaal niet of er moet een verleden zijn waar ik niets vanaf weet
.
En als er zo'n kern van waarheid inzit, dan is het het goed recht van de kijker om de film daarop te (ver/be)oordelen.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
ook als de regisseur heel duidelijk aangeeft dat hij de comic heeft verfilmd en NOOIT heeft gepretendeert een stukje geschiedenis te willen brengen?
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Dat zou dan nergens op slaan, een film beoordelen op iets wat het niet is..
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
300 vind ik een vervelend en vooral zeer overdreven film waarin de realiteit compleet uit het oog wordt verloren. Acteerprestaties vind ik zwak, het visuele gedeelte vind ik veel te donker en dat stoorde mij zeer bij het bekijken.
Realiteit wordt uit het oog verloren, had je een realistische film verwacht? Beetje vage reden, film wil juist surrealistisch zijn.
Acteer, visueel slecht zijn duidelijk beargumenteerd.
Als ik de gevechten uit 300 vergelijk met de gevechten van Lord of the Rings.. oei oei oei, dan schiet dit echt flink te kort.
Ook Troy vind ik bijvoorbeeld veel beter dan 300.
300 met Lord of the Rings vergelijken kun je je vraagtekens bij hebben, maar ik vind de gevechten in LotR ook beter verzorgd.
Troy vind ik slechter, komt met niks vernieuwend en bouwt op teveel elementen uit Gladiator en LotR. 300 is daarentegen een origineel en vernieuwende film.
En het feit dat Meet the Spartans is uitgekomen helpt ook niet echt mee om deze film serieus te nemen, aangezien ik nu constant de link leg van 300 naar Meet the Spartans. Daar kan 300 uiteraard niks aan doen, maarja..
Dat een schande voor het doek als Meet the Spartans je beoordeling van een netjes verzorgde film als 300 beïnvloed kan ik echt niet inkomen. Zo'n film zou verboden moeten worden.
FrisoBoei
-
- 395 berichten
- 809 stemmen
In 300 zit een kern van historische waarheid (comic verfilming of niet). In Star Wars totaal niet of er moet een verleden zijn waar ik niets vanaf weet
.
En als er zo'n kern van waarheid inzit, dan is het het goed recht van de kijker om de film daarop te (ver/be)oordelen.
Ja maar het is dus gebaseerd op de strip! Niet op het originele verhaal (Wat waarschijnlijk ook overdreven is). Je moet je commentaar, als je dat echt nodig vind, dus niet richten op de film maar eerder op de strip!
Kraay
-
- 6190 berichten
- 1474 stemmen
Film is van alles wat, maar wordt op alle punten overschaduwd. De vergelijking met Sin City, Gladiator, Lord of the Rings en Avalon (decors) is op zijn plaats. Hierdoor kwam 300 eigenlijk een beetje "wannabe" over. Toch is het helemaal zo slecht nog niet, de editting zit goed in elkaar en maakt sommige vechtscene's (voornamelijk solo's) een lust voor het oog om te aanschouwen. Maar alles naast de gevechten was zooi. Epiek in de senaat (toespraak koningin, met dramatische muziek op achtergrond), goedkope spanningsopbouw en constant het zo "stoer" mogelijk afschilderen van de Spartaanse krijgers, en aan het einde storte het het superleger opeens als een kaartenhuis in elkaar. In ieder geval heb ik me aardig kunnen vermaken en verdient de film een nipte voldoende.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1233 stemmen
Vond de special effects eerder enorm overdreven, het zag er gewoon zo nep uit. Zo goed als niets was echt, alles opgenomen voor een blauw scherm.
Het maken van zoiets valt niet meer onder kunst van het filmen, vind ik.
Als je genoeg geld, tijd en een paar computers hebt, kan iedereen zoiets maken.
Jammergenoeg zal dit meer en meer gaan gebeuren.
Het is niet zo dat ik iets tegen special effects heb, maar als heel je film eruit ontstaan is, dan vind ik het wel wat minder. Zeker als het dan nog enorm hard te zien is dat het allemaal fake is.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Kan iemand mij vertellen wat de titel 300 met de film te maken heeft? Vast een achterlijke vraag maar ik heb de film nog niet gezien. 
Hayabusa
-
- 453 berichten
- 115 stemmen
Kan iemand mij vertellen wat de titel 300 met de film te maken heeft? Vast een achterlijke vraag maar ik heb de film nog niet gezien.
Het gaat over 300 Spartanen die de Perzische leger probeert tegen te houden.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Prepare for Glory! Hmm... ik vind Tonight we dine in Hell beter klinken. 
mr.taxichauffeur
-
- 20 berichten
- 32 stemmen
"This is sparta" is ongetwijfeld één van de bekendste zinnetjes geworden:5.0
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Kan iemand mij vertellen wat de titel 300 met de film te maken heeft? Vast een achterlijke vraag maar ik heb de film nog niet gezien.
Moet je 'm snel een kansje geven, denk dat hij je wel zal liggen.
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7287 stemmen
De BluRay is om te huilen.
Zo een slechte beeldkwaliteit..
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Vond de special effects eerder enorm overdreven, het zag er gewoon zo nep uit. Zo goed als niets was echt, alles opgenomen voor een blauw scherm.
Het maken van zoiets valt niet meer onder kunst van het filmen, vind ik.
Als je genoeg geld, tijd en een paar computers hebt, kan iedereen zoiets maken.
Jammergenoeg zal dit meer en meer gaan gebeuren.
Het is niet zo dat ik iets tegen special effects heb, maar als heel je film eruit ontstaan is, dan vind ik het wel wat minder. Zeker als het dan nog enorm hard te zien is dat het allemaal fake is.
en als het nu bewust is gedaan?
JUIST om zodoende de strip zo dicht mogelijk te benaderen?
doodah
-
- 1538 berichten
- 1233 stemmen
Of het nu onbewust of bewust gedaan is, veranderd zo goed als niets aan mijn mening over deze film.
Ik vond het hier gewoon enorm irritant en belachelijk.
Ik heb de strip nog niet gelezen, maar misschien dat ik, nadat ik hem heb gelezen, mijn mening wel herzie.
Wat ik echter toch wel betwijfel...
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3127 stemmen
Ik kan geen vergelijking trekken met de graphic novel, die heb ik nooit gelezen, en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren.Toch zie je in ontzettend veel shots alsof het plaatjes uit een stripboek zijn.Iets wat in Sin City ook terug is te zien.
300 is een heerlijk spektakel stukje en de gevechten zijn gewoon leuk om aan te zien.Het is alleen erg jammer dat je je eerst door een saai stuk van een 45 minuten moet worstelen.Het begin van de film krabbelt iets te langzaam voort.Ik begrijp best dat je trouw wilt blijven aan de boeken, maar een eigen inbreng door het verhaal in het begin wat in te korten had zeker niets afgedaan aan de rest van de film.Als de gevechten dan eenmaal beginnen wordt het ook pas echt leuk.De gevechten komen lekker bruut over, armen, benen en liters bloed spatten door het beeld, in een paar uiteenlopende gevechts momenten.Het tempo blijft hierin ook goed, echter volgen de gevechten te snel op elkaar en wordt het op den duur een beetje "overkill" en heb je het ook wel beetje gezien.
Interessant wordt de verhaal lijn ook nergens.Het maakt verder ook niet uit hoe het verloopt, want het gaat meer om de gevechten en het stijltje wat de film vasthoud.Enkele mooie shots krijg je voorgeschoteld.En wat is er nu stoerder dan een klein legertje van 300 mannen, met één en al spieren, die een heel leger van tienduizenden manschappen aanvecht en uiteindelijk mentaal daarvan wint .Het kleurgebruik is ook in het begin nog wel leuk, maar bijna 2 uur dezelfde beelden begint op den duur ook een beetje te vervelen.Acteer werk is af en toe heerlijk overdreven, en Lena Heady springt er toch echt wel tussenuit.De voice-over van Wenham is echter knap vervelend, en is gewoon geen goede verteller.
met de genoemde minpunten blijft 300 toch wel een vermakelijk geheel met een heerlijke stijl, maar het is net even iets te veel van het goede voor dik 2 uur.Stem een halfje verlaagd.
3.5* --> 3*
Pre- en sequels

300: Rise of an Empire
2014
339 reacties
Bekijk ook

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

Saving Private Ryan
Drama / Oorlog, 1998
2.512 reacties

Braveheart
Historisch / Oorlog, 1995
2.282 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.756 reacties

The Bourne Ultimatum
Thriller / Actie, 2007
1.046 reacties
Gerelateerde tags
vertellingeviscerationjavelin shieldlegerepischblood splattergebaseerd op stripzwaardgevechtbloedvergietenbloedbadoude wereldbased on graphic novelancient greeces.a.t. minionswarriorancient warfaresparta greece 5th century bcwarmale protagonist bloody deathspartaspartansbattle of thermopylaegod kingbattle axe
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










