• 8.518.572 stemmen

Geregisseerd door: Sofia Coppola

Met onder meer: Kirsten Dunst, Jason Schwartzman en Rip Torn

Releasedatum: 8 juni 2006

Plot Marie Antoinette

"Rumor. Scandal. Fame. Revolution."

Marie Antoinette is zorgeloos en nauwelijks volwassen als ze wordt uitgehuwelijkt aan Lodewijk XVI. Maar de druk aan het hof van Versailles is groot en ze probeert regelmatig aan het traditionele leven te ontsnappen in wervelende excentrieke feesten. Buiten de muren van het koninklijke leven begint de Franse Revolutie zich af te tekenen. Marie Antoinette wordt het middelpunt van felle kritiek en dat rijst tot een hoogtepunt als ze - onterecht - wordt beschuldigd van de gevleugelde uitspraak "Als zij geen brood hebben, dan eten zij maar cake!", als reactie op de uitgehongerde Franse bevolking. Ze zal uitgroeien tot één van de meest herkenbare vrouwen in de Europese geschiedenis.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Madame Victoire

Joseph II of Austria

avatar van Niné.K

Niné.K

een kostuumdrama maar dan niet van dat gebruikelijke saaie spul dat je oma kijkt. de soundtrack is geweldig, vooral 'what ever happened?' van The Strokes. sommige scenes mochten wel iets korter van mij.

avatar van Basto

Basto

Herzien

Op zich is het idee om er een soort pop vertelling van te maken en vooral te focussen op de beleveniswereld van een 18jarige en ik hou ook wel van films die het meer moeten hebben van de sfeer dan van het verhaal. Maar toch in Marie Antoinette niet helemaal geslaagd. Er gebeurt te weinig en valt geregeld in herhaling. Op een goed moment voegt een extra verkleedpartij niet veel meer toe. Het politieke spel dat zich vooral buiten haar leefwereld afspeelt weet ook op het eind geen echte indruk te maken.

Maar goed, heb me er beter mee vermaakt dan de eerste kijkbeurt. Twee uur een hunkerende Kirsten Dunst kijken is natuurlijk sowieso geen straf.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Schitterende film. Eerste scene is meteen geniaal en de nagel op de kop voor de visie van Coppola : Kirsten Durst als een arrogante diva die van een overvloedig taart eet, zich wat verveeld in een kleurrijk beeld met rock and roll muziek op de geluidsband. Marie Antoinette is voor Coppola een rock and roll ster nl decadentie, verleiding, feestjes, drugs (hash pijp en snuiven zit in de film). Coppola toont ons de grote leegte van haar personage : de monotonie, de routine, haar eenzaamheid, haar isolement. De seksueel verlegen dauphin besteed weinig aandacht aan haar, ze is onbevredigd en zoekt naar voldoening. Marie Antoinette is een meisje dat weinig weet van de wereld en haar omgeving. Dus vult ze de tijd met feestjes en aankopen, de vele kappersbezoeken, tea onderonsjes. Prachtige kleuren fotografie van Lance Acord die daarmee de glamour en glitter van een rock en roll en dus Marie Antoinette in de verf zet. Jammer dat alle andere personages weinig zijn uitgediept (Schwartzman voorop). Coppola filmt zelfzeker en eigenzinnig deze biopic (met mooie shots van locaties in Versailles en Chantilly) waarin een parallel gelegd wordt met haar eigen universum (muziek en film milieu dat ze als kind en tiener mee opgroeide). Maar bovenal kiezen voor een pop soundtrack is knap met als hoogte punt de ballroom scene met de song 'Hong kong garden'. Het hoeft niet altijd een videoclip van Adam and the Ants te zijn. Zoals steeds in haar films weinig plot maar meer observatie en daarin zag ik toch zowel de tristesse als onschuldige meisje/koningin die slachtoffer werd van een onverschilligheid in haar entourage.

avatar van Marieenkarl

Marieenkarl

Ontzettend mooie film maar totaal vernield door de muziekkeuze. Crimineel, echt.